Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: App for planlegging av tur

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Håpløs

Hva med å handle en OpenEVSE fra http://store.openevse.com/ samtidig som du setter opp ny garasje?
Slenger du på 32A kurs el.l i sikringsskapet i garasjen, så har du semihurtig-lading.

Har ingen erfaring med OpenEVSE, men vurderer å gå til innkjøp av en slik selv.
Regner med det skal være mulig å "bygge" den slik at man får et type 2 "uttak" og ikke en type 2 kabel(om dere forstår)

Ingeniøren

Sitat fra: Håpløs på onsdag 03. februar 2016, klokken 16:01
Hva med å handle en OpenEVSE fra http://store.openevse.com/ samtidig som du setter opp ny garasje?
Slenger du på 32A kurs el.l i sikringsskapet i garasjen, så har du semihurtig-lading.

Har ingen erfaring med OpenEVSE, men vurderer å gå til innkjøp av en slik selv.
Regner med det skal være mulig å "bygge" den slik at man får et type 2 "uttak" og ikke en type 2 kabel(om dere forstår)

Hva skal så hensikten være med det siste ? Hjemmemekking på slikt er vel ikke for menigmann men mindre du har god kunnskap og lov...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Skattefuten

Takk for respons gutter.

Har etter litt dialog med en del forumkånger kommet fram til at jeg legger opp 20A kurs.
Kjøper portabel Mennekes 16A ladekabel med riktig støpsel(og overgang til shucko). http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
Ca 7000 hvis elektrikeren er enig når det skal diskuteres imorgen...
Så fester jeg denne på innsia av garasje når den er klar.
Holder i massevis for mitt behov. Kjører max 10 mil i uka :D

TorS

i3 fra 29.10.2014, Ålesund

jkirkebo

Sitat fra: Skattefuten på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:57
Takk for respons gutter.

Har etter litt dialog med en del forumkånger kommet fram til at jeg legger opp 20A kurs.
Kjøper portabel Mennekes 16A ladekabel med riktig støpsel(og overgang til shucko). http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
Ca 7000 hvis elektrikeren er enig når det skal diskuteres imorgen...
Så fester jeg denne på innsia av garasje når den er klar.
Holder i massevis for mitt behov. Kjører max 10 mil i uka :D

Du kan ikke koble en portabel 16A ladekabel med 16A støpsel til en 20A kurs. Vil du lade med 16A fra en 20A kurs må du ha en fast koblet ladestasjon på veggen. Ellers må du legge opp en 16A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

#35
Men man kan vel montere en CEE kontakt på en 20A kurs og bruke en 16A ladekabel, eks Mennekes (Volvo) kabel ?
Er det ulovlig å bruke standard ladekabel med et CEE adapter til en 20A kurs med CEE kontakt ?

Skattefuten

Allright...16A it is.
Bør vel uansett elektrikeren min ha kontroll på

Torodd Stangeland

Sitat fra: TM på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:01
Men man kan vel montere en CEE kontakt på en 20A kurs og bruke en 16A ladekabel, eks Mennekes (Volvo) kabel ?
Er det ulovlig å bruke standard ladekabel med et CEE adapter til en 20A kurs med CEE kontakt ?

Hvis du monterer en 32 amp. Cee-kontakt på veggen, er det vel lovlig?
Bmw I3 2015

Griffel

Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 03. februar 2016, klokken 23:25
Sitat fra: TM på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:01
Men man kan vel montere en CEE kontakt på en 20A kurs og bruke en 16A ladekabel, eks Mennekes (Volvo) kabel ?
Er det ulovlig å bruke standard ladekabel med et CEE adapter til en 20A kurs med CEE kontakt ?

Hvis du monterer en 32 amp. Cee-kontakt på veggen, er det vel lovlig?
Ja, men den kan da ikke brukes med Mennekes (Volvo) kabel uten et adapter med innebygget sikring.
Kontakt for lading skal ha Type B jordfeilbryter.
Enten Schuko på en 10A kurs. Eller CEE på en 16A. Eller en type 2 ladestasjon på en 16 eller 20A kurs. En 16A kurs kan varig belastes med 16A å tro noe annet er overtro.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. februar 2016, klokken 00:07
Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 03. februar 2016, klokken 23:25
Sitat fra: TM på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:01
Men man kan vel montere en CEE kontakt på en 20A kurs og bruke en 16A ladekabel, eks Mennekes (Volvo) kabel ?
Er det ulovlig å bruke standard ladekabel med et CEE adapter til en 20A kurs med CEE kontakt ?

Hvis du monterer en 32 amp. Cee-kontakt på veggen, er det vel lovlig?
Ja, men den kan da ikke brukes med Mennekes (Volvo) kabel uten et adapter med innebygget sikring.
Kontakt for lading skal ha Type B jordfeilbryter.
Enten Schuko på en 10A kurs. Eller CEE på en 16A. Eller en type 2 ladestasjon på en 16 eller 20A kurs. En 16A kurs kan varig belastes med 16A å tro noe annet er overtro.

Produsentene av sikringer driver med vranglære når de sier at det skal være maks 80% varig belastning av merkestrømmen?

Forøvrig enig med det andre du skriver =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Torodd Stangeland

Hvorfor må du ha overgangsadapter men sikring?
Bmw I3 2015

Homecast

Sitat fra: Torodd Stangeland på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:23
Hvorfor må du ha overgangsadapter men sikring?

Det som menes er at det er ikke lov å montere en 16A CEE på 20 A kurs

32A sikring, 32 A kabling og 32 A stikk er lovlig
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Torodd Stangeland på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:23
Hvorfor må du ha overgangsadapter men sikring?
Jeg skrev med sikring, siden en 16A Mennekes (Volvo) kabel kun kan ha en 16A CEE kontakt. En overgangkontakt fra en 32A kontak til 16A vil kreve en sikring, men det er uansett en dårlig løsning. Eneste grunnen til at jeg skrev det slik er at det ellers ville være en som protesterte og nyttet anledningen til å fortelle om sine adaptere med sikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Homecast på torsdag 04. februar 2016, klokken 08:48
Produsentene av sikringer driver med vranglære når de sier at det skal være maks 80% varig belastning av merkestrømmen?

Forøvrig enig med det andre du skriver =)
Jeg trodde det var noe de hadde sluttet med for lenge siden da de gikk over til automatsikringer. En automatsikring skal varig tåle merkestrømmen + litt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Homecast på torsdag 04. februar 2016, klokken 08:48
Produsentene av sikringer driver med vranglære når de sier at det skal være maks 80% varig belastning av merkestrømmen?

Forøvrig enig med det andre du skriver =)
Jeg trodde det var noe de hadde sluttet med for lenge siden da de gikk over til automatsikringer. En automatsikring skal varig tåle merkestrømmen + litt.

Nei ikke korrekt. Den skal tåle en viss overlast i minst en time. I4 verdi.
Så har de en I5 verdi som er garantert utløsning innen en time
Du legger aldri opp 16A sikring til 16A last som elektriker.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA