Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:27

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 09:47
Med 16A så vil det vel ta relativt lang tid å lade det større batteriet ??

Det kommer an på hvor tomt batteriet er når du starter ladinga. Og hvor tomt det er kommer an på hvor langt du har kjørt før du skal lade. Ladebehovet bestemmes av kjøremønsteret, ikke av batteristørrelsen.
Vår i3 bruker 25% av batteriet på en vanlig hverdag, dvs. ca. 5 kWh. Om batteriet hadde vært dobbelt så stort, så hadde vi fremdeles bare brukt 5 kWh. Men det ville da utgjort bare 12,5% av batteriet. Ladebehovet for å fylle opp igjen 5 kWh ville være akkurat det samme. Men vi ville da kunne kjøre 8 dager i stedet for 4.
Bilen vår står vanligvis parkert minst 12 timer hver natt. 5 kWt / 12 t = 0,42 kW, eller 420 watt. 420 W / 230 V = 1,8 A. Det minste bilen kan lade med er 6 A / 1,5 kW. Så den er fulladet etter drøyt 3 timer, 5 kWt / 1,5 kW.


klilleng

Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 10:27
Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 09:47
Med 16A så vil det vel ta relativt lang tid å lade det større batteriet ??

Det kommer an på hvor tomt batteriet er når du starter ladinga. Og hvor tomt det er kommer an på hvor langt du har kjørt før du skal lade. Ladebehovet bestemmes av kjøremønsteret, ikke av batteristørrelsen.
Vår i3 bruker 25% av batteriet på en vanlig hverdag, dvs. ca. 5 kWh. Om batteriet hadde vært dobbelt så stort, så hadde vi fremdeles bare brukt 5 kWh. Men det ville da utgjort bare 12,5% av batteriet. Ladebehovet for å fylle opp igjen 5 kWh ville være akkurat det samme. Men vi ville da kunne kjøre 8 dager i stedet for 4.
Bilen vår står vanligvis parkert minst 12 timer hver natt. 5 kWt / 12 t = 0,42 kW, eller 420 watt. 420 W / 230 V = 1,8 A. Det minste bilen kan lade med er 6 A / 1,5 kW. Så den er fulladet etter drøyt 3 timer, 5 kWt / 1,5 kW.

Joda, godt poeng. Tipper bruk vil være litt høyere enn dette, og litt kortere mulig ladetid, normalt. Kanskje jeg bare liker å være på "den sikre siden" uten at det egentlig er nødvendig.

Ingeniøren

Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 10:30
Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 10:27
Sitat fra: klilleng på fredag 06. mai 2016, klokken 09:47
Med 16A så vil det vel ta relativt lang tid å lade det større batteriet ??

Det kommer an på hvor tomt batteriet er når du starter ladinga. Og hvor tomt det er kommer an på hvor langt du har kjørt før du skal lade. Ladebehovet bestemmes av kjøremønsteret, ikke av batteristørrelsen.
Vår i3 bruker 25% av batteriet på en vanlig hverdag, dvs. ca. 5 kWh. Om batteriet hadde vært dobbelt så stort, så hadde vi fremdeles bare brukt 5 kWh. Men det ville da utgjort bare 12,5% av batteriet. Ladebehovet for å fylle opp igjen 5 kWh ville være akkurat det samme. Men vi ville da kunne kjøre 8 dager i stedet for 4.
Bilen vår står vanligvis parkert minst 12 timer hver natt. 5 kWt / 12 t = 0,42 kW, eller 420 watt. 420 W / 230 V = 1,8 A. Det minste bilen kan lade med er 6 A / 1,5 kW. Så den er fulladet etter drøyt 3 timer, 5 kWt / 1,5 kW.

Joda, godt poeng. Tipper bruk vil være litt høyere enn dette, og litt kortere mulig ladetid, normalt. Kanskje jeg bare liker å være på "den sikre siden" uten at det egentlig er nødvendig.

Det er ikke sikkert det er sikrest å alltid være full ladet. De som forsker på slike batterier sier at det trives best med en lade stand på 40-60%..., regnet da i forhold til fullt oppladet og helt utladet celle. En elbil har lagt inn et buffer på kanskje 20 % i hver ende. Mao ord har vi 20/80% lading i cellene når bilen sier 0/100% - for å gjøre det enkelt og være på den sikre siden  :) Noen kan dog lades til 100% av maks cellespenning (Tesla/MB)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Siste forskningen sier noe annet. Det beste er jevnlig LIK lading, og da like gjerne til 100%. Og så lenge BMW anbefaler å lade til 100%, så tror jeg vi skal stole på at de vet best ift den batteritypen som står i i3. De har alt å tape på å ikke legge til rette for det som et best for batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

@klilleng Jeg tipper du senker skuldrene angående ladebehov etter hvert. I praksis er det ikke stort som trengs i det daglige. Jeg fikk satt opp trefas 25 A på veggen på nytt hus. Egentlig er det unødvendig. I hverdagen trenger jeg det aldri, og skal jeg langt så er det hurtigladere i alle retninger. Og tilbudet blir bedre og bedre for hver uke.

klilleng

Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 14:18
@klilleng Jeg tipper du senker skuldrene angående ladebehov etter hvert. I praksis er det ikke stort som trengs i det daglige. Jeg fikk satt opp trefas 25 A på veggen på nytt hus. Egentlig er det unødvendig. I hverdagen trenger jeg det aldri, og skal jeg langt så er det hurtigladere i alle retninger. Og tilbudet blir bedre og bedre for hver uke.
Høres betryggende ut. Da får vi se hvor fort BMW klarer å levere bil.. :-)

TM

Sitat fra: LMOR på fredag 06. mai 2016, klokken 11:00
De har alt å tape på å ikke legge til rette for det som et best for batteriet.
Det kan hende at det er bra å lade regelmessig opp til 100 %. Men de fleste fraråder å la bilen stå fulladet over lengre tid. Jeg er dessuten ikke sikker på at leverandøren og kunden har helt sammenfallende interesser. Det mest lønnsomme for leverandøren er vel at det taper seg tilstrekkelig til at det gir motivasjon til å kjøpe ny, men ikke så mye at det utløser et garantiansvar. 71% etter 8 år vil passe perfekt  ;)

TM

Litt på siden av temaet, men gitt at man daglig bruker bare 20 % av batteriet.

Er det da best å lade daglig fra 80-100 %, eller er det bedre å lade fra 20-100 hver 4. dag. De siste % før 100 % vil vel generere mer varme, så ved daglig lading vil gjennomsnittlig temperatur være høyere.

Sungrazer

Jeg plugger i, alltid. Vet at jeg omtrent alltid trenger full kapasitet. Så kjører jeg også 10 - 11 mil hver dag. Ser også ut som om batteriet belønner meg med høy kapasitet. Jeg har tilgjengelig 19,5 kWh.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Jeg har plugget i og ladet fra ca 70/80/90 til 100% nå minst 1000 ganger, ofte 3 ganger på en dag. Før ny software hadde jeg normalt 20.0 i max kapasitet. Skulle tro det på en eller annen måte skulle begynt å vise et eller annet nå.
Ellers er jeg ikke enig i at BMW har tvilsomme motiv. Om noen år kommer det data på levetiden på batteriene. De som kommer godt ut da vil ha en fordel i mange år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Nei, jeg tror også at BMW er opptatt av kundetilfredshet, men alle leverandører har nok i tankene at de ikke er tjent med å levere produkter som har lenger levetid enn kundene forventer. Og hvis kundene blir mer tilfreds hvis de kan lade 100 % hver gang, og levetiden fortsatt er tilfredsstillende, så er de ikke tjent med å komme med andre anbefalinger.

LMOR

Vi får se om 10år. Noen beregnet levetiden på disse Samsung cellene til 21 år før de kommer under 70%. Det er ikke bare BMW som skal leve av batteriteknologi de neste 100 årene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på fredag 06. mai 2016, klokken 11:00
Siste forskningen sier noe annet. Det beste er jevnlig LIK lading, og da like gjerne til 100%. Og så lenge BMW anbefaler å lade til 100%, så tror jeg vi skal stole på at de vet best ift den batteritypen som står i i3. De har alt å tape på å ikke legge til rette for det som et best for batteriet.

Har du noen link til den forskningen som påstår at lik lading er best?

LMOR

La det ut i en tråd her, men finner det ikke igjen. Finner ikke saken som var relatert til elbil, men denne referer til samme forsking:

http://itavisen.no/2014/09/15/sakte-lading-er-ikke-tingen/

Regelmessige lading kan øke batterilevetiden dramatisk, hevder forskerne. Faktisk så lenge som åtte år i ekstreme tilfeller.

Konkret vil det si at om du for eksempel lader mobilen din hver natt (noe svært mange gjør), så vil det være optimalt.


Hvis det er noen uten i3 som leser dette, så er ikke nødvendigvis lading til 100%, spesielt på hurtiglader, like trygt for batteriet. Alle har ikke like god kontroll på ladeprosessen mot 100%
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#74
I dag kjører vi 2 i3er på tur. Den ene er 2014 modell og den andre 2015. Den nyeste er kjørt bare 1/3 av den eldste. Vi har kjørt bilen helt likt, og nesten tomme.
Restrekkevidde og % er identisk.
Superenkel forskning sier meg da at jeg ikke har tapt noe særlig av kapasiteten på mine 1000 toppladinger.
Det er ca 14 grader ute, og vi får 150km rekkevidde inkl undersjøisk tunnel og ferge.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA