Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av raskall, fredag 09. oktober 2015, klokken 12:55

« forrige - neste »

raskall

Hei

Fersk Leaf-eier her. Vi har leilighet i 2. etasje og må lade ved å henge en utendørs skjøteledning ut av vinduet. Denne er så tykk at vi ikke får lukket vinduet. Dette går greit nå men er ikke en god permanent løsning med tanke på landet vi bor i. Vi har kun doble eller triple 16A-kurser i kåken.

Så vi må få lagt opp mulighet for lading ute. Kona har innhentet et tilbud på 17000 kroner inkludert separat kurs og ladestasjon. Dette synes jeg er hemningsløst dyrt. Kona mener likevel at dette er noe vi bør gå for. Men jeg ser jo at bilen lader helt fint i en stikkontakt fra kjøkkenet (som ikke går på samme kurs som kjøleskap og komfyr).

Så jeg ønsker å bare få lagt opp en låsbar stikkontakt ute ved vår parkeringsplass og det da på en eksisterende kurs. Det må jo bli en del billigere.

Hva er den beste løsningen over tid? Bør vi bruke de 17000 kronene eller er min løsning like god?

emil

Dedikert kurs og dedikert laderegulator/veggboks er den beste løsningen

Det er ikke lengre lov å montere opp nye schuko-kontakter på 16A kurs for lading av elbil, men det er lov å benytte eksisterende kontakter til lading.

Et alternativ kan være en dedikert 16A kurs med CEE/Rundstift kontakt. På den kan du koble til en dedikert ladestason, enten fastmontert eller "semiportabel", eller du kan benytte overgangskabel til shuko (vanlig husholdningskontakt) og benytte den vanlige ladekabel

Ta uansett og innhent tilbud fra flere elektrikkere, det er mange som ikke har veldig mye kunnskap om elbil og elbillading.

Trekkoppbil

Det kommer mye ann på brukerens behov og komfort:
-Når det gjelder spøsmålet om å ha stikkontakt på en kurs som deles med andra apparater, så kommer det an på hvor høy effekt du vil lade med, og hvor stor effekt de andre apparatene tar. Enkelte bilister er fornøyd med å lade med låg strøm hjemme, hvis man lader over natta der. 6A er det minste man kan lade med. Andre vil ha høy ladestrøm under middagen, hvis man skal kjøre videre etterpå, og da kan 32A være ønskelig. Mange Leafer klarer ikke mer en 16A AC.
-Når det gjelder spørsmål om man skal ha en fast montert EVSE, så er det mye opp til komfort. I garasjeanlegg, synes jeg det er praktisk å ha en ledning hengende med J1772-pistol  som du bare plugger i bilen når du kommer kjørende. Da blir det mye mindre drass og mindre arbeid,  enn om du skal ut og strekke en en portabel evse som du plugger i stikkontakt hver gang du skal lade. Men utendørs ville jeg kanskje ikke ha en sånn pistol hengende i dårlig vær. Et alternativ er å sette opp en utendørskontakt av typen Mennekes type 2, men da må du også strekke en liten kabel hver gang du skal lade.

Når det gjelder det sikkerhetsmessige, så er det vel opp til elektrikker å gjøre sikkerhetsvurderinger. Mange elektrikkere vil ikke gjøre egne vurderinger, og de vil følge en eller annen komersiell standard i stedet for å bruke hue, og da kan det bli dyrt. Schuko-kontakter skal vel være godkjennt for 16A over lengre tid. Det er vel kommersielle standarder, som gjerne brukes i avtaleforhold, som i mange tilfeller krever andre typer kontakter enn vanlig husholdningskontakt, mens lovverket ikke stiller den typen krav etter det jeg kjenner til.

Homecast

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. september 2015, klokken 18:32
Det kommer mye ann på brukerens behov og komfort:
-Når det gjelder spøsmålet om å ha stikkontakt på en kurs som deles med andra apparater, så kommer det an på hvor høy effekt du vil lade med, og hvor stor effekt de andre apparatene tar. Enkelte bilister er fornøyd med å lade med låg strøm hjemme, hvis man lader over natta der. 6A er det minste man kan lade med. Andre vil ha høy ladestrøm under middagen, hvis man skal kjøre videre etterpå, og da kan 32A være ønskelig. Mange Leafer klarer ikke mer en 16A AC.
-Når det gjelder spørsmål om man skal ha en fast montert EVSE, så er det mye opp til komfort. I garasjeanlegg, synes jeg det er praktisk å ha en ledning hengende med J1772-pistol  som du bare plugger i bilen når du kommer kjørende. Da blir det mye mindre drass og mindre arbeid,  enn om du skal ut og strekke en en portabel evse som du plugger i stikkontakt hver gang du skal lade. Men utendørs ville jeg kanskje ikke ha en sånn pistol hengende i dårlig vær. Et alternativ er å sette opp en utendørskontakt av typen Mennekes type 2, men da må du også strekke en liten kabel hver gang du skal lade.

Når det gjelder det sikkerhetsmessige, så er det vel opp til elektrikker å gjøre sikkerhetsvurderinger. Mange elektrikkere vil ikke gjøre egne vurderinger, og de vil følge en eller annen komersiell standard i stedet for å bruke hue, og da kan det bli dyrt. Schuko-kontakter skal vel være godkjennt for 16A over lengre tid. Det er vel kommersielle standarder, som gjerne brukes i avtaleforhold, som i mange tilfeller krever andre typer kontakter enn vanlig husholdningskontakt, mens lovverket ikke stiller den typen krav etter det jeg kjenner til.

Her er det klart at du ikke har peiling på det du snakker om, første først. En vanlig husholdningsstikk er godkjent for 8 ampere kontinuerlig last, men tåler over perioder (ikke mange timer) 16 ampere. En Cee kontakt derimot er dimensjonert for 16 ampere, dersom du har sett forskjellen ser du hvordan en vanlig kontakt hadde sett ut i hjemmet dersom man skulle dimensjonert etter slike laster  (siden du garantert kommer med et spm om hvordan man kan montere slike stikk på 16 ampere kurser)
feks VVB på 1500W eller mer må nå kobles direkte pga at stikkene ikke tåler belastningen over mange år (og de trekker mindre strøm enn en elbil)

En veggboks er mange ganger bedre enn en stikkontakt på veggen, blandt annet pga det jeg skriver over her og at en ny kontakt idag for elbil lading uansett ikke kan være på mer enn 10 Ampere unntak er cee uttak. Begge må uansett ha jordfeilvern type B.

Dette er ikke noe vi elektrikere finner på men er "regelverket" vi må følge.

Grunnen til at jeg skriver "regelverket" er at det er en norm som heter NEK400:2014 Normer er ikke lovpålagt å følge, men NEK 400 henviser til måter å jobbe sikkert innenfor rammene til FEL (en forskrift) som man er pålagt å følge, dette igjen henviser til Lovverket i norges lover.
For å unnvike fra NEK 400 må du bevise at du minst sikrer FEL like godt og helst bedre enn NEK 400, og det skal vanskelig gjøres i dette tilfellet du snakker om her.

Sånn, litt utblåsning på en Onsdag. Og hvis du skal gi råd Trekkoppbil så får du sjekke fakta før du gir råd til folk!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Powerflux

En  16A kurs med kombi stikk CEE/Schuko vil dekke behovet fullt ut. Utendørskontakten kan da benyttes til andre ting enn kun El-bil lading og er således ikke en dedikert ladekurs!
Hvordan du velger å bruke denne utendørskontakten er helt og holdent opp til deg!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

TB

Ein ting å ta med i vurdering:
Det er svært praktisk å ha kabel med "kladd" liggende fast i bilen - og ein eigen fastmontert ladekabel / stasjon på veggen. Dermed tar det 5 sekund å koble bil frå / til.

Å ta ladekabelen opp, ned vil og påføre den mykje slitasje. Om den blir defekt skjer det sikkert på "ein fredag etter fire"... Ved å ha ein fast og ein i bilen unngår du dette og.

Måten å få straumen ut på vil elektriker gi råd om, men hent inn fleire tilbod.

31330N og 31329N er to enkle alternativ du kan koble til på eigen hånd om elektriker monterer blå 16A CEE einfase kontakt. Sjå bilder her: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mumitrollet

Har en bekjent som har fått montert ladestasjon. Han sier at han får opptil 4 mil lengre rekkevidde på Up'en sin med en ladestasjon, fordi den snakker med bilen på en annen måte, enn den medfølgende ladekabelen. Dette var nytt for meg.

Hva gjør en ladestasjon annerledes enn den medfølgende ladekabelen?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

TB

Lade stasjonen kan lade fortere opp. 16A mot 10 for ladekabel som er med bilen.

Om du har god tid, eksempelvis over natta er det ikkje nokon forskjell.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

CitB59EL

Har brukt vanlig stikk kontakt og ladet med 8 A over natt(kjørte ca 25000 km med dette) så fikk vi montert blått 16A CEE stikk. Noe etterpå fikk vi montert ladestasjon(230V 16A) når vi kjøpte B klasse .
Bruker nå lade stasjonen hele tiden da den lader fortere selv om jeg har justerbar 6-16A kladd (som trekker maks 14,4 A) på Berlingoen. 16A på ladestasjon lader 16A virker det som.

Vi klarer og fint med 2 elbiler med 1 ladestasjon. Hvis vi skulle delt på det CEE stikket hadde det ikke gått like enkelt da B klassen lader maks 13A via ladekabel  og tar lading ca 13 timer kontra 9 timer med 16A type 2 kabel. På berlingoen ca 1.5 time lengere på 16A kladd 9 timer ved 8A lading.  Lade kabel er også en langt mer drift sikker og brann sikker løsning. Har nå ladekladden liggende som reserve i bilene. Dette er min erfaring.

emil

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 10. september 2015, klokken 08:11
Har en bekjent som har fått montert ladestasjon. Han sier at han får opptil 4 mil lengre rekkevidde på Up'en sin med en ladestasjon, fordi den snakker med bilen på en annen måte, enn den medfølgende ladekabelen. Dette var nytt for meg.

Og bare tull.

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 10. september 2015, klokken 08:11
Hva gjør en ladestasjon annerledes enn den medfølgende ladekabelen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA