Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Standardutstyr i Leaf

Startet av rmr, torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:17

« forrige - neste »

rmr

Hei, fersk Leaf eier her , så dere får være litt overbærende :)

Jeg har satt lade timeren i bilen fra 00:00 til 00:00 , alle dager i uken , og 80%, gjort dette på enheten inne i bilen.

Jeg håper dette vil gi meg denne oppførselen , samme når jeg kobler i bilen og den står tilkoblet , så blir den aldri ladet over 80% , og lading starter med en gang bilen kobles til.

Er det korrekt forstått?

Ett siste spørsmål. Når jeg da plutselig vil lade bilen til 100% en dag. Må jeg endre "schedule" da? Eller finnes det en måte å overstyre lade timeren på?

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

lxm

Det er riktig forstått ja. Hvis du vil overstyre innstillingen er det bare å trykke på knappen med bilde av en klokke til venstre for rattet.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

rmr

Sitat fra: lxm på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:31
Det er riktig forstått ja. Hvis du vil overstyre innstillingen er det bare å trykke på knappen med bilde av en klokke til venstre for rattet.

Takk for svar. Bra jeg har skjønt noe :) Så trykker jeg knappen med bilde av klokke av igjen så er det tilbake til lade timer som bestemmer igjen antar jeg da?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Olee

Sitat fra: rmr på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:42
Sitat fra: lxm på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:31

Takk for svar. Bra jeg har skjønt noe :) Så trykker jeg knappen med bilde av klokke av igjen så er det tilbake til lade timer som bestemmer igjen antar jeg da?
Det gjør den automatisk neste gang du lader. Så du må trykke for hver gang du vil ha 100% :) Samme funksjon ved å starte lading fra Carwings også!

ThomasEL

Et lite tilleggstips:

Det kan være lurere å stille timeren på kl 12:00-12:00 i stedet for 00:00-00:00. Årsaken er følgende:

Hver gang klokka passerer innstilt tidspunkt vil laderen slå seg på igjen noen minutter til den "skjønner" at bilen allerede er ladet opp. Det betyr at hvis bilen er fulladet før midnatt, så vil laderen altså koble inn igjen et par minutter akkurat kl 00. For min del var det bedre å velge at dette skjer kl 12 på formiddagen, for da er laderen praktisk talt aldri tilkoblet likevel.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

rmr

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:58
Et lite tilleggstips:

Det kan være lurere å stille timeren på kl 12:00-12:00 i stedet for 00:00-00:00. Årsaken er følgende:

Hver gang klokka passerer innstilt tidspunkt vil laderen slå seg på igjen noen minutter til den "skjønner" at bilen allerede er ladet opp. Det betyr at hvis bilen er fulladet før midnatt, så vil laderen altså koble inn igjen et par minutter akkurat kl 00. For min del var det bedre å velge at dette skjer kl 12 på formiddagen, for da er laderen praktisk talt aldri tilkoblet likevel.

Godt tips , da endret jeg til 12 - 12.

Så start lading fra Carwings appen vil overstyre lade timer og lade til 100%?

Takk folkens , supert å få så konkrete svar så fort :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

ThomasEL

Jepp, start fra Carwings overstyrer til 100%. Akkurat det er veldig smart!!

rmr

hmmm , trodde jeg hadde gjort alt rett nå , men når jeg ladet i kveld ved å bare plugge i kontakten fortsatte ladingen over 80% , noen som har tips til hva som er feil? Se bilde for konfig jeg har i bilen.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Olee

Du må trykke på på-knappen, rett under klokke 1 :)

rmr

Sitat fra: Olee på onsdag 09. september 2015, klokken 21:24
Du må trykke på på-knappen, rett under klokke 1 :)

aaahhh , det var ikke verre, hehe. Takk skal du ha :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

shaukaas

Jeg har aldri brukt denne innstillingen på bilen - kobler bare til, og lader til 80%. Er dette egentlig en nødvendighet?

ThomasEL

Poenget med å gjøre det slik er at bilen da normalt lades til 80%, men så fort du starter lading via Carwings/Leaflink eller trykker på knappen ved siden av "ladelukeåpneren", vil den da overstyres og lade til 100% den ene gangen. Neste gang du plugger i lades den igjen til 80%. Man trenger altså ikke endre innstillinger underveis for å veksle mellom 80 og 100%

Chiwas

Kan man finne en annen instilling så den alltid lades til 100% uten å bruke planleggeren?

shaukaas

Ja, det finnes i en eller annen sub-meny under "langdistanselading" eller hva det nå enn heter. Altså - ingenting som indikerer 80/100% og total ulogisk plassert i det flotte menysystemet... ;)

Chiwas

Jeg finner det ikke, noen som kan hjelpe meg å være litt mere spesefikt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA