Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriovervåking ved bruk av CellLog 8s

Startet av Baltor, torsdag 18. februar 2010, klokken 11:03

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. februar 2011, klokken 20:28
ligger innenfor batterispesifikasjonene for batteriet.
Ok, men burde man ikke gå ut fra float lading spesifikasjon?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Antakelig ja. Da snakker vi 13,8V kontinuerlig. Pulsing til 14,4V.

Må koble opp en større C-tek og se om den er like hissig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. februar 2011, klokken 05:00
Må koble opp en større C-tek og se om den er like hissig.
De jeg har målt på (Zafir 90 og 7000) lader til 14,4V. Det som er forskjell er flere ladefaser på de store, grensespenningene er de samme.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg tenker at ved langtidstilstand at en bryter på minus batteripolen er en bedre løsning. Tilgang gjennom lykt på venstre siden. Man er da ikke avhengig av strøm ved langtidsparkering f.eks på flyplasser. Litt selvutlading av traksjon batteri selvfølgelig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#19
Tro ikke det, Ken. Husk at 114V alltid skal kobles fra før man kobler fra 12V batteriet for ikke å ta knekken på DC/DC omformeren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Sitat fra: El rayo på torsdag 17. februar 2011, klokken 17:51
Tro ikke det, Ken. Husk at 114V alltid skal kobles fra før man kobler fra 12V batteriet for ikke å ta knekken på DC/DC omformeren.
Jeg har lurt litt på dette. Holder det å åpne serviceluka under førersetet for å kople vekk 114V'en? For å være helt presis: Kun åpne luka slik at mikrobryteren slår ut, ikke kople noe mer ifrahverandre.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Ganske sikker på at BMS kan starte DC/DC omformeren for å lade 12V batteriet selv om serviceluka er åpen.

Man kan ikke lade eller starte bilen med tenningsnøkkelen når serviceluka er åpen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Dere har rett begge to. BMS starter DC-DC selv om ladeluka er åpen, men den får ikke strøm fra traksjonsbatteriet, og dermed er den innaktiv likevel.

Enkelt å sjekke med Robometeret, som starter opp sammen med DC-DC og vannpumpen, men som også viser at der ikke lenger går strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Har tenkt at BMS er inaktiv uten 12v forsyning og ikke kan gi besjed til DC/DC til å starte lading.
Er selv konsekvent med å koble fra DC/DC under arbeid med batteri.


Frakobling av 12volten også slår av andre parasitter som bilradio. Den må stilles inn igjen med kode ved tilkobling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#24
Vedlagt er 2 nye grafer. En av C-tek 800 og en av C-tek 3600

Må si jeg foretrekker 3600 sin arbeidsmetode
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. februar 2011, klokken 07:10
Vedlagt er 2 nye grafer.
Forskjellen er mye større enn den ser ut for ved første øyekast, merk at det er forskjellig inndeling i x-aksen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Du har helt rett El rayo

Oppdaget problemet allerede når jeg la inn grafene, men har lagt inn nye grafer nå med like x og y akser.

Ellers er det fremdeles ikke totalt sammenlignbart, da det er to forskjellige biler, med 2 forskjellige 12V batterier. For å montere 3600 på den nyeste bilen min, må jeg ofre 220 støpselet på enda en C-tek.  Fikser det senere. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#27
Kan batteriet som sitter sammen med 800'en være sulfatert? Eller tørt AGM?
Spenningen stiger og faller mye fortere enn 3600'en.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA