Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?

Startet av kaiat, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:31

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Ifølge denne artikkelen blir 30 kWh modellen 16.800 kroner høyere enn for 24 kWh modellen.

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=44697
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

v-i-c

Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 13:28
Da kan vi vel regne med noe rundt 250km på NEDC rekkevidden her i landet.

Da får denne elbilen en rekkevide omtrent som ZOE.

Får den også akseptable "AC lade-evevner"?
Kommer det nå endelig support for trefase 400V via Type2 tilkobling, eller sitter de fast i enfase ladning?

Det er bra om alle elbiler gradvis blir bedre.
Dette blir vel er 4. generasjon av denne modellen!

Vi får bare håpe at de som kjøper denne nye utgaven blir fornøyde og at bilen dekker det behov folk har.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 21:22
Får den også akseptable "AC lade-evevner"?
Kommer det nå endelig support for trefase 400V via Type2 tilkobling, eller sitter de fast i enfase ladning?

I en tid da DC-nettet blir mer og mer utbygget er 6.6kW AC helt greit. Den bilen det nå selges desidert mest av, har kun 3.6kW lading på AC, og det er egentlig greit det også. Med større batteri vil den nok holde høy DC spenning lengre enn det gammel LEAF gjør. Det blir spennende å se hva ny batterikjemi gjør med hastighet på hurtiglading. Vil de bety bedre ladekurve på DC lading, eller dårligere? Vil den kunne ta inn strøm raskere på kalde dager?

Interesant at du lurer på om LEAF vil ha akseptabel AC lading, når du hele tiden pusher en bil som ikke har hurtiglading.

Rødkleiv

Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 21:22
Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 13:28
Da kan vi vel regne med noe rundt 250km på NEDC rekkevidden her i landet.

Da får denne elbilen en rekkevide omtrent som ZOE.

Får den også akseptable "AC lade-evevner"?
Kommer det nå endelig support for trefase 400V via Type2 tilkobling, eller sitter de fast i enfase ladning?

Det er bra om alle elbiler gradvis blir bedre.
Dette blir vel er 4. generasjon av denne modellen!

Vi får bare håpe at de som kjøper denne nye utgaven blir fornøyde og at bilen dekker det behov folk har.

Av alle overvurderte rekkevidde anslag, så stiller ZOE i en egen klasse. Vi får håpe Leaf har reell økning i rekkevidde.



Panduck

Rekkeviddeøkning på 50km, betyr vel reel økning på... 30-35km? Det høres ikke så voldsomt mye ut, men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg kunne unngått hurtiglading dersom bilen hadde hatt 20-30km lengre rekkevidde. Jeg tør ikke kjøre LEAF'en opp på hytta om vinteren, med det nye batteriet ville det gått helt greit. På flere langturer ville det bety å "hoppe" over en hurtiglader og kjøre til neste, og, forhåpentligvis, lade raskere der.

Det er ikke revolusjonerende det de kommer med nå, men det betyr en del.

morten69

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 10. september 2015, klokken 22:08
Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 21:22
Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 13:28
Da kan vi vel regne med noe rundt 250km på NEDC rekkevidden her i landet.

Da får denne elbilen en rekkevide omtrent som ZOE.

Får den også akseptable "AC lade-evevner"?
Kommer det nå endelig support for trefase 400V via Type2 tilkobling, eller sitter de fast i enfase ladning?

Det er bra om alle elbiler gradvis blir bedre.
Dette blir vel er 4. generasjon av denne modellen!

Vi får bare håpe at de som kjøper denne nye utgaven blir fornøyde og at bilen dekker det behov folk har.

Av alle overvurderte rekkevidde anslag, så stiller ZOE i en egen klasse. Vi får håpe Leaf har reell økning i rekkevidde.

Og hva bygger du påstanden din på? Naboen min har en 2014 Leaf som blir påstått at den går 199 km. normalt ligger den på 130-140 km. Selv kjører jeg en zoe 2015 som skal gå 240 km. jeg kjører normalt 170-190 km. Altså ligger de omtrent likt. ca 50 km under det som blir oppgitt
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

kaiat

Nå er jo dette bare en siste krampetrekning før den egentlige andre generasjon Leaf kommer i 2017(?). Hva den bringer, er ikke godt å si. Med tanke på Renault og Nissans tette hopehav kan jo neste generasjon av både Leaf og Zoe dele flere komponenter. Kanskje blir det både 22kW AC-lading og Chademo?

morten69

Det som blir mest spennende å se blir prisen, blir prisen for høy er MB  en veldig bra bil som man får på tilbud for 299'.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Gnilre

Sitat fra: morten69 på torsdag 10. september 2015, klokken 22:26
Naboen min har en 2014 Leaf som blir påstått at den går 199 km. normalt ligger den på 130-140 km. Selv kjører jeg en zoe 2015 som skal gå 240 km. jeg kjører normalt 170-190 km. Altså ligger de omtrent likt. ca 50 km under det som blir oppgitt

Fint at Leafen kommer med større batteri, men jeg er mer spent på Leaf 2017. Forøvrig har jeg en Soul som blir påstått å gå 212 km. Reell rekkevidde for meg er 170-200 km sommerstid. Mindre differanse for Soul enn Leaf mot reell rekkevidde. Tipper at Leafen fortsatt får en reell rekkevide dårligere enn Soul i hastigheter under 80 eller 90 km/t.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Rødkleiv

Sitat fra: morten69 på torsdag 10. september 2015, klokken 22:26
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 10. september 2015, klokken 22:08
Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 21:22
Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 13:28
Da kan vi vel regne med noe rundt 250km på NEDC rekkevidden her i landet.

Da får denne elbilen en rekkevide omtrent som ZOE.

Får den også akseptable "AC lade-evevner"?
Kommer det nå endelig support for trefase 400V via Type2 tilkobling, eller sitter de fast i enfase ladning?

Det er bra om alle elbiler gradvis blir bedre.
Dette blir vel er 4. generasjon av denne modellen!

Vi får bare håpe at de som kjøper denne nye utgaven blir fornøyde og at bilen dekker det behov folk har.

Av alle overvurderte rekkevidde anslag, så stiller ZOE i en egen klasse. Vi får håpe Leaf har reell økning i rekkevidde.

Og hva bygger du påstanden din på? Naboen min har en 2014 Leaf som blir påstått at den går 199 km. normalt ligger den på 130-140 km. Selv kjører jeg en zoe 2015 som skal gå 240 km. jeg kjører normalt 170-190 km. Altså ligger de omtrent likt. ca 50 km under det som blir oppgitt

Jeg bygger det blant annet på at jeg har testkjørt ZOE på min faste rute som jeg kjører daglig med Leaf.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på torsdag 10. september 2015, klokken 22:04
Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 21:22
Får den også akseptable "AC lade-evevner"?
Kommer det nå endelig support for trefase 400V via Type2 tilkobling, eller sitter de fast i enfase ladning?

I en tid da DC-nettet blir mer og mer utbygget er 6.6kW AC helt greit. Den bilen det nå selges desidert mest av, har kun 3.6kW lading på AC, og det er egentlig greit det også. Med større batteri vil den nok holde høy DC spenning lengre enn det gammel LEAF gjør. Det blir spennende å se hva ny batterikjemi gjør med hastighet på hurtiglading. Vil de bety bedre ladekurve på DC lading, eller dårligere? Vil den kunne ta inn strøm raskere på kalde dager?

Interesant at du lurer på om LEAF vil ha akseptabel AC lading, når du hele tiden pusher en bil som ikke har hurtiglading.

Jeg pusher ingen bil. Det er det eventuelt bilselgerens jobb å gjøre.

Jeg har kjøpt en bil med hurtigladerevne. Den lader fra "tom" til 95 % på 30 minutter. Teknologien som benyttes er AC43kw, som er vesentlig billigere å bygge ut enn disse dyre DC-lader, dette er vel ikke temaet for denne tråden.

Her omtales ny variant av Leaf og egenskapene sammenlkignes med andre elektiske småbiler med ca samme oppgitte kjørelengde etter denne EU-standard målemetode. Ingen kan kjøre den oppgitte lengede i praktisk bruk, men det skal i teorien være et objektiv sammenlignings grunnlag.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

#26
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 10. september 2015, klokken 21:17
Ifølge denne artikkelen blir 30 kWh modellen 16.800 kroner høyere enn for 24 kWh modellen.

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=44697

Fra http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=44697 finner jeg føgende av interesse:
"
Akkurat som med den nåværende LEAF-modellen kan kunder lade bilen hjemmefra, med offentlige ladere eller fra hurtigladenettverket (3-faset, 400 V) som er i rask utvikling i Norge og Europa.
"

Kommer Leaf nå med 11kw, 22kw eller 43kw AC type2 ladning slik ZOE har det?


Har forstått det slik at elverkene ønsker trefase ladning av elbiler fremfor 32A på enfase av hensyn til stabilitet i strømnettet.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

nien

Har noen en Nissan kilde til opplysningene om større batteripakke ? Mulig jeg er litt treg i oppfattelsen her, men sånn ved første øyekast ser du ut som om kildene henviser til hverandre, og ikke til Nissan ... ??

kaiat

Sitat fra: nien på fredag 11. september 2015, klokken 08:35
Har noen en Nissan kilde til opplysningene om større batteripakke ? Mulig jeg er litt treg i oppfattelsen her, men sånn ved første øyekast ser du ut som om kildene henviser til hverandre, og ikke til Nissan ... ??

http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/releases/new-2016-nissan-leaf-now-offers-best-in-class-107-mile-range-in-affordable-fun-to-drive-package

flux

#29
Dette er bra!

Nissan Leaf øker pakken med 25% fra 24 til 30 kwh på samme volum og med en marginal vektøkning på 21kg.  Det er ca. 5% økning pr år siden lanseringen i 2010/2011 som er det samme som Tesla og har nevnt at de vil øke med pr år.

En annen faktor som og er viktig er at batteriet kan ta raskere lading, da den nye kjemien ser ut til å tåle mer strøm. Prisen pr ekstra kwh er og lav.

5% pr år er ca. det samme som Apple i snitt har øket batterikapasiteten i iPhone siden iPhone 3g (2008) til iPhone 6.

https://transportevolved.com/2015/09/10/official-2016-nissan-leaf-sv-sl-electric-cars-to-get-30-kwh-battery-for-107-miles-epa-range/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA