Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av ElectricSoul, fredag 09. oktober 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

OlavEmil

Gje oss ein lyd om kor mykje du sparar, då ;D.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Soulbolle

Slår du av ECO - mode så triller han også bedre. Bare prøv det i en nedoverbakke: slipp gasspedalen og så slår du på/av Eco-moden - man legger merke på det med én gang. Du kan også ser det i displayet at han regenerer mer når ECO er avslått.

Soulbolle

Hadde vært interessant å høre hva dokkers snittforbruk er. Jeg har hatt bilen nå i knappt en uke og kjører ca 90-100km daglig. Snittforbruket mitt ligger på ca 12 kw (best var 11,3 ved 15 grader utetemp, dårligst 13,3 ved 10 grader og regn). Bruker mest D uten Eco og N.  B bare i bratte nedoverbakker og ved nedbremsing foran kryss.

Soulbolle

Skrev jo feil i første innlegg: Bilen regenerer selfølgelig mindre når ECO er avslått.

Svein Evensen

Å kjøre i N er absolutt det gunsigste. Men etter å ha prøvd kom jeg ikke så langt.:-) min mening er: kjør på D, og sett bilen B i nedoverbakker.

elbil-1

Har kjørt oslofjord tunnelen og ser at det mest energiøkonomiske er å sette bilen i N og trille, setter bilen i B når farten blir for høy, for å "bremse"

Dette er mye mer effektivt enn å sette bilen konstant i D/B og gi gass når farten er for lav


Soulbolle

Ja, jeg gjør det også slik når jeg drar gjennom tunnel hos oss.

jim_smyth

Det meste jeg har regenerert på ECO + B er 40kw. Med et lett bremsetrykk har den vært oppe i 80kw, noe som er sjukt :) testet på motorvei.

fiskeri

Sitat fra: Soulbolle på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:34
Hadde vært interessant å høre hva dokkers snittforbruk er. Jeg har hatt bilen nå i knappt en uke og kjører ca 90-100km daglig. Snittforbruket mitt ligger på ca 12 kw (best var 11,3 ved 15 grader utetemp, dårligst 13,3 ved 10 grader og regn). Bruker mest D uten Eco og N.  B bare i bratte nedoverbakker og ved nedbremsing foran kryss.
Kjører alltid i ECO, og på ganske flat vei, dels køkjøring enkelte steder, ellers 50- 60- og 70-sone (og da på veier i/mellom Karmøy og Haugesund). Alltid musikk på, og korte økter med AC, defrost eller varme viss nødvendig. Mildt ute ennå, så har ikke trengt å bruke så mye strøm på oppvarming. 3 personer i husstanden bruker bilen. Noen ganger kun sjåfør i bilen og andre ganger full bil. Forbruket ligger kronisk på 12,5 kw/100km i følge historikken. Vi kjører bilen ganske likt en vanlig fossilbil (ikke seiling i N), og vi 3 som bruker bilen har samme forbruk. Regner ikke med å få lavere forbruk fremover. Vil nok øke når høststormene setter inn og temperaturen faller. Imponert over dere som har forbruk på under 12.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

madsskon

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:26
Har kjørt oslofjord tunnelen og ser at det mest energiøkonomiske er å sette bilen i N og trille, setter bilen i B når farten blir for høy, for å "bremse"

Dette er mye mer effektivt enn å sette bilen konstant i D/B og gi gass når farten er for lav

En ting som er 100% sikkert er at det å kjøre i N i nedoverbakke overhodet ikke er økonomisk. Når den står i N regeneres ingenting. I Oslofjordtunnellen kan du trille nedover uten å gasse i D. Da regenereres ca 6-10 k/w konstant ned hele bakken. I N har du bare gått i 0.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

madsskon

Fattern og jeg tok et forsøk i dag. Vi kjørte etter hverandre (begge har Soul EV) på en strekning som var ca 30 km.

Jeg kjørte i D uten ECO og han kjørte i B med ECO. Alle innstillinger på bilen ellers helt like.

Jeg brukte 13,3 kw, mens han brukte 13,7 kw.

På vei tilbake byttet vi, altså han på D uten ECO og jeg med B med ECO. Jeg kjørte på 14,2 kw og han på 14,5 kw.

På toppen av siste lange bakken hadde jeg 16,9 kw og han 15,9 kw. Men siste lange bratte bakken gjorde susen med B og ECO.

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på torsdag 24. september 2015, klokken 17:50
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:26
Har kjørt oslofjord tunnelen og ser at det mest energiøkonomiske er å sette bilen i N og trille, setter bilen i B når farten blir for høy, for å "bremse"

Dette er mye mer effektivt enn å sette bilen konstant i D/B og gi gass når farten er for lav

En ting som er 100% sikkert er at det å kjøre i N i nedoverbakke overhodet ikke er økonomisk. Når den står i N regeneres ingenting. I Oslofjordtunnellen kan du trille nedover uten å gasse i D. Da regenereres ca 6-10 k/w konstant ned hele bakken. I N har du bare gått i 0.

Kjører du ned Oslofjordtunnelen i N kommer nok onkel på døra og spør etter sertifikatet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. september 2015, klokken 19:43
Sitat fra: madsskon på torsdag 24. september 2015, klokken 17:50
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:26
Har kjørt oslofjord tunnelen og ser at det mest energiøkonomiske er å sette bilen i N og trille, setter bilen i B når farten blir for høy, for å "bremse"

Dette er mye mer effektivt enn å sette bilen konstant i D/B og gi gass når farten er for lav

En ting som er 100% sikkert er at det å kjøre i N i nedoverbakke overhodet ikke er økonomisk. Når den står i N regeneres ingenting. I Oslofjordtunnellen kan du trille nedover uten å gasse i D. Da regenereres ca 6-10 k/w konstant ned hele bakken. I N har du bare gått i 0.

Kjører du ned Oslofjordtunnelen i N kommer nok onkel på døra og spør etter sertifikatet...

Ut fra endel diskusjoner her på forumet er fartsgrensene mer veiledene enn absolutt.... Så det går nok fint å trille ned Oslofjordtunnellen, helt til en eller annen onkel står der, eller smeller.....

Svein Evensen

Kjør fornuftig. Hold fartsgrensen. Kjøri D og ECO. Bruk B i veldig bratte nedoverbakker.

elbil-1

Sitat fra: madsskon på torsdag 24. september 2015, klokken 17:50
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:26
Har kjørt oslofjord tunnelen og ser at det mest energiøkonomiske er å sette bilen i N og trille, setter bilen i B når farten blir for høy, for å "bremse"

Dette er mye mer effektivt enn å sette bilen konstant i D/B og gi gass når farten er for lav

En ting som er 100% sikkert er at det å kjøre i N i nedoverbakke overhodet ikke er økonomisk. Når den står i N regeneres ingenting. I Oslofjordtunnellen kan du trille nedover uten å gasse i D. Da regenereres ca 6-10 k/w konstant ned hele bakken. I N har du bare gått i 0.

Jeg regenererte mest totalt ned oslofjordtunnellen ved å trille i N og bremse med B. Varierte da farten mellom 60-70. Bedre Enn bare å kjøre i D

I D må jeg gasse innimellom ellers stopper bilen nesten helt opp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA