Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av turfsurf, lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

tutti

Selv om jeg idag er en storbruker av hurtigladere så tenker jeg at dette ikke nødvendigvis er så framtidsvennlig.

Med større batterier og stadig flere billige/gratis 3-fase ladere så kan man tenke seg at hurtigladning blir mindre viktig i framtiden.

Ikke minst slipper vi da å stå i hurtigladekø, oppleve feil som medfører treg ladning m.m. Jeg tipper også at prisen på strøm fra hurtigladere kommer til å gjøre dette mer uinteressant for oss.

goggo

Jeg er ganske sikker på at hurtiglading har kommet for å bli. Riktignok kommer det biler med lengre rekkevidde, men det betyr bare at det blir fristende å kjøre enda lengre med elbilen og at det for mange blir unødvendig å ha fossilbil i tillegg. Dessuten kommer jo salget av elbiler bare til å øke, så behovet vil alltid være der.

Hvis jeg skal gjette om fremtiden så ville jeg si at om 5 år er situasjonen omtrent slik...

  • eksisterende 50 KW ladestasjoner vil fremdeles være der og gi god inntjening til operatørene
  • alle nye installasjoner vil være med "Tesla design filosofi", dvs sentrale likeretterer med lastfordeling til flere ladepistoler med CCS og Chademo. Med 100 KW eller mer max ladehastighet på begge protokollene.
  • EU/EØS vil pålegge operatørene å ha roamingavtaler og samtidig begrense max påslag for roaming (som for mobiltelefoni), slik at en eneste RFID brikke eller mobilapp er alt du trenger for å kjøre fra Nordkapp til Gibraltar.
  • Siden ingen av de andre bilfabrikantene har vett til å bruke Tesla sin ladestandard så vil Tesla tjene masse penger på å tilby Supercharger adaptere for Chademo- og CCS biler, slik at vi også kan lade på superchargerne :)


Eller kanskje alt dette bare er ønsketenkning fra min side....    :-\

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Olatho

Jeg synes det er et interessant spørsmål, og jeg er slett ikke sikker på om det vil være mulig å få hurtiglading til å gå rundt økonomisk.
- Men det gjør jo strengt talt ikke bensinsalg heller.  Det er cola og pølser bensinstasjonene tjener penger på.  Så en hurtigladekjede med pølsesalg vil kanskje kunne gjøre butikk likevel.

Den aller viktigste forskjellen i fylle-mønster på fossilbiler og elbiler er jo at man kan fylle batteriet mens man gjør noe annet.  Enten det er snakk om å være på jobb, være hjemme, sove på hotell, leke på tivoli eller gå tur i fjellet.  Med f.eks. 1000 km rekkevidde vil det "aldri" være behov for å fylle batteriet underveis, så lenge du har mulighet til å lade der du stopper for å overnatte.
Dermed er det vanskelig å estimere hvor stort behovet for hurtiglading vil være. 

Men det vil jo alltid være behov for å spise en burger og pisse noen ganger når man er på tur, så om det da er mulig å koble til og få noen ekstra km samtidig vil det sikkert være noen som har nytte av det. 

Ferry

Strøm til elbil har en del likheter med vann. Jeg kjøper kun strøm hvis jeg må og ikke har nok til å nå fram dit jeg skal. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe litt ekstra bare for moro skyld. Like lite kjøper jeg kanner med vann for å ta med hjem. Jeg har både vann og strøm i eget hus. Litt drikkevann på tur kjøper jeg alltids, samt kaffe, pølse etc. Men det er fordi jeg er tørst der og da. Så når neste generasjon elbiler kommer, med antatt dobling av rekkevidde elns, så kommer jeg omtrent aldri til å benytte hurtiglader.

Rødkleiv

Jeg drister meg til å påstå at de elbilene som hurtiglades mest, er de med lengst rekkevidde.

Hvis rekkevidden øker på kommende modeller, tipper jeg behovet for hurtiglading også blir større.

ThomasEL

Jeg tror også økt rekkevidde vil føre til et endret bruksmønster som faktisk kan ØKE behovet for hurtigladere. Simpelten fordi "folk flest" vil begynne å bruke elbilen slik (nesten) bare entusiastene bruker dem i dag. Nemlig som turbil, feriebil etc.

Men som andre har vært inne på: Jeg tror det blir tilleggsproduktene som kafedrift, pølser, vaskehaller, matbutikker etc som evt vil gjøre hurtigladerne økonomisk "lønnsomme". Heller ikke mange bensinstasjoner som hadde tjent (tilstrekkelig) penger uten kioskhandelen...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tutti

#6
Det jeg ser er at enkelte elbiler har 3-fase ladere innebygget og enkelte har maks 16A. Da får man en situasjon hvor de beste elbilene kan stå på 11-22 kwh gratisladere uten knapt noen kø, mange steder gratis, mens de andre er må stå i ladekø til de få hurtigladerne som finnes. Og ja, selv om det bygges flere hurtigladere så bygges de ikke i samme takt som behovet. I tillegg er det de fleste steder bare en eneste hurtiglader, blir det da en feil på denne så kan det få store konsekvenser en kald vinterkveld.

Når kø-tiden blir større enn fordelen med 3-fase lading (som begynner etterhvert å bli den nye "treglader" standarden) + at faren for at det blir høyere minuttpriser på kø-laderne så vet jeg hva jeg vil prioritere ved neste kjøp.

bjaolsen

Det vil jo ta "evigheter" å lade bilen hjemme med normallading når batteriene vokser over 120 kWh.

Derfor tenker jeg at det med økende batterikapasitet (og andre reguleringer) vil bruksmønsteret for elbiler nærme seg det som er for fossilbiler. En lader (tanker H2?) på et sentralisert punkt i høy hastighet (til f.eks 80-90%?).
For så å ta balansering / topping i normalhastighet hjemme. Gjerne, hvis en har ekstra grønne fingre, med kortreist, hjemmelaget strøm.

Når det gjelder hurtiglading hjemme så ligger det vel an til en effektavgift en gang ikke for langt i fremtiden. Dette vil gjøre hurtiglading for privathusholdninger mindre gunstig.
Dersom en et øyeblikk skal prøve å sette seg i situasjonen til netteierne så er det kanskje også forståelig at ikke alle (av en forhåpentlig fortsatt økende mengde) eiere av elbiler kan plugge inn og lade med over 10 kW samtidig klokka 17:30, det å flytte ladingen til andre tider av døgnet vil kanskje midlertidig avhjelpe problemet, men til slutt er det ikke mer kapasitet i fordelingsnettet uten større investeringer. I tillegg kommer den statistiske risikoen med å ha så mange enheter som forbruker så mye energi så pass tett....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

arnkl

#8
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 10. september 2015, klokken 22:37
Det vil jo ta "evigheter" å lade bilen hjemme med normallading når batteriene vokser over 120 kWh.

Ja men du har gløymt ein viktig ting. Du treng berre å lade det du har brukt siste dag. Viss du køyrer 200 km pr dag (som er lenger enn dei aller aller fleste) og bilen brukar 200 Wh/km, så har du berre brukt 40 kWh. Det ladar du på 12 timar på ein 16A kurs. Viss du har vore på langtur og kjem heim med tomt batteri, så har du som regel mange dagar på å lade batteriet fullt igjen før neste langtur.

Sitat
Derfor tenker jeg at det med økende batterikapasitet (og andre reguleringer) vil bruksmønsteret for elbiler nærme seg det som er for fossilbiler.

Eg brukar no min Model S på (nesten) akkurat same måte som eg har gjort med tidlegare eksosbilar. Eg har køyrt 54 000 km på 18 månadar, og har med det langt større årleg køyrelengde enn ein gjennomsnittleg norsk bilist. Og då må eg vel ha eit dyrt og fancy ladeopplegg heime? Feil. Eg ladar med 9A på ein Schuko sikra med 10A. Hurtiglada har eg ikkje gjort sidan ferieturane i sommar.

Sitat
En lader (tanker H2?) på et sentralisert punkt i høy hastighet (til f.eks 80-90%?).
For så å ta balansering / topping i normalhastighet hjemme. Gjerne, hvis en har ekstra grønne fingre, med kortreist, hjemmelaget strøm.
Fullstendig unødvendig. Dei aller aller fleste vil kunne lade meir enn nok enegi heime på 16A.

Sitat
Når det gjelder hurtiglading hjemme så ligger det vel an til en effektavgift en gang ikke for langt i fremtiden. Dette vil gjøre hurtiglading for privathusholdninger mindre gunstig.
Dersom en et øyeblikk skal prøve å sette seg i situasjonen til netteierne så er det kanskje også forståelig at ikke alle (av en forhåpentlig fortsatt økende mengde) eiere av elbiler kan plugge inn og lade med over 10 kW samtidig klokka 17:30, det å flytte ladingen til andre tider av døgnet vil kanskje midlertidig avhjelpe problemet, men til slutt er det ikke mer kapasitet i fordelingsnettet uten større investeringer. I tillegg kommer den statistiske risikoen med å ha så mange enheter som forbruker så mye energi så pass tett....

Å lade med høg effekt heime blir mindre og mindre naudsynt dess større batteri elbilane før. Altså stikk i strid med det du ser for deg.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Ferry

Sitat fra: bjaolsen på torsdag 10. september 2015, klokken 22:37
Det vil jo ta "evigheter" å lade bilen hjemme med normallading når batteriene vokser over 120 kWh.

I så fall må forutsetningen være at bilene bruker mer strøm eller at folk kjører lenger og oftere. Med gjennomsnittlig 15.000 km/år og forbruk på 20 kWh/100 km vil det holde å lade 3000 kWh/år, eller 8 kWh/døgn. 3 t lading på 16 A, sånn ca. I gjennomsnitt, vel og merke. Unntaksvis kan det by på utfordringer, hvis en har kjørt 60 mil en dag, og skal kjøre 60 mil igjen neste dag. Har en derimot "bare" kjørt 50 mil en dag, og ikke skal kjøre mer enn 25 mil dagen etter bør det gå greit. Det er ikke noe poeng å lade mer strøm enn hva man planlegger å bruke, pluss litt margin.
Jeg får ofte spørsmål om hvor lang tid det tar å lade batteriet. Og folk forventer da, antar jeg, et kort enkelt svar i antall timer ladetid. Men svaret kan være så mangt, fra null til ti timer. Alt avhenger av den videre planen for kjøring. På en vanlig hverdag topper jeg batteriet på 2-3 timer, men jeg har jo strøm for 3-4 dagers kjøring, så jeg trenger ikke lade et eneste sekund. På typiske helgeturer mangler jeg bare 2-5 mil rekkevidde for å komme fram, og da kan det dreie seg om 5-10 minutter på en hurtiglader. Evt. en time med 32 A type 2 mens jeg handler og spiser.
Poenget mitt er at ladetid til 100% er feil fokus. Spørsmålet burde være hvor lenge må du lade for å komme fram.

bjaolsen

Kan godt hende jeg tar feil, faktisk meget mulig - dagens elbilister vil sikkert klare seg med stort batteri og sakte lading og så litt hurtiglading på ferier og ekstra lange turer.

Hva med morgendagens ? Sett at kanskje ikke alle fremtidige elbilister har mulighet for å lade hjemme hver dag, eller at de ikke vil styre med ledninger og ikke nødvendigvis kan parkere på en trådløs ladeplate hver dag ? De vil kanskje at bilen blir ladet automatisk mens de gjør andre ærender, og ikke bry seg med ac, combo, chademo eller slikt. Kanskje de kun vil parkere i ladesonen og så lades bilen enten trådløst eller med en autonom kabel, som f.eks Tesla leker seg med ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Sitat fra: arnkl på torsdag 10. september 2015, klokken 23:10
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 10. september 2015, klokken 22:37
Det vil jo ta "evigheter" å lade bilen hjemme med normallading når batteriene vokser over 120 kWh.

Ja men du har gløymt ein viktig ting. Du treng berre å lade det du har brukt siste dag. Viss du køyrer 200 km pr dag (som er lenger enn dei aller aller fleste) og bilen brukar 200 Wh/km, så har du berre brukt 40 kWh. Det ladar du på 12 timar på ein 16A kurs. Viss du har vore på langtur og kjem heim med tomt batteri, så har du som regel mange dagar på å lade batteriet fullt igjen før neste langtur.

Sitat
Derfor tenker jeg at det med økende batterikapasitet (og andre reguleringer) vil bruksmønsteret for elbiler nærme seg det som er for fossilbiler.

Eg brukar no min Model S på (nesten) akkurat same måte som eg har gjort med tidlegare eksosbilar. Eg har køyrt 54 000 km på 18 månadar, og har med det langt større årleg køyrelengde enn ein gjennomsnittleg norsk bilist. Og då må eg vel ha eit dyrt og fancy ladeopplegg heime? Feil. Eg ladar med 9A på ein Schuko sikra med 10A. Hurtiglada har eg ikkje gjort sidan ferieturane i sommar.

Sitat
En lader (tanker H2?) på et sentralisert punkt i høy hastighet (til f.eks 80-90%?).
For så å ta balansering / topping i normalhastighet hjemme. Gjerne, hvis en har ekstra grønne fingre, med kortreist, hjemmelaget strøm.
Fullstendig unødvendig. Dei aller aller fleste vil kunne lade meir enn nok enegi heime på 16A.

Sitat
Når det gjelder hurtiglading hjemme så ligger det vel an til en effektavgift en gang ikke for langt i fremtiden. Dette vil gjøre hurtiglading for privathusholdninger mindre gunstig.
Dersom en et øyeblikk skal prøve å sette seg i situasjonen til netteierne så er det kanskje også forståelig at ikke alle (av en forhåpentlig fortsatt økende mengde) eiere av elbiler kan plugge inn og lade med over 10 kW samtidig klokka 17:30, det å flytte ladingen til andre tider av døgnet vil kanskje midlertidig avhjelpe problemet, men til slutt er det ikke mer kapasitet i fordelingsnettet uten større investeringer. I tillegg kommer den statistiske risikoen med å ha så mange enheter som forbruker så mye energi så pass tett....

Å lade med høg effekt heime blir mindre og mindre naudsynt dess større batteri elbilane før. Altså stikk i strid med det du ser for deg.

Etter en del måneder som elbilist har jeg også samme tro på framtida. Med lite batteri må jeg ha hurtig lading hjemme for å kunne bruke bilen etter jobb. En time på 11 kW gir meg som oftest nok rekkevidde til fritidskjøring på ettermiddagen. Hvis jeg hadde hatt en Tesla kunne jeg klart meg med 10A lading fordi batteriet har større kapasitet enn min normale daglige kjørelengde. Det vil si at jeg enkelte dager ville kjørt batteriet ganske tomt, men treglading om natta ville normalt gitt meg nok rekkevidde til dagen etter. I løpet av et par dager ville jeg uansett fått ladet batteriet opp til 100% igjen selv med treglading.

På langtur vil det være naturlig å bruke hurtiglading, men med rekkevidde (om noen år) på 600-700 km, så vil det være veldig enkelt å planlegge reiseruten og legge ladestopp samtidig med spising, handling, overnatting osv.

På sikt tror jeg at offentlige parkeringsplasser og gateparkering vil bli godt utbygd med ladekontakter slik at de som ikke har egen parkeringsplass også har mulighet til å ha elbil. Det vil også være enklere for sameier og borettslag å etablere lademuligheter når "alle" har behov enn når noen få trenger ladekontakt. Det behøver ikke bli den store kostnaden (sammenlignet med andre fellesutgifter/vedlikehold) når det fordeles på mange leiligheter og effekt per ladeuttak er lav. De fleste vil da ha nok strøm til daglig kjøring, og vil som i dag bruke hurtiglading på lengre turer og dager med mye kjkøring. Med stor nok batterikapasitet vil det være minst like fleksibelt med elbil som med dagens fossilbiler. De aller fleste vil kunne klare seg med elbil, og da snakker vi om flere hundretusen biler som trenger lading. Hver enkelt bil vil nok benytte hurtiglading sjeldnere enn i dag, men det totale antallet hurtigladinger vil nok øke jevnt og trutt etter hvert som elbilen overtar som den eneste bilen i husholdningene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TrondN

Hurtiglading er i praksis noe de fleste ikke har bruk for på annet enn langtur. I det daglige er hurtiglading tilnærmet bortkastet. Jeg har i dag en Tesla(2013) og en Zoe(2014) og på tross av jeg har tilgang på gratis lading via brikke har jeg aldri brukt det. Etter min mening ligger svaret i effektiv endepunktslading Type 2 med effekt fra 5 til 22 KW. Alle punkter må selvsagt være utrustet med Type 2 kabel slik det er på alle svenske stasjoner og på norske hurtigladere for DC lading. I tillegg må det selvsagt være like enkelt å lade som det er å lade på Teslas hurtigladere, det betyr at ladere som ikke er gratis må ha en automatisk betalingsløsning. Hurtiglading er definitivt ikke bærekraftig med dagens løsning, å tjene penger på salg av drivstoff er svært vanskelig enten det er fossilt eller strøm.

Panduck

Sitat fra: tutti på torsdag 10. september 2015, klokken 10:02
Selv om jeg idag er en storbruker av hurtigladere så tenker jeg at dette ikke nødvendigvis er så framtidsvennlig.

Det som settes opp i dag er ikke fremtidsrettet, og kan i beste fall bli et suplement til et bedre nett av ladere.

Men en annen ting, mange snakker fremdeles om fremtiden til AC lading, hvor viktig det er. Prisen på hurtigladeren er da vesentlig. Om vi tar en titt på teknologier og pris, er det klart at dersom det blir millioner av elbiler, kan prisen bli noe helt annet. De fleste  Teslaeiere går for 22kW istedenfor 11kW, da bør kjøpesentre, veikroer osv etterhvert kunne kjøpe 11kW chademo/css ladere til omtrent den prisen. DC-ladere kan enkelt deles,  f.eks en eneladende bil få 44kW, men 4 samtidige får 11kW. Man må ikke ha AC for å dele, og det er slett ikke sikkert DC blir så dyrt.

Problemet med dagens ladere er lokasjon (mange ladere et stykke unna hovedveier), plassering på lokasjon (noen ladere er sikkelig krøkkete å komme seg til, og det er ikke optimalt å måtte rygge ut fra ladeplass på trange lokasjoner), og kø-ing (greit at laderen er opptatt, men skal jeg køe på laderen på høyre eller venstre side? hva om han på venstre blir ferdig først og noen andre kommer og køer der?)

Vi bør kunne få noe opplegg der man kobler bilen til, og så begynner den å lade når det er resurs nok på laderen ledig.

Jeg er helt enig med de som tror at jo lengre rekkevidde vi får, jo mer viktig blir hurtigladning. For de fleste vil vel et batteri som tar 400km på en lading være mer enn nok, hvorfor kjøre rundt med 800km batteri når man på en vanlig dag kjører 50km? Men av og til vil man kjøre lengre.

Uansett, dette er bare synsing, men det blir spennende å se hva fremtiden bringer. Uansett er jo det som settes opp nå helt brukbart i fremtiden, bare man ikke fraviker standardene...

Statteving1

Bærekraftig er etter min mening uinteressant når det gjelder elbil. Jeg kjører elbil av to årsaker. 1. Det gir bedre lokalmiljø om nok biler blir byttet ut til elbil. 2. Det kan forsvare seg økonomisk (men ikke sikkert - bilene faller mye i verdi, bla. a). Når det gjelder CO2-kampen så anser jeg den som marginal og tapt. U-lands-økonomien vil fortsette å vokse formidabelt og Afrika vil doble befolkningen de neste 100 år (det er matematikk, ikke synsing).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA