Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: App for planlegging av tur

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: v-i-c på søndag 27. september 2015, klokken 11:04
I Norge er det nå "krav" om at alle kurser som settes opp for elbil-ladning skal ha jordfeilbryter type B.
Jeg setter "krav" i gåse øyne da dette er en prosess som er på gang.
Jeg vil ikke kalle det en prosess som er på gang. NEK har levert en tolkning av forskriftene (siden de kunne virke litt uklare) Tolkningen sier skal for alle nye kurser beregnet på lading (1fas og 3fas), untatt dersom en kan dokumentere at den løsningen en instalerer er minst like bra.

Sitat fra: v-i-c på søndag 27. september 2015, klokken 11:04
Du bør få verifisert at den har jordfeilbryter type B(tar også DC komponenter) inkludert i kladden
Nå finnes det antagelig ingen enfas kladder med tilsvarende typeB jordfeilbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorS

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. september 2015, klokken 10:34
Hadde nesten handlet og så kom jeg over denne. Ny versjon med display, watt/amp meter med slik jeg tenkt å få med den andre. Videre er den jo mer flyttbar i fall jeg finner ut at 16 amp lader er praktisk i enkelte tilfeller. Dessuten er prisen nesten det halve av lade boksen. CEE kontakt fås og...

Hva synes folk og er det noen med erfaringer med denne ?
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5
Se innlegg #563 og utover her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.555.html
Det virker som om enkelte 16A ladere signaliserer 15A eller lavere til bilen på maks og at bilen da bare trekker 14A.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

tutti

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. september 2015, klokken 10:34
Hei

Hadde tenkt å kjøpe en semipermanent ladestasjon i garasjen slik at jeg slapp å dra ut kabelen 2 ganger for dag da jeg planlegger å lade på jobb med standard laderen.

Hadde nesten handlet og så kom jeg over denne. Ny versjon med display, watt/amp meter med slik jeg tenkt å få med den andre. Videre er den jo mer flyttbar i fall jeg finner ut at 16 amp lader er praktisk i enkelte tilfeller. Dessuten er prisen nesten det halve av lade boksen. CEE kontakt fås og...

Hva synes folk og er det noen med erfaringer med denne ?
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5
Jeg har en slik og den fungerer meget bra!

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på søndag 27. september 2015, klokken 16:53
Hvilken IP-sertifisering har den?

IP 55 står det. For min del spiller det ikke så mye rolle da jeg vil bruke den i tørr garasje, for det meste. Det som gjør meg betenkt, etter å ha lest bruksanvisningen, er at men tilsynelatende skal riste på den for å skifte 10-16-10A setting  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Torodd Stangeland

Veldig grei kladd, med et fint display.
Bakdelen er at den ikke gir mer enn 14,3 ampere.
Bmw I3 2015

KjellBjarne

I fjor sommer fant jeg en ladekabel til i3 i veikanten. Type 2 kontakten er gått i stykker, men kan kanskje byttes.
Jeg gir den bort til førstemann som vil prøve å fikse den. Hentes på Bygdøy, Oslo.
2014 iMiev
2011 iMiev krasjet, kondemnert.

Skattefuten

Hallaise godtfolk.

Ramla på en ny hvit i3 til jul, og den er nå på vei fra fabrikk.

Etter å ha lest alle trådene om lading, forbanner jeg mangel på egen kunnskap om temaet ;)

Hvis noen kunne ha opplyst meg på flg spm hadde jeg vært evig takknemlig:

-Jeg legger opp en 16 A kurs
-Foreløpig går jeg for en vanlig utekontakt
-Til sommeren blir det ny garasje og jeg lurer da på om det er noen vits å gå for type 2 kontakt for å redusere ladetiden noe.
Må jeg isåfall kjøpe ny lader(feks mennekes) eller funker noen av de to laderne som leveres med bilen?
Hvis jeg kan bruke type 2 kontakt nå med utstyret bilen leveres med blir det vel en slik løsning fra start...

Homecast

Sitat fra: Skattefuten på tirsdag 02. februar 2016, klokken 11:49
Hallaise godtfolk.

Ramla på en ny hvit i3 til jul, og den er nå på vei fra fabrikk.

Etter å ha lest alle trådene om lading, forbanner jeg mangel på egen kunnskap om temaet ;)

Hvis noen kunne ha opplyst meg på flg spm hadde jeg vært evig takknemlig:

-Jeg legger opp en 16 A kurs
-Foreløpig går jeg for en vanlig utekontakt
-Til sommeren blir det ny garasje og jeg lurer da på om det er noen vits å gå for type 2 kontakt for å redusere ladetiden noe.
Må jeg isåfall kjøpe ny lader(feks mennekes) eller funker noen av de to laderne som leveres med bilen?
Hvis jeg kan bruke type 2 kontakt nå med utstyret bilen leveres med blir det vel en slik løsning fra start...

Lading av elbil på stikkontakt på ny 16 A kurs er ikke tillatt. Kun 10A er lov å legge opp på vanlig stikkontakt

Du kan bestille wallbox på kontrakten fra din BMW forhandler for å få 16 A ladehastighet, da med 20 A sikring

Du får ikke 16A ladehastighet med de 2 kablene som følger med bilen, det ene er en mode 2 regulator, det andre er en mode 3 kabel som du plugger inn i type 2 kontakter (offentlige stasjoner feks)

Du har også mulighet til å velge andre veggbokser, fra 16A strømstyrke til 32 A, behovet må du vurdere selv.
Det kreves da elektriker for å montere dette, men virker som du uansett må ha en for å legge opp stikkontakt, og da burde du like gjerne legge opp en skikkelig løsning med en gang (personlig mening)

Salto, Schneider, Proxll leverer alle stasjoner med både fastmontert kabel og type 2 uttak som du kan benytte, og 16 - 32 A lading
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Skattefuten

Se der ja.
Takk førr kjapt svar.

Så da går vi for:

Steg 1:Det legges ny kurs(16A med jordfeilvariant) med ledning ut til vegg hvor jeg får vanlig utekontakt( bilen og bilens lader begrenser vel opp til 12 uansett?). Har en elektriker i familien så det skulle gå greit.

Steg 2:Og når garasjen er oppe kan jeg vurdere veggboks.
Vil vel også være en mulighet å kjøpe en mennekes type 2 lader?

Beklager at jeg er såpass blank.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Homecast

Om du absolutt skal putte opp en 16 a kurs så sett opp industrikontakt. Er ikke mer tillatt selv med elektriker i familien.

Lov å være blank, det står mer respekt av å be om råd enn å bare gjøre som man tror.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Skattefuten

Tja...må å må.
Skjønne jo nu at æ muligens bære ska peise tel me en wallbox fra start. Sæll om det e 14 000 pluss ny kurs å kabel.
Får høre me forhanderen.
Plan va dog å finansiere det me Garasjebygging ( altså inkorporert i garasjepris).
Så Wallbox Pure kræve 20 A? Rart at det ikkje står på hjæmmesia.

Må uansett ha ny kurs tel biln nu om nån uke å hadde tænkt vanli kontakt på 16Aen førr å ikkje bruke så mye cash på et midlertidig ladepunkt. Ikkje vet æ ka ny kurs koste men får vel gå førr en på 10A å en på 16/20A.
Men sia dåkker sir at en utekontakt på 16-20A ikkje e å anbefale står æ vel uten anna valg enn å lægge opp 2 nye kursa:P

Homecast

Prat med forhandleren din, eventuelt så burde jo familie elektrikeren også kunne skaffe en god pris på en veggboks også skulle man tro.

Man legger alltid opp kurs som er større en belastningen, dette pga selektivitet på anlegget, og kan sammenlignes med at det ikke er fornuftig å kjøre en bil med wattpedalen helt i bunn over lang lang tid.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Skattefuten


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA