Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av Sprucemoose, fredag 09. oktober 2015, klokken 13:08

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 22:01


Maks parkeringstid står på betalingsautomaten. Finnes det noe påbud at det må stå på et skilt?

Det er et hierarki for hvordan regler gjelder i trafikken:
Vegtrafikklov - Trafikkregler - Oppmerking - Skilting - Trafikklys - Politi

Tekst på billettautomater er ikke en del av dette.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele


emil

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 22:34
Og førers plikt er?

Å følge skiltingen på stedet, ikke at man skal måtte oppsøke andre kilder (p-automaten) for å finne eventuelle unntak fra sklitingen.

K S

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 21:25
Sitat fra: K S på onsdag 09. september 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Sprucemoose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 18:53
Du må ha urskive på alle offentlige parkeringsplasser for og dokumentere din ankomstid. Så boten er dessverre riktig.

Dette tror jeg ikke er riktig. Iht parkeringsforskriften gjelder det bare tidsbegrensede plasser. Har du noen andre kilder jeg ikke har fått med meg?

Ifølge denne artikkelen så skal alle elbiler ha urskive.

http://www.dinside.no/934109/husk-urskive-om-du-vil-parkere-gratis

Dette stemmer ikke i Stavanger, ihvertfall ikke 3/11-14 når jeg fikk dette svaret:

Hei.
I Stavanger benytter vi oss ikke av Parkeringsskive.
Videre informasjon finner du på vår hjemmeside www.stavanger-parkering.no


Med hilsen

Margareth Aasland Rasmussen
Stavanger Parkering KF

Men maks p-tid må følges står det. Da lurer jeg veldig på hvordan dette kontrolleres hvis ikke ankomstid er kjent?

Her er ytterligere info (linken i svaret) http://www.stavanger-parkering.no/Parkering/El-bil/
Hvordan parkeringstiden kontrolleres bryr jeg meg ikke om, så lenge jeg følger regelverket, og parkeringsselskapet gjør det samme.....

RonnyØ

Sitat fra: automat på onsdag 09. september 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 22:01


Maks parkeringstid står på betalingsautomaten. Finnes det noe påbud at det må stå på et skilt?

Det er et hierarki for hvordan regler gjelder i trafikken:
Vegtrafikklov - Trafikkregler - Oppmerking - Skilting - Trafikklys - Politi

Tekst på billettautomater er ikke en del av dette.

Noe OT men dog..
MYNDIGHETSPYRAMIDEN

1. Øverste myndighet er politiet
2. Deretter kommer lysregulering
3. Så kommer trafikkskilt og vegoppmerking
4. Dersom det verken er skilt, oppmerking, lys eller politi, gjelder trafikkreglene
Husqvarna Automower 320

Sele

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 22:34
Og førers plikt er?

Å følge skiltingen på stedet, ikke at man skal måtte oppsøke andre kilder (p-automaten) for å finne eventuelle unntak fra sklitingen.

Jeg vil si det er og sette seg inn i parkeringsvilkårene for de ulike parkeringsplasser for det er forskjeller. Parkeringsvilkårene står som regel på betalingsautomaten eller et skilt ved siden av betalingsautomaten. I TS sitt tilfelle så står alle opplysninger og man ser fort at parkeringsplassen har tidsbegrensing.

Sele

Sitat fra: K S på onsdag 09. september 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 21:25
Sitat fra: K S på onsdag 09. september 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Sprucemoose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 18:53
Du må ha urskive på alle offentlige parkeringsplasser for og dokumentere din ankomstid. Så boten er dessverre riktig.

Dette tror jeg ikke er riktig. Iht parkeringsforskriften gjelder det bare tidsbegrensede plasser. Har du noen andre kilder jeg ikke har fått med meg?

Ifølge denne artikkelen så skal alle elbiler ha urskive.

http://www.dinside.no/934109/husk-urskive-om-du-vil-parkere-gratis

Dette stemmer ikke i Stavanger, ihvertfall ikke 3/11-14 når jeg fikk dette svaret:

Hei.
I Stavanger benytter vi oss ikke av Parkeringsskive.
Videre informasjon finner du på vår hjemmeside www.stavanger-parkering.no


Med hilsen

Margareth Aasland Rasmussen
Stavanger Parkering KF

Men maks p-tid må følges står det. Da lurer jeg veldig på hvordan dette kontrolleres hvis ikke ankomstid er kjent?

Her er ytterligere info (linken i svaret) http://www.stavanger-parkering.no/Parkering/El-bil/
Hvordan parkeringstiden kontrolleres bryr jeg meg ikke om, så lenge jeg følger regelverket, og parkeringsselskapet gjør det samme.....

Jeg stoler mer på lovverket for parkering enn hva et lokalt parkeringsselskap sier. Derfor er parkeringsskive montert i begge mine elbiler fra dag en. Elbilforeningens velkomstpakke inneholder parkeringsskive lurer på hvorfor..

lunitiks

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:32
Men i tilfellet her var p-tiden maks 24t. Hvordan kan parkeringsvakten vite om du kom i går eller for en time siden når urskiven bare har 12 eller 24t klokke?


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sprucemoose

Det blir uansett en klage på denne bota. Tok en telefon til NAF-advokatene i dag morges for å finne ut av hva som gjelder, og de skulle grave litt. Etter mitt syn må tidsbegrensning skiltes med offentlige underskilt for å kunne være gyldig. Om det står gjemt en plass på automaten er det ikke god nok informasjon.

Som bilist må man kunne forvente å vite om man har lov å stå på en parkeringsplass før man setter fra seg bilen, altså ut fra skiltingen. Elbilister har heller ingen "business" ved betalingsautomaten, så det kan ikke forventes at man skal gå bort å lese på den heller. For å dra det litt lenger, hva om kommunen hadde informert om tidsbegrensning utelukkende på kommunens hjemmeside? Hadde dette vært godt nok? Nei, jeg tror det må være skiltingen som styrer dette. Det er i alle fall mangel på underskilt som jeg kommer til å argumentere med i klagen. Spennende å se hva NAF-advokatene sier, da.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Lars C. Krogenæs

Her er det bare å sende inn en klage.

Tror nok Arendal kommune raskt ser at de ikke har skiltet med tidsbegrensning, og dermed ikke kan ilegge bot for manglende skive.

Dersom klage ikke tas til følge, så gå videre med saken, men jeg ville ikke lagt alt for mye energi i saken nå, all den stund kommunen kommer til å av trekke gebyret.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sele

#25
Sitat fra: Sprucemoose på torsdag 10. september 2015, klokken 08:34
Det blir uansett en klage på denne bota. Tok en telefon til NAF-advokatene i dag morges for å finne ut av hva som gjelder, og de skulle grave litt. Etter mitt syn må tidsbegrensning skiltes med offentlige underskilt for å kunne være gyldig. Om det står gjemt en plass på automaten er det ikke god nok informasjon.

Som bilist må man kunne forvente å vite om man har lov å stå på en parkeringsplass før man setter fra seg bilen, altså ut fra skiltingen. Elbilister har heller ingen "business" ved betalingsautomaten, så det kan ikke forventes at man skal gå bort å lese på den heller. For å dra det litt lenger, hva om kommunen hadde informert om tidsbegrensning utelukkende på kommunens hjemmeside? Hadde dette vært godt nok? Nei, jeg tror det må være skiltingen som styrer dette. Det er i alle fall mangel på underskilt som jeg kommer til å argumentere med i klagen. Spennende å se hva NAF-advokatene sier, da.

Ønsker deg lykke til men kan ikke forstå at du stiller strengere krav til de som regulerer parkering enn du gjør til deg selv.


Bilførers ansvar
Bilfører plikter å ha kunnskap om parkeringsbestemmelser
i vegtrafikkloven, trafikkreglene, skiltforskriften og i
parkeringsforskriften. Dette er offentlige regler som gjelder alle.
I tillegg har en bilfører som parkerer på et privatrettslig
regulert område plikt til å sette seg inn i parkeringsvilkårene
som gjelder den aktuelle plassen, da man inngår en
avtale ved å kjøre inn på et slikt areal.
Bilfører har plikt til å sjekke om det er reguleringer på stedet
– i gaten eller på området man vil parkere. Domstolene har
fastslått at man har en aktiv undersøkelsesplikt. Vegoppmerking
kan supplere skiltingen og kan også bety at man skal stille bilen
i henhold til oppmerkingen.

Selv om elbiler er fritatt betaling på visse premisser så gjelder dette også førere av elbiler.

Rødkleiv

Hadde dette vært et privat parkeringsselskap, ville det vært slam-dunk sikker seier til deg. Det er alltid litt mer krevende å vinne mot kommunen, men likevel fullt mulig.

Skiltingen er åpenbart uklar og mangelfull, og det er kommunens ansvar. Så kan kommunen hevde at man burde lest på automaten, og det er jo et poeng. Likevel er det slik kommunen burde satt opp skilt som henviser til komplette vilkår hvis de er slått opp et annet sted eller gjemt under en stein. Det er ikke gjort her så vidt jeg forstår. Som andre påpeker er det er ikke naturlig for en elbilist å lese på betalingsautomaten når man er fritatt for betaling.

Det finnes skilt som angir tidsbegrensning, og som brukes av andre kommuner. Når kommunen velger å ikke benytte mulighetene de har til å skilte på en klar og tydelig måte, er det urimelig at bilfører må lete med lys og lykter etter "hemmelige" vilkår.

Kommunen har ikke oppfylt sin plikt til å skilte området godt nok. Du vinner med 55% sannsynlighet :-)


emil

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 10. september 2015, klokken 09:44
Hadde dette vært et privat parkeringsselskap, ville det vært slam-dunk sikker seier til deg. Det er alltid litt mer krevende å vinne mot kommunen, men likevel fullt mulig.

Skiltingen er åpenbart uklar og mangelfull, og det er kommunens ansvar. Så kan kommunen hevde at man burde lest på automaten, og det er jo et poeng. Likevel er det slik kommunen burde satt opp skilt som henviser til komplette vilkår hvis de er slått opp et annet sted eller gjemt under en stein. Det er ikke gjort her så vidt jeg forstår. Som andre påpeker er det er ikke naturlig for en elbilist å lese på betalingsautomaten når man er fritatt for betaling.

Det finnes skilt som angir tidsbegrensning, og som brukes av andre kommuner. Når kommunen velger å ikke benytte mulighetene de har til å skilte på en klar og tydelig måte, er det urimelig at bilfører må lete med lys og lykter etter "hemmelige" vilkår.

Kommunen har ikke oppfylt sin plikt til å skilte området godt nok. Du vinner med 55% sannsynlighet :-)

Nå kjenner jeg parkeringsforholdene rundt sykehuset i Arendal ganske godt og det er et virvarr av tidsbegrensninger å forholde seg til. Noe er det 1-3t begrensning på, gjerne også på en del av en p-plass der det ikke er noen tidsbegrensning. I tillegg er det plasser uten tidsbegrensning, men p-forbudt nattestid. I tillegg er det flere p-automater som dekker området og noe som er privatrettslig og ikke kommunalt.

cra

Sitat fra: Sele på torsdag 10. september 2015, klokken 09:22
Ønsker deg lykke til men kan ikke forstå at du stiller strengere krav til de som regulerer parkering enn du gjør til deg selv.

De som regulerer parkeringen er den profesjonelle part, og man kan alltid stille høyere krav til denne enn til private. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Sitat fra: cra på torsdag 10. september 2015, klokken 13:56
Sitat fra: Sele på torsdag 10. september 2015, klokken 09:22
Ønsker deg lykke til men kan ikke forstå at du stiller strengere krav til de som regulerer parkering enn du gjør til deg selv.

De som regulerer parkeringen er den profesjonelle part, og man kan alltid stille høyere krav til denne enn til private. :)

Men kanskje stille "noen" krav til seg selv?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA