Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?

Startet av kaiat, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:31

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:42
Jeg har kjøpt en bil med hurtigladerevne. Den lader fra "tom" til 95 % på 30 minutter. Teknologien som benyttes er AC43kw, som er vesentlig billigere å bygge ut enn disse dyre DC-lader, dette er vel ikke temaet for denne tråden.

Her omtales ny variant av Leaf og egenskapene sammenlkignes med andre elektiske småbiler med ca samme oppgitte kjørelengde etter denne EU-standard målemetode. Ingen kan kjøre den oppgitte lengede i praktisk bruk, men det skal i teorien være et objektiv sammenlignings grunnlag.

"Hurtigladerevne". Det er presis beskrevet for Zoe 43kw all den tid slike ladere omtrent ikke eksisterer , og sannsynligvis vil fases ut til glemselens dal. Bilen har evnen, men muligheten til å utnytte den er knapt til stede.

NEDC rekkevidde er teoretisk et sammenligningsgrunnlag, men i praksis kan biler med samme NEDC rekkevidde ha svært ulik rekkevidde.

v-i-c

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 11. september 2015, klokken 10:45
Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:42
Jeg har kjøpt en bil med hurtigladerevne. Den lader fra "tom" til 95 % på 30 minutter. Teknologien som benyttes er AC43kw, som er vesentlig billigere å bygge ut enn disse dyre DC-lader, dette er vel ikke temaet for denne tråden.

Her omtales ny variant av Leaf og egenskapene sammenlkignes med andre elektiske småbiler med ca samme oppgitte kjørelengde etter denne EU-standard målemetode. Ingen kan kjøre den oppgitte lengede i praktisk bruk, men det skal i teorien være et objektiv sammenlignings grunnlag.

"Hurtigladerevne". Det er presis beskrevet for Zoe 43kw all den tid slike ladere omtrent ikke eksisterer , og sannsynligvis vil fases ut til glemselens dal. Bilen har evnen, men muligheten til å utnytte den er knapt til stede.

NEDC rekkevidde er teoretisk et sammenligningsgrunnlag, men i praksis kan biler med samme NEDC rekkevidde ha svært ulik rekkevidde.

Mener at vi bør diskutere "2016 Leaf lansert i USA" her, da er det relevant å sammenligne med andre biler av omtrent samme størrelse og pris.

Kun en faktaopplysning angående AC43kw så ble rapportert at ny lader med AC43kw denne uken ved Kongsberg. Så helt glemt er den ikke ennå da, Antagelig vil AC43kw bli benyttet til busser etc ... :)

Kan noen si noe om rapportene i Norsk presse om støtte for trefase AC ladning på 400V på ny Leaf, er disse rapporter riktige?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 11:48
Kan noen si noe om rapportene i Norsk presse om støtte for trefase AC ladning på 400V på ny Leaf, er disse rapporter riktige?

Er dette mer trolling eller serøst ment? Ta med linker til de aktuelle mediene når du kommer med sånne utsagn, særlig med tanke på de fleste andre postene du har hatt her på forumet som har vært avsporinger.

Det er ellers ingenting som tyder på at Leaf kommer til å bytte ut Type1 og CHAdeMO kontakten med det første og dermed er trefaselading ikke mulig.

kodalse

Sitat fra: flux på fredag 11. september 2015, klokken 09:10
Dette er bra!

Nissan Leaf øker pakken med 25% fra 24 til 30 kwh på samme volum og med en marginal vektøkning på 21kg.  Det er ca. 5% økning pr år siden lanseringen i 2010/2011 som er det samme som Tesla og har nevnt at de vil øke med pr år.

En annen faktor som og er viktig er at batteriet kan ta raskere lading, da den nye kjemien ser ut til å tåle mer strøm. Prisen pr ekstra kwh er og lav.

5% pr år er ca. det samme som Apple i snitt har øket batterikapasiteten i iPhone siden iPhone 3g (2008) til iPhone 6.

https://transportevolved.com/2015/09/10/official-2016-nissan-leaf-sv-sl-electric-cars-to-get-30-kwh-battery-for-107-miles-epa-range/
med 5% økning pr år gir det oss da i underkant av 9 år fra nå til vi har 45kWh tilgjengelig i samme batterikasse.
Det er først da vi får effektive 300 km rekkevidde med dagens utgaver av elbiler.
Kanskje effektiviteten kan økes med enda større fokus på luftmotstand, rullemotstand og vekt?
Først ved 300km (OG Hengerfeste!) har den store skaren av bilister et reelt alternativ til fosilbilen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

emil

Sitat fra: kodalse på fredag 11. september 2015, klokken 13:32
Sitat fra: flux på fredag 11. september 2015, klokken 09:10
Dette er bra!

Nissan Leaf øker pakken med 25% fra 24 til 30 kwh på samme volum og med en marginal vektøkning på 21kg.  Det er ca. 5% økning pr år siden lanseringen i 2010/2011 som er det samme som Tesla og har nevnt at de vil øke med pr år.

En annen faktor som og er viktig er at batteriet kan ta raskere lading, da den nye kjemien ser ut til å tåle mer strøm. Prisen pr ekstra kwh er og lav.

5% pr år er ca. det samme som Apple i snitt har øket batterikapasiteten i iPhone siden iPhone 3g (2008) til iPhone 6.

https://transportevolved.com/2015/09/10/official-2016-nissan-leaf-sv-sl-electric-cars-to-get-30-kwh-battery-for-107-miles-epa-range/
med 5% økning pr år gir det oss da i underkant av 9 år fra nå til vi har 45kWh tilgjengelig i samme batterikasse.
Det er først da vi får effektive 300 km rekkevidde med dagens utgaver av elbiler.
Kanskje effektiviteten kan økes med enda større fokus på luftmotstand, rullemotstand og vekt?
Først ved 300km (OG Hengerfeste!) har den store skaren av bilister et reelt alternativ til fosilbilen.

Vil tro at helt ny leaf (~2017 modell) vil ha annen formfaktor på batteripakken og sansynligvis mulighet for å pakke flere celler i bilen, samt kanskje også annen formfaktor på cellene som muliggjør bedre utnyttelse av plass/energi forholdet. Nå har de med denne oppgraderingen vært nødt til å forholde seg til en eksisterende form og volum.

v-i-c

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 12:37
Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 11:48
Kan noen si noe om rapportene i Norsk presse om støtte for trefase AC ladning på 400V på ny Leaf, er disse rapporter riktige?

Er dette mer trolling eller serøst ment? Ta med linker til de aktuelle mediene når du kommer med sånne utsagn, særlig med tanke på de fleste andre postene du har hatt her på forumet som har vært avsporinger.

Det er ellers ingenting som tyder på at Leaf kommer til å bytte ut Type1 og CHAdeMO kontakten med det første og dermed er trefaselading ikke mulig.

Se « Svar #27 på: I dag kl. 00:47 » i denne tråden
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

NoWaX

Er det noen som har noen ide om den nye batteri pakken blir kompatibel med den som står i leafen idag?

Og hva oppgraderingspris vil kunne koste?


Det har blitt en stor bilpark i Norge med Leafer som sikkert kunne tenke seg å oppgradere dette i sin nåværende modell.

Jeg er redd for at Nissan kommer til å melke denne løsningen og dette tapet blir overført til deg og meg som slutt forbruker.  8)

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 11:48
Kun en faktaopplysning angående AC43kw så ble rapportert at ny lader med AC43kw denne uken ved Kongsberg. Så helt glemt er den ikke ennå da, Antagelig vil AC43kw bli benyttet til busser etc ... :)

43kW AC er en del av Kiwi-avtalen mellom Fortum, Nissan og Renault. Det betyr at alle Kiwi-lokasjonene som bygges ut får 43kW AC. De får til gjengjeld ikke 22kW AC, så de som har bruk for det (f.eks Tesla-eiere med dobbeltlader, MB B-klasse eiere osv.) må bruke 43kW-uttaket og dermed betale 2,50 pr. minutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. september 2015, klokken 16:46
43kW AC er en del av Kiwi-avtalen mellom Fortum, Nissan og Renault. Det betyr at alle Kiwi-lokasjonene som bygges ut får 43kW AC. De får til gjengjeld ikke 22kW AC, så de som har bruk for det (f.eks Tesla-eiere med dobbeltlader, MB B-klasse eiere osv.) må bruke 43kW-uttaket og dermed betale 2,50 pr. minutt.

Nå ser jo AC22kw ut til å dukke opp mange plasser. Men som ZOE eier er jeg glad for at det popper opp en del AC43kw fordi det dekker mitt behov. Hadde jeg hatt tesla eller MB ville jeg sikkert hatt andre preferanser.
Men: Vi burde vel ikke diskutere dette temaet her, denne tråden er jo for å kommentere den kommende nye versjonen av Leaf.

Hvor mye lengre regner man med at den nye Leaf'en kan gå i Vinterlandet Norge?

Vil den kunne kjøre fra Fagernes med full tank og over E16 til la oss si Bergen midtvinters?
Kan dagens Leaf kjøre her om sommeren?
Har noen med dagens Leaf gjort det om vinteren i dårlig vær?
Hvordan gikk det?

Hva betyr det økte energilageret i den kommende Leaf'en i praktisk bruk?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

endim

Ser dem skriver dette i pressemeldingen.

The 2016 Nissan LEAF has a starting price of $26,700*** after the federal tax credit of $7,500 for the SV model and $29,290*** for LEAF SL after the federal tax credit. LEAF S models continue to be equipped with a 24 kWh battery with an EPA-estimated range of 84* miles. Starting price for 2016 Nissan LEAF S grade remains $21,510** after the federal tax incentive.

Så er spørsmålet hva ligger prisen på 2015 modellen i usa nå for å kanskje kunne spå litt hva prisen blir på 2016 modellen her på berget. De kan vell ikke overprise den heller...da blir det vell mye tap til paralell importørene?

LeafSwe

3P+
3SR+

Burger

Sitat fra: NoWaX på fredag 11. september 2015, klokken 14:39
Er det noen som har noen ide om den nye batteri pakken blir kompatibel med den som står i leafen idag?
Dette er jo det virkelig store spørsmålet. Det jeg snapper opp i kommentarfeltet til den første linken i denne tråden så sies det nei til 30kw/h batteri men ja til 24kw/h batteri. Men jeg har ikke funnet noen offisiell uttalelse enda.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

kaiat

Den nye batteripakken passer nok fysisk, men det er kanskje en del andre systemer som må oppgraderes også? Når bilen regner ut estimert rekkevidde, må den jo gå ut fra 30kWh og ikke 24kWh for eksempel.

hansob

2016 Leaf er lansert i Europa også, så kanskje det går an å entre tittelen på tråden?
http://newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/Media.aspx?mediaid=137066

Det står at nye Nissan Connect har digital Radio og at det er en ny takantenne, så det er vel rimelig sikkert at det er DAB.

Verd å merke seg er at det også er et helt nytt navigasjons-system samt mulighet for "In car apps". Hvis jeg har forstått det siste riktig betyr dette at man kan få f.eks. Google search og facebook opp på bilens skjerm men datatrafikken går via mobiltelefonen.
Mer info om nye Nissan connect finnes her:
https://be.nissanconnect.eu/en-gb/Support/FAQ

App for å administrere in car apps?
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nissan.nissanconnect
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

emil

Sitat fra: kaiat på fredag 11. september 2015, klokken 20:57
Den nye batteripakken passer nok fysisk, men det er kanskje en del andre systemer som må oppgraderes også? Når bilen regner ut estimert rekkevidde, må den jo gå ut fra 30kWh og ikke 24kWh for eksempel.

Tilgjengelig rekkevidde leser den nok utifra hva batteripakken sier om tilgjengelig effekt, så det bør ikke være noe problem. Kanskje en litt større utfordring for prosentvisningen, men så lenge de har laget den så dynamisk at den fortsatt vil lade til 100% ved f.eks 15% tap i kapasitet ser jeg ingen grunn til at den ikke skal kunne fungere om kapasiteten gikk opp.

Med lang batterigaranti må de kunne produsere batterier til eldre leaf om flere år og da ser jeg ingen grunn til at de skal fortsette med å produsere gamle pakker, men kanskje heller at erstatningspakker i fremtiden blir av ny type og programvarebegrenset til 24kWh hvis man ikke betaler en liten symbolsk sum for å få oppgradert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA