Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av Sprucemoose, fredag 09. oktober 2015, klokken 13:08

« forrige - neste »

Sprucemoose

Fikk en parkeringsbot i dag på jobb. Årsaken iht boten er "Mangler urskive jf. parkeringsforskriften §8a". Jeg har vært av den oppfatning at urskive bare kreves der det er tidsbegrenset parkering som er skiltet med underskilt. §8a i forskriften sier også helt klart at det bare er krav om parkeringsur dersom det gjelder parkeringsplasser med tidsbegrensning.

"§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.
På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.
"

I mitt tilefelle sto jeg på en kommunal parkeringsplass hvor det ikke er anført noen tidsbegrensning. Underskiltet spesifiserer bare tidspunktene når man skal betale for å stå der. Denne boten må være feil!? For det er vel ikke noe krav om å ha parkeringsur til enhver tid?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

3irikur

Jeg er enig med din tolkning av reglene. Send en klage til kommunen og se hva de sier! (Og hold oss oppdatert etterpå!)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Sele

Du må ha urskive på alle offentlige parkeringsplasser for og dokumentere din ankomstid. Så boten er dessverre riktig.

arthur

Hva er eventuelt logikken bak krav om parkeringsur hvis det ikke er tidsbegrenset parkering?

Tror du uansett må/bør betale boten selv om du klager for ellers risikerer du tillegsgebyr!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

TS oppgir at det er underskilt som viser tidsrom det skal betales. Da er logikken at ankomstid må dokumenteres.

Sprucemoose

Litt tilleggsinfo. Jeg tok turen tilbake til jobb i kveld og kikket over skiltingen. Dette skiltet markerer parkeringsplassen jeg sto på:

Underskiltet forteller at man må betale ved parkering innenfor de gitte tidene (altså for fossilbiler). Det er her ingen skilting om tidsbegrensning slik det er ved en del andre parkeringsplasser.

Men så...går jeg til selve betalingsautomaten over gata. Her er informasjonen som står på den:

Innimellom takstene står det følgende "Maks P-tid 24 timer". Så...det store spørsmålet blir da hvorvidt plassen defineres som "tidsbegrenset" jmf parkeringsforskriften dersom det ikke er skiltet med underskilt, eller om informasjonen på automaten trumfer skiltingen. Nå skal det sies at jeg har stått på den samme parkeringsplassen siden jeg fikk bilen i april, og dette er første gang urskiveproblematikken har dukket opp.

Så det hele koker ned til om det finnes noen regler for om tidsbegrensning skal skiltes med et formelt underskilt eller om informasjon på automat holder. Det har jeg ikke funnet ut av enda.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Sprucemoose

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 18:53
Du må ha urskive på alle offentlige parkeringsplasser for og dokumentere din ankomstid. Så boten er dessverre riktig.

Dette tror jeg ikke er riktig. Iht parkeringsforskriften gjelder det bare tidsbegrensede plasser. Har du noen andre kilder jeg ikke har fått med meg?

Sele

Sitat fra: Sprucemoose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:11

Dette tror jeg ikke er riktig. Iht parkeringsforskriften gjelder det bare tidsbegrensede plasser. Har du noen andre kilder jeg ikke har fått med meg?

Ifølge denne artikkelen så skal alle elbiler ha urskive.

http://www.dinside.no/934109/husk-urskive-om-du-vil-parkere-gratis

§ 11.Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunkt kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.
Senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes. Er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse av parkeringstiden skje før den har løpt ut, men samlet parkeringstid må likevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på stedet.
0   Endret ved forskrift 7 okt 2005 nr. 1220.

K S

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 20:31

Dette stemmer ikke i Stavanger, ihvertfall ikke 3/11-14 når jeg fikk dette svaret:

Hei.
I Stavanger benytter vi oss ikke av Parkeringsskive.
Videre informasjon finner du på vår hjemmeside www.stavanger-parkering.no

Med hilsen

Margareth Aasland Rasmussen
Stavanger Parkering KF

Sele

Sitat fra: K S på onsdag 09. september 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 20:31

Dette stemmer ikke i Stavanger, ihvertfall ikke 3/11-14 når jeg fikk dette svaret:

Hei.
I Stavanger benytter vi oss ikke av Parkeringsskive.
Videre informasjon finner du på vår hjemmeside www.stavanger-parkering.no

Med hilsen

Margareth Aasland Rasmussen
Stavanger Parkering KF

Men maks p-tid må følges står det. Da lurer jeg veldig på hvordan dette kontrolleres hvis ikke ankomstid er kjent?

evole

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 21:25
Men maks p-tid må følges står det. Da lurer jeg veldig på hvordan dette kontrolleres hvis ikke ankomstid er kjent?
Digitalkamera. Jeg har observert parkeringsvakter ta bilde av biler på gratis kommunal parkeringsplass med tidsbegrensning.

emil

Men i tilfellet her var p-tiden maks 24t. Hvordan kan parkeringsvakten vite om du kom i går eller for en time siden når urskiven bare har 12 eller 24t klokke?

Uansett er det vel skiltingen som du skal følge, ikke hva som står med liten skrift på betalingsautomaten, og står det ikke maks p-tid på skiltet så skal du ikke trenge urskive.

Sele

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:32

Men i tilfellet her var p-tiden maks 24t. Hvordan kan parkeringsvakten vite om du kom i går eller for en time siden når urskiven bare har 12 eller 24t klokke?

Uansett er det vel skiltingen som du skal følge, ikke hva som står med liten skrift på betalingsautomaten, og står det ikke maks p-tid på skiltet så skal du ikke trenge urskive.

08-20
(08-15)
Dette er avgiftstid og maks p-tid er 24t,det vil si tidsbegrenset.

§ 11.Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunkt kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.
Senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes. Er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse av parkeringstiden skje før den har løpt ut, men samlet parkeringstid må likevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på stedet.
0   Endret ved forskrift 7 okt 2005 nr. 1220.

emil

Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 21:43

08-20
(08-15)
Dette er da tidsbegrensning?

Dette er tiden skiltet over gjelder og da med betaling for fossilbiler. Utenfor denne tidsperioden "eksisterer" ikke skiltet og det er lov å parkere som om det ikke var skiltet. Det står ingenting om makstid på skiltet. Flere steder står det f.eks på underskiltet et lite parkeringforbudt skilt med teksten over 24t for å angi maks p-tid eller rett og slett "Maks 2t mot betaling"

Sele

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Sele på onsdag 09. september 2015, klokken 21:43

08-20
(08-15)
Dette er da tidsbegrensning?

Dette er tiden skiltet over gjelder og da med betaling for fossilbiler. Utenfor denne tidsperioden "eksisterer" ikke skiltet og det er lov å parkere som om det ikke var skiltet. Det står ingenting om makstid på skiltet. Flere steder står det f.eks på underskiltet et lite parkeringforbudt skilt med teksten over 24t for å angi maks p-tid eller rett og slett "Maks 2t mot betaling"

Maks parkeringstid står på betalingsautomaten. Finnes det noe påbud at det må stå på et skilt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA