Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:27

« forrige - neste »

inflames

Kort spørsmål angående nye i3 som kommer til høsten og veggboks. Er ingen elektriker og ulike selgere forklarer forskjellige ting hele tiden. Har en blå industrikontrakt 220v 32a hjemme i garasjen. Selgeren reklamerer veldig for at nye i3 støtter 3-FAS. Noen som kan svare meg på om jeg får utnyttet denne kontakten eller om det finnes noe alternativ til å montere en ladeboks til 15 000? Hvor rask lading kan jeg forvente på denne kontakten?

Ingeniøren

Sitat fra: inflames på søndag 08. mai 2016, klokken 09:43
Kort spørsmål angående nye i3 som kommer til høsten og veggboks. Er ingen elektriker og ulike selgere forklarer forskjellige ting hele tiden. Har en blå industrikontrakt 220v 32a hjemme i garasjen. Selgeren reklamerer veldig for at nye i3 støtter 3-FAS. Noen som kan svare meg på om jeg får utnyttet denne kontakten eller om det finnes noe alternativ til å montere en ladeboks til 15 000? Hvor rask lading kan jeg forvente på denne kontakten?

Tror du klarer det lenge med en ladeboks fra for eksempel Elbilhjelpen og som du kan montere selv og bare plugge i. Så lenge det er en ferdig kurs så trenger det vel heller ikke jordvern i skapet på denne. Ville fått sjekket tverrsnittet på kabel til kontakten før jeg dro 32A til bil over denne, dog. 3 fas til i3 forutsetter vel at du har 400V tilgjengelig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Rykter sier at nye i3 skal kunne lade fra 3 fas IT 230 V. Dette støttes kun av BMW sin eget ladepunkt, eller KEBA, som er identisk.
Ladepunktet kommer med B kompatibelt vern. En enkel jordfeilbryter på kursen i forkant er det eneste som trengs.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

inflames

#78
takk for info, ble litt klokere, men forstår det fortsatt ikke helt.

Jeg kan altså klare meg med en slik: http://elbilhjelpen.no/images/ladeutstyr/type2-1fase/P1120259L.JPG?

Eller må jeg gå for en hjemmelader fra f. eks salto med installatør osv?
Legger ved bildet av sikrigen for 3fasen.

Eventuelt kan denne fungere: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2?category_id=10

Ingeniøren

At det står 32A på lokket betyr ikke at det er en 32A kurs. Var en annen som hadde 16A kurs selv om det sto 32A på lokket. Få en elektrikker til å se over. Ser det greit ut, og du vet hva du kan belaste med, kan du snakke med leverandørene. Husk og at hvis du bestiller noe sammen med bilen kan du få installasjonen og boks uten moms.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

inflames

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. mai 2016, klokken 08:05
At det står 32A på lokket betyr ikke at det er en 32A kurs. Var en annen som hadde 16A kurs selv om det sto 32A på lokket. Få en elektrikker til å se over. Ser det greit ut, og du vet hva du kan belaste med, kan du snakke med leverandørene. Husk og at hvis du bestiller noe sammen med bilen kan du få installasjonen og boks uten moms.

Sjekka litt mer på på kontakten. Fant ut jeg hadde en 3-fas 230v med 4 pinner og ikke 3 som jeg først bare antok. De fleste veggladere med CEE kontakt leveres vel enten med rød 400v eller blå 230v enfas (3pinner)? finnes det en overgang?

Vurderte å bestille med bilen, men ifølge bilia koster den løsningen 15 000, og han anbefalte å heller finne en trikker selv som kunne gjøre det.

Ingeniøren

Sitat fra: inflames på mandag 09. mai 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. mai 2016, klokken 08:05
At det står 32A på lokket betyr ikke at det er en 32A kurs. Var en annen som hadde 16A kurs selv om det sto 32A på lokket. Få en elektrikker til å se over. Ser det greit ut, og du vet hva du kan belaste med, kan du snakke med leverandørene. Husk og at hvis du bestiller noe sammen med bilen kan du få installasjonen og boks uten moms.

Sjekka litt mer på på kontakten. Fant ut jeg hadde en 3-fas 230v med 4 pinner og ikke 3 som jeg først bare antok. De fleste veggladere med CEE kontakt leveres vel enten med rød 400v eller blå 230v enfas (3pinner)? finnes det en overgang?

Vurderte å bestille med bilen, men ifølge bilia koster den løsningen 15 000, og han anbefalte å heller finne en trikker selv som kunne gjøre det.

3 fase er vel 4 pinner, mens 1 fase er 3.... Tror det er gunstig å bruke 3 fase om du kan, men den kan vel lett gjøres om til 1 fase. Og så må tversnittet være i hht krav for elbil som drar strøm over lang tid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: inflames på mandag 09. mai 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. mai 2016, klokken 08:05
At det står 32A på lokket betyr ikke at det er en 32A kurs. Var en annen som hadde 16A kurs selv om det sto 32A på lokket. Få en elektrikker til å se over. Ser det greit ut, og du vet hva du kan belaste med, kan du snakke med leverandørene. Husk og at hvis du bestiller noe sammen med bilen kan du få installasjonen og boks uten moms.

Sjekka litt mer på på kontakten. Fant ut jeg hadde en 3-fas 230v med 4 pinner og ikke 3 som jeg først bare antok. De fleste veggladere med CEE kontakt leveres vel enten med rød 400v eller blå 230v enfas (3pinner)? finnes det en overgang?


Stemmer bra med at du har en 3fas 16A sikring.
Det finnes ingen enkle overganger fra 3-fas 230 V til 400 V. Bare trafoer og de er relativt kostbare.
Men om du benytter trefas eller enfas er bare en koblingssak. Med 16A skulle det ikke være noe problem med skjevfordeling heller.



inflames

Sitat fra: Beckern på mandag 09. mai 2016, klokken 17:44
Sitat fra: inflames på mandag 09. mai 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. mai 2016, klokken 08:05
At det står 32A på lokket betyr ikke at det er en 32A kurs. Var en annen som hadde 16A kurs selv om det sto 32A på lokket. Få en elektrikker til å se over. Ser det greit ut, og du vet hva du kan belaste med, kan du snakke med leverandørene. Husk og at hvis du bestiller noe sammen med bilen kan du få installasjonen og boks uten moms.

Sjekka litt mer på på kontakten. Fant ut jeg hadde en 3-fas 230v med 4 pinner og ikke 3 som jeg først bare antok. De fleste veggladere med CEE kontakt leveres vel enten med rød 400v eller blå 230v enfas (3pinner)? finnes det en overgang?


Stemmer bra med at du har en 3fas 16A sikring.
Det finnes ingen enkle overganger fra 3-fas 230 V til 400 V. Bare trafoer og de er relativt kostbare.
Men om du benytter trefas eller enfas er bare en koblingssak. Med 16A skulle det ikke være noe problem med skjevfordeling heller.

Så da blir det vel å lade på 1fas 16 ampere da?

Ingeniøren

Hvis du bestiller bil nå kan mye skje før du har bilen i hus. Skulle forundre meg mye om ikke andre enn BMW kommer med 3 fase lading til BMW ganske raskt til en vesentlig lavere pris.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

SitatSå da blir det vel å lade på 1fas 16 ampere da?

Keba har utviklet et ladepunkt som skal selges under BMW sin logo. Ett av kravene er at den skal takle 3 fas IT nett.

Da vil BMW sitt tilbud være interessant fordi den gir en merverdi fremfor andre ladepunkt. Du får da utnyttet alle tre fasene.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

inflames

Får høre litt med selgeren. Fått pris på en salto lader til 12000 pluss montering. Vesentlig billigere å da bestille denne: http://www.ev-institute.no/mobile/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9 med 3fas kontakt å bare plugge rett i. I og med at jeg da alene har en egen kurs til denne kontakten skulle det vil ikke bli noen problemer med skjevfordeling osv? Inn til garsjen har jeg 32a hvor de resterende 16a driver noen led spotter, lysstoffrør og garasjeporter.

Griffel

Sitat fra: inflames på lørdag 21. mai 2016, klokken 10:29
I og med at jeg da alene har en egen kurs til denne kontakten skulle det vil ikke bli noen problemer med skjevfordeling osv?
Den blir akkurat like skjev som alle andre enfaskabler, selv om den utstyres med en plugg som passer i en 3fas stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

og hvorfor kjøpe en slik når du får med en tilsvarende BMW lader med bilen ? Ville heller valgt en stasjonær boks hjemme hvis du vil ha laderen som følger bilen, liggende i bilen. Du får og med en type 2 kable til bilen som kan brukes i nød om du legger billaderen hjemme.

Vurderte en gang en lader fra den leverandøren du linker, men da jeg fant ut at jeg måtte riste på den for å skifte ladestrøm, måtte jeg først le hvorpå jeg droppa hele greia.

Du trenger ikke en Salto, finnes en hel del som lever gode bokser til mye gunstigere priser, men var jeg deg så ville jeg sittet litt på gjerdet og sett an om ikke andre enn BMW kommer med 3 fase lader til nye i3. Du klarer det fint med det som følger bilen en periode, men du trenger en overgang fra 3 fase CEE til standard norsk 2 pin 230V.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

inflames

Jeg har en 16a sikring med en 3fas kontakt. Lurer egentlig mest på hva som skal til for få ladet raskest mulig på denne kontaken til en ikke altfor dyr pris?

Man får vel ikke med en lader med 3fas kontakt når man kjøper bilen. Vanlig norsk schuko er jeg ikke intr. i å bruke til lading på sikt.

Elektrikker sier jeg ikke har noe valg annet enn å sette opp en 2fas 16a kontakt, 3fas 16a eller en salto lader på 2fas 16a. Slik jeg forstår det har jeg jo allerede 3fas 16a. Får vente litt å se hva som kommer av hjemmeladere ja. Kanksje det kommer noe billigere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA