Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?

Startet av kaiat, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:31

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: nime01 på torsdag 17. september 2015, klokken 22:33
Det er vel lurest å legge til 6,6kW lader uansett, antall kraftige Type 2 ladepunkter øker jo betraktelig og det er dumt å ikke kunne utnytte disse best mulig om man skulle møte på en hurtiglader ute av drift.

Vi får håpe at Leaf i en fremdig versjon får en moderne AC kontakt (type2) slik at den kan lade på fornuftig vis med AC.

Det blir jo bare for dumt å måtte stå å vente på at en LEAF skal stå i en evighet og sakte lade på en AC22kw punkt, dersom det blir slutt på å utplasere universiell hurtigladere, som kan betjene alle biler.

Håper at Leaf ikke unødig legger beslag på 3 fase ladepunkter med en gammeldags kontakt som kun kan ta enfase.

Neste model kan en jo håpe på kommer med en moderne AC ladeløsning (les minimum AC22kw og type 2 kontakt), det er viktig at Leaf ikke unødig legger beslag på f.eks et 22kw punkt når de ikke kan bruke det på en god måte.

Vet noen om hvor aktiv teknologiutvikligen er hos konsernet som eier Leaf.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

turfsurf

Sitat fra: v-i-c på fredag 18. september 2015, klokken 04:56
Sitat fra: nime01 på torsdag 17. september 2015, klokken 22:33
Det er vel lurest å legge til 6,6kW lader uansett, antall kraftige Type 2 ladepunkter øker jo betraktelig og det er dumt å ikke kunne utnytte disse best mulig om man skulle møte på en hurtiglader ute av drift.
Vi får håpe at Leaf i en fremdig versjon får en moderne AC kontakt (type2) slik at den kan lade på fornuftig vis med AC.
AC er kun destinasjons / over natt lading for Leaf (og alle andre enn ZOE), DC er hurtiglading. Så lenge AC er kraftig nok til å lade opp på jobb eller over natten, så er større lader i bilen bare ekstra vekt og utgifter. Det har ingen ting med moderne eller fornuftig å gjøre. Skjønner godt at biler med små batteri ikke har kraftigere AC lading. T.o.m.

Å ha en kostbar ladestasjon og for mange en trafo i garasjen kun for å få ladet noen få kWh på elbilen i løpet av døgnet er for de fleste bortkastet. Jada, vet det er noen som kjører såpass mye om dagen at semihurtig i bilen hadde vært kjekt, men det er ikke mange.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

mo73ro

#92
Sitat fra: turfsurf på fredag 18. september 2015, klokken 07:17
så er større lader i bilen bare ekstra vekt og utgifter.

Har også tenkt at det må være bedre med likeretter i hurtigladeren, enn at alle biler skal måtte ha en stor likeretter ombord. For meg blir det litt som om alle skulle ha en høyspent-trafo ved huset, istedenfor en felles for et større område.

Men ble så nysgjerrig på hvordan Renault har løst dette, da Zoe har denne løsningen. Leaf Visia og Zoe har vel omtrent samme spesifikasjoner:

- Begge koster rundt 200 000 kroner (tar utgangspunkt i priser på nettsidene og rimeligste fra pris)
- Zoe har 22 kWt batteri, Leaf har 24 kWt
- Zoe veier 1468 kg, Leaf veier 1493 kg
- Leaf er litt lenger enn Zoe, men ellers er målene veldig like.

Så Zoe veier mindre og koster det samme som Leaf og har likeretter som kan ta imot opp til max 43 kW AC med IEC Type 2 kontakt.

Selv ville jeg nok valgt bil med enkel likeretter ombord og mulighet for DC lading, men det blir en personlig referanse. Egne erfaringer tilsier at destinasjonslading godt kan ta flere timer, men er veldig greit å kunne hurtiglade underveis 15 - 30 minutter for å kjøre videre.

Edit: Etter at jeg skrev dette fant jeg dette innlegget http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23735.msg401441.html#msg401441 av Øyvind, så da fikk jeg forsåvidt svar.

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

v-i-c

Sitat fra: turfsurf på fredag 18. september 2015, klokken 07:17
Sitat fra: v-i-c på fredag 18. september 2015, klokken 04:56
Sitat fra: nime01 på torsdag 17. september 2015, klokken 22:33
Det er vel lurest å legge til 6,6kW lader uansett, antall kraftige Type 2 ladepunkter øker jo betraktelig og det er dumt å ikke kunne utnytte disse best mulig om man skulle møte på en hurtiglader ute av drift.
Vi får håpe at Leaf i en fremdig versjon får en moderne AC kontakt (type2) slik at den kan lade på fornuftig vis med AC.
AC er kun destinasjons / over natt lading for Leaf (og alle andre enn ZOE), DC er hurtiglading. Så lenge AC er kraftig nok til å lade opp på jobb eller over natten, så er større lader i bilen bare ekstra vekt og utgifter. Det har ingen ting med moderne eller fornuftig å gjøre. Skjønner godt at biler med små batteri ikke har kraftigere AC lading. T.o.m.

Å ha en kostbar ladestasjon og for mange en trafo i garasjen kun for å få ladet noen få kWh på elbilen i løpet av døgnet er for de fleste bortkastet. Jada, vet det er noen som kjører såpass mye om dagen at semihurtig i bilen hadde vært kjekt, men det er ikke mange.

Med mer moderne tenkte jeg på trefase fremfor enfase. El-verkene ønsker jo ikke 32A på enfase og ber alle om å lade med tre-fase istendenfor. (skal vistnok være noe med "skeiv last" i nettet)

Regner med at E-verk kan mer om energioverføringer med elektrisitet enn "hvermansen" her på forumet ...
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Limbeck

Det hadde vert en fordel om noen andre enn bilprodusenter bestemmer hvordan bilen skal lade. Det er veldig unødig at det finnes mange forskjellige typer ladestandarder. Det er vel generelt anbefalt å lade batterier med svake ladere så en sakte lademulighet er sikkert nødvendig, men vi trenger ikke mere enn en type hurtiglading.

ironduke

Blir ikke fargen "deep blue Pearl" tilgjengelig likevel?? Den står ikke som et alternativ i prislisten, og da jeg kontaktet Nissan Norge svarte de at bronze var den eneste nye fargen. Men hva med denne da? http://car-revs-daily.carrevsdailycom1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/09/2016_nissan_leaf_05.jpg
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

torkil

Sitat fra: ironduke på fredag 18. september 2015, klokken 09:46
Blir ikke fargen "deep blue Pearl" tilgjengelig likevel?? Den står ikke som et alternativ i prislisten, og da jeg kontaktet Nissan Norge svarte de at bronze var den eneste nye fargen. Men hva med denne da? http://car-revs-daily.carrevsdailycom1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/09/2016_nissan_leaf_05.jpg

Ja, det lurte jeg også på. Likte Deep Blue Pearl..!

ironduke

Sitat fra: torkil på fredag 18. september 2015, klokken 09:57
Ja, det lurte jeg også på. Likte Deep Blue Pearl..!

Helt klart den fineste fargen, og så kutter de den ut??
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

v-i-c

Sitat fra: Limbeck på fredag 18. september 2015, klokken 09:28
Det hadde vert en fordel om noen andre enn bilprodusenter bestemmer hvordan bilen skal lade. Det er veldig unødig at det finnes mange forskjellige typer ladestandarder. Det er vel generelt anbefalt å lade batterier med svake ladere så en sakte lademulighet er sikkert nødvendig, men vi trenger ikke mere enn en type hurtiglading.

EU har laget standard for elbil-kontakter, men alle vil jo ikke følge standarden.
Type2 kontakten er hoved elementet i EU sin standard (bærer alle signaler)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

1000kwh

Hvorfor er det slik at de samme diskusjonene skal dukke opp gang på gang? Hvis du ikke en gang er ute etter en Leaf, hvorfor maser du om Zoe her?

Med tanke på hvor mange Leaf som er blitt solgt, så tipper jeg dette med lading ikke er en problemstilling. Man kan lade i alle vanlige kontakter, og det er det folk bryr seg om! (i tillegg til hurtiglading).


turfsurf

Sitat fra: v-i-c på fredag 18. september 2015, klokken 08:59
Med mer moderne tenkte jeg på trefase fremfor enfase. El-verkene ønsker jo ikke 32A på enfase og ber alle om å lade med tre-fase istendenfor. (skal vistnok være noe med "skeiv last" i nettet)

Regner med at E-verk kan mer om energioverføringer med elektrisitet enn "hvermansen" her på forumet ...

Ja, men nå er det jo sånn at veldig mange her i landet ikke har 400V inn til huset, og vil da ikke kunne lade på trefase (så vidt jeg vet er det ingen elbiler som lader på 230V trefase) uten trafo, som da vil være fordyrende og unødvendig komplisert. De geniale med 1fas ladere er at de kan lade absolutt over alt med enkle og relativt billige overganger. Skjev last av nettet bør vel jevne seg ut rent statistisk, skal være rimelig uheldig om alle med elbil på en trafo kobler seg på samme fase for lading.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Har akkurat bestilt en 2016 Tekna i Bronze farge. Er vel ikke bilen jeg har drømt om  ;), men det frister med lenger rekkvidde slik at jeg kanskje kan klare meg med bare 1 bil.

Er det noen som har et bilde av Leaf i denne fargen ? Så en Qashqai i denne fargen i butikken, men det er vansklig å bedømme på en annen bil og i kunstig beslysning.

T-Max

2019-11 LEAF Tekna (leasing)
2013-09 LEAF Tekna 6,6 kW (solgt)
2007-01 Ford S-Max (solgt)

TM

Sitat fra: nime01 på torsdag 17. september 2015, klokken 22:33
30kW Acenta: 250.000kr + 6,6kW 7.500kr + vinterhjul ca 10.000kr = 267.500kr
30kW Nordic: 263.000kr + 6,6kW 7.000kr + vinterhjul ca 10.000kr = 280.000kr
30kW Tekna: 270.000kr + 6,6kW 7.500kr + vinterhjul ca 10.000kr = 287.500kr
Jeg fikk et tilbud på ny Leaf. Prisene er som det står i prislisten, men de hadde lagt til 5950 kr i "reg. omkostninger EL bil".
I prislisten står det inkl. frakt og leveringsomkostninger. Jeg har aldri tidligere sett at det har kommet noe tillegg for registrering. Høres for meg ut som kamuflerte "salgsomkosninger", men da må jo dette komme fram i prislistene.
Noen som har vært borti tilsvarende tillegg ?

Panduck

#104
Sitat fra: TM på torsdag 01. oktober 2015, klokken 07:03
Jeg fikk et tilbud på ny Leaf. Prisene er som det står i prislisten, men de hadde lagt til 5950 kr i "reg. omkostninger EL bil".
I prislisten står det inkl. frakt og leveringsomkostninger. Jeg har aldri tidligere sett at det har kommet noe tillegg for registrering. Høres for meg ut som kamuflerte "salgsomkosninger", men da må jo dette komme fram i prislistene.
Noen som har vært borti tilsvarende tillegg ?

Nei. For meg var det følgende. Selger "bilen koster x" meg : "Men jeg kan jo få den for y et annet sted!" "da skal du få den for y da"..  Ingen sjekk på om det jeg sa stemte. Det er altså ikke meningen at du skal akseptere prisen de gir. Du skal prute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA