Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av LMOR, lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:27

« forrige - neste »

john

Sitat fra: Diesel på lørdag 03. september 2016, klokken 23:03
Har TN nett tilgjengelig, så tenker å sette opp 16a/3fas lader i carporten. Vil en kunne justere ladeeffekt i bilen opp og ned, eller vil den alltid lade med 11 kW? Evnt finnes det ladebikser der en enkelt kan justere opp og ned ladeeffekten?

Tenker på om det er en ulempe for batterilevetiden å lade med 11kW hver dag, men mulig det ikke spiller noen rolle?
Er bra for batteriet å lade på 11kw.

Ingeniøren

Sitat fra: john på søndag 04. september 2016, klokken 00:51
Sitat fra: Diesel på lørdag 03. september 2016, klokken 23:03
Har TN nett tilgjengelig, så tenker å sette opp 16a/3fas lader i carporten. Vil en kunne justere ladeeffekt i bilen opp og ned, eller vil den alltid lade med 11 kW? Evnt finnes det ladebikser der en enkelt kan justere opp og ned ladeeffekten?

Tenker på om det er en ulempe for batterilevetiden å lade med 11kW hver dag, men mulig det ikke spiller noen rolle?
Er bra for batteriet å lade på 11kw.

Så hurtiglading er egentlig best da.... ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Diesel på lørdag 03. september 2016, klokken 23:03
Har TN nett tilgjengelig, så tenker å sette opp 16a/3fas lader i carporten. Vil en kunne justere ladeeffekt i bilen opp og ned, eller vil den alltid lade med 11 kW? Evnt finnes det ladebikser der en enkelt kan justere opp og ned ladeeffekten?

Du kan vel stille ned til "reduced" i  bilen så vidt jeg vet. Men det er ikke noe poeng så sant du ikke sliter med strømkapasiteten eller bor i et område med effektavgift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

De siste 5% på den gamle i3 lader like raskt på standardkladd, 11kW eller hurtiglading. Det finnes ikke noe belegg for å si at det spiller noen rolle hvordan du lader i3.
Mange myter med ingen dokumentasjon.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. september 2016, klokken 11:47
Sitat fra: Diesel på lørdag 03. september 2016, klokken 23:03
Har TN nett tilgjengelig, så tenker å sette opp 16a/3fas lader i carporten. Vil en kunne justere ladeeffekt i bilen opp og ned, eller vil den alltid lade med 11 kW? Evnt finnes det ladebikser der en enkelt kan justere opp og ned ladeeffekten?

Du kan vel stille ned til "reduced" i  bilen så vidt jeg vet. Men det er ikke noe poeng så sant du ikke sliter med strømkapasiteten eller bor i et område med effektavgift.
Nå vil vel alle få effektavgift etter hvert, så da kan jo justering være greit. både elektrolux, nofuel og andre har jo ladestasjoner som er justerebare, noen kan justeres via app andre på aparatet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Tja, det er vel prisen per time som blir viktigst, så da gjelder det å trekke mest mulig i de timene som har lavest pris.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

hELgenen

Sitat fra: LMOR på søndag 04. september 2016, klokken 16:07
Tja, det er vel prisen per time som blir viktigst, så da gjelder det å trekke mest mulig i de timene som har lavest pris.

Ikke med nye tariffer som kommer - da blir det høyeste forbrukt time-effekt som skal inn å sette nettleien. Hvordan dette skal gjøres er ikke endelig bestemt, men noen nettselskaper har fått lov å prøve ut ordningen og de har tatt f.eks høyeste timeverdi og ganget den opp med 400 kr for å komme frem til månedsleie effekt. F.eks dersom du har 10 KW/H som høyste forbruk en time i januar så regner en 10x400 = 4000 kroner i effektledd for denne måneden - dette selv om f.eks alle andre timer i måneden hadde maks 6 KWH. Mao. høyste time kommer inn og mer eller mindre definerer hvor mye en skal betale for hele måneden.  Har du f.eks 2 elbiler du lader på 3.6 KW så har du der allerede 7.2 KW. Hensikten med dette er nettopp å få oss til å IKKE hurtiglade da dette belaster nettet mye lokalt..............

LMOR

#112
Vi får vel se. Det er alt for komplisert å avregne. De må vite noe om forbruket i alle hus for å klare det, ellers blir det bare en ekstra skatt for de med stort hus som allerede betaler mest nettleie. Det er mye enklere å styre dette med å ha forskjellig pris på nettleie per time. Det er typiske en utfordring med kapasitet 2 ganger hver dag. Om morgenen før alle går på jobb, og om ettermiddagen når alle skal lage mat.
Å da straffe en som lader elbilen om natten i stedet for å premiere, blir absurd.

Klippet fra en rapport om temaet:
... om den samlede norske bilparken ble flyttet til el, ville det innebære økt energiforbruk på knappe 6 TWh. Problemet i et slikt perspektiv er imidlertid ikke tilgang til energi, men effektuttaket. I dagens situasjon synes elbilene å belaste nettet samtidig med andre topplaster. Det bør derfor på plass økonomiske initiativer som gjør at publikum flytter de tyngste lastene til andre deler av døgnet.

Dette oppnår du ikke med en effekt-topp prising, fordi vi da smører det utover hele døgnet, men du oppnår det med å prise timene forskjellig, slik at vi flytter hele lasten til et annet tidspunkt. Elbilen er noe av det letteste å flytte og noe av det som vil utgjøre mest fra en husholdning, fordi vi f.eks. ikke kan koke maten om natten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Diesel

Men pr i dag kan en ikke tidsinstille lading på I3?
BMW i3

john

Sitat fra: Diesel på søndag 04. september 2016, klokken 18:34
Men pr i dag kan en ikke tidsinstille lading på I3?
Joda, man kan sette opp lading i valgt periode, og begrense effekt.

hELgenen

Sitat fra: LMOR på søndag 04. september 2016, klokken 17:26
Vi får vel se. Det er alt for komplisert å avregne. De må vite noe om forbruket i alle hus for å klare det, ellers blir det bare en ekstra skatt for de med stort hus som allerede betaler mest nettleie.

Det er akkurat det de vet - AMS målere kommer til alle boliger snart - vi har hatt det siden 2011 allerede - dvs. en måler som måler forbruket ditt online time for time. Med slike målere kan de jo lett innføre tariffer som går på effekt - og da snakker vi din effekt - ikke sentralnettets effekt. Mao. står du opp kl 06.00 - tar en dusj og får igang varmtvannsbereder for deretter å gå til kjøkkenet og varme opp en kopp kaffe med induksjonsovnen din samtidig som du forvarmer bilen i garasjen som fortsatt står og lader en morgen med 20 minus ute - ja så har du effekttoppen din i timen mellom 06 og 07 og det er den som skal multipliseres med en effektledd og danne ett av grunnlagene for hele måndesavregningen din - det er i alle fall slik jeg har lest forslagene som har blitt lagt frem så langt. Det er egentlig lite snakk om dette temaet i media, men det burde strengt tatt kanskje oppta elbileiere spesielt.......og i alle fall de som nå snakker om å anskaffe seg hurtigladere hjemme....


LMOR

Det er mange forsøk, men som nevnt er det beste for alle at en lader på natten.
Og det er urettferdig/usosialt at en som bor alene kan lade Teslaen jevnt utover hele døgnet, men en småbarnsfamilie med 4 barn ikke kan spare noe på flytte hele ladingen av sine 2 stk i3er til natten.
Tviler bare på at en slik løsning som straffer småbarnsfamilier med elbil går gjennom politisk.

Det å lage timepriser er enkelt, og alle forstår det, og en trenger ikke individuelle avtaler. En effekttariff må vurderes og settes riktig per installasjonen for 3 mill kunder i Norge. Det blir en dyr løsning som også gir en dårlig effekt ift å flytte forbruket.

Men det er ikke så mye poeng å diskutere dette når dette ikke er vedtatt.

Men uansett er det er ikke så stort poeng å lade for fort hjemme. Og hvis det blir en slik ugunstig kostnad, blir det jo mye billigere å ha et abonnement slik Lyse har. All den hurtiglading jeg har bruk for på en måned for 200.-. Da trenger jeg ikke mer enn 6A lading hjemme  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#118
Sitat fra: Diesel på søndag 04. september 2016, klokken 20:43
Som han her har fått erfare..

http://m.nettavisen.no/na24/betalte-500-kroner-i-strm-for-en-natt-pa-hytta/3423150520.html
Dette er en gammel sak, og med samme argumentasjon som min over, ble de pålagt av regulator å endre prisingen.
http://www.tu.no/artikler/fredrikstad-nett-krevde-for-hoy-nettleie-av-kunder-med-smarte-strommalere/276383

Konklusjonen er:
«NVE vurderer at tariffen hos FN, slik den er utformet i dag, ikke er i henhold til kravet om ikke-diskriminerende og objektive tariffer», konkluderer direktoratet.
Altså som nevnt over, er det et tidsspørsmål, hvis andre gjør det samme, at at dette blir et politisk spørsmål og de bestemmer over reguleringen  ;)

Hvis de hadde fått lov til å fortsette med dette så ville 11kW lading koster 14000.- i året, og da blir til og med Arctic Roads billig, og med GK/Fortum kunne jeg hurtigladet 35 000km per år!, eller så mye jeg trengte for 2400.- med Lyse...

Effektleddet til han i artikkelen skal i følge nye priser hos Fredrikstad koste 88.- i stedet for 440.-
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AppleKnocker

Sitat fra: Diesel på lørdag 03. september 2016, klokken 23:03

Tenker på om det er en ulempe for batterilevetiden å lade med 11kW hver dag, men mulig det ikke spiller noen rolle?

Mye tyder på at det heller er motsatt; saktelading bør skje på så høy effekt som mulig. Det er noe med prosessene under lading som tærer på batteriet? Blir batteriet veldig varmt under lading er saken en annen, men det skjer neppe med 11kw.

Dette er diskuter på Leaf delen av forumet blant annet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA