Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av ElectricSoul, fredag 09. oktober 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

ElectricSoul

Har nå trillet Soul et par ukers tid, og lurer på om det er flere som lurer på hvor effektive disse hjelpemidlene egentlig er.

Min observasjon er at "Eco", som er påskrudd pr default når man starter bilen ikke bidrar positivt i noen målbar grad, i alle fall ikke nok til å rettferdiggjøre tapet av det ekstra skyvet den medfører, mens B bør byttes til D når man kommer ut av tettbygd strøk. Særlig når man kjører på cruise og skrur av denne er det fort gjort å få nesemerker i frontruta.

Er det noen som har andre erfaringer?
'16 Kia Soul
Surly "Pugsified" - 1400W fatbike

OlavEmil

Eco reduserer effekten av klimaanlegget noko. Utanom dette har ingen av desse hjelpemidla i seg sjølv noko effekt på forbruket. Det dei gjer, er å flytte nullpunktet på gasspedalen, for å "lure" sjåføren til å bruke mindre effekt.

Sjølv køyrer eg alltid i Eco (med mindre eg skal more meg spesielt), berre fordi eg ikkje føler behov for det ekstra skyvet heile tida. Derimot køyrer eg aldri rundt i B, eg flyttar spaken ned i B om eg kjem for fort inn i kryss e.l., og må redusere farten. Unngår så langt som mogleg å nytte bremsepedalen (bremsing som ikkje er gjort ved regenerering er energi rett ut vindauget).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gnilre

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 09. september 2015, klokken 13:42
Derimot køyrer eg aldri rundt i B, eg flyttar spaken ned i B om eg kjem for fort inn i kryss e.l., og må redusere farten. Unngår så langt som mogleg å nytte bremsepedalen (bremsing som ikkje er gjort ved regenerering er energi rett ut vindauget).
Jeg tror det ikke er nødvendig å bruke B heller. Hvis du trykker løst på bremsepedalen øker regenereringen uten at bremseklossene legger seg på bremseskivene. Jeg bruker bare B når jeg kan ha den der lenge, slik som når det er mye nedoverbakke som undersjøiske tunneller, Konnerudbakkene eller ved fjelloverganger. Inn i kryss er det bedre med lett trykk på bremsepedalen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Ona IX

Det noen på usa forumet har merket er at hvis man kan kjøre elbil, så vil det faktisk hjelpe å skru av eco og ha bilen i D, da man vet hvordan man skal la bilen rulle etc. Jeg har også den erfaring at hvis jeg vil kjøre ekstra sparsommelig så bruker jeg ikke eco eller B. Men grunnen til at kia har dette er fordi de fleste som kjøper denne bilen er de som ikke har kjørt elbil før, og dermed aldri har tenkt på hvordan å komme lengst før man må fylle, dermed vil det hjelpe å bruke B og eco, da man har mindre kraft til rådighet å søle bort..
Men jeg er blitt for vant med B til å leve uten, det å ikke trykke på bremsen er utrolig behagelig i mine øyne.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Svein Evensen

#4
Jeg kjører for det meste på B. Ser at det i en lett nedoverbakke, øker kjørelengden med ca 2 km. Men kjører man på flat strekke er det vel ingen vits i. ECO mode , kjører jeg alltid på.

madsskon

Det er liten tvil om at ved riktig kjøring så er D det mest økonomiske, og også med ECO avslått. Jeg har tidligere jobbet 5 år som trafikklærer og EcoDriving instruktør.

I svært bratte nedoverbakker eller som "brems" frem mot rundkjøringer etc så er B fin, og det verste man kan gjøre er å bruke bremsepedalen. Det er energi rett ut vinduet.

Er man flink til å planlegge kjøringen hele tiden, unngå stans, slippe gass tidlig inn mot kryss etc så er D og uten ECO det klart mest energibesparende.

Gjennomsnittssjåføren er dessverre veldig dårlig til nettopp dette. Det er gjerne gasspådrag helt til man må bremse, for deretter å måtte stoppe helt opp. I stedet for å slippe gassen, trille på 0-forbruk til "luka er klar" og dermed også unngå å stoppe helt opp. Derfor har KIA laget B og ECO for sjåførene som ikke er "gode nok" til å kjøre økonomisk selv ;)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

OlavEmil

Ved "riktig kjøring" spelar det ingen rolle om du brukar B eller D. ECO har den fordelen at det strupar energiforbruket til klimaanlegget, elles har heller ikkje denne noko å seie for forbruket, verken i positiv eller (særleg ikkje) i negativ retning.

Poenget er uansett å ikkje bruke meir energi til framdrift enn ein treng for å kome fram til neste stad ein skal stoppe. Forskjellen på B og D (og ECO on / off) er som tidlegare nemnt kun kvar nullpunktet på gasspedalen er, altså kor langt ned du må trykkje pedalen for å oppnå same kraft.

På EcoDriving-kurs er det vel trilling som er det absolutt viktigaste. Ein trillar dårleg ved å sleppe gassen på Kiaen, då må ein anten setje spaken i N, eller leggje pedalen på nullpunktet (då bør ein bruke displayet som viser energiforbruket, nullpunktet er som regel lenger nede enn ein trur).

No har trilling mykje mindre å seie for forbruket på elbil enn på diesel / bensinbil, då vi har regenerering. Dette er òg grunnen til at det på elbilen er farta som blir trekt fram som den store syndaren ved høgt forbruk (høg fart = kort rekkjevidde), medan det "i gamle dagar" var positivt å liggje jamnt på landevegen i 80 - 90 framfor ujamn bykøyring i låg fart, fordi all energien gjekk / går tapt kvar gong ein reduserte farta.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

madsskon

Det blir dårlig med regenerering uten å trille Olav. Så å slippe gass tidlig er minst like viktig på elbil. Kia triller ganske godt i D. Det er en klar forskjell på D og B, spesielt ved at dersom du slipper gassen
På flat mark eller i motbakke i B så risikerer du å måtte bruke energi på å komme opp i fart igjen. Slipper du derimot gassen i D kan du trille bedre og unngå "nesa i frontruta".

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

OlavEmil

Du regenererer med mellom 15 og 25 kW om du slepp gassen i D. Det er ikkje mykje trilling å snakke om då, nei :) . Men om ein har nesten flat veg med bittelitt utforbakke, eller kupert, slik at ein kan trille over lengre strekk, funkar N supert.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gnilre

Sitat fra: madsskon på tirsdag 22. september 2015, klokken 13:31...det verste man kan gjøre er å bruke bremsepedalen. Det er energi rett ut vinduet.
Det du skriver tror jeg er feil når det gjelder Kia. Ved moderat bruk av fotbremsen blir det enda mer regenerering. I displayet står det noe sånt som 40-50 kW, tilsvarende hurtiglading. Jeg tror ikke bremseklossene legger seg på før man trykker ganske hardt på pedalen. Regner med at man må kjøre i D eller B.
Skulle gjerne hatt det bekreftet, men jeg skulle vel klart å verifisere det på egen hånd om nedoverbakken er lang nok.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

elbil-1

På kia fegenereres det når du trykker på bremsepedalen

Det regenereres ganske kraftig også i D , når man slipper gasspedale

madsskon

I N regeneres det hvertfall ingenting, så det bruker jeg hvertfall ikke.

Bilen triller bra i D, tatt i betraktning at den lader samtidig. Stilig at den lader med moderat trykk på brems også. Det visste ikke jeg :-)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

K S

Sitat fra: madsskon på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:17
I N regeneres det hvertfall ingenting, så det bruker jeg hvertfall ikke.

Bilen triller bra i D, tatt i betraktning at den lader samtidig. Stilig at den lader med moderat trykk på brems også. Det visste ikke jeg :-)

Leser nå på mobil, men sliter litt med å få tak i hva du vil frem til, synes du motsier deg selv.

Olav Emil forklarer det hele på en god måte:

Er det feks slakk nedoverbakke slik at bilen holder konstant fart i N så er det gunstigst. Er bakken brattere slik at farten ved trilling i N øker mer enn fartsgrensen, så er Eco og B greit å bruke, da regulerer bilen selv hastigheten ved regenerering.
Jeg kjører stort sett alltid i B og N, da veiene jeg kjører stort sett er svingete og kupert, alternativt tett trafikk.
Men i nærområde er jeg ikke såååå opptatt av å sette rekkevidderekord...

OlavEmil

N er sjølvsagt berre aktuell der du kun skal trille (tilsvarande når du skal sleppe gassen på bensin / dieselbil på EcoDriving-kurs).

Når det gjeld bremsepedalen, stemmer det at den òg gir auka regenerering. Eg fekk derimot på spørsmål til seljar av vår første Kia forklart at bremsene alltid tek i tillegg til regenerering når ein trykkjer på bremsepedalen, då dette var påkrevd. Har enno til gode å sjå eller høyre noko bevis for at dette ikkje stemmer, sjølv om ein del argumenterar heftig for at dette ikkje kan stemme. For min del funkar det flott å bruke B når eg skal bremse meir enn eg får av regenerering i D, så eg ser ingen grunn til å bruke bremsepedalen. Som du seier, definitivt energi rett i søpla.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

madsskon

Heretter skal jeg bare kjøre i N:-)

Både oppover og nedover
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA