Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW Connected

Startet av kpinaas, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:57

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Speeder på lørdag 12. september 2015, klokken 20:52
100min for å fylle ett 22kW batteri med 11kW lading? Imponerende.

Sitat fra: emil på lørdag 12. september 2015, klokken 19:54
At laderen er mer effektiv uansett ladestyrke tviler jeg ikke på når man kommer med ny lader/motor konstruksjon. Det sier ingen ting direkte om større prosentvis forbedring på 11kW enn 2.2-3.6kW, men det kan ha med at tiden helt på slutten med balansering av cellene fra 99% til 100% er blitt forbedret og kortet ned. Men dette er bare gjetting fra min side...


Ser nå at 100 minutter gjelder 0-80%, ikke opp til fulladet og da vil ikke tiden brukt på balansering være relevant.

80% av 22kWh på 100 minutter skulle ellers tilsi et tap i ladeprosessen på under 5%

v-i-c

Ved 10 varmegrader, varmt batteri (fra aktiv mortorvei kjøring) og tom tank (rødt lys og 10 km igjen)
lader 210 opp til 95% på 30 minutter.

Har noen med 240 gjort følgende.
1 fylle tanken til 100%
2 kjøre aktivt på motorvei for å tømme batteri
3 oppnå "tom tank"
4 lade 60 min på AC22kw

Spørsmålet blir da hvor full tank har du da?
Jeg antar mellom 93% og 98%, det er fint om noen har anledning til å prøve dette.

Jeg fulgte med ved min "test" med 30 min ladning fra tom tank, kunne ikke registrere annet enn at ladehastigheten virket konstant så lenge jeg ladet ut i fra % endring pr tidsenhet.

Jeg savner en visning som sier hvor mye energi det er i batteriet f.eks angitt i kWh.
med % visning er det vanskelig å følge med på en eventuell slitasje på batteriet etter som årene går.

Jeg ser ingen god grunn til å lade på 6A eller 10A enfas 220V dersom en kan benytte AC43kw, AC22kw eller AC11kw. Slik jeg har forstått det er 3 fase ladning på 400V mer efektiv en enfase ladniing på 6A/10A.
Finnes det noen god grunn til å velge treig enfase ladniing fremfor raskere trefase ladning?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 10:40
Finnes det noen god grunn til å velge treig enfase ladniing fremfor raskere trefase ladning?

Hvils alternativet er å enten saktelade 8 timer på jobb på 10A eller ta et unødvendig (semi)hurtigladestopp på hjemveien for å ha nok strøm til å komme hjem, hva vil du velge? Gitt at ladestoppet må tas på et sted man ikke kan gjøre noe fornuftig (som f.eks på McDonalds) eller det er fare for ladekø siden ladestoppet må tas når alle andre også er ute og handler+lader.

Jeg vet hva jeg foretrekker, og jeg har ennå tilgode å få et svar på spørsmålet over fra noen av de mer ekstreme Zoe-eierene her på forumet.

kos

Dette forstår du ikke Emil - Du har et helt annet lade mønster - du forstår deg ikke på AC lading som Zoe har.

emil

Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 11:11
Dette forstår du ikke Emil - Du har et helt annet lade mønster - du forstår deg ikke på AC lading som Zoe har.

Det er igjen beviset på at enkete Zoe-eiere nekter å svare på et enkelt spørsmål.

kos

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 11:13
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 11:11
Dette forstår du ikke Emil - Du har et helt annet lade mønster - du forstår deg ikke på AC lading som Zoe har.

Det er igjen beviset på at enkete Zoe-eiere nekter å svare på et enkelt spørsmål.

Det ligge noen tusen svar til deg fra Zoe eiere. men du har et lademønster som ville bli mye enklere med en Zoe. Men noen mennesker klarer ikke forandring og blir syke av det. Du har et lademønster som er lite effektivt - smålader alle steder og lader i underkant av 300 ganger i året på hurtiglader.

Med Zoe får du et mye enklere ladesyklus - det forstår du muligens ikke av dine personlige rutiners årsak.

emil

Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 11:28
Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 11:13
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 11:11
Dette forstår du ikke Emil - Du har et helt annet lade mønster - du forstår deg ikke på AC lading som Zoe har.

Det er igjen beviset på at enkete Zoe-eiere nekter å svare på et enkelt spørsmål.

Det ligge noen tusen svar til deg fra Zoe eiere. men du har et lademønster som ville bli mye enklere med en Zoe. Men noen mennesker klarer ikke forandring og blir syke av det. Du har et lademønster som er lite effektivt - smålader alle steder og lader i underkant av 300 ganger i året på hurtiglader.

Med Zoe får du et mye enklere ladesyklus - det forstår du muligens ikke av dine personlige rutiners årsak.

Hvorfor nekter du å svare på et enkelt spørsmål og istedet lurer av deg gammelt svada?

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 10:56
Hvils alternativet er å enten saktelade 8 timer på jobb på 10A eller ta et unødvendig (semi)hurtigladestopp på hjemveien for å ha nok strøm til å komme hjem, hva vil du velge? Gitt at ladestoppet må tas på et sted man ikke kan gjøre noe fornuftig (som f.eks på McDonalds) eller det er fare for ladekø siden ladestoppet må tas når alle andre også er ute og handler+lader.

Jeg venter fortsatt på svar...

kos

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 11:47
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 11:28
Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 11:13
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 11:11
Dette forstår du ikke Emil - Du har et helt annet lade mønster - du forstår deg ikke på AC lading som Zoe har.

Det er igjen beviset på at enkete Zoe-eiere nekter å svare på et enkelt spørsmål.

Det ligge noen tusen svar til deg fra Zoe eiere. men du har et lademønster som ville bli mye enklere med en Zoe. Men noen mennesker klarer ikke forandring og blir syke av det. Du har et lademønster som er lite effektivt - smålader alle steder og lader i underkant av 300 ganger i året på hurtiglader.

Med Zoe får du et mye enklere ladesyklus - det forstår du muligens ikke av dine personlige rutiners årsak.

Hvorfor nekter du å svare på et enkelt spørsmål og istedet lurer av deg gammelt svada?

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 10:56
Hvils alternativet er å enten saktelade 8 timer på jobb på 10A eller ta et unødvendig (semi)hurtigladestopp på hjemveien for å ha nok strøm til å komme hjem, hva vil du velge? Gitt at ladestoppet må tas på et sted man ikke kan gjøre noe fornuftig (som f.eks på McDonalds) eller det er fare for ladekø siden ladestoppet må tas når alle andre også er ute og handler+lader.

Jeg venter fortsatt på svar...

Svaret er enkelt har du Zoe er du ikke avhengig av å lade på jobben 8 timer. Noe de fleste ikke har mulighet til , samt lade hos tanter onkler venner , bekjente og gratis der det er mulig.

Det er bruk av tid man ikke har. Ditt lademønster i min verden og jeg hadde måtte kjøre fossil for å få dagen til å gå opp.

Du har fått svaret: Man kan ikke lade på jobben GRATIS man kan ikke lade hos TANTE man ikke har. Man må ordne seg med lading HJEMME eller PÅ en Hurtiglader ellers blir livet en evig jakt på stikkontakter.
SÅ ja Det du driver med er stort sett begrenset til DEG.

HÅPER AT SVARET GÅR INN. NEI det du driver med er lite effektivt.


emil

Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 12:21
HÅPER AT SVARET GÅR INN. NEI det du driver med er lite effektivt.

Igjen, du svarer ikke på spørsmålet men kommer med mer av det gamle svadet ditt.

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 10:56
Hvils alternativet er å enten saktelade 8 timer på jobb på 10A eller ta et unødvendig (semi)hurtigladestopp på hjemveien for å ha nok strøm til å komme hjem, hva vil du velge? Gitt at ladestoppet må tas på et sted man ikke kan gjøre noe fornuftig (som f.eks på McDonalds) eller det er fare for ladekø siden ladestoppet må tas når alle andre også er ute og handler+lader.

Jeg venter fortsatt på svar...

kos

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 12:26
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 12:21
HÅPER AT SVARET GÅR INN. NEI det du driver med er lite effektivt.

Igjen, du svarer ikke på spørsmålet men kommer med mer av det gamle svadet ditt.

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 10:56
Hvils alternativet er å enten saktelade 8 timer på jobb på 10A eller ta et unødvendig (semi)hurtigladestopp på hjemveien for å ha nok strøm til å komme hjem, hva vil du velge? Gitt at ladestoppet må tas på et sted man ikke kan gjøre noe fornuftig (som f.eks på McDonalds) eller det er fare for ladekø siden ladestoppet må tas når alle andre også er ute og handler+lader.

Jeg venter fortsatt på svar...

Svaret er enkelt jeg hadde ladet på Hurtiglader - da man ikke har tilgang til 8 timers lading. Om det fungerer for deg så betyr det ikke at resten av Norge hadde muligheter.
Svaret er enkelt hadde Jeg vært deg hadde jeg ladet på 8 timer på jobben og snyltet på resten av befolkningen , kranglet på hurtigladestasjoner irritert meg over feilparkerte osv.

MEN nei det gjør jeg ikke. Så å lade 8 timer gjør jeg verken hjemme eller på jobben og kommer ikke til å gjøre det heller. Ditt lademønster er kun for deg.

emil

Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 12:32
Svaret er enkelt jeg hadde ladet på Hurtiglader

Da velger du å bruke ekstra tid på kjøring til hurtiglader, koble opp og starte lading, hurgilade (alt semihurgilade), koble fra lader og komme deg tilbake på veien hjemover mens jeg kommer ut til fulladet bil når arbeidsdagen er ferdig og kjører rett hjem. Tror ikke det er mange som skjønner din logikk med at ditt alternativ da er mest effektivt.

kos

Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 12:37
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 12:32
Svaret er enkelt jeg hadde ladet på Hurtiglader

Da velger du å bruke ekstra tid på kjøring til hurtiglader, koble opp og starte lading, hurgilade (alt semihurgilade), koble fra lader og komme deg tilbake på veien hjemover mens jeg kommer ut til fulladet bil når arbeidsdagen er ferdig og kjører rett hjem. Tror ikke det er mange som skjønner din logikk med at ditt alternativ da er mest effektivt.

De fleste forstår min logikk - man har ikke ladestolpe på jobben. De fleste forstår også at får man heller ikke i fremtiden har ladestolpe til alle ansatte.

Mange i dette samfunnet har heller ikke fast oppmøte vær dag på samme plass.

Men han som har en rik onkel og kjører drosje gratis alle veier og onkel tar rekningen - Hva ville du valgt da?
Gratis drosje eller lade 8 timer for dagen.?


morten69

Jeg tror dere begge har rett i det dere sier. Jeg kjøpte zoe fordi den går betydelig lengre en Leaf. Den kan lade på 400 v AC som jeg tror er fremtiden. I tillegg trenger jeg ikke lade på jobben for jeg kommer tur retur. Naboen min som jobber på Fornebu kjører Leaf men kommer ikke tur retur på vinteren uten å lade på jobb. De har 50 ladestasjoner på Telenor Fornebu som det er stor konkurranse over mange ganger får hun ikke ladet og må stoppe på vei hjem. Hun lånte en zoe i januar og den hadde ingen problemer tur retur. I tillegg fikk jeg 5 års hurtiglading med på kjøpet. Jeg har camping i Strømstad og under det nye systembolaget er den en gratis 22kw AC lader som er perfekt for meg. Nå har du et svar fra en zoe eier Emil.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

kos

Sitat fra: morten69 på søndag 13. september 2015, klokken 13:55
Jeg tror dere begge har rett i det dere sier. Jeg kjøpte zoe fordi den går betydelig lengre en Leaf. Den kan lade på 400 v AC som jeg tror er fremtiden. I tillegg trenger jeg ikke lade på jobben for jeg kommer tur retur. Naboen min som jobber på Fornebu kjører Leaf men kommer ikke tur retur på vinteren uten å lade på jobb. De har 50 ladestasjoner på Telenor Fornebu som det er stor konkurranse over mange ganger får hun ikke ladet og må stoppe på vei hjem. Hun lånte en zoe i januar og den hadde ingen problemer tur retur. I tillegg fikk jeg 5 års hurtiglading med på kjøpet. Jeg har camping i Strømstad og under det nye systembolaget er den en gratis 22kw AC lader som er perfekt for meg. Nå har du et svar fra en zoe eier Emil.

Du har den samme erfaring med Zoe som jeg. Samtidig så antar jeg at du har den erfaringen at lading ikke er noe pes da du stort sett på kort tid kan lade bilen opp. Både hjemme og ute. Om du hadde tilgjengelig lademuligheter på 10 -16 amper og kun det samt hurtiglading så hadde din erfaring med Zoe blitt en annen.

Derfor er valg av elbil enkel og nå gjentar jeg meg igjen:
1. Hvor fort kan du daglig lade bilen din med det lademønsteret som du har tilgjengelig.
2. Hvor langt kan den kjøre på en lading.

I mange sitt tilfelle så kommer Zoe best ut av alle bilene med den prioriterings listen.
Og flere har kombinasjonen Tesla og Zoe - som bruker samme lade system og gjør at man kan lade elbilene relativt hurtig i forhold til andre merker hjemme.  - bonusen var at man fikk med 11 kw lader om man kjøpte Zoe.

For meg er antagelig Zoe det beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort og kommer til å gjøre.
1. Ikke minst at jeg samtidig fikk med ladestasjon til teslaen.
2. Utrolig fleksibel bil i en hustand som har flere som kjører bil og bilene er i bruk hele døgnet.

Men i forhold til Emil - så ser jeg at ikke alle passer Zoe eller tesla for. Både økonomisk og ikke minst de lademulighetene man har.

Som en liten artig sak - flere i husstanden velger Zoe fremfor Tesla i det daglige  - ikke fordi at tesla er en dårlig bil, men at Zoe er en liten, men stor bil som er utrolig lettkjørt i smale gater og på kjøpesent - parkeringsplasser og som stort sett har en rekkevidde og en ladestruktur som er nærmest en liten fossilbil i bruk. Ikke minst når man tar noen IKKE planlagte turer - på sparket og man stort sett har en rask ladestruktur uansett hvor man er.



Så ja jeg hadde ikke byttet Zoe mot en bil med 3.6 - 6.6 AC lader - med all verdens muligheter for sakte lading. Selv om det er gratis.


ZOE

Jeg valgte også zoe fordi den var den eneste bilen på markedet som var perfekt egnet til mitt daglige bruk.

Jeg har kjørt 16000 på 8mnd bruk, det var ingen andre biler som kunne tilby meg ny kurs til lading (verdi minst 10 000kr hos meg) og kunne lades opp på en lunsjpause på jobb (tilgang på 22kW).  Dermed kan jeg brenne av 10 mil med kundebesøk før en halvtime på kontoret og hjem med full tank til ettermiddagens aktiviteter.

Ettersom jeg har 44kW lader i bilen så kan jeg også lett ta en tur til krisitansand (bor i Sandnes), med ett ladestopp på en halvtime eller mindre.

Prisen var det heller ingenting å si på, ny leaf hadde kostet meg minst 50 000 mer når jeg kjøpte.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA