Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Installere lading i felles garasjeanlegg

Startet av Anita S., lørdag 10. oktober 2015, klokken 18:03

« forrige - neste »

Anita S.

Heia,

Er en eier av Nissan Leaf 2012 modell og veldig fornøyd med den. Den er snart kjørt 93.000.
Snuser litt på en Kia Soul.

Noen meninger? Takk på forhånd.

emil

Noen grunn til at du vurderer Kia Soul?

- Nå kommer jo Leaf med lengre rekkevidde så forskjellen går sansynligvis i favør Leaf nå
- Hvis du bruker Carwings har ikke Kia noen mulighet for styring med App
- Ventetid på ny Kia, usikkert hvordan det blir med nye Leaf
- Litt trangere bak i Soul enn Leaf, og så er vel bagasjerommet litt mindre også (før eventuelle modifiseringer)

Men, skulle jeg kjøpt meg ny bil for et år siden ville jeg hatt store problemer med å velge mellom Soul og Leaf. Men for meg som ikke har bilen parkert utenfor stuevinduet ville muligheten for styring av lading og klima fra mobil være det som vippet over i Leafs favør den gangen.

Panduck

Sitat fra: Anita S. på torsdag 10. september 2015, klokken 15:22
Heia,

Er en eier av Nissan Leaf 2012 modell og veldig fornøyd med den. Den er snart kjørt 93.000.
Snuser litt på en Kia Soul.

Noen meninger? Takk på forhånd.

Jeg sitter bedre i en KIA enn i en LEAF men det er jo individuelt. Men fikk litt "akvariefølelse" når jeg kjørete KIAen. Lite bagasjeplass i Soul. Ladekabelen låses ikke i Soul? Lader raskere med hurtiglading (holder høyere hastighet på lading betydlig lengre enn LEAF. Men påvirker det batteriets levetid?) LEAF har bedre utseende (mener flere, men det er jo individuelt), har mer plass.

Tror man blir fornøyd uansett om man velger Kia eller LEAF.

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på torsdag 10. september 2015, klokken 15:46
Ladekabelen låses ikke i Soul?

Ladekabelen låses i nye Kia Soul.
Plastbalja i bagasjerom kan fjernes og øker volum en god del.
Grå metallic Soul leveres nå fra KIA forhandler på en måned eller to.

Begge biler er bra, men Leaf er nå inne på 5 året og fortsatt er mesteparten av bilen designet og laget for 5 år siden, dette får den en god del minuspoeng for i nyere sammenligningstester i media.
Men selvsagt er 30kWh batteri flott, dog har det vel vist seg å være vanskligere å nå maks oppgitt kjørelengde i Leaf enn i Soul.
Til sist kan nevnes at varmesystemet i Kia Soul med sin konstruksjon av varmepumpe har vist seg meget effektivt, bra for rekkevidde de andre 9 månedene det ikke er sommer i Norge.

Blir spennende og se prissetting av nye versjon av Leaf og reel leveringstid.

OlavEmil

#4
Det er smak og behag. Ein ny Kia er vesentleg betre enn ein 2012 Leaf når det kjem til rekkjevidde og ladehastigheit. Spørsmålet er jo om alternativet er å behalde den gamle Leafen, eller om alternativet er å kjøpe ny Leaf neste år. Med nytt batteri går nok rekkjevidde opp i opp, kanskje til og med i Leaf sin favør.

Anna enn det kjem det heilt an på kva du trivst best i. Sjølv sit eg betre i Kiaen, eg synst Kiaen kjennest meir eksklusiv / fin inni, og han ser MYKJE betre ut utvendig (har heller aldri høyrd nokon som synst Leafen ser finare ut enn Kiaen før Panduck over her ;D ).

Kiaen er òg ein mindre bil enn Leafen, men kjennest mykje større når ein set seg inn. Minuset er som dei andre har vore inne på at bagasjerommet er noko mindre.

Når det gjeld leveringstid, er den kraftig synkande på Kia no, då dei (omsider) har fått opp farta på produksjonen. Om eg skal gjette, vil eg tru du får ein forhandlarkjøpt Kia raskare no enn du vil få ein Leaf med oppdatert batteri.

Og som AC skriv, ladekabelen låsar seg ved lading når bildørene er låst (med mindre du kjøper gamal Kia).

Løysinga er å dra til nærmaste Kiaforhandlar, ta ein god prøvetur og kjenne etter kvar du sjølv trivst best, Leaf eller Kia.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rødkleiv

Sitat fra: Anita S. på torsdag 10. september 2015, klokken 15:22
Heia,

Er en eier av Nissan Leaf 2012 modell og veldig fornøyd med den. Den er snart kjørt 93.000.
Snuser litt på en Kia Soul.

Noen meninger? Takk på forhånd.

Hvis du sier litt om behovene dine, er det nok lettere for folk å synse. Som hovedregel vil folk uansett anbefale det de har selv ;D

Den eneste fordelen Soul har over gammel-Leaf (pre 30kwh batteri), er marginalt bedre rekkevidde ved lave hastigheter. Hvis du kjører på motorvei er det i praksis ingen forskjell pga større luftmotstand i Soul.

Det som kan trekke ned ved Soul er mindre plass (som riktignok kan utvides noe ved å plukke ut lydisolering). Det at den mangler styring via app er ganske håpløst, men det må jo komme noe der snart.

Personlig synes jeg designet  til Soul minner mest om en barnetegning, eller en sånn tullebil som amerikanske foreldre kjøper til barna når de starter på college. Men hvis noen vil argumentere for at det er en vakker konstruksjon, lytter jeg gjerne  :P

fiskeri

Støtter OlavEmil helt i det han skriver. For oss var det enkelt å velge Soul fremfor Leaf, og vi hadde tid til å vente nesten 10 måneder før vi fikk den. Ikke sikkert at valget hadde vært like enkelt nå som Leaf får lengre rekkevidde, men trives så godt i Kiaen at jeg ikke ser for meg at rekkevidden alene nå hadde vippet avgjørelsen til Leafs fordel. For all del; likte godt Leaf da jeg prøvekjørte den.

Blir spennende å se utviklingen på rekkevidde vinterstid på disse bilene. Ser i eldre MB-tråder at noen opplevde at den hadde uventet stor reduksjon på rekkevidden på kalde dager. Hvor mye lengre den nye Leafen kommer på vinterstid vs Soul gjenstår å se (med min mistanke om at Soul klarer seg litt bedre enn konkurrentene på dette området). Uansett supert at Leaf nå får enda større rekkevidde, og legger litt press på konkurrentene.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Dexter

historisk sett har verdien på brukte KIA falt raskere enn børsene gjør idag, hvordan det blir på elektrisk vet man jo ikke, men greit å ha det i bakhodet.

Jeg synes leaf virker mere sammenskrudd en KIA.

fiskeri

#8
Sitathistorisk sett har verdien på brukte KIA falt raskere enn børsene gjør idag, hvordan det blir på elektrisk vet man jo ikke, men greit å ha det i bakhodet.
Tok en kjapp sjekk på finn.no og fant ikke en eneste Kia Soul EV som er priset lavere enn det jeg betalte for min. Angående forhandler-pris, så hadde den steget siden jeg bestilte min. Hva børsnedgang har til felles med en Kia Soul EV- vs Nissan Leaf-diskusjon forstår jeg ikke i denne sammenheng. Historisk sett går børsen opp og ned, mens biler vil tape seg i verdi etter hvert som markedet mettes og nye (og bedre) modeller utkonkurrerer de eksisterende. Om du velger Leaf, Soul eller andre elbiler så kjøper man disse i visshet om at bilene, batteriene og prisen forringes med årene.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Dexter


fiskeri

Har lest innlegget ditt igjen, men forstår ikke helt hva poenget ditt er. Beklager hvis jeg missforstod deg (noe jeg må ha gjort). Mener du at eksempelvis en Kia Soul EV 2015-modell vil falle raskere i pris enn en Nissan Leaf 2015-modell? Igjen sorry for overtolking/feiltolking.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

emil

Sitat fra: fiskeri på fredag 11. september 2015, klokken 13:37
Har lest innlegget ditt igjen, men forstår ikke helt hva poenget ditt er. Beklager hvis jeg missforstod deg (noe jeg må ha gjort). Mener du at eksempelvis en Kia Soul EV 2015-modell vil falle raskere i pris enn en Nissan Leaf 2015-modell? Igjen sorry for overtolking/feiltolking.

Det øyeblikket Kia klarer å levere biler like fort som folk bestiller nye vil bruktprisene falle kraftig. Nå holdes de kunstig høyt grunnet Kias leveringsproblemer på nye biler.

Om Kia sine batteribiler vil falle fortere enn tilsvarende fra andre merker kan jeg derimot ikke uttale meg om. For min del vil Leafen være innspart kun i sparte drivstoff og bomkostnader etter ca 5 år sammenlignet med gratis fossilbil med 0.5L/mil

Dexter

Sitat fra: fiskeri på fredag 11. september 2015, klokken 13:37
Har lest innlegget ditt igjen, men forstår ikke helt hva poenget ditt er. Beklager hvis jeg missforstod deg (noe jeg må ha gjort). Mener du at eksempelvis en Kia Soul EV 2015-modell vil falle raskere i pris enn en Nissan Leaf 2015-modell? Igjen sorry for overtolking/feiltolking.


Historisk har KIA biler (aller typer merker) falt mye raskere enn konkurerende merker.

Hvordan elektrisk fra kia holder seg i pris vet man ikke, men kia har vært rimelige blikkbokser.

Har du sett i nyhetene så har også børsene rast i ett stort tempo i det siste, derfor jeg skrev om børsen.

Håper dette var enklere å lese.

Dexter

Garanti er kjekt det, men har noen bekjente som har kia. De bruker garantien, men får sjelden brukt bilen.

emil

Sitat fra: Dexter på fredag 11. september 2015, klokken 17:29
Garanti er kjekt det, men har noen bekjente som har kia. De bruker garantien, men får sjelden brukt bilen.

Men det er kanskje en fossil-kia og ikke elektrisk utgave?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA