Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes orginale skvettlapper foran til Zoe?

Startet av elektro, fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:25
For de som bor innenfor Ring2 er nok behovet for offentlig parkering med saktelademulighet viktigere enn hurtigladere.

Det er nok det viktigste behovet, men noen (semi)hurtigladere innenfor ring 3 hadde vært greit. For de som skal inn til Oslo og skal være dere kortere tid (f.eks møter), og kommer frem med nesten tom tank, så hadde det vært kjekt å slippe en ekstra stopp på vei inn og/eller ut av byen. Prøvd selv dette i går, da holdt det med saktelading, men hadde været vært dårligere, så hadde jeg måttet ta en stopp på hurtiglader.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektro

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 22:51
Sitat fra: elektro på onsdag 09. september 2015, klokken 22:37
Hvis man bor på f.eks. Grünerløkka eller Majorstua er det ganske håpløst å kjøre ut av byen bare for å lade litt på kvelden. Saken er at sakteladestsasjone, som man er avhengig av hvis man bor i her, ofte er opptatt fordi folk selvfølgelig gjerne står parkert fra kl. 16-08.

La oss si at sakteladestasjonene betjener to biler i døgnet, mens en hurtigladestssjon som er i bruk halvparten av tiden betjener 36 biler i døgnet, forutsatt at folk lader i snitt 20 min. hver. Det er 34 ekstra familier som kan kjøpe elbil i stedet for fossil det! ;)

PS! Begge ladeplassene i gata her er i skrivende stund opptatt av hhv. en Buddy og en Leaf som ikke lader. >:( Så det første som bør gjøres er å innføre ladepåbud. Deretter kanskje en minuttpris på la oss si 1 øre eller en krone per kilowattime.

Derfor behov for flere sakteladeplasser. Selvfølgelig med ladeplikt og gjerne også med en form for betaling innen rinelighetens grenser. Systemet de har startet med i Bergen mener jeg ikke er rimelig.

De fleste biler står parkert mesteparten av døgnet, hvorfor ikke bruke denne tiden til å lade?

Ja takk, begge deler. :) Folk har forskjellig behov. Selv trenger jeg ikke lade hver natt, men vil gjerne kunne fylle "tanken" når det passer meg - for så å parkere bilen i parkeringskjelleren der jeg bor. Vi eier nemlig to plasser, men det er av forskjellige årsaker svært vanskelig å legge opp ladekontakter der.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Leon

Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 03:39
Sitat fra: Leon på onsdag 09. september 2015, klokken 23:02
Hvor ble det av ladestasjonene på Skøyen, som ble introdusert med brask og bram, med snorklipping av samferdselsministeren? Siden ble det utsettelser, og etterhvert sørgelig stille.

Den skal bli stående i seks måneder som et prøveprosjekt, der de skal innhente erfaringer fra brukerne underveis når det kommer til alt fra brukervennlighet, betalingsmodeller osv.
"
Er det noen som vet om det ble skrevet en evalueringsrapport og hva eventuelt konklusjonen i denne ble?

Det stemmer at det var et prøveprosjekt. Tror jeg må ha lest prøveperiode, og i min naivitet trodd at det skulle bli en permanent ladestasjon etter prøveperioden.

Det var uansett en veldig gunstig plassering. Rett ved E18, og med ingen andre hurtigladere i nærheten. Den hadde også dekket et behov for hurtiglading for beboere i sydlige deler av Oslo vest/Lysaker området.

Hva er status for dette området nå?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på torsdag 10. september 2015, klokken 08:28
Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 03:39
Sitat fra: Leon på onsdag 09. september 2015, klokken 23:02
Hvor ble det av ladestasjonene på Skøyen, som ble introdusert med brask og bram, med snorklipping av samferdselsministeren? Siden ble det utsettelser, og etterhvert sørgelig stille.

Den skal bli stående i seks måneder som et prøveprosjekt, der de skal innhente erfaringer fra brukerne underveis når det kommer til alt fra brukervennlighet, betalingsmodeller osv.
"
Er det noen som vet om det ble skrevet en evalueringsrapport og hva eventuelt konklusjonen i denne ble?

Det stemmer at det var et prøveprosjekt. Tror jeg må ha lest prøveperiode, og i min naivitet trodd at det skulle bli en permanent ladestasjon etter prøveperioden.

Det var uansett en veldig gunstig plassering. Rett ved E18, og med ingen andre hurtigladere i nærheten. Den hadde også dekket et behov for hurtiglading for beboere i sydlige deler av Oslo vest/Lysaker området.

Hva er status for dette området nå?

Men DC-laderene sto vel ikke der i mer enn noen dager før de ble tatt ned grunnet noen sertifiserings/godkjennings utfordringer?

Er fortsatt noen Type2 kontakter der hvis jeg ikke tar helt feil. Ellers er det vel ikke uvanlig at man ikke snakker høyt om fiaskoer. Hadde ladeplassen vært en suksess regner jeg med at vi hadde hørt mye mer om det.

m0nkey

Siden Kiwi Mølla ble nevnt, noen som vet når denne blir operativ?
Fortum sa noe om slutten av August 2015.
Denne vil være prima å ha operativ før snøen begynner å lave ned.
KIA Soul EV Classic (2015)

v-i-c

Sitat fra: m0nkey på torsdag 10. september 2015, klokken 22:59
Siden Kiwi Mølla ble nevnt, noen som vet når denne blir operativ?
Fortum sa noe om slutten av August 2015.
Denne vil være prima å ha operativ før snøen begynner å lave ned.

Hva var egentlig grunnen til at denne har vært ute av drift en periode nå?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

MortenRA

#21
Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 07:22
Sitat fra: m0nkey på torsdag 10. september 2015, klokken 22:59
Siden Kiwi Mølla ble nevnt, noen som vet når denne blir operativ?
Fortum sa noe om slutten av August 2015.
Denne vil være prima å ha operativ før snøen begynner å lave ned.

Hva var egentlig grunnen til at denne har vært ute av drift en periode nå?
Sjekket med Fortum nå, og fikk følgende tilbakemelding:
SitatHer er det problemer med det elektriske anlegget så denne vil bli ute av drift en stund.

Vi kan ikke si deg eksakt når denne vil bli online igjen så vi ber deg følge med på map.chargedrive.com for å følge utviklingen.
Tesla Model S 75D - Soon to come

elektro

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 07:22
Sitat fra: m0nkey på torsdag 10. september 2015, klokken 22:59
Siden Kiwi Mølla ble nevnt, noen som vet når denne blir operativ?
Fortum sa noe om slutten av August 2015.
Denne vil være prima å ha operativ før snøen begynner å lave ned.

Hva var egentlig grunnen til at denne har vært ute av drift en periode nå?

Mangel på kapasitet inn til eiendommen, eller noe i den duren.

Denne hurtigladeren var svært populær og nesten alltid opptatt. Skulle gjerne sett et ladetorg med flere ladere på Øvre Grünerløkka og på Majorstua.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Statteving1

Sitat fra: nime01 på onsdag 09. september 2015, klokken 19:24
Godt spm.. det burde vært langt flere. Men uten at det er noe kronargument mot utbygging, så har de aller, aller fleste som bor innenfor Ring 3 en veldig godt utbygget kollektivtransport, og har dermed mulighet til å forflytte seg relativt enkelt i alle retninger på den ønskede måten (politisk ønske)

Det burde likevel være hurtiglademuligheter innenfor Ring 3 både for de med elbil som bor innenfor Ring 3 og for de som ønsker å kjøre elbil både innenfor bygrensen, innenfra og utenfor bygrensen, og utenfra og innenfor bygrensen - selv om biltrafikken i seg selv ønskes dit pepper'n gror (politisk ønske). Det finnes tross alt bensinstasjoner innenfor Ring 3 - da er det naturlig at det også finnes flere tilgjengelige hurtigladestasjoner.

Når det er sagt, mener jeg personlig det er (foreløpig) viktigere å etablere ladekorridorer slik at elbilen blir foretrukket på langturer som overstiger rekkevidden på en lading.

Jeg er veldig uenig. Det er veldig mange som bor i byen som har bil. Ja, fint om de hadde gått over til kollektivt, men det er en utopi at alle gjør det.

Lokal forurensning er et byproblem, det er ikke et problem på Kløfta eller i Mysen. De som vil ha ladekorridor kan godt gå over til bensinbil uten at bylufta blir dårligere. Derfor trenger vi heller lademuligheter i byen enn i korridorene. CO2-kampen er tapt, det er ikke på grunn av redusert CO2 vi kjører elbil, det er for å minske luftforurensning i byen. Ja takk begge deler, men først i byen, altså motsatt av nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA