Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av bb, torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:24

« forrige - neste »

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jejl

Bra tiltak.
Hadde du gjort dette for 2 mnd siden kunne jeg spart 3600kr på adapteret jeg kjøpte og brukte en eneste gang, og det var sikkert den eneste gangen det kommer til å bli brukt. Har det liggende sånn i tilfelle jeg skulle få bruk for det igjen, men det tviler jeg på.

twinpeaks

Bra initiativ. Men jeg tror at det kan være litt vanskelig å få bensinstasjoner til å være ansvarlig for utlån. Har du hørt med TOCN? Kanskje finnes det noen ildsjeler der som kan ta seg av administrasjonen av adapterne. Jeg er selv et (ganske passiv) signature-medlem og kunne bidra hvis det trenges i Trondheim. Alternativ kan det være like greit å høre med Tesla-butikkene?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

bb

Jeg får høre med bensinstasjonene om de er interesserte. Hvis ikke så er det ikke noe big deal. Det burde finnes nok av teslaeiere rundt hele landet som kan bidra. Dessuten får de i praksis lånt adapteret gratis, imot at de nesten når som helst kan bli kontaktet for å låne ut.

Når det gjelder Tesla-butikkene så satser jeg ikke på dem fordi de har begrenset åpningstid. Privatpersoner er mer fleksible. Avtaler man i god tid i forveien får man til det meste.

Så snart jeg har fått registrert alle serienumrene så skal jeg utlyse folk som kan låne ut disse for meg. Jeg må nesten skrive ned en instsruks om hva som må gjøres ved lån/tilbakelevering.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GOS

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jog

Bør kansje vurdre en bookingkalender på nettet.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Jejl

Du kunne gjort det samme med type 2 kabler også. Jeg kjøpte først en kabel etter å ha hatt bilen nesten 2 år, og har bare hatt bruk for den på en tur.
Samme med f.eks dansk schuko-adapter (jeg fikk mitt gratis, men tror de koster 700 kr nå).

Flere deler i Kirkebø-ladesettet kunne sikkert også vært til nytte for mange på bare en enkelt tur.

Et eksempel:
Jeg vet om et 32a 400v industriplugg uttak midt i Stavanger sentrum. For de som kummer sørifra og har ladet i Lyngdal og bare skal være noen timer i Stavanger sentrum og skal tilbake etterpå kunne 32a til 16a overgangen til Kirkebø vært til nytte.

Tekberg

Flott initiativ Bjørn! Jeg bor i hamar og skulle det være aktuelt så kan jeg hjelpe til, men regner meddette er litt nær superchager og litt langt fra chardemokontakter...
Lykke til iallefall!
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

bb

Takk for mange gode forslag. Jeg må somlet meg til å registrere alle adaptere først. Deretter må jeg skrive en instruks som utlånerne skal få. Og deretter en instruks for lånerne. Men til syvende og sist skal noen andre ha ansvaret for dette.

Når det gjelder Type 2-kabler så er dette noe alle bør ha i sine biler. Det blir flere og flere offentlige Type 2 ladestasjoner. Fordelene er mange:
- Med Type 2 får du 16 A i stedet for 13 A (fra UMC)
- Type 2 låses og kan ikke plugges ut eller ødelegges så lett
- Type 2 har ikke fare for varmgang som Schuko kan ha

Kirkebø-adaptersettet er også noe som kan lånes ut. Jeg vet selv at jeg svært sjelden trenger alkens adaptre når jeg kjører rundt i Norge. Men skal jeg en tur til Danmark, Sverige eller resten av Europa var det kjekt med adaptre. Mulig Kirkebø ikke liker denne idéen fordi han da vil selge færre adaptre :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Torpedo Ted

Alle CHAdeMo ladere burde jo ha adapteret lenket fast til selve stasjonen... Er det ikke en idé å heller kontakte eierene av stasjonene?

Burde være krav at alle ladestasjoner har fastmonterte kabler og adaptere. Er jo helt tullete at tusenvis av biler skal kjøre rundt og dra på dette. Kan vel dra det så langt som at det er lite miljøvennlig også (unødvendig produksjon, sløsing av energi pga dødvekt)

twinpeaks

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 18. september 2015, klokken 15:30
Alle CHAdeMo ladere burde jo ha adapteret lenket fast til selve stasjonen... Er det ikke en idé å heller kontakte eierene av stasjonene?

Burde være krav at alle ladestasjoner har fastmonterte kabler og adaptere. Er jo helt tullete at tusenvis av biler skal kjøre rundt og dra på dette. Kan vel dra det så langt som at det er lite miljøvennlig også (unødvendig produksjon, sløsing av energi pga dødvekt)

Det er vel bare Tesla som lader på CHAdeMO med adapter, i motsetting til for eksempel Nissan Leaf. Man kan ikke forvente at det ordnes adapter bare til oss med Tesla på alle stasjoner.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

jog

Når de setter opp stasjoner med statsstøtte til flere 100 tusen kr. pr stykk, så kan de bruke 3000 kr på at et av det mest populære merkene kan bruke laderen.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

sturle

Sitat fra: jog på fredag 18. september 2015, klokken 23:13
Når de setter opp stasjoner med statsstøtte til flere 100 tusen kr. pr stykk, så kan de bruke 3000 kr på at et av det mest populære merkene kan bruke laderen.
Det kan vi.  Alle dei nye ladestasjonane med statsstøtte har Type2-kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: jog på fredag 18. september 2015, klokken 23:13
Når de setter opp stasjoner med statsstøtte til flere 100 tusen kr. pr stykk, så kan de bruke 3000 kr på at et av det mest populære merkene kan bruke laderen.

Fastmonterte adaptere er håpløst. De vil bli ødelagt, stjålet osv. Deretter ringer illsinte kunder og klager på manglende/defekt adapter. Et vedlikeholdsmareritt av de sjeldne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA