Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av e-curious, torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:49

« forrige - neste »

e-curious

På e-Golfen er det to plasser det blir angitt ladenivå, i speedometeret og søylene i e-styringen.  Det kan virke som at disse to ikke alltid har helt lik angivelse, fks har jeg satt lading til 80% og fått ni av 10 streker på søylen.  Hvilken angivelse er mest å stole på?

(hva er forresten i veien med ikke-fancy angivelse med % i tall?)

gamer73

vil tro den analoge tankmåleren er den mest nøyaktige:) Altså den som ligger i nærheten av spedometeret:)

als77

Det er ingen mulighet for å programmere bilen til å vise gjenstående batteri i %? Skal visst gå an å se SOC for 12volts batteriet, men ikke høyspenningsbatteriet? Sært :(

krist10an

Jeg savner også en batterimåling i prosent, rart det ikke er det.

Jeg innså forøvrig i åg at den analoge tankmåleren er faktisk er delt i 8 (!?). Så det vil si at når du tror du leser av 30% så er det faktisk 37.5%  :-\

PokerFjes

Vi skulle hatt en golfspy. Jeg savner også nøyaktige data.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

krist10an

For å gjøre det enklere for meg sjøl å konvertere fra tankmåler til % la jeg til en beregning i kalkulatoren jeg laget for langturbruk, kan være nyttig for andre også... Trykk på "vw%" her:
http://krist10an.github.io/#/distance

Enklest å skrive uten komma fant jeg ut, så for 3.5 streker på tankmåler skriver du inn 35.

Råde

Go på programmering, eller?

Her lukter jeg app... Jeg bestiller en i hvert fall :)
e-Golf | X75D

Sindrefs

Sitat fra: krist10an på torsdag 22. oktober 2015, klokken 16:29
For å gjøre det enklere for meg sjøl å konvertere fra tankmåler til % la jeg til en beregning i kalkulatoren jeg laget for langturbruk, kan være nyttig for andre også... Trykk på "vw%" her:
http://krist10an.github.io/#/distance

Enklest å skrive uten komma fant jeg ut, så for 3.5 streker på tankmåler skriver du inn 35.


Denne var skikkelig bra! Har lett etter noe liknende. Mulighet for at det blir en app?  :) ;)

Ohm

Den stemmer bra med bilen min. Hadde 13,2 i forbruk, bilen stoppet etter 16 mil. Kjørte kun motorvei i 95 km. Fikk starta den fire ganger etter at den stoppet første gangen. Viste 0 km rest i 4 km. Etter fjerde start, stoppet alt, til og med servoen. Da var jeg 100 meter hjemmefra. Måtte faktisk dytte siste biten. Artig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Åssen var det med angst'o'meteret den siste biten der da? Spennende tur virker det som...
e-Golf | X75D

Ohm

Kjørte forbi flere hurtigladere. Bilen var hele tiden klar på at jeg ikke hadde nok til å komme meg hjem. Ved passering av siste hurtiglademulighet viste gps 20 km og GOM 15. Jeg senket da farten til ca 70 km i håp om å få tilbake til km. Men nei, GOM var bestemt og 4 km hjemmefra sto det 0 km. Da var det bare å kjøre så pent som mulig å håpe det beste. Men 4 km er det jo mulig å gå, så jeg hadde ikke rekkeviddeangst. Men syntes det var moro å se hva som skjer når bilen er helt tom. Så da vet jeg det. Egentlig er det greiest å se på gj. forbruk, da kan man lett regne ut hvor langt man kommer.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

krist10an

SitatDenne var skikkelig bra! Har lett etter noe liknende. Mulighet for at det blir en app?  :) ;)

Hyggelig at du likte den. All utregning skjer i nettleseren, så om du har lastet den bør den fungere fint uten netttilgang, så bør ikke trenge App for at den skal fungere. I utgangspunktet tror jeg ikke jeg kommer til å lage en app, men hvis jeg plutselig får mye tid kan jeg vurdere det :-)

SitatDen stemmer bra med bilen min. Hadde 13,2 i forbruk, bilen stoppet etter 16 mil. Kjørte kun motorvei i 95 km. Fikk starta den fire ganger etter at den stoppet første gangen. Viste 0 km rest i 4 km. Etter fjerde start, stoppet alt, til og med servoen. Da var jeg 100 meter hjemmefra. Måtte faktisk dytte siste biten. Artig.

Jeg har lurt på hvor mye reserve kapasitet VW har lagt inn, så det vil si at de 21.2kWh oppgitt som tilgjengelig kapasitet er ganske nøyaktig! Vil anbefale alle å redusere tilgjengelig kapasitet etterhvert som batteriet blir brukt, eller evt legge inn mer margin. (Mulig jeg bør legge inn en advarsel om det..)
Beregningene som brukes er forøvrig ganske enkele: 21.2kWh / 0.132kWh/km = 160,6km

Har lagt inn en oppdatering med ladenivå-indikator-beregning på egen side nå, med en visualisering så det er lettere å se om det du har skrevet inn stemmer med hvordan det ser ut i bilen:
http://krist10an.github.io/#/vw

FreMen

Fantastisk bra krist10an, utrolig at ikke VW har sørget for at det også vises i % i bilene våre.

Elmo

Sitat fra: krist10an på søndag 18. oktober 2015, klokken 07:00
Jeg savner også en batterimåling i prosent, rart det ikke er det.

Ekstra rart nå eUp sin analoge "tankmåler" viser % (1/1 - 3/4 - 1/2 - 1/4 og 0)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

krist10an

Sitat fra: FreMen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 16:59
Fantastisk bra krist10an, utrolig at ikke VW har sørget for at det også vises i % i bilene våre.

Hyggelig at du liker den, bra hvis den er nyttig for deg også!
Jeg liker også lade-hastigheten i km/t som Tesla oppgir, så jeg la til en enkel beregning av lade-hastighet også nå :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA