Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: App for planlegging av tur

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

LMOR

Siden utstyrstrådene er blitt tunge å lese, og med mye frem over tilbake mellom veggboks kladd, så kan det være greit å dele tråden.

Basert på behov:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23563.0.html

så vil det for mange være en ladekabel/kladd som er riktig. Men hvilken? Og hvordan?

Den gamle hovedtrådene ligger her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.0.html
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Jeg kjøpte en Mennekes 16A, den gang det ikke var så mye å velge blant. Der var dyr, så ut til å tåle vann og trykk godt.
Jeg ville ha en 16A kabel med på tur, for å kunne lade maksimalt på hoteller, offentlige plasser, og ikke minst der jeg var på besøk.
Bruker den også som "ladestasjon" på hytta, se bildet, den ombygde postkassen er først og fremst for å kunne la kabelen ligge uten å være redd for at den blir stjålet.
Når jeg er på tur, legges den i bagasjerommet på bilen (eller foran) mens den lader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. september 2015, klokken 07:47
Jeg kjøpte en Mennekes 16A, den gang det ikke var så mye å velge blant. Der var dyr, så ut til å tåle vann og trykk godt.
Jeg ville ha en 16A kabel med på tur, for å kunne lade maksimalt på hoteller, offentlige plasser, og ikke minst der jeg var på besøk.
Bruker den også som "ladestasjon" på hytta, se bildet, den ombygde postkassen er først og fremst for å kunne la kabelen ligge uten å være redd for at den blir stjålet.
Når jeg er på tur, legges den i bagasjerommet på bilen (eller foran) mens den lader.
Volvokabelen jeg kjøpte ser helt lik ut som denne, bare at ledningene er gule.
Kan man virkelig legge den i bagasjerommet uten at kablene klemmes når du lukker døra?
Hvis den skal stjeles mens bilen lader, kommer i alle fall låsemekanismen i ladeluka til å bli ødelagt, kanskje også selve kabelen. Er det mange som har opplevd det?
For meg som neppe kommer til å sette opp en veggboks der jeg bor nå, er denne kabelen midt i blinken. Den er både fleksibel på ladestrøm og veldig mobil :)

LMOR

Legger du den foran kommer den ikke i klem (kablene ut mot frontruten). I bagasjerommet kommer den litt i klem, men gummilisten er ganske tykk, så det går bra (nok). (Bruker skjøteledning)
Når du lader offentlig, så er det bare å åpne skapet, trekke ut strømmen, klippe av Type2 pluggen.
Der var en del som opplevde det når jeg kjøpte bilen, så derfor har jeg vært forsiktig. Er også en god løsning hvis det er mye regn.
Ellers er boksen på bilde mest i forhold til at jeg er på jobben om dagen, og da hadde det ikke vært så vanskelig å stjele kabelen. Alternativet hadde vært å ta med kabelen hver dag, men det blir litt mye stress.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. september 2015, klokken 11:23
Legger du den foran kommer den ikke i klem (kablene ut mot frontruten). I bagasjerommet kommer den litt i klem, men gummilisten er ganske tykk, så det går bra (nok). (Bruker skjøteledning)
Når du lader offentlig, så er det bare å åpne skapet, trekke ut strømmen, klippe av Type2 pluggen.
Der var en del som opplevde det når jeg kjøpte bilen, så derfor har jeg vært forsiktig. Er også en god løsning hvis det er mye regn.
Ellers er boksen på bilde mest i forhold til at jeg er på jobben om dagen, og da hadde det ikke vært så vanskelig å stjele kabelen. Alternativet hadde vært å ta med kabelen hver dag, men det blir litt mye stress.

Ville ikke lagt den i bagasjen nei. En gummilist som får lokal deformasjon av en kabel ville ikke slutte fullstendig til etter hvert og da kan du få vann inn. Ikke lurt spør du meg. Foran er mulig ok - der er det jo ikke helt tett uansett...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

#5
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. september 2015, klokken 19:13
Sitat fra: LMOR på torsdag 10. september 2015, klokken 11:23
Legger du den foran kommer den ikke i klem (kablene ut mot frontruten). I bagasjerommet kommer den litt i klem, men gummilisten er ganske tykk, så det går bra (nok). (Bruker skjøteledning)
Når du lader offentlig, så er det bare å åpne skapet, trekke ut strømmen, klippe av Type2 pluggen.
Der var en del som opplevde det når jeg kjøpte bilen, så derfor har jeg vært forsiktig. Er også en god løsning hvis det er mye regn.
Ellers er boksen på bilde mest i forhold til at jeg er på jobben om dagen, og da hadde det ikke vært så vanskelig å stjele kabelen. Alternativet hadde vært å ta med kabelen hver dag, men det blir litt mye stress.
Ville ikke lagt den i bagasjen nei. En gummilist som får lokal deformasjon av en kabel ville ikke slutte fullstendig til etter hvert og da kan du få vann inn. Ikke lurt spør du meg. Foran er mulig ok - der er det jo ikke helt tett uansett...
Enig i det, men vi snakker om maks 1 gang i måneden når en er i en slik situasjon, og kabelen treffer jo ikke samme punktet hver gang, så det bør gå greit. Kan heller ikke tenke meg at en slik gummilist koster så mye å bytte i forhold til å miste laderen.

Ny koster ca 400.-, og ble faktisk erstattet av en ny type i mai 2015... Kanskje til en som tåler kabelen bedre  :-\
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Her kommer en liten rapport fra helgens semilangtur med i3:

Vi skulle på hyttetur, men på tur opp fikk jeg erfare at estimeringen på bilen var mer nøyaktig enn det jeg selv trodde jeg trengte for å komme frem :)
Jeg fikk låne strøm en times tid av noen snille folk på ei hytte langs veien. Jeg brukte Volvo-/Mennekes-kabelen og satte den på maks, dvs. 16A. Jeg så at det på den hytten var gammeldagse (og sikkert trege...) sikringer.
Jeg brukte en 10 meters skjøteledning inkl. overgang til CEE-støpselet på mennekes-kabelen.
Jeg kunne ikke kjenne noen varmgang på noen av kontaktpunktene, men jeg burde kanskje trukket ut og kjent på selve pinnene?

Oppe på hytta røyk sikringen etter ei kort stund med lading på 16A, så jeg stilte den ned til 13A. Det gikk fint.
Her var det forresten et nytt og moderne opplegg, inkl. automatsikringer.

En ting jeg la merke til i går ettermiddag før vi returnerte:
Jeg hørte at kladden lå og "klikket" litt etter at klimatiseringen startet, akkurat som relè-klikk. Er det flere som har opplevd det?

LMOR

Sitat fra: havardolini på mandag 14. september 2015, klokken 11:16
Jeg kunne ikke kjenne noen varmgang på noen av kontaktpunktene, men jeg burde kanskje trukket ut og kjent på selve pinnene?
Det blir ikke brann av varme pinner. Du kan kjenne på kabelen rett utenfor stikket. Hvis den er så varm at du ikke kan holde den i hånden, da er det grunn til bekymring. Kabelen blir varm lenge før det blir brann.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 12:56
Sitat fra: havardolini på mandag 14. september 2015, klokken 11:16
Jeg kunne ikke kjenne noen varmgang på noen av kontaktpunktene, men jeg burde kanskje trukket ut og kjent på selve pinnene?
Det blir ikke brann av varme pinner. Du kan kjenne på kabelen rett utenfor stikket. Hvis den er så varm at du ikke kan holde den i hånden, da er det grunn til bekymring. Kabelen blir varm lenge før det blir brann.
Den gangen jeg fikk brannsår (1.grads) fordi jeg kom borti pinnene da jeg avsluttet lading på offentlig kontakt på Brattøra i Trondheim, så var ikke kabel eller støpsel varme i det hele tatt (isåfall hadde jeg nok ikke fått brannsår). Pinnene var imidlertid "glovarme" og jeg måtte legge støpsel til avkjøling (mens jeg tømte vann på hånda), før jeg turte å legge kladden inn i bilen. Er det sånn at du noen gang har opplevd varmgang, LMOR ?

LMOR

#9
Det du opplevde er nok ikke varmgang bromm, du opplevde at pinnene var varmere enn huden din tålte. Det er langt igjen til den varmgangen vi er redd for i anlegget. Men sannsynligvis var det noe galt der som burde fikses.

For umiddelbar antenning må du ha 20-30kW/m2.

Du brenner deg på 77 grader, som er den laveste antennelsestemperaturen som er registrert, men da tok det 13år før det begynte å brenne.

Må tydeligvis presisere (uten at jeg har endret noen ord over denne linjen), at de 77 gradene er ment som et eksempel, og ikke har noe med opplevelsen bromm hadde å gjøre. Jeg aner ikke hva temperaturen var.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Jeg spurte bare om den største "varmgangseksperten" her inne i det hele tatt har opplevd varmgang - Tusen Takk for svar  :D

LMOR

#11
Sitat fra: bromm på mandag 14. september 2015, klokken 21:01
Jeg spurte bare om den største "varmgangseksperten" her inne i det hele tatt har opplevd varmgang - Tusen Takk for svar  :D
Registrerer nok et personangrep fra bromm.
Jeg prøver å lære, og det jeg legger inn kommer fra andre. Heldigvis har ikke opplevd varmgang i eget hus, men har sett mange tilløp på nært hold som er betydelig verre enn å brenne fingrene. Installasjoner som er gjort av fagfolk i fastmontert utstyr. På en kontakt/støpsel er det mye enklere å se tilløp til varmgang, enn fastmontert utstyr som vi ikke får lov å sjekke selv.

Må presisere her at der er referansen til meg som "varmgangseksperten" jeg oppfatter som lite saklig. Må også si at alle referansene til varmgang kan stamme fra en tid med lite elbiler, men at jeg tror fysikken rundt varmgang ikke er anderledes ved lading under 16A med elbil. Vi har en egen tråd til å dokumentere eventuell uenighet i det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 21:11
Sitat fra: bromm på mandag 14. september 2015, klokken 21:01
Jeg spurte bare om den største "varmgangseksperten" her inne i det hele tatt har opplevd varmgang - Tusen Takk for svar  :D
Registrerer nok et personangrep fra bromm.
Jeg prøver å lære, og det jeg legger inn kommer fra andre. Heldigvis har ikke opplevd varmgang i eget hus, men har sett mange tilløp på nært hold som er betydelig verre enn å brenne fingrene. Installasjoner som er gjort av fagfolk i fastmontert utstyr. På en kontakt/støpsel er det mye enklere å se tilløp til varmgang, enn fastmontert utstyr som vi ikke får lov å sjekke selv.
Hva i all verden har dette å gjøre med personangrep. Du har i post etter post, tråd etter tråd, presentert tall fra Sintef (som sannsynligvis var publisert før Elbiler så dagens lys, og ihvertfall ikke omhandlet elbil spesifikt). Nå sier du at jeg hadde 77 grader på pinnene en dag på Brattøra uten at du har noe annet å lene deg på enn en "13 år antennelsestid på den temperaturen".... Om jeg farer med personangrep, så må du isåfall slutte å legge opp til det. Det er jo ingenting som henger på greip....

Ingeniøren

Hei

Hadde tenkt å kjøpe en semipermanent ladestasjon i garasjen slik at jeg slapp å dra ut kabelen 2 ganger for dag da jeg planlegger å lade på jobb med standard laderen.

Hadde nesten handlet og så kom jeg over denne. Ny versjon med display, watt/amp meter med slik jeg tenkt å få med den andre. Videre er den jo mer flyttbar i fall jeg finner ut at 16 amp lader er praktisk i enkelte tilfeller. Dessuten er prisen nesten det halve av lade boksen. CEE kontakt fås og...

Hva synes folk og er det noen med erfaringer med denne ?
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

v-i-c

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. september 2015, klokken 10:34
Hei

Hadde tenkt å kjøpe en semipermanent ladestasjon i garasjen slik at jeg slapp å dra ut kabelen 2 ganger for dag da jeg planlegger å lade på jobb med standard laderen.

Hadde nesten handlet og så kom jeg over denne. Ny versjon med display, watt/amp meter med slik jeg tenkt å få med den andre. Videre er den jo mer flyttbar i fall jeg finner ut at 16 amp lader er praktisk i enkelte tilfeller. Dessuten er prisen nesten det halve av lade boksen. CEE kontakt fås og...

Hva synes folk og er det noen med erfaringer med denne ?
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Du bør få verifisert at den har jordfeilbryter type B(tar også DC komponenter) inkludert i kladden
I Norge er det nå "krav" om at alle kurser som settes opp for elbil-ladning skal ha jordfeilbryter type B.
Jeg setter "krav" i gåse øyne da dette er en prosess som er på gang.

Du vil ofte ikke ha kontroll på om et tilfeldig kontakt du bruker har jordfeilbryter type B, derfor bør du ha den "med deg" i kladden.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA