Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av turfsurf, lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

elbil-1

Sitat fra: bjaolsen på torsdag 10. september 2015, klokken 22:37
Det vil jo ta "evigheter" å lade bilen hjemme med normallading når batteriene vokser over 120 kWh.

Derfor tenker jeg at det med økende batterikapasitet (og andre reguleringer) vil bruksmønsteret for elbiler nærme seg det som er for fossilbiler. En lader (tanker H2?) på et sentralisert punkt i høy hastighet (til f.eks 80-90%?).
For så å ta balansering / topping i normalhastighet hjemme. Gjerne, hvis en har ekstra grønne fingre, med kortreist, hjemmelaget strøm.

Når det gjelder hurtiglading hjemme så ligger det vel an til en effektavgift en gang ikke for langt i fremtiden. Dette vil gjøre hurtiglading for privathusholdninger mindre gunstig.
Dersom en et øyeblikk skal prøve å sette seg i situasjonen til netteierne så er det kanskje også forståelig at ikke alle (av en forhåpentlig fortsatt økende mengde) eiere av elbiler kan plugge inn og lade med over 10 kW samtidig klokka 17:30, det å flytte ladingen til andre tider av døgnet vil kanskje midlertidig avhjelpe problemet, men til slutt er det ikke mer kapasitet i fordelingsnettet uten større investeringer. I tillegg kommer den statistiske risikoen med å ha så mange enheter som forbruker så mye energi så pass tett....

Mer effekt vil tas ut i nettet etterhvert - både til elbil lading og andre husholdningsapparater. Netteier kan løse dette enkelt ved å installere en battericontainer ved siden av den lokale trafoen - så kan dette batteriet forsyne nettet i topper og ikke belaste overføringskablene. Batteriet kan saktelades når det et lite effektuttak.

Ingen grunn til at huseierne skal eie og drifte dure og kompliserte batteriløsninger hjemme.

mo73ro

Sitat fra: Panduck på fredag 11. september 2015, klokken 19:58

For de fleste vil vel et batteri som tar 400km på en lading være mer enn nok, hvorfor kjøre rundt med 800km batteri når man på en vanlig dag kjører 50km? Men av og til vil man kjøre lengre.


Her har du et veldig godt poeng!

Personlig har jeg sett at om jeg hadde 250 kilometer reell rekkevidde (worst case, så det tilsvarer vel 400 km oppgitt rekkevidde) ville jeg ikke hatt bruk for fossilbil. En lading hadde da holdt til de dagene det blir ekstra kjøring.

Så for Leaf sin del ville en 48 kWt batteripakke vært tilstrekkelig. 120 kWt batteripakke som nevnt tidligere vil for de fleste være helt unødvendig. Men for buss, varebiler o.l. vil det muligens være en fordel.

Ser heller ikke problemet med å bare lade fra 10 / 16 A hjemme selv om batteripakken blir større. Jeg har 'kun' en 16A hjemmelader i dag, med den lader jeg Leaf med ca. 17% i timen, så utfordringen er ikke tiden jeg har tilgjengelig for lading men kapasiteten på batteripakken. Kommer jeg hjem med 10% kapasitet klokken 18, så er bilen full etter ca. 6 timer. Det vil si at den kunne fortsatt å lade fra klokka 24 til klokka 6 før den skulle brukes igjen og det hadde holdt mer enn nok for 200 km den dagen.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Griffel

Sitat fra: mo73ro på torsdag 17. september 2015, klokken 12:32
Ser heller ikke problemet med å bare lade fra 10 / 16 A hjemme selv om batteripakken blir større.
Helt riktig, med større batteripakke blir behovet for hurtiglading hjemme mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Sitat fra: mo73ro på torsdag 17. september 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Panduck på fredag 11. september 2015, klokken 19:58

For de fleste vil vel et batteri som tar 400km på en lading være mer enn nok, hvorfor kjøre rundt med 800km batteri når man på en vanlig dag kjører 50km? Men av og til vil man kjøre lengre.


Her har du et veldig godt poeng!

Personlig har jeg sett at om jeg hadde 250 kilometer reell rekkevidde (worst case, så det tilsvarer vel 400 km oppgitt rekkevidde) ville jeg ikke hatt bruk for fossilbil. En lading hadde da holdt til de dagene det blir ekstra kjøring.


Mja.

Min erfaring er at jeg sjelden trenger mer enn 2-300 km, men forskjellen i "convenience" med 500 vs 250 er enorm.
500 betyr at jeg kan kjøre t/r hytta uten å lade.  500 betyr at jeg kan kjøre 20 mil hver vei for å besøke slekt og venner en helg uten å tenke på lading. Med 300 km rekkevidde må jeg lade enten "på tur opp eller på turné".   
Det er ikke kritisk, men det er en forskjell på om jeg med grei margin kan kjøre Oslo - Strømstad - Oslo en lørdag, og likevel kunne bruke bilen på kvelden, uten å lade på veien, eller ikke.
Og å ta hele skrittet fra 500 til 1000 betyr at du "aldri" trenger å tenke på rekkevidde.  Du vil alltid ha nok buffer til å komme frem, og du vil alltid kunne lade nok i løpet av natta og andre pauser til at det aldri er aktuelt å stoppe underveis bare for å lade.
Jeg tror at det trumfer de fleste andre innvendinger.  I alle fall for egen del.

Per i dag utjør nok batteriet en uforholdsmessig stor del av både pris og vekt, men ettersom begge disse faktorene blir mindre blir det også mindre grunn til å ikke velge større batteri.  Hvis en dobling av rekkevidde gir deg 20% økt kost og 20% økt vekt er det liten grunn til å kompromosse på akkurat det, satt opp mot hvor fordelaktig det er å slippe å tenke på rekkevidde og strøm overhodet.

RaBalder

Sitat fra: Olatho på torsdag 17. september 2015, klokken 22:21
Sitat fra: mo73ro på torsdag 17. september 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Panduck på fredag 11. september 2015, klokken 19:58

For de fleste vil vel et batteri som tar 400km på en lading være mer enn nok, hvorfor kjøre rundt med 800km batteri når man på en vanlig dag kjører 50km? Men av og til vil man kjøre lengre.


Her har du et veldig godt poeng!

Personlig har jeg sett at om jeg hadde 250 kilometer reell rekkevidde (worst case, så det tilsvarer vel 400 km oppgitt rekkevidde) ville jeg ikke hatt bruk for fossilbil. En lading hadde da holdt til de dagene det blir ekstra kjøring.


Mja.

Min erfaring er at jeg sjelden trenger mer enn 2-300 km, men forskjellen i "convenience" med 500 vs 250 er enorm.
500 betyr at jeg kan kjøre t/r hytta uten å lade.  500 betyr at jeg kan kjøre 20 mil hver vei for å besøke slekt og venner en helg uten å tenke på lading. Med 300 km rekkevidde må jeg lade enten "på tur opp eller på turné".   
Det er ikke kritisk, men det er en forskjell på om jeg med grei margin kan kjøre Oslo - Strømstad - Oslo en lørdag, og likevel kunne bruke bilen på kvelden, uten å lade på veien, eller ikke.
Og å ta hele skrittet fra 500 til 1000 betyr at du "aldri" trenger å tenke på rekkevidde.  Du vil alltid ha nok buffer til å komme frem, og du vil alltid kunne lade nok i løpet av natta og andre pauser til at det aldri er aktuelt å stoppe underveis bare for å lade.
Jeg tror at det trumfer de fleste andre innvendinger.  I alle fall for egen del.

Per i dag utjør nok batteriet en uforholdsmessig stor del av både pris og vekt, men ettersom begge disse faktorene blir mindre blir det også mindre grunn til å ikke velge større batteri.  Hvis en dobling av rekkevidde gir deg 20% økt kost og 20% økt vekt er det liten grunn til å kompromosse på akkurat det, satt opp mot hvor fordelaktig det er å slippe å tenke på rekkevidde og strøm overhodet.

>Og å ta hele skrittet fra 500 til 1000 betyr at du "aldri" trenger å tenke på rekkevidde.

"aldri" passer ikke med en slik påstand.

Har selv trillet 1100-1300 km mer eller mindre i et strekk. Det skjer svært sjelden, men oftere enn "aldri".
Regner med at det også finnes andre som roter seg borti slike strekk. Det er nok få, men flere enn "ingen".

Ellers er jeg enig at får man inn 1000km rekkevidde på batteriet, så slipper de fleste å tenke på lading i hverdagen. Men vi kan ikke si "alle" og "alltid".

THE

Sitat fra: RaBalder på fredag 18. september 2015, klokken 11:15
Sitat fra: Olatho på torsdag 17. september 2015, klokken 22:21
Sitat fra: mo73ro på torsdag 17. september 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Panduck på fredag 11. september 2015, klokken 19:58

For de fleste vil vel et batteri som tar 400km på en lading være mer enn nok, hvorfor kjøre rundt med 800km batteri når man på en vanlig dag kjører 50km? Men av og til vil man kjøre lengre.


Her har du et veldig godt poeng!

Personlig har jeg sett at om jeg hadde 250 kilometer reell rekkevidde (worst case, så det tilsvarer vel 400 km oppgitt rekkevidde) ville jeg ikke hatt bruk for fossilbil. En lading hadde da holdt til de dagene det blir ekstra kjøring.


Mja.

Min erfaring er at jeg sjelden trenger mer enn 2-300 km, men forskjellen i "convenience" med 500 vs 250 er enorm.
500 betyr at jeg kan kjøre t/r hytta uten å lade.  500 betyr at jeg kan kjøre 20 mil hver vei for å besøke slekt og venner en helg uten å tenke på lading. Med 300 km rekkevidde må jeg lade enten "på tur opp eller på turné".   
Det er ikke kritisk, men det er en forskjell på om jeg med grei margin kan kjøre Oslo - Strømstad - Oslo en lørdag, og likevel kunne bruke bilen på kvelden, uten å lade på veien, eller ikke.
Og å ta hele skrittet fra 500 til 1000 betyr at du "aldri" trenger å tenke på rekkevidde.  Du vil alltid ha nok buffer til å komme frem, og du vil alltid kunne lade nok i løpet av natta og andre pauser til at det aldri er aktuelt å stoppe underveis bare for å lade.
Jeg tror at det trumfer de fleste andre innvendinger.  I alle fall for egen del.

Per i dag utjør nok batteriet en uforholdsmessig stor del av både pris og vekt, men ettersom begge disse faktorene blir mindre blir det også mindre grunn til å ikke velge større batteri.  Hvis en dobling av rekkevidde gir deg 20% økt kost og 20% økt vekt er det liten grunn til å kompromosse på akkurat det, satt opp mot hvor fordelaktig det er å slippe å tenke på rekkevidde og strøm overhodet.

>Og å ta hele skrittet fra 500 til 1000 betyr at du "aldri" trenger å tenke på rekkevidde.

"aldri" passer ikke med en slik påstand.

Har selv trillet 1100-1300 km mer eller mindre i et strekk. Det skjer svært sjelden, men oftere enn "aldri".
Regner med at det også finnes andre som roter seg borti slike strekk. Det er nok få, men flere enn "ingen".

Ellers er jeg enig at får man inn 1000km rekkevidde på batteriet, så slipper de fleste å tenke på lading i hverdagen. Men vi kan ikke si "alle" og "alltid".

Tja, 2200 km non stop kjøring fra Vestlandet til Øst-Finnmark på ca 24 timer (via Sverige og Finland). Det involverer bytte av sjåfør og soving på skift. Stopp blir for en liten matbit og dopause blir lagt samtidig med bensinfylling. Dette er ikke et daglig kjøremønster, men har gjort det et par ganger. Har også kjørt samme kjørerute med campingvogn, og har da lange dagsetapper med kjøring som vil kreve relativt hyppig hurtiglading på grunn av høyt forbruk. Selv med en Tesla X vil det bli behov for lading hver 250 km med camingvogn på slep, det vil si ca hver 3. time. På tur nedover i Europa med motorveihastighet på 130 km/t forsvinner elektronene raskt ut av batteriet, og selv en bil med 100kWh batteripakke vil jeg tro må lades etter ca 300 km i disse hastighetene. Da er det snakk om lading etter 2-2,5 timer. For langkjøring vil hurtiglading aldri bli uaktuelt. Det som vil endre seg er definisjonen av hurtiglading. Alt under 100kW lading vil bli sett på som semihurtig lading når biler får batteripakker på over 100kWh.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Olatho

Sitat fra: RaBalder på fredag 18. september 2015, klokken 11:15

Ellers er jeg enig at får man inn 1000km rekkevidde på batteriet, så slipper de fleste å tenke på lading i hverdagen. Men vi kan ikke si "alle" og "alltid".

Det er derfor jeg skrev "aldri" - med anførselstegn. 
Det vil selvsagt være situasjoner der noen vil ha behov for å lade underveis, også med 1000 km rekkevidde.  Men i denne sammenhengen, altså hvorvidt man kan leve av å selge hurtiglading, blir det så mikroskopiske tall at jeg mener svaret på det opprinnelige spørsmålet er "nei". 
Men uansett vil det jo være behov for servicestasjoner underveis, der man kan kjøpe burger og pølse og gå på dass og fylle spylevæske.  Og dette er jo naturlige steder å sette opp hurtigladere, for de (få) som måtte ha behov for det.  Men da blir det i de aller, aller fleste tilfeller snakk om "lade når jeg stopper", ikke "stoppe for å lade".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA