Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW Connected

Startet av kpinaas, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:57

« forrige - neste »

kpinaas

Meg bekjent kom det en ny lader i 240, noe som i praksis betyr at ekte hurtiglading på 43kW er tatt bort.
Med andre ord: Gammel Zoe kan lade på max 43kW, ny kan lade på max 22kW.

Men: Er de to modellene like kresne på IT/TN nett? Vil en 240 lade på alle  type2 kontakter som en 210 kan?

(Jeg spør selvfølgelig fordi jeg har funnet en ladestolpe med 3.6kW Type2 kontakt som min prøvekjørende Zoe 210 faktisk vil lade på)

Og har 240 samme hastighetsbegrensning som 210 i ECO mode- ikke mulig å komme over 96 km/t bortsett fra i utforbakke og medvind?

morten69

240 er like kresen på strøm som 210 og lader kun på TN nett.
Det betyr at stolpen du har koblet på er på TN nett. Jeg har TN nett hjemme og kan lade fra vanlig stikkkontakt hvis jeg vil.
Maks hastighet på 240 i ECO er fortsatt 96, men hvis du trykker gassen i bunn vil begrensningen koble ut.

ECO modus er bare tull, jeg bruker den aldri og så lenge jeg holder meg under 100Km/t kommer jeg glatt 160-190 km
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

emil

Forskjellgen i lading er også at R240 Zoe lader mer effektivt og raskere på 10-16A 230V enn R210 Zoe.

arnejorg1

Sitat fra: morten69 på torsdag 10. september 2015, klokken 14:01

ECO modus er bare tull, jeg bruker den aldri og så lenge jeg holder meg under 100Km/t kommer jeg glatt 160-190 km

Enig i det. Lite og tjene på eco modus. Har ikke merket at zoe bremser kraftigere med motorbremsen i eco modus, den bare begrenser strømforbruket til maks 45kw. Merket mye mer forskjell på Leafen, den bremser kraftigere og det er større forskjell på gasspådraget.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

kpinaas

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 10. september 2015, klokken 16:54
Enig i det. Lite og tjene på eco modus. Har ikke merket at zoe bremser kraftigere med motorbremsen i eco modus, den bare begrenser strømforbruket til maks 45kw. Merket mye mer forskjell på Leafen, den bremser kraftigere og det er større forskjell på gasspådraget.
Opplevde det samme på hjemreisedelen av prøveturen. Kjørte Lysaker-Fredrikstad som om det var en vanlig bil (dvs. venstre felt på E6) og hadde likevel "50km" igjen på batteriet tilbake hos forhandler. Dvs. ikke veldig mye større forbruk ved 110+ sammenlignet med 95 i ECO.

Virker som om dette kan bli en morsom bil å ha, om ikke rekkevidden halveres på vinterstid  (det gjør den vel ikke?)

morten69

Pr idag er det ingen som kan svare på det når det gjelder R240, siden de første bilene kom i mai. Det blir spennende å se rekkevidden ved -10.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

arnejorg1

Sitat fra: kpinaas på torsdag 10. september 2015, klokken 22:27

Virker som om dette kan bli en morsom bil å ha, om ikke rekkevidden halveres på vinterstid  (det gjør den vel ikke?)


Den halveres nok ikke, men det er vel slik med Zoe batteriet som med andre litium-batteri. Rekkevidden blir kraftig redusert, kanskje så mye som 40% ved -20. Det gjorde det på min forrige elbil Leaf 2012
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

hsa77

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 11. september 2015, klokken 23:58
Sitat fra: kpinaas på torsdag 10. september 2015, klokken 22:27

Virker som om dette kan bli en morsom bil å ha, om ikke rekkevidden halveres på vinterstid  (det gjør den vel ikke?)


Den halveres nok ikke, men det er vel slik med Zoe batteriet som med andre litium-batteri. Rekkevidden blir kraftig redusert, kanskje så mye som 40% ved -20. Det gjorde det på min forrige elbil Leaf 2012
Nå har vel ZOE aktiv varming av batteriene som motvirker dette. Men å varme opp batteriene tar strøm, varmepumpa i bilen er vel heller ikke så effektiv i sterk kulde så rekkeviddenå er nok kraftig redusert. Skal bli spennende å se.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 14:09
Forskjellgen i lading er også at R240 Zoe lader mer effektivt og raskere på 10-16A 230V enn R210 Zoe.
Det er ved 11kW R240 har den største besparelsen med hele 17% reduksjon i ladetid i følge Renault. Ved 3,6kW skal besparelsen være på mer beskjedne 7%. Fant ikke noe på 10A..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Speeder

Sitat fra: ladov på lørdag 12. september 2015, klokken 16:50
Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 14:09
Forskjellgen i lading er også at R240 Zoe lader mer effektivt og raskere på 10-16A 230V enn R210 Zoe.
Det er ved 11kW R240 har den største besparelsen med hele 17% reduksjon i ladetid i følge Renault. Ved 3,6kW skal besparelsen være på mer beskjedne 7%. Fant ikke noe på 10A..
Link?
Zoe 43kW

ladov

Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Sitat fra: ladov på lørdag 12. september 2015, klokken 19:20
Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'

At laderen er mer effektiv uansett ladestyrke tviler jeg ikke på når man kommer med ny lader/motor konstruksjon. Det sier ingen ting direkte om større prosentvis forbedring på 11kW enn 2.2-3.6kW, men det kan ha med at tiden helt på slutten med balansering av cellene fra 99% til 100% er blitt forbedret og kortet ned. Men dette er bare gjetting fra min side...

Fokuset når det gjelder ladetid på den nye laderen har ellers ligget på mer effektiv saktelading hjemme og ikke på semihurtig lading.

ladov

Det er litt småtricky, som privatperson, å finne ut av dette. Du må kjøre bilen tom for strøm, frakte den til ladepunktet og lade den opp mens du logger effekt/tid. Gjenta for forskjellige effekter..

Å kjøre bilen tom skal jeg klare. :p
Dessuten har jeg en kompis med plass på planet..
Jeg har ikke fryktelig lyst til å skru av *alle* andre kurser i sikringskapet mens jeg lader/leser av,  så for min egen del må jeg bare stole på Renault. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ole Petter

Sitat fra: emil på lørdag 12. september 2015, klokken 19:54
Sitat fra: ladov på lørdag 12. september 2015, klokken 19:20
Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'

At laderen er mer effektiv uansett ladestyrke tviler jeg ikke på når man kommer med ny lader/motor konstruksjon. Det sier ingen ting direkte om større prosentvis forbedring på 11kW enn 2.2-3.6kW, men det kan ha med at tiden helt på slutten med balansering av cellene fra 99% til 100% er blitt forbedret og kortet ned. Men dette er bare gjetting fra min side...

Fokuset når det gjelder ladetid på den nye laderen har ellers ligget på mer effektiv saktelading hjemme og ikke på semihurtig lading.

99 til 100% forsinkingen har nok med bufferstyringen på gjøre. Med min R210 har jeg ikke sett den helt store forsinkelsen fra 99 til 100 med 11 kW 400V lader hjemme.

Speeder

Sitat fra: ladov på lørdag 12. september 2015, klokken 19:20
Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'

100min for å fylle ett 22kW batteri med 11kW lading? Imponerende.
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA