Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: App for planlegging av tur

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Griffel

Skal den tåle "I4" en time så vil jeg si at merkestrøm + litt (litt<<I4) er riktig.

Det spørs vell hva slags last det er. De fleste laser har nominelle verdier. Ohmske varierer f.eks med spenning og ofte med temperatur, motorer med belastning, lys med litt av hvert. Da er det greit å ha litt rom.
En 16A ladestasjon som forsyner en styrt lader vil trekke maksimalt 16A tilnærmet nøyaktig (trolig like under), uavhengig av spenning og det meste annet.

Legger elektrikkere opp 15A kurser for en 9A last?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Ja men når lasten er 16 A i opptil 8 timer er man utenfor tabellen og dermed er du ikke garantert at anlegget er egnet til forutsatt bruk = brudd på fel. Altså ikke bra.

Nei, 13A last på 16A er ok.
16A last på 20A er ok :)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Homecast på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:25
Ja men når lasten er 16 A i opptil 8 timer er man utenfor tabellen
Hvilken tabell?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: Griffel på fredag 05. februar 2016, klokken 00:12
Sitat fra: Homecast på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:25
Ja men når lasten er 16 A i opptil 8 timer er man utenfor tabellen
Hvilken tabell?

Den du leser av I1 og I2 for vernet . Forskjell fra produsenten til produsent og også en viss forskjell på karakteristikkene.

Har btw korrigert meg selv til overbelastning og ikke kortslutning :).
(I4 og I5 er for kortslutning mens 1 og 2 er for overbelastning ) litt småtrøtt igår ser jeg.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ingeniøren

Jeg byttet kabelen fra skapet til garasjen, da den var undermåls etter dagen standard - 16A på 1.5 mm2 er ikke bra i skjult anlegg. Byttet fra 1.5 til 4mm2, og ny cee 16A i garasjen. Ellers er alt som det var. Lader stort sett på 10A men nå og da 16A hvis jeg trenger å fylle etter en ettermiddag for nye oppdrag. Når det har stått en time med 16A så måler jeg 38 C på overflaten av automat sikringen. Ikke noe jeg vill latt stå på over natten uten tilsyn nei.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 05. februar 2016, klokken 07:13
Jeg byttet kabelen fra skapet til garasjen, da den var undermåls etter dagen standard - 16A på 1.5 mm2 er ikke bra i skjult anlegg. Byttet fra 1.5 til 4mm2, og ny cee 16A i garasjen. Ellers er alt som det var. Lader stort sett på 10A men nå og da 16A hvis jeg trenger å fylle etter en ettermiddag for nye oppdrag. Når det har stått en time med 16A så måler jeg 38 C på overflaten av automat sikringen. Ikke noe jeg vill latt stå på over natten uten tilsyn nei.

Da er det store forskjeller ute å går.
Med en C16A sikring 2,5mm2 og lading med 16A over tid kjenner jeg ingen tempearturforskjell på denne sikringen og andre.
De har alle romtemperatur.

Homecast

Kommer jo helt ann på hvordan sikringsskapet er bygd opp, og IR termometer er mye mer nøyaktig enn at du ikke kjenner forskjell.

Og btw en sikring er ikke romtemperert under belastning, det kan jeg fortelle med en gang. (termokamera på jobben er kjekt)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Harms

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. september 2015, klokken 07:41
Siden utstyrstrådene er blitt tunge å lese, og med mye frem over tilbake mellom veggboks kladd, så kan det være greit å dele tråden.

Basert på behov:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23563.0.html

så vil det for mange være en ladekabel/kladd som er riktig. Men hvilken? Og hvordan?

Den gamle hovedtrådene ligger her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.0.html

Har bestilt ny i3 (full spekket) og vurderer en 1-fas 32 amp eller en 1-fas 16 amp løsning hjemme som er trygg og enkel

Noen som har erfaring med disse produktet fra EVI

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennekestype-2-og-led-skjerm?category_id=5

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Har også lest litt her og funnet kabel fra Volvo 16amp CEE-kontakt (Mode 2) , den er litt dyrere men om den er bedre vites ikke?

http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-483010/2016/D5%20AWD%20(Twin%20Engine)

Glad for andre tips også, gjerne boks på veggen med eller uten kabel montert til en fornuftig pris

pkhamre

Sitat fra: Harms på fredag 12. februar 2016, klokken 10:46
Glad for andre tips også, gjerne boks på veggen med eller uten kabel montert til en fornuftig pris

Jeg har ladekabelen fra Mennekes kjøpt på Bilia og bruker denne, som flere andre her inne, som en permanent ladeløsning i garasjen. Fikk en elektriker til å sette opp en 16A kurs til garasjen hvor det står en CEE-kontakt. Laderen står plugget i døgnet rundt og står semi-permanent på 8A. Mennekes-kabelen koster nå(?) ~4000 på Bilia, så den koster nesten det samme som de to du har lenket til. Vil ikke tro at det er noe særlig forskjell i praksis om du kjøper den 16A-kabelen du lenket til, eller den fra Bilia.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Harms

Sitat fra: pkhamre på fredag 12. februar 2016, klokken 11:06
Sitat fra: Harms på fredag 12. februar 2016, klokken 10:46
Glad for andre tips også, gjerne boks på veggen med eller uten kabel montert til en fornuftig pris

Jeg har ladekabelen fra Mennekes kjøpt på Bilia og bruker denne, som flere andre her inne, som en permanent ladeløsning i garasjen. Fikk en elektriker til å sette opp en 16A kurs til garasjen hvor det står en CEE-kontakt. Laderen står plugget i døgnet rundt og står semi-permanent på 8A. Mennekes-kabelen koster nå(?) ~4000 på Bilia, så den koster nesten det samme som de to du har lenket til. Vil ikke tro at det er noe særlig forskjell i praksis om du kjøper den 16A-kabelen du lenket til, eller den fra Bilia.

Takk for svaret :-)

Noen som har erfaring med 1-fas 32 amp kabelen til Volvo, ser ikke ut som denne har noe beskyttelse på kabel men litt dårlig info om det følger med til montasje i sikrings skapet

Ser at EVI sin har dette (kladd) på kablen

Harms

#55
Har tenkt litt mer over mulig bruk av bilen og ser at jeg trenger muligheten til raskere lading hjemme flere ganger i uka på kvelden. Etter pendling til å fra jobb (8 mil) og kvelds kjøring (8 mil) ville det vært bra med litt raskere lading en original ladekabel for å få litt ekstra puff på 1-3 timer.

Har ikke mulighet for lading på jobben

Ser at det finnes noen kabler med CEE kontakt og kladd, noen med erfaring på hva som fungerer her. Har tilgang til 32 amp 1-fas CEE stikk i garasjen (sikringen er en vanlig 32 amp automat med jordfeilbryter)

Ser litt på dette produktet med CEE støpsel og kladd med justering justerbar 32A/16A/10A
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennekestype-2-og-led-skjerm?category_id=5

Ingeniøren

Sitat fra: Harms på søndag 14. februar 2016, klokken 20:19
Har tenkt litt mer over mulig bruk av bilen og ser at jeg trenger muligheten til raskere lading hjemme flere ganger i uka på kvelden. Etter pendling til å fra jobb (8 mil) og kvelds kjøring (8 mil) ville det vært bra med litt raskere lading en original ladekabel for å få litt ekstra puff på 1-3 timer.

Har ikke mulighet for lading på jobben

Ser at det finnes noen kabler med CEE kontakt og kladd, noen med erfaring på hva som fungerer her. Har tilgang til 32 amp 1-fas CEE stikk i garasjen (sikringen er en vanlig 32 amp automat med jordfeilbryter)

Ser litt på dette produktet med CEE støpsel og kladd med justering justerbar 32A/16A/10A
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennekestype-2-og-led-skjerm?category_id=5

Er dette firmaet seriøst ? Sendte noen forespørsler dit når jeg kjøpte bil, men fikk aldri svar. Valgte å handle hos Elbilhjelpen.no . De svarer på mail og virker ryddige ☺
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

#57
Jeg fikk aldri svar hos elbilhjelpen.no per epost, selv med et par purringer. I tillegg er nettsiden fra nittennilsognitti og ikke mulig å bestille fra.

Edit:
Det skal sies at han tok kontakt via forumet sist gang jeg nevnte det, og beklaget.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Dessverre er det noen henvendelser som epost serveren feilaktig har tolket som Spam, eller farlig mail, og dermed havnet i feil folder. Normalt blir alle henvendelser besvart i løpet av kort tid.

Ellers har vi nå ny Web butikk: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/startside

Den er mye lettere for oss å drifte, og gir kundene raskere tilbakemelding da vi nå får beskjed på mobil når noen har bestillt noe. Den ser også bedre ut. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre brukeropplevelsen optimal, og får mange gode tilbakemeldinger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

Se der ja. Dette er et langt steg i riktig retning. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA