Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:27

« forrige - neste »

moonbuggy

#45
Sitat fra: TorS på tirsdag 15. desember 2015, klokken 23:13
Sitat fra: LMOR på mandag 14. desember 2015, klokken 10:51
Jeg tror det er en annen forklaring. Noen bokser og kladder forstår innstillingene i bilen, andre ikke. Noen bokser og kladder har egne innstillinger for A, andre ikke. Kombinasjonen med en boks/kladd uten innstillingen og som ikke forstår bilen, gir fast lading på f.eks. 16A.
Jeg trodde dette var avklart når det ble oppdaget at Mennekes/Volvo 16A kladden satt til 13A oppfører seg likt som kladden levert med bilen. Da brukes innstillingene for AC saktelading i bilen. Er Mennekes/Volvo kladden satt til 16A brukes innstillingene for AC "hurtiglading" og bilen kan begrense dette til 20A, men siden kladden signaliserer maks 16A er det 16A som blir resultatet. Så ble det oppdaget at enkelte 16A kladder gir kun 12-13A selv om de er stilt til 16A. Noe som tyder på at de signaliserer en så lav strøm tilgjengelig at AC saktelading innstillingene slår til og bilen begrenser dette til 12A. Det har vært nevnt at denne terskelen er på 15A.

Basert på disse observasjonene er jeg er overbevist om at dette er laget svært enkelt og at eneste form for kommunikasjon fra bilen til kladden er strøm på/av. Fra kladden til bilen kommuniseres kun maks strømstyrke tilgjengelig. Basert på maks strømstyrke tilgjengelig (under eller over 15A) avgjør bilen om den skal bruke innstillingene for AC saktelading eller "hurtiglading".

Det er LIM(Charging interface module) på bilen som styrer dette. LIM setter opp en liten spenning på "proximity line" til kladden. I kladden varierer motstand på denne "proximity line" etter valgt strømstyrke (om kladden har denne muligheten). LIM i bilen beregner denne motstanden(som angir strømstyrke) ut fra strømmen som trekkes på "proximity line". Dette setter LIM (som styrer ladingen) til MAX strømstyrke.

Velges "Maximum" i bilen skal man få alt kladden leverer. Settes "Reduced" i bilen skal man få 75% av det kladden leverer. Velges "Low" så får man ca. 6A.

LMOR

Men enkelte bokser/kladder ignorerer altså dette signalet, som flere påpeker. Dette burde det opplyses om på produktark e.l.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Svaret mitt over er litt feil, og litt unøyaktig. Proximity line, motstanden er bestemt av kabeldimensjon, max. strøm. I3 bruker denne for å fastslå at man er plugget inn og max. strøm kabelen kan føre. Pilot line, er en firkantpuls, mellom -12 og +12 V. Pulsvidden settes opp av kladden for valgt strømstyrke i kladden. 16% pulsvidde tilsvarer 10A, 25% tilsvarer 16A og 50% tilsvarer 32A. (90% tilsvarer Fast Charge Option)

Lim styrer ladingen ved å sette sette inn motstand på Pilot line som forårsaker spenningsdropp på firkantpuls-signalet.  Åpen = standby, 2700 Ohm = "Alt er klart", 800 Ohm "Start lading"

Derfor er det godt mulig at menyvalget i bilen bare virker når max. strøm angitt av proximity line er 16A og mindre. 


Ramgad

Noen som har kjøpt og prøvd billigvariantene?

Frister ikke å punge ut 10.000kr på en wallbox..

turfsurf

Ikke noe å bruke penger på, de fleste virker greit. Har brukt jkirkebo sin lenge nå uten problemer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sungrazer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:37
Ikke noe å bruke penger på, de fleste virker greit. Har brukt jkirkebo sin lenge nå uten problemer.

Samme her. Funker fjell og har ikke hatt noen problemer. Folk som ser den er misunnelig på størrelsen. De veggboksene jeg har sett til nå er gigantiske i forhold.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Produktene som Elbilhjelpen selger er og bra. Ratio boksen min har fungert som en klokke siden den var ny for et halvt år siden. Fordelen er at du kun trenger å ha en skikkelig kontakt på veggen, resten av installasjonen ordner du selv, og flytter du er det bare å hekte boksen av veggen og ta den med  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Nå begynner de forskjellige versjonene å komme inn på lager.

Sist ute er stikk typene til svært så hyggelige priser og som kan ses her: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/med-type-2-stikk
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amigakongen

@elektrolux
Hvorfor er den "gamle" utgående modell?
Og stemmer det at nettselskapene ikke tillater 32A lading på 1fas?

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. april 2016, klokken 07:52
Nå begynner de forskjellige versjonene å komme inn på lager.

Sist ute er stikk typene til svært så hyggelige priser og som kan ses her: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/med-type-2-stikk
2015 BMW I3 - 11800km

Goggen123

#54
Med nyheten om lengre rekkevidde, blir en i3 plutselig mer aktuelt for meg. Og derav mitt første innlegg.

Men jeg kan lite om det tekniske rundt lading og strøm - har prøvd å lese noen tråder, men det skrives så mye forskjellig:
Jeg har 3x230V (40 a hovedsikringer) ut i fra hva jeg ser av sikringsskapet, og en 16a i garasjen (deles med en utebod med en liten fryser og lys). Ledningene til garasjen ut i fra sikringsoversikten, står det at er "2x2,5+j".

Hva slags løsning kan jeg installlere i garasjen basert på dette, kan jeg installere en av disse nye boksene fra elbilhjelpen  det refereres til her uten noe større arbeid? (Og da lade med 10a)
Hvis jeg skal lade med med 16a, må jeg bytte ut sikringen på kursen med en 20a? Og kan jeg dette, basert på kapasiteten på anlegget mitt? Må det også dras nye ledninger etc.?

Så vidt jeg skjønner, er den enkleste "semi-permanente" løsningen å få montert et blått CEE industristikk på nåværende 16a i garasjen, det krever ikke annet arbeid enn selve monteringen av stikket?

Bruken av bilen blir hovedsak jobbpendling og den kan stå til lading de fleste kveldene/nettene igjennom


klilleng

Har noe liknende spørsmål som han over.
Har 230v 3-fas hjemme, 50A overspenningsvern.
Hva er den beste løsningen for hurtig lading hjemme med dette utgangspunktet??

Ingeniøren

Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 08:18
Har noe liknende spørsmål som han over.
Har 230v 3-fas hjemme, 50A overspenningsvern.
Hva er den beste løsningen for hurtig lading hjemme med dette utgangspunktet??

Men trenger du egentlig så mye mer enn 16A lading ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Touring

Har hatt I3 siden februar 2014. Superfornøyd med den bilen! Får nå facelift Tesla S i tillegg i Juni. Hvilken wall box kan brukes for å lade begge? Noen med erfaring?

klilleng

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 06. mai 2016, klokken 09:31
Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 08:18
Har noe liknende spørsmål som han over.
Har 230v 3-fas hjemme, 50A overspenningsvern.
Hva er den beste løsningen for hurtig lading hjemme med dette utgangspunktet??
Men trenger du egentlig så mye mer enn 16A lading ?

Trenger og trenger.. :-). Ser for meg en timer-funksjon der lading blir skrudd på rundt midnatt, og er ferdig til kl 06.00. Da bruker resten av huset minst strøm, samtidig som det kan være en fordel når det kommer "smarte" strømmålere. Med 16A så vil det vel ta relativt lang tid å lade det større batteriet ?? Fulladet hver natt er ihvertfall en klar målsetting.

Ingeniøren

Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 06. mai 2016, klokken 09:31
Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 08:18
Har noe liknende spørsmål som han over.
Har 230v 3-fas hjemme, 50A overspenningsvern.
Hva er den beste løsningen for hurtig lading hjemme med dette utgangspunktet??
Men trenger du egentlig så mye mer enn 16A lading ?

Trenger og trenger.. :-). Ser for meg en timer-funksjon der lading blir skrudd på rundt midnatt, og er ferdig til kl 06.00. Da bruker resten av huset minst strøm, samtidig som det kan være en fordel når det kommer "smarte" strømmålere. Med 16A så vil det vel ta relativt lang tid å lade det større batteriet ?? Fulladet hver natt er ihvertfall en klar målsetting.

Det er vel det lokale E-verk som bestemmer om du kan få 32A. Ellers kommer vel den nye i3 med 3fas lading, dog kun 400V mener jeg å ha lest et sted...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA