Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt er din Tesla gått med SAMME batteri?

Startet av Mumitrollet, lørdag 10. oktober 2015, klokken 12:36

« forrige - neste »

Mumitrollet

Er det greit å lade med 16a lader på en 16a kurs, eller anbefales det å gå ned til 10a lading? 

Er snakk om ladestasjon med cee stikk.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

emil

En del 16A fastmonterte laderegulatorer skal jo monteres på 20A kurs. Selv har jeg ganske mange hundre 16A ladinger på schuko og 16A kurs uten større problemer enn det høy effekt på slitt schuko kan gi. Hadde ikke hatt noe problem med å lade med 16A på 16A kurs med CEE kontakt så lenge ledninger og sikring er av nyere dato.

PokerFjes

 ;D hvor mange seter er det i en toseter? ;)

Det er helt greit å lade med 16A fra en 16A kurs. Med teknisk stikk har du også en skikkelig kontakt.
Den vanlige Schuko-kontakten er testet med 45% overlast - så lenge den er CE-merket så skal den tåle lasten over mange flere timer enn vi bruker på lading.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Mumitrollet

Sitat fra: PokerFjes på torsdag 10. september 2015, klokken 12:36
;D hvor mange seter er det i en toseter? ;)


Joda sier seg muligens litt selv,  men har lest at enkelte anbefaler å Ikke bruke maks kapasitet på en kurs over lengre tid 
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Johnny

#4
Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 12:34
En del 16A fastmonterte laderegulatorer skal jo monteres på 20A kurs.

Siemens stasjonene er på 20A, og blir derfor montert med samme størrelsen på sikringen. Sikringen vil faktisk gå på en 16A kurs om man kobler til en bil med 32A lader, og en "16A" kabel.
TMS og eGolf.

elektrolux

Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 12:46
Sikringen vil faktisk gå på en 16A kurs om man kobler til en bil med 32A lader, og en "16A" kabel.

Her må det presiseres at dette gjelder ved bruk av mode 3 kabel på ladestasjon med 20A PWM signal.

Normalt vil PWM signalet være 16A og gi 16A lading
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Johnny

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 12:46
Sikringen vil faktisk gå på en 16A kurs om man kobler til en bil med 32A lader, og en "16A" kabel.

Her må det presiseres at dette gjelder ved bruk av mode 3 kabel på ladestasjon med 20A PWM signal.

Normalt vil PWM signalet være 16A og gi 16A lading

I følge "bibelen" så er ikke 16A en verdi i denne sammenhengen. 680 ohm er 20A, og ikke 16A som alle tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 19:08
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 12:46
Sikringen vil faktisk gå på en 16A kurs om man kobler til en bil med 32A lader, og en "16A" kabel.

Her må det presiseres at dette gjelder ved bruk av mode 3 kabel på ladestasjon med 20A PWM signal.

Normalt vil PWM signalet være 16A og gi 16A lading

I følge "bibelen" så er ikke 16A en verdi i denne sammenhengen. 680 ohm er 20A, og ikke 16A som alle tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Det stemmer at kablene er 13A, 20A eller 32A. 16A finnes ikke, men 20A kablene kalles normalt for "16A kabler" for ikke å forvirre folk. 20A ladepounkter er svært sjeldne, men med en slik kabel og 32A lader i bilen vil man få 4.6kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. september 2015, klokken 19:59
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 19:08
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 12:46
Sikringen vil faktisk gå på en 16A kurs om man kobler til en bil med 32A lader, og en "16A" kabel.

Her må det presiseres at dette gjelder ved bruk av mode 3 kabel på ladestasjon med 20A PWM signal.

Normalt vil PWM signalet være 16A og gi 16A lading

I følge "bibelen" så er ikke 16A en verdi i denne sammenhengen. 680 ohm er 20A, og ikke 16A som alle tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Det stemmer at kablene er 13A, 20A eller 32A. 16A finnes ikke, men 20A kablene kalles normalt for "16A kabler" for ikke å forvirre folk. 20A ladepounkter er svært sjeldne, men med en slik kabel og 32A lader i bilen vil man få 4.6kW.

Da er vi altså tilbake til utgangspunktet, og noe i nærheten av det som trådstarter spurte om. Grunnen til at Siemens stasjonene må sikres med 20A, er at de er 20A apparater. Ikke fordi det er "lurt" å sikre seg litt over. Har forøvrig aldri sett noen anbefale å sikre en 32A stasjon med mer en 32A.
TMS og eGolf.

Rødkleiv

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 10. september 2015, klokken 12:19
Er det greit å lade med 16a lader på en 16a kurs, eller anbefales det å gå ned til 10a lading? 

Er snakk om ladestasjon med cee stikk.

Elektrikeren som monterte industrikontakt hos meg, var tydelig på at man kun bør utnytte 80% av kapasitetet på kursen. Så hvis det reelt sett er 16a, bør man utnytte maks 13a i følge hans råd. 

bjaolsen

#10
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 19:08
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 12:46
Sikringen vil faktisk gå på en 16A kurs om man kobler til en bil med 32A lader, og en "16A" kabel.

Her må det presiseres at dette gjelder ved bruk av mode 3 kabel på ladestasjon med 20A PWM signal.

Normalt vil PWM signalet være 16A og gi 16A lading

I følge "bibelen" så er ikke 16A en verdi i denne sammenhengen. 680 ohm er 20A, og ikke 16A som alle tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Motstanden er bare for at laderegulatoren ikke skal overbelaste kabelen, selve ladestrømmen bestemmes av pulsforholdet som sendes til bilen. (Se rett over tabellen i nevnte "bibel")

Vet at Zoe f.eks alltid legger seg litt under tilgjengelig strøm (pwm-signal) fra laderegulatoren.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Electrix

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 10. september 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 10. september 2015, klokken 12:19
Er det greit å lade med 16a lader på en 16a kurs, eller anbefales det å gå ned til 10a lading? 

Er snakk om ladestasjon med cee stikk.

Elektrikeren som monterte industrikontakt hos meg, var tydelig på at man kun bør utnytte 80% av kapasitetet på kursen. Så hvis det reelt sett er 16a, bør man utnytte maks 13a i følge hans råd.
Denne tommelfingerregelen handler nok mer om at man skal dimensjonere anlegget med litt margin. Det er veldig dumt om sikringene hele tiden ligger på grensen til å løse ut. Spesielt om det er mange sikringer ved siden av hverandre som er varme kan man risikere at en av de løser ut feilaktig. Sikringen løser ut termisk på langvarig overbelastning og verdien er oppgitt ved normal romtemperatur. Er det 40 grader i sikringsskapet kan du regne med at de løser ut ved lavere temperatur, står sikringen ute i garasjen med -20 grader så kan du regne med at de ikke løser ut før godt over oppgitt verdi.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Homecast

For lading med 16 Ampere monterer jeg 20 Ampere kurs
For lading med 28 Ampere (leaf blandt annet) monterer jeg 32 ampere kurs
For lading med 32 Ampere, monterer jeg 40 Ampere kurs.

Siemens boksen sikres med 20, er justert til 16 Ampere og belastes med 16 Ampere for VW, er ikke 20 ampere kurs fordi det er mulig å levere 20 ampere med laderen.
En I3 som har mulighet for 32 ampere lading vil heller ikke få mer enn 16 ampere på disse.

En sikring er ikke laget for kontinuerlig last på merkestrøm, det kan ende opp med at den løser ut utilsiktet som nevnt tildigere.
80% er et godt utgangspunkt sånn ca.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

KjellG

Sitat fra: Homecast på fredag 11. september 2015, klokken 13:09
En sikring er ikke laget for kontinuerlig last på merkestrøm, det kan ende opp med at den løser ut utilsiktet som nevnt tildigere.
80% er et godt utgangspunkt sånn ca.

Nei? Har du en referanse til standarder eller datablad som forteller hva en sikring er laget for av kontinuerlig merkestrøm?

Homecast

Ikke på hånden, men ta feks Schneider sine veggbokser, de kan ikke justeres og er enten 3,7 eller 7,4 KW. Hadde det ikke vært logisk at de anbefalte 16 ampere sikring på 3,7 KW da?
Det gjør de ikke, de anbefaller 20 ampere sikring på sine 3,7 KW veggbokser og 40 ampere på sine 7,4 KW veggbokser.
Skal vel alltids klare å få en uttalelse fra dem om ønskelig på hvorfor men mener det er dokumentasjon nok.

Hvis vi i tillegg korrigerer for litt varme i sikringsskap (er ikke helt usansynlig med 40 grader i et skap men endel strømtrekk) så tåler plutselig ikke 16 ampere automaten 16 ampere lenger (men 15,5 om jeg ikke husker tabellene helt feil)

Ved å dimensjonere akkurat på maks last øker tempraturen i vernet og utilsiktet utkobling kan forekomme ble jeg fortalt på et kurs (lite å slå i bordet med at jeg har vært på et kurs og ikke kan ta noe skriftlig på den påstanden, men likevell det var Eaton som holdt foredraget)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA