Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes orginale skvettlapper foran til Zoe?

Startet av elektro, fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52

« forrige - neste »

elektro

Hvorfor er det ingen hurtigladere innenfor Ring 3?

Riktig nok er det mange offentlige og private sakteladeplasser, men disse er ofte opptatt, særlig om natten. De færreste som bor innenfor Ring 3 har egen parkeringsplass med lademulighet. På dagtid kommer i tillegg tusenvis av pendlere og andre besøkende inn til byen med elbil. Disse kunne også hatt god nytte av hurtigladere.

Enova burde prioritere tilskudd til utbygging og drift av hurtigladere i Oslo og de byene som har størst forurensningsproblemer - og flest elbiler.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jkirkebo

Sitat fra: elektro på onsdag 09. september 2015, klokken 18:50
Hvorfor er det ingen hurtigladere innenfor Ring 3?

Ingen er vel litt å ta i. Jeg finner to:

- Kiwi Mølla (dog stengt for oppgradering)
- Møller Bil Lysaker
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. september 2015, klokken 19:32
Sitat fra: elektro på onsdag 09. september 2015, klokken 18:50
Hvorfor er det ingen hurtigladere innenfor Ring 3?

Ingen er vel litt å ta i. Jeg finner to:

- Kiwi Mølla (dog stengt for oppgradering)
- Møller Bil Lysaker

Ventet på den.. ::)

Lysaker er jo i praksis så langt unna sentrum du kommer innenfor Oslos grenser, og Kiwi Mølla har vært stengt i tre måneder. Uansett om du regner med de to er det ganske dårlig stelt synes nå jeg.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

v-i-c

#3
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. september 2015, klokken 19:32
Sitat fra: elektro på onsdag 09. september 2015, klokken 18:50
Hvorfor er det ingen hurtigladere innenfor Ring 3?

Ingen er vel litt å ta i. Jeg finner to:

- Kiwi Mølla (dog stengt for oppgradering)
- Møller Bil Lysaker

>> - Møller Bil Lysaker
Denne ligger vel ikke innenfor ring 3, men opp-på ring3 .... :)
eller skal vi si i grenseland :) :)

Denne laderen har kun hurtigladning på en standard. DC-ladning for europeiske biler.

Den mangler hurtigladeregenskaper for DC-ladning for japanske biler.
Den mangler hurtigladeregenskaper for AC-ladning for europiske biler.
Tesla kan heller ikke hurtiglade på denne.

Denne ladestasjonen har AC 22 kw samt en genial plassering opp-på RING3, med brikke fra Fortum er det enkelt å få strøm her. Har brukt den ved et par anledninger, den oppfylte mitt behov for strøm der og da.

Denne sammen med lade annleget med 15 ladeplasser (3 stk AC22kw type 2, 5 stk enfase 16 A type2 med kabel, 7 stk enfase 16 A type1 med kabel)  til COOP EKSTRA (gamle smartklubb) ved IKEA langs E18 på på grensen mellom Bærum og Asker har perfekt plassering for min daglige til/fra jobb kjøring. Her der det fri ladning for de som handler i bygget (ligger i nedert i Parkerings huset på P3). Mat skal man jo kjøpe et sted, hvorfor ikke gjøre det et sted hvor en får full tank mens man handler? Handlet mat der senest i går kveld.

------


Kiwi Mølla var vel en ekte hurtiglader med støtte for alle de tre standardlisete hurtigladersystemene vi har i Norge, har selv ikke ladet der.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

RaBalder

Det ligger nå et par stykker like utenfor ring3.

Hvorfor skulle man ønske på død og liv å ha dem innenfor ring3?


Det er ikke veldig langt å svinge seg opp fra OsloS til Alnabru, Økern for eksempel.

automat

Sitat fra: RaBalder på onsdag 09. september 2015, klokken 21:07
Det ligger nå et par stykker like utenfor ring3.

Hvorfor skulle man ønske på død og liv å ha dem innenfor ring3?


Det er ikke veldig langt å svinge seg opp fra OsloS til Alnabru, Økern for eksempel.

Skal du utover Mosseveien så tar en omvei om Økern ganske lang tid hvis du kjører ved 16-tiden.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Synes delv det er viktigere å ha hurtigladerene ved utfartsveiene. Som Lysaker/Sandvika (får med kjørene fra både E18 gjennom Oslo og Ring 3), RV4 og E6 nordover og E6/E18 sør-østover.

Kiwi-Bogstad ligger litt utenom, men kan fint dekke de som kjører over Røa og mot Bærums Verk ved behov.

For de som bor innenfor Ring2 er nok behovet for offentlig parkering med saktelademulighet viktigere enn hurtigladere.

emil

Sitat fra: automat på onsdag 09. september 2015, klokken 21:20
Skal du utover Mosseveien så tar en omvei om Økern ganske lang tid hvis du kjører ved 16-tiden.

Med elbil kreves det fortsatt litt planlegging. Vet jeg at jeg skal utover Mosseveien om ettermiddagen og at jeg ikke har garantert saktelademulighet på dagtid i sentrum vil jeg ta et passende hurtigladestopp på vei inn mot Oslo så jeg  har nok til å nå f.eks Fortum i Vestby.

automat

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:28
Sitat fra: automat på onsdag 09. september 2015, klokken 21:20
Skal du utover Mosseveien så tar en omvei om Økern ganske lang tid hvis du kjører ved 16-tiden.

Med elbil kreves det fortsatt litt planlegging. Vet jeg at jeg skal utover Mosseveien om ettermiddagen og at jeg ikke har garantert saktelademulighet på dagtid i sentrum vil jeg ta et passende hurtigladestopp på vei inn mot Oslo så jeg  har nok til å nå f.eks Fortum i Vestby.

Det er kortere hjem til Drøbak enn det er til Vestby. Men Fortum Nygårdskrysset har jeg brukt til uplanlagt hurtiglading for å nå hjem en dag snøen plutselig lavet ned.

Og det er nettopp når transport- og ladelogsistikken ikke går helt som planlagt i hverdagen, at hurtigladere sentralt i Oslo hadde hjulpet godt.





2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

Hvis man bor på f.eks. Grünerløkka eller Majorstua er det ganske håpløst å kjøre ut av byen bare for å lade litt på kvelden. Saken er at sakteladestsasjone, som man er avhengig av hvis man bor i her, ofte er opptatt fordi folk selvfølgelig gjerne står parkert fra kl. 16-08.

La oss si at sakteladestasjonene betjener to biler i døgnet, mens en hurtigladestssjon som er i bruk halvparten av tiden betjener 36 biler i døgnet, forutsatt at folk lader i snitt 20 min. hver. Det er 34 ekstra familier som kan kjøpe elbil i stedet for fossil det! ;)

PS! Begge ladeplassene i gata her er i skrivende stund opptatt av hhv. en Buddy og en Leaf som ikke lader. >:( Så det første som bør gjøres er å innføre ladepåbud. Deretter kanskje en minuttpris på la oss si 1 øre eller en krone per kilowattime.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Sitat fra: elektro på onsdag 09. september 2015, klokken 22:37
Hvis man bor på f.eks. Grünerløkka eller Majorstua er det ganske håpløst å kjøre ut av byen bare for å lade litt på kvelden. Saken er at sakteladestsasjone, som man er avhengig av hvis man bor i her, ofte er opptatt fordi folk selvfølgelig gjerne står parkert fra kl. 16-08.

La oss si at sakteladestasjonene betjener to biler i døgnet, mens en hurtigladestssjon som er i bruk halvparten av tiden betjener 36 biler i døgnet, forutsatt at folk lader i snitt 20 min. hver. Det er 34 ekstra familier som kan kjøpe elbil i stedet for fossil det! ;)

PS! Begge ladeplassene i gata her er i skrivende stund opptatt av hhv. en Buddy og en Leaf som ikke lader. >:( Så det første som bør gjøres er å innføre ladepåbud. Deretter kanskje en minuttpris på la oss si 1 øre eller en krone per kilowattime.

Derfor behov for flere sakteladeplasser. Selvfølgelig med ladeplikt og gjerne også med en form for betaling innen rinelighetens grenser. Systemet de har startet med i Bergen mener jeg ikke er rimelig.

De fleste biler står parkert mesteparten av døgnet, hvorfor ikke bruke denne tiden til å lade?

Leon

Det sto en hurtiglader på Statoil Majorstua, som dessverre bare ga 22kW, og følgelig bare var en semihurtiglader. Den har nå blitt flyttet til Statoil Sandvika, ved Hamang, for å gi full valuta for pengene.

Hvor ble det av ladestasjonene på Skøyen, som ble introdusert med brask og bram, med snorklipping av samferdselsministeren? Siden ble det utsettelser, og etterhvert sørgelig stille.

Synd, for de skulle ha tekniske løsninger som ga flere muligheten for å lade samtidig, pluss at det var et innebygd ladbart batteri som kunne bidra til å ta unna for toppbelastningene.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

v-i-c

Sitat fra: Leon på onsdag 09. september 2015, klokken 23:02
Hvor ble det av ladestasjonene på Skøyen, som ble introdusert med brask og bram, med snorklipping av samferdselsministeren? Siden ble det utsettelser, og etterhvert sørgelig stille.

I Artikkelen du viser til: http://www.dinside.no/926636/smart-ladestasjon-for-elbiler som er datert

"Publisert: Fredag 24. januar 2014 kl 06:00"

står det

"
Den nye ladestasjonen med det fengende navnet Powerpark er satt opp med støtte fra Transova og Norsk Designråd.

Den skal bli stående i seks måneder som et prøveprosjekt, der de skal innhente erfaringer fra brukerne underveis når det kommer til alt fra brukervennlighet, betalingsmodeller osv.
"

Er det noen som vet om det ble skrevet en evalueringsrapport og hva eventuelt konklusjonen i denne ble?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

#13
Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:25
For de som bor innenfor Ring2 er nok behovet for offentlig parkering med saktelademulighet viktigere enn hurtigladere.

Dersom en skal lage offentlig parkering med saktelademulighet bør man vel også kunne kreve at det kun tilbys TN-strøm ikke denne umulige IT/TT-strømen som "min franske dame" ikke liker. Enkelte er jo litt kresne på det .... :)  :) :)

Mye av denne problematikken kan vel løses ved at man lager flere trefase type2 lade-hull til en meget rimlig penge med f.eks maks parkeringstid som følger:

-- AC11kw type2 lade-hull 3 timer, som gir full tank for  "B - elektrik fra MB"
-- AC22kw type2 lade-hull 1 timer, som gir full tank for "meg med min ZOE" :).
-- AC43kw type2 lade-hull 0,5 time, som gir full tank for "meg med min ZOE" :).

Husk at en kan lage ganske mange slike raske type2 lade-hull for kostnaden til en Hurtiglader for DC-ladnig.

Flere næringsdrivende kan vel også gjøre som COOP EKSTRA på grensen mellom Bærum/Asker langs E18 vestover. Som har tilrettelagt for lading av elbil mens du handler med tilsammen 15 ladeplasser tilpasset "handle-ladning" for ulike biltyper på laveste plan i parkeringshuset (P3).

Trikset er jo å få ladet raskt mens man f.eks Handler.
AC22kw gir jo full tank på maks en time for småbiler med energilager på 22kw.
Så slipper man jo dette med å leite etter sakteladnings plasser i Oslo.
Det er jo mye lettere å finne en vanlig parkeringsmulighet.

Ellers bør jo alle med elbil legge inn mininum en egen 16A kurs med TN-strøm og CEE 16A kontakt i sin egen garasje.

Ved kjøp av elbil bør det være en normal hendelse at man også kjøper inn sin egen "WALLBOKS" med et type2 lade-hull som leverer TN-strøm i passende mengde.

Alle elbil-selgere tilbyr vel også dette som en del av elbilkjøpet slik at en ikke betaler MVA på regningen til elektrikker og for kostnaden til en passende "WALLBOKS" med et type2 lade-hull.

DSB går jo sammen med elbilforeningen kraftig ut å anbefaler en slik løsning av hensyn til samfunnsikerheten (Ingen ønsker at det skal brenne nær ens eget hjem)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

turfsurf

Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 04:17
Dersom en skal lage offentlig parkering med saktelademulighet bør man vel også kunne kreve at det kun tilbys TN-strøm ikke denne umulige IT/TT-strømen som "min franske dame" ikke liker. Enkelte er jo litt kresne på det .... :)  :) :)

Hvorfor skal man bruke masse penger på trafo for å tilpasse ladestrukturen til en produsent. Husk at vi snakker om forhåpentiligvis mange plasser her. Alle Renault eiere har mulighet til å bruke den gule bøtta eller Zaptec ladekladden hvs den en gang kommer. Gateparkering bør tilby type 2 16A (eller 10A for den saks skyld) 1fas, det holder plenty som over natten lading for de aller fleste. De som har behov for mere kan benytte seg av hurtigladere. Poenget må være å få opp flest mulig ladepunkter for minst mulig penger.

Sitat fra: v-i-c på torsdag 10. september 2015, klokken 04:17
Ved kjøp av elbil bør det være en normal hendelse at man også kjøper inn sin egen "WALLBOKS" med et type2 lade-hull som leverer TN-strøm i passende mengde.

Veldig lett hvis man kun har tilgang til gateparkering...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA