Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW Connected

Startet av kpinaas, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:57

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: morten69 på søndag 13. september 2015, klokken 13:55
Jeg har camping i Strømstad og under det nye systembolaget er den en gratis 22kw AC lader som er perfekt for meg.

Ja, den 22kW-ladeboksen er fin. Dessverre er det bare én der, og den er ofte opptatt (ca. 50/50 de gangene jeg har vært der, og det er alltid utenfor "rush").
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: ZOE på søndag 13. september 2015, klokken 18:15
Jeg valgte også zoe fordi den var den eneste bilen på markedet som var perfekt egnet til mitt daglige bruk.

Jeg har kjørt 16000 på 8mnd bruk, det var ingen andre biler som kunne tilby meg ny kurs til lading (verdi minst 10 000kr hos meg) og kunne lades opp på en lunsjpause på jobb (tilgang på 22kW).  Dermed kan jeg brenne av 10 mil med kundebesøk før en halvtime på kontoret og hjem med full tank til ettermiddagens aktiviteter.

Ettersom jeg har 44kW lader i bilen så kan jeg også lett ta en tur til krisitansand (bor i Sandnes), med ett ladestopp på en halvtime eller mindre.

Prisen var det heller ingenting å si på, ny leaf hadde kostet meg minst 50 000 mer når jeg kjøpte.
Nå er vi begge typiske Zoe eiere - og det som er typisk for oss er hvordan vi lader og kjører bilene våre.
Noe som er en helt annen måte å lade og kjøre mønster enn hva Emil gjør. Jeg håper at han for en gang skyld kan forstå dette  - og slutte å se Zoe gjennom en Leafs teknologi. Det er to helt forskjellige måter å eie og lade og LEVE med som elbil. For oss som dette passer for er selvsakt alternativet Leaf med sitt lade og kjøremønster et svært stressende elbilhold om man skulle kjøre bil som Emil. For å si det enkelt Emil lader bilen sin 300 ganger på hurtiglader i året. Jeg lader 2 ganger i mnd i gjennomsnitt men da 100 % opp og aldri på 10 amper kurs. Kjører til sammen ca 50 000 km i året med elbil i familien. 

Emil tillater oss å være fanatiker - men jeg foretrekker det enn å ha tvangstanker om lading hele tiden.

Speeder

Zoe 43kW

kos

Sitat fra: Speeder på søndag 13. september 2015, klokken 19:04
Lader to ganger i måneden og kjører 50k? hvordan funker det?
Lader stort sett alt hjemme - samt jeg bruker tesla på langkjøring.

Hurtiglading stort sett Zoe. Og snittet er 24 stk i året.

K S

Sitat fra: Speeder på lørdag 12. september 2015, klokken 20:52
Sitat fra: ladov på lørdag 12. september 2015, klokken 19:20
Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'

100min for å fylle ett 22kW batteri med 11kW lading? Imponerende.

Det er ikke bare imponerende, det er sinnsykt imponerende, på grensen til løgn.

Fylle opp 22 kWt med 11 kW på 1,66 timer, skulle vel bli 18,3 kWt etter min kjappe hoderegning. Evighetsmaskinen er et faktum!

ksvends

Zoe er den eneste elbilen som passer vårt bruksmønster. 7 mil pendling hver dag, noen timers opphold på ettermiddagen før bilen drar ut igjen. Da med 100% batteri pga 11kw lader. Det er nettopp den fordelen der som gjorde at Zoe var det naturlige valget. Å vente i 8 timer for å kunne kjøre igjen er totalt uaktuelt, da hadde vi behold bensinbilen :-)

K S

Sitat fra: ksvends på søndag 13. september 2015, klokken 19:38
Zoe er den eneste elbilen som passer vårt bruksmønster. 7 mil pendling hver dag, noen timers opphold på ettermiddagen før bilen drar ut igjen. Da med 100% batteri pga 11kw lader. Det er nettopp den fordelen der som gjorde at Zoe var det naturlige valget. Å vente i 8 timer for å kunne kjøre igjen er totalt uaktuelt, da hadde vi behold bensinbilen :-)

Da er du ikke tilstrekkelig opplyst. Ved noen timers opphold om ettermiddagen leser jeg mer enn to, da dette er et par, men kan muligens være to. Med bil som har innebygget 6,6 kW lader (Soul har dette som standard og kan benyttes i enhver stikkontakt over hele landet), da lader en 20% i timen. Lader opp 60% på tre timer, feks fra 40-100%.
På 7 mils kjøring utenom motorvei i 110 km/t så er det for meg ca 60% igjen på batteriet....

Det viktigste er selvsagt at en kan lade overalt med alle andre biler enn Zoe.
Håper Renault løser dette, og at Zaptec laderen til blodpris innfrir.

turfsurf

Sitat fra: K S på søndag 13. september 2015, klokken 19:45
Sitat fra: ksvends på søndag 13. september 2015, klokken 19:38
Zoe er den eneste elbilen som passer vårt bruksmønster. 7 mil pendling hver dag, noen timers opphold på ettermiddagen før bilen drar ut igjen. Da med 100% batteri pga 11kw lader. Det er nettopp den fordelen der som gjorde at Zoe var det naturlige valget. Å vente i 8 timer for å kunne kjøre igjen er totalt uaktuelt, da hadde vi behold bensinbilen :-)

Da er du ikke tilstrekkelig opplyst. Ved noen timers opphold om ettermiddagen leser jeg mer enn to, da dette er et par, men kan muligens være to. Med bil som har innebygget 6,6 kW lader (Soul har dette som standard og kan benyttes i enhver stikkontakt over hele landet), da lader en 20% i timen. Lader opp 60% på tre timer, feks fra 40-100%.
På 7 mils kjøring utenom motorvei i 110 km/t så er det for meg ca 60% igjen på batteriet....

Det viktigste er selvsagt at en kan lade overalt med alle andre biler enn Zoe.
Håper Renault løser dette, og at Zaptec laderen til blodpris innfrir.

Alle som tilbyr 32A lading kan vel kjøre 7 mil med pendling og greie godt med kveldsærend etter "noen timer" med lading. T.o.m vår i3 kan fint oppfylle dette behovet, selv midt på vinteren.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

emil

Sitat fra: K S på søndag 13. september 2015, klokken 19:45
Det viktigste er selvsagt at en kan lade overalt med alle andre biler enn Zoe.

Og i motsetning til hva enkelte her på forumet påstår om meg så er lading min minste bekymring når det gjelder bilholdet fordi min bil lader alle steder jeg trenger, dette gjelder ikke bare Leaf men i prinsippet alle andre elbiler enn Zoe. Fremtiden er ikke å stoppe for å fylle batteriet på en lader på vei hjem fra jobb når man kan lade mens bilen uansett står parkert. Hadde jeg hatt en Zoe hadde jeg hatt daglige bekymringer for hvor og når jeg kan lade. Og det er ikke alle som kan ha en Tesla stående til de litt lengre turene eller har mulighet til å få montert en 11kW ladekontakt hjemme.

Sitat fra: K S på søndag 13. september 2015, klokken 19:45
Håper Renault løser dette, og at Zaptec laderen til blodpris innfrir.

En ting er at den virker, men tør man la en 20.000 kroners ladekabel ligge uten tilsyn?

TM

Zaptec kabelen vil utvilsomt gjøre det enklere for Zoe eiere. Men problemet med Zaptec er den vannvittige prisen på 20.000. Hva gjør man hvis man er så uheldig å skade ladekabelen eller ønsker en ekstra. Med andre biler får man kjøpt dette for 4-5000 kr. Jeg har behov for en ekstra ladekabel med CEE kontakt, og da kan jeg kjøpe en veldig solid og avansert Mennekes ladekabel fra Volvo for under 4000 (Leveres til V60 hybrid). Fordelen med en standard er at denne kabelen virker for alle elbiler med type 2 kontakt, men den muligheten har man desverre ikke med Zoe.

Rav4_EV

Vi skulle alle hatt det like behagelig som Emil som kan stappe den inn der han er. Har kjørt 25.000 kom med ZOE det siste året. Siste tur jeg måtte lade andre steder enn hjemme, kjørte jeg til Oslo. Der er det ekstremt vanskelig å finne noen saktelademuligheter på dagtid. Alt er opptatt. Jeg har heller ikke tid til å vente på at bilen saktelades. En tur innom hurtiglader i Sandvika mens jeg går og kjøper meg lønsj gjør at bilen rekker hjem igjen. Det monteres nesten ikke noen sakteladekontakter lenger mens elbilsalget har vokst vanvittig siste år. På det sentrale østland er muligheten å hurtiglade det som gjør at jeg kan bruke elbil utenfor rekkevidden til eget ladepunkt. Ingen jeg kjenner har mulighet for lading på jobben. Hvor mange som har den muligheten i forhold til antall elbiler som brukes til jobbpendling er nok marginalt.

Ellers har jeg forstått at Zaptech kabelen er igjen utsatt med minst 3 måneder.
For de som kan lade som Emil vil nok ikke Zoe være alternativ på lang tid enda.
For ordens skyld så er ladekabelen på Zoe låst fast i kontakten. Noe tyveri av en kabel som bare har verdi for Zoe eiere har jeg lite tro på. 
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 13. september 2015, klokken 21:40
Det monteres nesten ikke noen sakteladekontakter lenger mens elbilsalget har vokst vanvittig siste år.

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3623-her-kommer-86-nye-ladepunkt

I tillegg kom det vel ca 10-15 i Grimstad og 20 i Arendal nå i sommer, alle innendørs.

Rav4_EV

Sitathttp://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3623-her-kommer-86-nye-ladepunkt

I tillegg kom det vel ca 10-15 i Grimstad og 20 i Arendal nå i sommer, alle innendørs.

"En dråpe i havet" som det heter.

Disse plassene i Oslo er jo heller ikke der jeg trenger den. Skal jeg bruke "Emil metoden" må jo ladepunktet være akkurat der jeg parkerer. Dersom jeg må kjøre et stykke og bruke kollektivtransport til destinasjonen kan jeg heller bruke den tiden på hurtiglading på hjemveien.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 13. september 2015, klokken 21:40
Vi skulle alle hatt det like behagelig som Emil som kan stappe den inn der han er. Har kjørt 25.000 kom med ZOE det siste året. Siste tur jeg måtte lade andre steder enn hjemme, kjørte jeg til Oslo. Der er det ekstremt vanskelig å finne noen saktelademuligheter på dagtid. Alt er opptatt. Jeg har heller ikke tid til å vente på at bilen saktelades. En tur innom hurtiglader i Sandvika mens jeg går og kjøper meg lønsj gjør at bilen rekker hjem igjen. Det monteres nesten ikke noen sakteladekontakter lenger mens elbilsalget har vokst vanvittig siste år. På det sentrale østland er muligheten å hurtiglade det som gjør at jeg kan bruke elbil utenfor rekkevidden til eget ladepunkt. Ingen jeg kjenner har mulighet for lading på jobben. Hvor mange som har den muligheten i forhold til antall elbiler som brukes til jobbpendling er nok marginalt.

Det monteres mye nye sakteladingplasser, om du tror noe annet har du ikke fulgt med. 86 nye plasser nylig under Akershus festning, og en haug nye på Oslo Lufthavn er vel de to siste. 230V 16A alle sammen. Jeg har forøvrig stort sett aldri problemer med å finne ladeplass i Oslo. Sjekk for eksempel på nederste plan under Oslo City, det er sjelden alle sammen er opptatt selv på dagtid.

De aller fleste jeg kjenner har muligheten til å lade på jobb. Bl.a de ca. 1000 menneskene jeg jobber sammen med i min avdeling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 13. september 2015, klokken 21:53
Sitathttp://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3623-her-kommer-86-nye-ladepunkt

I tillegg kom det vel ca 10-15 i Grimstad og 20 i Arendal nå i sommer, alle innendørs.

"En dråpe i havet" som det heter.

Det er vel minst dukket opp 20x så mange nye sakteladingsplasser siste 3 måneder som 11/22/43kW AC-uttak. Sannsynligvis en god del mer enn det også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA