Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriovervåking ved bruk av CellLog 8s

Startet av Baltor, torsdag 18. februar 2010, klokken 11:03

« forrige - neste »

Baltor

Jeg har nå kjørt i snart 2 måneder med en Ctek Zafir permanent tilkobet for å vedlikeholdslade 12 v batteriet. Dette fungerer utmerket, ideen kom fra Elektrolux.
Mange elektroniske ladere aksepterer greit 120v dc som tilførsel.
Jeg har latt laderen ligge inne i bilen, koblet 12v til i sigaretttennerpluggen, dette for å kunne følge med på diodene på Ctek når den lader og når den ikke lader. Med denne tilkoblet spares dc-dc og vannpumpa, og det totale strømforbruket blir mindre.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#1
Det store og interessante spørsmålet er: hvor har du koblet til spenningen inn på Zafir laderen?

Edit:rettet to tyrkleifer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Baltor på lørdag 23. januar 2010, klokken 17:13
Ctek istedet for dc-dc ....
Mange elektroniske ladere aksepterer greit 120v dc som tilførsel.
Det blir jo DC-DC det også da :D

Hvilke Ctek Zafir bruker du ??  45/90/100/??  
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#3
Tror de har brukt samme grenseverdier på alle i Zafir-serien: Lader med 14,4 V i normalstilling (bil- eller MC-symbol) inntil strømmen er mindre enn 0,4 A. Da stoppes ladingen og startes igjen når batterispenningen er nede i 12,9 V. Th!nks egen nedre grense er 12,2 - 12,3 V, dvs ganske dyp utlading med den lille tomgangsstrømmen.

Det er ladestrømmen som er forskjellig på Zafir-serien og alle er mer enn kraftige nok til å vedlikeholdslade servicebatteriet i Th!nk.

Virkningsgraden for CTek laderne er 85% (ved bruk på 230 VAC)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Elmo på lørdag 23. januar 2010, klokken 21:21
Sitat fra: Baltor på lørdag 23. januar 2010, klokken 17:13
Ctek istedet for dc-dc ....
Mange elektroniske ladere aksepterer greit 120v dc som tilførsel.
Det blir jo DC-DC det også da :D
Eureka! Hvorfor tenkte ikke jeg på det til Ginella prosjektet? Har kjøpt inn Curtis DC/DC converter fordi den er mye lettere enn Th!nk sin originale, men Curtis tåler ikke mer enn 96V nomiell batterispenning inn.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på lørdag 23. januar 2010, klokken 20:44
Det store og interessante spørsmålet er: hvor har du koblet til spenningen inn på Zafir laderen?
Da jeg hadde batterikassa nede forrige vinter la jeg opp en multikabel med tilkoblinger til alle polene. Den har 8 A sikringer ved polene og 5 A sikringer i en boks som ligger sammen med varseltrekanten i rommet bak. Denne kan brukes til å sjekke enkeltbatterier, lade eller rekondisjonere. Den kan også brukes til å hente strøm til en Ctek.
Les om dette her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1539.msg12860#msg12860
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2031.msg15984#msg15984
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2258.msg18023#msg18023

Det er ekstremt trangt over batteriene, og en må tenke seg veldig godt om før en bestemmer hvor denne kabelen skal gå ut av kassa. Jeg la den i et permanent plassert elrør slik at den kan trekkes ned når traksjonsbatteriet skal senkes.

Nå som det er minusgrader starter Ctek laderen ganske ofte mens bilen er parkert, men den jobber stort sett bare i 2-3 minutter hver gang. Den jobber også mens bilen er igang, altså samtidig med Think sin originale DC-DC
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#6
Sitat fra: Elmo på lørdag 23. januar 2010, klokken 21:21
Hvilke Ctek Zafir bruker du ??  45/90/100/??  
Den billigste. Men det finnes sikkert mange andre ladere som kan fungere like greit.

Sitat fra: El rayo på lørdag 23. januar 2010, klokken 23:20
Eureka! Hvorfor tenkte ikke jeg på det til Ginella prosjektet? Har kjøpt inn Curtis DC/DC converter fordi den er mye lettere enn Th!nk sin originale, men Curtis tåler ikke mer enn 96V nomiell batterispenning inn.
Du trenger da en ganske kraftig lader, kanskje denne som Elfa har kampanjetilbud på..?
Manson SBC-2130
Den finnes også i 24 og 48V versjon
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: Elmo på lørdag 23. januar 2010, klokken 21:21
Hvilke Ctek Zafir bruker du ??  45/90/100/??
Sitat fra: Baltor på søndag 24. januar 2010, klokken 23:23Den billigste. Men det finnes sikkert mange andre ladere som kan fungere like greit.
Ctek Zafir 45 leverer i følge Clas Ohlson max bare 3,3A.  Er det nok? 
Vil ikke kortsluttningsvernet i den da kutte når bilen trekker mye strøm?  Men det gjør kanskje ikke noe?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Laderen skal hos meg bare holde 12v batteriet på topp mens bilen er parkert, da er 3,3A nok. Dette har fungert veldig fint. Noe annet er hvis den skal sørge for hele 12v forbruket, da trenger du nok en kraftigere en.
Men 12V batteriet blir jo en buffer, så hvis du har stort batteri kan du klare deg med en mindre lader.
Sitat fra: Elmo på søndag 24. januar 2010, klokken 23:48
Vil ikke kortsluttningsvernet i den da kutte når bilen trekker mye strøm?  Men det gjør kanskje ikke noe?
Det er ikke snakk om kortslutning, bare at spenningen synker, og laderen slår seg på.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

#9
Har ikke Think'en funksjonalitet for å lade 12v mens bilen står? (det har PSAene)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på mandag 25. januar 2010, klokken 14:35
Har ikke Think'en funksjonalitet for å lade 12v mens bilen står? (det ha PSAene)

Joda, omtrent en gang hvert 30 minutt (mer riktig når spenningen faller under 12.2-12.3V) våkner den til liv og topper 12V-batteriet.

Med CTEK unngår man at spenningen dropper og at bilen skal "våkne til liv", starte lader og ikke minst vannpumpa.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

#11
Interresant spenningskurve vedlagt.

Satte på spenningsloggeren før jeg monterte C-tek i nye Thinken min.

Først ses at spenningen faller mot ca 12,3V og at DC-DC starter opp kl 03:00 og lader 12V batteriet. Etter en halv time er den fornøyd, og spenningen begynner igjen å synke.

Kl: 05:00 monteres C-tek. (Morgenstund osv...)  Spenningen stiger til 14,4V og pulsvedlikehold startes. Kl: 07:30 kjører kona på jobb, og bilen tar over kontroll av 12V batteriet.

Mens kona er på jobb jobber C-tek'en, og kl 16:00 startes bilen for returen. Deretter sterter C-tek'en opp for å få opp spenningen igjen.

Valgte denne gangen å kjøpe billigste C-tek'en som lader med max 800mA. Den koster under 400 NOK med rabatt, og tar mindre plass under serviceluka. 12V og 114V tas nå direkte fra kontaktorboksen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Elmo på søndag 24. januar 2010, klokken 23:48
Ctek Zafir 45 leverer i følge Clas Ohlson max bare 3,3A.  Er det nok?
Det nok med 0,15A til å holde 12V batteriet toppladet når Th!nk classic står lange perioder.

Sitat fra: Elmo på søndag 24. januar 2010, klokken 23:48
Vil ikke kortsluttningsvernet i den da kutte når bilen trekker mye strøm?  Men det gjør kanskje ikke noe?
Kortslutningsvernet i CTek er strømbegrenser (ikke cut off), så det går fint.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. februar 2011, klokken 17:27
Interresant spenningskurve vedlagt.
Ja, den ble vel omtrent som forventet?

Problemstillingen er vel om batteriet "koker tørt" av å være så mye i området 13,8 - 14,4 V.

Har du fått og testet DC/DC omformeren fra Elfa?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#14
Venter enda på Elfa laderen. Tar sin tid å få varer fra Sverige.

Er også skeptisk til den høye spenningen, men det ligger innenfor spenninspesifikasjonene for batteriet.

Mener andre C-tek'er holdt en lavere spenning. Kan være at det høye stillstandsforbruket som gjør at den holder seg i ladefasen, i stedet for å gå inn i vedlikeholdsfasen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA