Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:27

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rayray på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:13
Adapter 32A til schuko har innebygget automatsikring og koster 900 kroner.
Det er jo overkommelig. Får ikke noe særlig fart ut av det eller?

Mulig helt idiotisk spørsmål, men er helt noob, får første elbilen levert om en uke. Så takker for svar og hjelp!
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rayray

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:58
Sitat fra: Rayray på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:13
Adapter 32A til schuko har innebygget automatsikring og koster 900 kroner.
Det er jo overkommelig. Får ikke noe særlig fart ut av det eller?

Mulig helt idiotisk spørsmål, men er helt noob, får første elbilen levert om en uke. Så takker for svar og hjelp!

elektrolux

Med den jeg viste til får du 32A lading, altså 3 ganger så raskt som originalkabelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jon Braathen

Hei.

En kompis av meg har fått levert sin nye i3 94Ah.
Er det noen her som vet om den også kan lades med 1fas 32A 6.6kw som forrige model, eller er det maks 16A?

Og neste spm. For å få 11kw må man vel ha 400V nett?  Ikke 230v 3fas..?

Mvh Jon Braathen
Jeg venter på min i3 og har 400v tn nett og har allerede montert opp 22kw schneider ladeboks. 8)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Rayray

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:50
Med den jeg viste til får du 32A lading, altså 3 ganger så raskt som originalkabelen.
Jepp, men den koster dertil og da.. hadde det vært et permanent behov så hadde jeg lett gått for en sånn løsning. Evt fått på plass en fastmontert løsning. Men dette er hverken permanent eller en nødvendighet, så vil holde kostnaden nede.

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:50
Med den jeg viste til får du 32A lading, altså 3 ganger så raskt som originalkabelen.

Og får e-verkene det som de vil så blir strømmen her 3 ganger dyrere og med så mye uttak på kort tid - minst  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 02. november 2016, klokken 06:58
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:50
Med den jeg viste til får du 32A lading, altså 3 ganger så raskt som originalkabelen.

Og får e-verkene det som de vil så blir strømmen her 3 ganger dyrere og med så mye uttak på kort tid - minst  ;D
NÅ er jo dette antagelig en bedrift og da har de kanskje allerede en effekttariff på arbeidsplassen. Da blir 15kWh (75km) på to timer i effektdelen nøyaktig 3 ganger dyrere enn 15kWh i løpet av seks timer (2,5kW) mens energi andelen av totalen blir den samme. Dermed blir det ikke 3 ganger minst, men litt mindre enn 3 ganger så dyrt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil-entusiast

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 11:05
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:34
Og neste spm. For å få 11kw må man vel ha 400V nett?  Ikke 230v 3fas..?
Ja!

Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Griffel

Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 02. november 2016, klokken 21:30
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 11:05
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:34
Og neste spm. For å få 11kw må man vel ha 400V nett?  Ikke 230v 3fas..?
Ja!

Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
7,4kW (230V = enfaslading altså 1 eller 3 fas blir det samme)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Som igjen tilsvarer ca 40-50 km/t ladehastighet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Orbit

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 21:39
Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 02. november 2016, klokken 21:30
Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
7,4kW (230V = enfaslading altså 1 eller 3 fas blir det samme)

...fordi i3 ikke klarer 3-fas på 230V? I teorien skal 230V 32A 3-fas gi P =  32A * 230V * sqrt(3) = 12.7 kW, altså noe mer enn de 11kW den interne 3-fas AC/DC omformeren klarer å ta unna. Eller klarer den ikke å forhandle seg til 3-fas på 230V?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Griffel

#163
Sitat fra: Orbit på onsdag 02. november 2016, klokken 21:56
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 21:39
Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 02. november 2016, klokken 21:30
Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
7,4kW (230V = enfaslading altså 1 eller 3 fas blir det samme)

...fordi i3 ikke klarer 3-fas på 230V? I teorien skal 230V 32A 3-fas gi P =  32A * 230V * sqrt(3) = 12.7 kW, altså noe mer enn de 11kW den interne 3-fas AC/DC omformeren klarer å ta unna. Eller klarer den ikke å forhandle seg til 3-fas på 230V?
Ja og det gjelder alle elbiler med 3fas lader. De må enten ha 400V med 0 leder (3x1x230V) eller 1x230V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KnutOL

Har lest et sted at nye i3 sin interne lader klarer 16A pr fase. Gamle i3 har en-fase lader som klarer 32A. Jeg har forsøkt å finne ut om nye i3 er begrenset til 16A når du kobler denne til et 230V 32A trefase IT nett og at den da er klarer maks 3,6kW. Er det noen som vet noe mer om dette? Jeg har ikke klart å finne en 230V 32A trefase lader Så jeg har ikke fått testet dette ut i praksis


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA