Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW Connected

Startet av kpinaas, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:57

« forrige - neste »

Horsenose

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 13. september 2015, klokken 22:05
SitatDet er vel minst dukket opp 20x så mange nye sakteladingsplasser siste 3 måneder som 11/22/43kW AC-uttak. Sannsynligvis en god del mer enn det også.

"Emil metoden" tilsier at punktene skal være der jeg skal parkere.
Det er jo genialt. Ettersom biler står parkert nesten hele døgnet er det aller viktigste at sakteladingspunkter er tilgjengelig der man parkerer
Om man kan velge mellom at bilen lades mens den står parkert, eller måtte stoppe ekstra på veien for å hurtiglade, er det få/ingen som ville valgt sistnevnte.
Model X reservasjon

moderator 2


Hei Folkens
Diverse innlegg slettet.

Denne debatten sporer helt av, og fokuserer etterhvert på person og ikke på sak.

Har du noe å bidra med, så skriv gjerne, men har du ikke noe konstruktivt å komme med, så dropp det!

Vi har alle forskjellige behov, og dermed er det flott at det finnes elbiler med forskjellige ladeløsninger. På den måten kan hver og en velge den bilen, med den teknologien som passer best.

Respekter derfor at andre har andre behov enn det du har!

Lars
Forum admin

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

v-i-c

Jeg vil anbefale alle å ta en runde på de store "sakte-ladeplassene" med gamle slitte jordet kontakter.
Gjør det enkelt
1 plukk ut et bilmerke f.eks Leaf som ofte sakte lader.
2 se på hvor mange kontakter som har ok tilstand.
3 se på hvor mange bare lar "klumpen" henge og ødelegge kontakten.
4 tenk etter hvorfor det nå anbefales type2 kontakt som ny standard.

Husk på at det nå ikke er lov å sette opp vanlige jordet kontakt på 16A til elbil-ladning. Maks er vel 10 A
Husk på at det nå skal være jordfeil type B ved alle ny instalasjoner.
Les relevante grupper her på dette forum, tenk etter hvor mange som forsøker omgå disse nye regler

Når man først skal sette opp nye ladepunkter så er ofte kostnaden marginal for å gå opp fra en enfase 16A løsning til 11kw, 22kw eller 43kw løsning gjerne med last/strømfordeling mellom, Spesielt spennende er teknologien og tilkobling som Zaptech nå angivelig utvikler tilkobling av et større antall ladebunkter på et og samme sted, rent kostnadsmessig. Gled dere til de tekniske spesifikasjonene blir offentlig.

Mine oppservasjoner er at spesielt elbil-brukere med Leaf er slumsete med hvordan de sørger for avlastning av den "tunge" klumpen, mange burde hatt opplæring i elsikkerhet.

Jeg har dessverre også oppservert mange Tesla'er som lader med 32A kabel i en kveil på bakken ved siden av bilen, dette er ikke lurt.

Jeg trives med ladning på 22kw og 43kw når jeg lader utenfor hjemmet.
På min arbeidsplass er det noen få ladepunkter. Disse brukes ofte av LEAF som må lade for å komme seg hjem (for lite batteri).

Hvis noen spør meg om elbil, så er min anbefaling kjøp en elbil med så stor rekke vidde at du kan kjøre hjem-jobb-hjem plus kveldskjøring(små-turer) uten å måtte lade.
Anskaff så kraftig hjemmelader som tekniskl/økonomisk mulig
Ungå å bruke vanlig jordet kontakt til annet enn nødladning.
Bruk helst kun ladestasjoner som har et type2 lade-hull.
Kjøp en bil som kan lade på AC på fornuftig måte. Det vil si minimum AC22kw.
Har du behov for å kjøre langer turer og ikke bare "jobb-hjem-jobb" kjøp en bil med mulighet for hurtigladning. (Idag bruker ikke det store flertall av elbiler hurtigladning til dagelig)

For meg var jeg meget bevist at jeg ville ha AC43kw løsning ved valg av hvilken ZOE jeg ønsket.
For meg var det ok at prisen på ZOE er lav i det norske markedet, mye taket være ivrige folk her på dette forum som, gjentatte ganger påpeker at for noen kan kravet til TN-strøm gi problemer

Jeg har ladet min ZOE fra "tom" til 95% på 30 minutter på AC43kw, nå i september (Varme batterier og 10 grader varmt)
Skal ta samme øvelse til vinteren når/hvis det blir 10-15  kalde grader.

Noen sier at en fra 80% og oppover vil ladefarten gå ned. Dette merker jeg ikke ved varme batterier og AC43kw.
Har de med ny ZOE motor de samme erfaringer?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på mandag 14. september 2015, klokken 07:16
Jeg vil anbefale alle å ta en runde på de store "sakte-ladeplassene" med gamle slitte jordet kontakter.
Gjør det enkelt
1 plukk ut et bilmerke f.eks Leaf som ofte sakte lader.
2 se på hvor mange kontakter som har ok tilstand.
3 se på hvor mange bare lar "klumpen" henge og ødelegge kontakten.
4 tenk etter hvorfor det nå anbefales type2 kontakt som ny standard.

Husk på at det nå ikke er lov å sette opp vanlige jordet kontakt på 16A til elbil-ladning. Maks er vel 10 A
Husk på at det nå skal være jordfeil type B ved alle ny instalasjoner.
Les relevante grupper her på dette forum, tenk etter hvor mange som forsøker omgå disse nye regler

Når man først skal sette opp nye ladepunkter så er ofte kostnaden marginal for å gå opp fra en enfase 16A løsning til 11kw, 22kw eller 43kw løsning gjerne med last/strømfordeling mellom, Spesielt spennende er teknologien og tilkobling som Zaptech nå angivelig utvikler tilkobling av et større antall ladebunkter på et og samme sted, rent kostnadsmessig. Gled dere til de tekniske spesifikasjonene blir offentlig.

Mine oppservasjoner er at spesielt elbil-brukere med Leaf er slumsete med hvordan de sørger for avlastning av den "tunge" klumpen, mange burde hatt opplæring i elsikkerhet.

Jeg har dessverre også oppservert mange Tesla'er som lader med 32A kabel i en kveil på bakken ved siden av bilen, dette er ikke lurt.

Jeg trives med ladning på 22kw og 43kw når jeg lader utenfor hjemmet.
På min arbeidsplass er det noen få ladepunkter. Disse brukes ofte av LEAF som må lade for å komme seg hjem (for lite batteri).

Hvis noen spør meg om elbil, så er min anbefaling kjøp en elbil med så stor rekke vidde at du kan kjøre hjem-jobb-hjem plus kveldskjøring(små-turer) uten å måtte lade.
Anskaff så kraftig hjemmelader som tekniskl/økonomisk mulig
Ungå å bruke vanlig jordet kontakt til annet enn nødladning.
Bruk helst kun ladestasjoner som har et type2 lade-hull.
Kjøp en bil som kan lade på AC på fornuftig måte. Det vil si minimum AC22kw.
Har du behov for å kjøre langer turer og ikke bare "jobb-hjem-jobb" kjøp en bil med mulighet for hurtigladning. (Idag bruker ikke det store flertall av elbiler hurtigladning til dagelig)

For meg var jeg meget bevist at jeg ville ha AC43kw løsning ved valg av hvilken ZOE jeg ønsket.
For meg var det ok at prisen på ZOE er lav i det norske markedet, mye taket være ivrige folk her på dette forum som, gjentatte ganger påpeker at for noen kan kravet til TN-strøm gi problemer

Jeg har ladet min ZOE fra "tom" til 95% på 30 minutter på AC43kw, nå i september (Varme batterier og 10 grader varmt)
Skal ta samme øvelse til vinteren når/hvis det blir 10-15  kalde grader.

Noen sier at en fra 80% og oppover vil ladefarten gå ned. Dette merker jeg ikke ved varme batterier og AC43kw.
Har de med ny ZOE motor de samme erfaringer?

Takk for et flott innlegg. Mange burde lest ditt innlegg og spesielt det som omhandler lading av elbiler fra vanlige husholdningskontakter.
Jeg har arbeidet med sikkerhet de siste 30 årene og allerede før DSB kom med nye retningslinjer for lading av elbiler var jeg svært kritisk til elbiler som ladet på vanlig husholdningskontakter. Og hvorfor ? Fordi jeg har  erfart hva husholdningskontakter kan medføre når de blir brukt til noe som de ikke er laget for.

Samtidig så er dine erfaringer med Zoe lik mine. :)

zbk

Sitat fra: v-i-c på mandag 14. september 2015, klokken 07:16
Jeg har ladet min ZOE fra "tom" til 95% på 30 minutter på AC43kw, nå i september (Varme batterier og 10 grader varmt)
Skal ta samme øvelse til vinteren når/hvis det blir 10-15  kalde grader.

Noen sier at en fra 80% og oppover vil ladefarten gå ned. Dette merker jeg ikke ved varme batterier og AC43kw.
Har de med ny ZOE motor de samme erfaringer?
Det var da veldig til selvforherligelse av eget kjøp  ;), men noe av euforien er basert på feilinformasjon fra bilen under lading.

Prosentvisningen til Zoe (på min R210 i alle fall) er ikke i nærheten av korrekt ved hurtiglading. Når man lader fra lav SOC vil % i displayet øke langt raskere enn ladefarten skulle tilsi.

Mine målinger tilsier at feilvisningen kan komme opp i over 15% på det tidspunktet bilen anviser 99% ladet. Dermed er det ikke rart at Zoe-brukere kan forledes til å tro at ladingen er rask til batteriet er nesten fullt! Når du ser 95% i displayet er batteriet kanskje bare snaue 80% ladet. Anvist energimengde tilført fra laderen viser klart at tallene ikke stemmer.

"Full" effekt på ~40kW varer ca 25min om man starter på under 10% batteri. Etter dette ca halveres ladehastigheten for hver av de neste 5min man står videre.

Detaljer finner du i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22628.msg385513.html#msg385513

Men for å holde meg litt til trådens emne, så ville jeg ikke ha byttet bort 43kW-lading til "kun" 22-kW for noen skarve meter ekstra rekkevidde. For min del er det viktig å ha muligheten til å kjøre lengre turer med minst mulig stopp. Hadde Renault derimot lagt til DC-lading på R240 og aller helst en 3,6kW-lader som spiste norsk IT-nett, så tror jeg de hadde hatt en bil som ville satt standarden for andre biler framover.

Sånn som R240-utgaven framstår i dag hadde jeg personlig heller valgt Leaf eller Soul for å ha en bil som best mulig til eventuelle langturer. Ventetiden ved 22kW føles veldig lang når man først har testet dobbel hastighet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

SitatDet er jo genialt. Ettersom biler står parkert nesten hele døgnet er det aller viktigste at sakteladingspunkter er tilgjengelig der man parkerer
Om man kan velge mellom at bilen lades mens den står parkert, eller måtte stoppe ekstra på veien for å hurtiglade, er det få/ingen som ville valgt sistnevnte.

Genialt eller historie?

Slik var det for meg når jeg startet med elbil for 15 år siden. Ikke mange elbiler på veien, og alltid ledige kontakter.
Spørsmålet er om vi klarer å bygge nok sakteladingsplasser for å gi den samme service til dagens elbilkjøpere. Jeg tror det toget er gått for lenge siden.  Hurtiglading har erstattet mitt behov for saktelading. Jeg trives bedre med å hurtiglade 25 minutter enn å ha konstant frykt for at alle ladeplasser er opptatt på destinasjonen. Desssuten lader jeg 95% hjemme.
Noen har mulighet for destinasjonslading, og bør velge bil etter det. Møter flere som er fornøyd med Ford Focus med bare saktelading. Folk er forskjellige. Noen liker lave biler, andre vil ha høye. Emil kan ikke ha Zoe med en tung trafo til all sin destinasjonsladning. For andre brukere står den på hytta som er det eneste sted de lader utenfor hjemmet. Der fungerer den fint. Kona kjører B-klasse. Bilen kunne sikkert hatt større bruksområde med hurtiglader, men det er intet savn her.
Ingen er like og det er fint med stor valgfrihet på elbilmarkedet. Vi trenger alle sammen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ladov

Så er det fortsatt en unødvendig dyr ladekladd..

Den *andre* zaptech-kladden, den som skal erstatte en 12,5kVA trafo, har jeg ikke noe problem med. Den er jo en kjempeide både teknisk *og* økonomisk. :)

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke Renault bare satt inn en 16A enkeltfaselader i bilen som taklet IT-nett og kalte det 'Norwegian Edition'.

I det daglige plager ikke dette meg men det er et par turer hvor jeg heller bruker bensinbilen fordi jeg *vet* at jeg ikke har mulighet til destinasjonslading(ca 5 ganger i året?).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Horsenose

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 18:09
SitatDet er jo genialt. Ettersom biler står parkert nesten hele døgnet er det aller viktigste at sakteladingspunkter er tilgjengelig der man parkerer
Om man kan velge mellom at bilen lades mens den står parkert, eller måtte stoppe ekstra på veien for å hurtiglade, er det få/ingen som ville valgt sistnevnte.

Genialt eller historie?
Genialt naturligvis? Bilen må selvfølgelig takle begge deler, dvs lade sakte der man parkerer enten det er jobb eller hjemme, og hurtiglade når man må. Men når man skal på hytta, besøke familie/venner eller andre langturer lader man selvfølgelig når bilen står parkert. Da slipper man unna hurtiglading, eller kan korte ned hurtiglader-besøket betraktelig. Det er utrolig deilig. Jeg tror absolutt alle mine primære destinasjoenr tilbyr saktelading. Ingen av dem har annet enn IT nett.

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 18:09
Jeg trives bedre med å hurtiglade 25 minutter enn å ha konstant frykt for at alle ladeplasser er opptatt på destinasjonen.
Elbilen bør ha fleksibilitet til begge deler, så slipper man "konstant" frykt for det ene eller andre. Leaf med inntil 7kW saktelading eller 50kW i et raskt voksende CHAdeMO nettverk dekker bra opp for de fleste som kan klare seg med den størrelsen og den rekkevidden.

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 18:09
Desssuten lader jeg 95% hjemme.
Det tror jeg de fleste gjør ja. Enten på ladestolper i sentrum, i felles garasje eller ved eget hus. Biler står jo statistisk nesten alltid parkert. Selv med tregeste 10A lading hjemme er en Leaf ladet til 100% lenge før man drar på jobb påfølgende morgen. Og drar man på hytta 10-15 mil unna kan man kjøre direkte (avhengig av sommer/vinter/24kWh/30kWh/varmepumpe osv), plugge i bilen fredag kveld og kjøre på direkten hjem lørdag morgen (eller søndag som man gjerne blir til).
Model X reservasjon

Rav4_EV

SitatJeg har aldri skjønt hvorfor ikke Renault bare satt inn en 16A enkeltfaselader i bilen som taklet IT-nett og kalte det 'Norwegian Edition'.

Jeg har aldri skjønt hvorfor Renault ikke bare fjerner programvaresperra.  ;D En funksjon skal sjekke at bilen har god jordforbindelse. Denne stopper i skilletrafoen. Om trafoen er tradisjonell eller "elektronisk" spilller ingen rolle. Bilen har allerede deteksjon av jordfeil mellom batteri og ramme slik de andre elbilene har.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

@Horsenose
Enten så kjøper du deg en Tesla som gjør alt det du oppsummerer på en mer elegant måte enn alt annet. Det til en "insane" pris. Jeg trenger ikke lade hos venner. Har stort nok batteri ;D

Alternativt gjør du kompromisser og velger en av flere elbiler på markedet som best løser ditt behov til en langt lavere pris. Så lenge fordelene og ulempene er godt redegjort for her på forumet er det ingen problem.

Hva som er viktig for meg trenger ikke være viktig for deg, og omvendt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Horsenose

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 19:28
@Horsenose
Enten så kjøper du deg en Tesla som gjør alt det du oppsummerer på en mer elegant måte enn alt annet. Det til en "insane" pris. Jeg trenger ikke lade hos venner. Har stort nok batteri ;D
Flaks at alle dine venner/familie/egne hytter osv ligger innenfor tur/retur kapasiteten til bilen inkludert kjøring på destinasjonen. Jeg har ikke den typen flaks. Derimot har jeg tilgang på strøm på alle destinasjoner. 

Jeg kommer til å fortsette saktelading uavhengig av batteristørrelse, da jeg ikke ønsker å bruke tid på å vente på lading. Eller finne på unødvendige behov for å ta pause. For meg er saktelading vel så viktig med økende batteristørrelse.
Model X reservasjon

ladov

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 19:18
SitatJeg har aldri skjønt hvorfor ikke Renault bare satt inn en 16A enkeltfaselader i bilen som taklet IT-nett og kalte det 'Norwegian Edition'.

Jeg har aldri skjønt hvorfor Renault ikke bare fjerner programvaresperra.  ;D En funksjon skal sjekke at bilen har god jordforbindelse. Denne stopper i skilletrafoen. Om trafoen er tradisjonell eller "elektronisk" spilller ingen rolle. Bilen har allerede deteksjon av jordfeil mellom batteri og ramme slik de andre elbilene har.
Hmm, det høres ikke helt trygt ut å deaktivere den sperra.. :p

Hva er den tekniske begrunnelsen for å kreve TN-nett? Hvis bilen allikevel sjekker jordforbindelsen så *burde* den jo akseptere IT-nett hvor jordforbindelsen var bra nok?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

v-i-c

Sitat fra: zbk på mandag 14. september 2015, klokken 11:12
Sitat fra: v-i-c på mandag 14. september 2015, klokken 07:16
Jeg har ladet min ZOE fra "tom" til 95% på 30 minutter på AC43kw, nå i september (Varme batterier og 10 grader varmt)
Skal ta samme øvelse til vinteren når/hvis det blir 10-15  kalde grader.

Noen sier at en fra 80% og oppover vil ladefarten gå ned. Dette merker jeg ikke ved varme batterier og AC43kw.
Har de med ny ZOE motor de samme erfaringer?
Det var da veldig til selvforherligelse av eget kjøp  ;), men noe av euforien er basert på feilinformasjon fra bilen under lading.

Jeg må forholde meg til de tall som bilen gir ut, Skulle personligt ønske meg at bilen kunne gitt ut energimengden i kwh som til en hver tid var i energilageret til bilen.

Laderen ved angitte tilfelde sa 31min og 20,1 kwh. Dette sammen med oppgitte batteristørelse på 22 kwh virker rimelig. Nå la jeg ikke merke til % angivelsen ved start av angitte ladniing. la oss si at den var 5% og ladingen stoppet på 95% vel dette blir 90% av batteristørelsen i tilført energimengde (90% av 22 kwh blir ca 20kwh. .... 10% av 22kwh er vel 2,2kwh)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

Sitat fra: v-i-c på onsdag 16. september 2015, klokken 02:27
Jeg må forholde meg til de tall som bilen gir ut, Skulle personligt ønske meg at bilen kunne gitt ut energimengden i kwh som til en hver tid var i energilageret til bilen.

Laderen ved angitte tilfelde sa 31min og 20,1 kwh. Dette sammen med oppgitte batteristørelse på 22 kwh virker rimelig. Nå la jeg ikke merke til % angivelsen ved start av angitte ladniing. la oss si at den var 5% og ladingen stoppet på 95% vel dette blir 90% av batteristørelsen i tilført energimengde (90% av 22 kwh blir ca 20kwh. .... 10% av 22kwh er vel 2,2kwh)

Hvis disse tallene er riktige har du en bil som oppfører seg annerledes ved lading enn for flere av oss andre. Den virker jo faktisk til å vise forbausende korrekt informasjon.

Jeg har tall fra min bil som klart viser en pinlig stor misvisning av % mot slutten av hurtiglading. Faktisk så mye at Renault skal ta inn bilen for egne tester og utlesing av batterilogger.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på onsdag 16. september 2015, klokken 07:40
Sitat fra: v-i-c på onsdag 16. september 2015, klokken 02:27
Jeg må forholde meg til de tall som bilen gir ut, Skulle personligt ønske meg at bilen kunne gitt ut energimengden i kwh som til en hver tid var i energilageret til bilen.

Laderen ved angitte tilfelde sa 31min og 20,1 kwh. Dette sammen med oppgitte batteristørelse på 22 kwh virker rimelig. Nå la jeg ikke merke til % angivelsen ved start av angitte ladniing. la oss si at den var 5% og ladingen stoppet på 95% vel dette blir 90% av batteristørelsen i tilført energimengde (90% av 22 kwh blir ca 20kwh. .... 10% av 22kwh er vel 2,2kwh)

Hvis disse tallene er riktige har du en bil som oppfører seg annerledes ved lading enn for flere av oss andre. Den virker jo faktisk til å vise forbausende korrekt informasjon.

Jeg har tall fra min bil som klart viser en pinlig stor misvisning av % mot slutten av hurtiglading. Faktisk så mye at Renault skal ta inn bilen for egne tester og utlesing av batterilogger.


Jeg har ikke så mange hurtigladinger ennå, og de siste hurtigladingene mine ble utført før jeg ble klar over misvisningen mange har dokumentert den siste tiden. Jeg har testet litt på 11kW lading hjemme ved å avslutte bilen like etter at den rapporterer 99% SOC. Jeg ser da at jeg mister batteri-bar litt raskere i starten enn om bilen er ladet til 100%. Hvis jeg avslutter på 90-95% så ser det ikke ut til at jeg mister kapasitet raskere enn forventet. Erfaringene fra hurtiglading tidligere tilsier også at bilen viser ganske korrekt informasjon om SOC i alle fall opp til 92-93%, men med de verktøyene som er tilgjengelige i Zoe er det vanskelig å si noe sikkert om batteristatus.

Planlegger en lengre tur neste uke med både 43kW og 22 kW lading, så tenkte å teste litt ut da.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA