Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Homelink i 6.1

Startet av andy76, torsdag 08. oktober 2015, klokken 22:28

« forrige - neste »

andy76

Begynner å gå mot kaldere dager. Er helt fersk i elbil verden, men har jo skjønt at varme og AC trekker strøm..Det går an å ha bilen til lading samtidig som man setter på tenning og varmeapparat. Tømmer dette batteri eller vil laderen begynne å lade så fort den kjenner at batteriet begynner å gi fra seg strøm? Har lurt litt på å sette inn Defa, men dette blir jo dyrere. Defa krever jo strømtilførsel også, så er jo sånn sett like knotete, selv om det så klart er kjekt med å kunne koble til timer etc.
Peugeot Ion 2015

pwb

Mener å huske at jeg ikke fikk startet varmen så lenge ladekontakten sto i på min ion.

andy76

PWB- sjekket bare at vifta funket, så du har sikkert rett i at den ikke gir varme. Det var synd :-/ Hadde vært ett greit alternativ til Defa etc.
Peugeot Ion 2015

Mr.Zero

Står du tilkoblet 230v, vil du kunne sette tenningsnøkkelen i første klikk slik at bl.a radio virker. Vrir du videre til tenning på, vil lading kuttes.  :-[
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

#4
Funksjonen med å aktivere varme via ladekabelen gjeld diverre berre Mitsubishi i-Miev 2012 eller nyare.
iOn og C-Zero mangler denne funksjonen. Vil du varme ein av desse før bilen blir starta må du enten bruke ettermontert Defa vifte, eller diesel varmer (alternativt bioetanol).

Har vore omtalt i ein tråd forsøk på slangevarmer, dvs, eige 230 Volt varmeelement montert inn i kretsen, trur ikkje det gav så veldig godt resultat. Det krev og at 12 V blir kobla mot pumpe og vifte, slik at det blir sirkulasjon av vatn og luft uten nøkkel i. Uten sirkulasjon blir det marginal effekt, varmen vil komme litt raskere når du starter bilen, men kupe er nøyaktig like kald. 

Eg monterte Defa vifte sjølv, det var svært enkelt - har kontakten bak - sjå eigne tråder om dette. Dette fungerer  fint, og gir god varme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Defa AS

Den strømmen som trekkes ut av det faste anlegget (fra huset) kan gå enten til lading, og / eller varme i kupeen.  Det er forskjeller på de forskjellige el-bil modellene hvorvidt disse kan programmeres til å starte varme i kupeen (før oppstart) samtidig med lading, eller ei.  Dersom man setter varmen på fullt vil det være vanskelig å etterfylle bilens batteri med tilsvarende energimengde, ettersom man ikke kan trekke så mye strøm ut av den faste installasjonen (sikringen går).

Det som ofte er en god løsning er å installere en elektrisk kupévarmer i tillegg.  Dersom denne kan gå på en av husets andre elektriske kurser bør det ikke være noe problem med strømtrekk.  Ofte er det uansett slik at lading av elbilen ikke tar hele parkeringstiden, og «etterfylling» vil ikke kreve så mye strømtrekk.  En annen fordel med ekstra DEFA kupévarmer er at man ikke får tap, slik man vil få dersom man først bruker strøm for å lade batteri, og deretter batteri for å skaffe varme.

Håper dette var forstålig for alle som lurte på bilvarme. For de som ønsker å se nærmere på de ulike løsningene kan lese mer på: http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/warmup/warmup_gps_link/

Mvh DEFA Norge

pwb

Sitat fra: Defa AS på torsdag 10. september 2015, klokken 09:48
Ofte er det uansett slik at lading av elbilen ikke tar hele parkeringstiden, og «etterfylling» vil ikke kreve så mye strømtrekk.

Når trillingene er ferdig ladet så er de ferdig ladet og det trekkes ikke noe vedlikeholds strøm. Har selv defa som jeg pleier å sette til å starte 1-2 timer før jeg drar på jobb og da er uansett bilen fulladet så det går helt fint. Koser meg med dieselvarmer når det blir skikkelig kaldt ;-)

SUNPWRD

+1 pwb

Og da er jo trilling bortimot en fantastisk vinterbil!
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

pwb


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA