Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?

Startet av ctr46, fredag 09. oktober 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

ctr46

Jeg oppdaget noe merkelig idag og lurte på om det er kun min bil som oppfører seg sånn. Jeg har en S85D hentet 22.07.15. Vet ikke om det har noe å si men den har vinterpakken.

Ved å ha range mode påslått så fungerer ikke varmetrådene på bakruten. Derimot fungerer varme i sidespeilene. Jeg opplevde ikke noe som skjedde i bakruten i løpet av ca 10 minutter. Jeg skrudde så av range mode og i løpet av få sekunder så begynte varmetrådene å fungere.

Jeg ringte Tesla Grorud og personen der mente at dette var helt normalt. For meg virker det veldig ulogisk...
85D

Digiman

Skal teste dette på min 85D i morgen.
Orker dog sjeldent å bruke Range Mode da ulingen fra front motor (inverter) plager meg rundt 65-80 km/t

storform

For meg virker det i aller høyeste grad logisk at rekkevidden blir lenger når man deaktiverer funksjoner som trekker strøm, deriblant varmetråder.
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Thor2014

Jeg liker slike spørsmål. De er litt komplisere og ikke alltid logiske.
Jeg hadde et tilsvarene spørsmål for et år siden.
Hvis jeg kjørte med AC av, luft ned, rett frem og satt på luft mot vindu gikk AC på selv om den sto i off. Han på Tesla syntes det var helt naturlig selv om displayet fortsatt viste at AC ikke var på.

ctr46

Sitat fra: Digiman på onsdag 09. september 2015, klokken 22:59
Skal teste dette på min 85D i morgen.
Orker dog sjeldent å bruke Range Mode da ulingen fra front motor (inverter) plager meg rundt 65-80 km/t

Enig med tanke på den støyen. Tror det er mulig å få lagt noe mer isolasjon for å begrense det noe. Skal i alle fall prøve å få gjort noe med det når bilen skal på service i desember.
85D

ctr46

Sitat fra: storform på onsdag 09. september 2015, klokken 23:01
For meg virker det i aller høyeste grad logisk at rekkevidden blir lenger når man deaktiverer funksjoner som trekker strøm, deriblant varmetråder.

For så vidt enig men å ha et bakvindu man ikke kan se gjennom er mer et sikkerhetsspørsmål. Og jeg mener at det kan ikke være sånn at man må inn og aktivere/deaktivere funksjoner for å sikt ut gjennom vinduene på bilen..

Det var ikke sånn på leafen jeg hadde selv om alt av eco moduser var aktivert..
85D

Hodetelefoner

sikkerhetsspørsmål? Shit...  Her må varebilnorge bare parkere bilene sine.... :P

Sjøhyene

Blir jo samme problemet på frontruta. Har du på range mode kommer duggen veldig fort under riktige forhold. Og jeg vil påstå at det er et mye større sikkerhetsproblem.
Alltid et kompromiss med sånne ting og jeg syns Teslas løsning er helt ok, selv om det vel hadde vært kjekt å ha en enklere tilgang til å skru av range mode i slike situasjoner.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Spørsmålet er om det er på innsiden eller utsiden det ligger. Hvis det ligger på utsiden så må trådene varme opp hele ruta før det hjelper,det tar gjerne lang tid, uanvhengig av range mode. Er det dugg på innsiden forsvinner de veldig fort.
Elbilist

GOS

Min skrur ikke av varmekablene i bakruten med range mode på
S85, juni 2014, siste versjon av 6.2
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

fonberg

Varmetrådene i bakruta funker i Range Mode på min klassiske S85 uten vinterpakke. Høres da merkelig ut om varmetrådene skal deaktiveres av Range Mode?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Ko_deZ

Er det mulig at du bare timet det sånn? Tar tid hos meg før jeg ser effekten i bakruta når det er dugg på utsiden. Kanskje det bare oppleves slik fordi du tilfeldigvis kom inn i et område med lavere luftfuktighet, og bakruta endelig kom opp i en effektiv temperatur for å fjerne dugg?

Thor2014

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 10. september 2015, klokken 09:07
Blir jo samme problemet på frontruta. Har du på range mode kommer duggen veldig fort under riktige forhold. Og jeg vil påstå at det er et mye større sikkerhetsproblem.
Alltid et kompromiss med sånne ting og jeg syns Teslas løsning er helt ok, selv om det vel hadde vært kjekt å ha en enklere tilgang til å skru av range mode i slike situasjoner.
Det er jo veldig enkelt.
Har du forsøkt å trykke to ganger rett etter hverandre på defroster knappen?

ctr46

Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 10. september 2015, klokken 14:10
Er det mulig at du bare timet det sånn? Tar tid hos meg før jeg ser effekten i bakruta når det er dugg på utsiden. Kanskje det bare oppleves slik fordi du tilfeldigvis kom inn i et område med lavere luftfuktighet, og bakruta endelig kom opp i en effektiv temperatur for å fjerne dugg?

Det kan så klart hende at det bare var timingen.. Det må jeg teste litt mer når anledningen byr seg. Dugget var på utsiden riktignok. Jeg tror ikke det var timingen men vet jo aldri :)

Sitat fra: Sven-E på torsdag 10. september 2015, klokken 11:13
Jeg har aldri rangemode på, og jeg opplever det samme.
Speilene tiner fort, bakruten tar minst 10-15 minutter før det skjer noe.

Jeg skal teste uten range mode på fra start neste gang og se om det tar kortere eller like lang tid. Det vil i så fall kunne avgjøre om det er noe forskjell.

Jeg synes uansett at det er lenge at det skal ta 10-15 minutter for bakruta å bli duggfri uansett om det er innsiden eller utsiden men det er en annen diskusjon :)
85D

Muffinman

Snodig, i disse tider ligger det "tung" dugg på utsiden av bilen om morgenen, men jeg får god effekt fra varmetrådene i bakruta. Tar riktignok noen minutter før effekten vises, men effekten er god. Sidespeilene er jeg derimot litt usikker på. Høyre siden KAN det tenkes at det er en effekt, men høyst usikker. På venstre side er jeg helt sikker på at jeg ikke ser noen som helst endring uansett hvor lenge varmen står på. Kanskje de glemte å plugge i ledningene når de byttet speilene i april?

2013 P85, ikke rangemode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA