Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Underlig pipelyd fra bilen

Startet av christofferv, torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

christofferv

Hei.

For en månedstid siden hentet jeg min Leaf, og er ikke særlig erfaren med batteribruken enda. Jeg kjenner omtrentlig batteribruk de plassene jeg kjører ofte, men som uerfaren elbil-bruker kan det være vanskelig å legge opp ruter.

Derfor lurer jeg på: Hva skjer dersom bilen går til 0%? Bilforhandleren mente det kunne være så mye som 8% igjen av batteriet når det dukket opp 0% i displayet. Altså at det var et slags "reservebatteri" på ca 8%. Noen som har testet å kjøre til 0%? Hvor langt kommer man? Stopper bilen?

Takk på forhånd! :)

emil

Alt kommer jo an på vær, føre, klimaanlegg, kjøremåte osv.

Skal du ha bedre kontroll over gjenværende batteri anbefaler jeg appen LeafSpy for android-telefoner og en OBDII-Blåtann dongle(alt. LeafStat for iOS med OBDII-WIFI). Pro-versjonen av LeafSpy kan gi deg mye mer nyaktig informasjon om gjenværende kapasitet, men selv gratis utgaven gir mye nyttig informasjon.

Når det er sagt så bør du på en normal sommerdag på norske landeveier (~70-80km/t) uten ekstreme stigninger fint klare 2-2.5mil fra du får første varsel om lavt batteri og en god mil fra andre varsel. Siste varsel er "skilpaddemodus" med veldig redusert effekt og da bør du snart mulig oppsøke et sted å lade.

christofferv

Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 11:44
Alt kommer jo an på vær, føre, klimaanlegg, kjøremåte osv.

Skal du ha bedre kontroll over gjenværende batteri anbefaler jeg appen LeafSpy for android-telefoner og en OBDII-Blåtann dongle(alt. LeafStat for iOS med OBDII-WIFI). Pro-versjonen av LeafSpy kan gi deg mye mer nyaktig informasjon om gjenværende kapasitet, men selv gratis utgaven gir mye nyttig informasjon.

Når det er sagt så bør du på en normal sommerdag på norske landeveier (~70-80km/t) uten ekstreme stigninger fint klare 2-2.5mil fra du får første varsel om lavt batteri og en god mil fra andre varsel. Siste varsel er "skilpaddemodus" med veldig redusert effekt og da bør du snart mulig oppsøke et sted å lade.

Takk for raskt svar. Når du sier første varsel, mener du det varselet som kommer ved ca 18%?

Situasjonen er at jeg må kjøre ca 13km, med ca 15% ved start. Det burde vel i utgangspunktet ikke være et problem, men turen avslutter med ca 2km motbakke med bratt stigning. :P

emil

#3
Sitat fra: christofferv på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:41
Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 11:44
Alt kommer jo an på vær, føre, klimaanlegg, kjøremåte osv.

Skal du ha bedre kontroll over gjenværende batteri anbefaler jeg appen LeafSpy for android-telefoner og en OBDII-Blåtann dongle(alt. LeafStat for iOS med OBDII-WIFI). Pro-versjonen av LeafSpy kan gi deg mye mer nyaktig informasjon om gjenværende kapasitet, men selv gratis utgaven gir mye nyttig informasjon.

Når det er sagt så bør du på en normal sommerdag på norske landeveier (~70-80km/t) uten ekstreme stigninger fint klare 2-2.5mil fra du får første varsel om lavt batteri og en god mil fra andre varsel. Siste varsel er "skilpaddemodus" med veldig redusert effekt og da bør du snart mulig oppsøke et sted å lade.

Takk for raskt svar. Når du sier første varsel, mener du det varselet som kommer ved ca 18%?

Situasjonen er at jeg må kjøre ca 13km, med ca 15% ved start. Det burde vel i utgangspunktet ikke være et problem, men turen avslutter med ca 2km motbakke med bratt stigning. :P

18% skulle være riktig. Da har du igjen litt over 3 kWh til bruk før skilpaddemodus. Skal du kjøre 13km må du bare passe på å holde et snittforbruk under 2 kWh/mil og det bør ikke være noe stort problem.

LowBatteryWarnling kommer med ca 3.8 kWh igjen på batteri
VeryLowBatteryWarning kommer med ca 1.8 kWh igjen på batteriet

Skilpaddemodus er litt mer varierende, men kommer med ca 0.5 kWh igjen på batteriet. De siste par hundre Wh på batteriet er ikke tilgjengelig, så skilpaddemodus er i praksis stop hvis du ikke har nedoverbakke.

Etter skilpaddemodus går bilen over i N og du kan bare bytte mellom P og N for å bli trukket/dyttet bort.

Har du kjørt langtur fra full til tom og fått opp skilpadden kan det faktisk være nok å la bilen stå en halvtime-time og la batteripakken få balansere seg litt og du kan få en del km tilgjenglig. Ved mange kortere turer og pauser vil derimot skilpadden holde seg.

christofferv

Jøss! Takk for svært informativt svar. Tror denne må printes ut og legges igjen i bilen til flere av oss! :P

Da er det jo bare å kjøre på da, og krysse fingrene og håpe på at jeg kommer frem!

emil

Sitat fra: christofferv på tirsdag 08. september 2015, klokken 14:17
Jøss! Takk for svært informativt svar. Tror denne må printes ut og legges igjen i bilen til flere av oss! :P

Da er det jo bare å kjøre på da, og krysse fingrene og håpe på at jeg kommer frem!

Anbefaler å bli kjent med hvor grensene ligger i din bil og din kjørestil under trygge omgivelser. Og vil du ha mer kontroll enn det prosentvisningen gir så bør du vurdere LeafSpy eller LeafStat.

nr1rayner

Ei stund siden jeg har vært så lavt, så litt rusk i husken.. Den teller ned til ca 6-7%, etter det viser den bare streker.
Har funnet svært lite info om når skilpadda kommer (og aldri sett den selv annet enn når bilen "startes"), og hva som skjer da.. Rekkeviddeangsten melder seg hardt når det står --- og ***** kan man trygt si!! Men det er da fortsatt litt igjen. Jeg kjørte ca 2-3km i svak oppoverbakke, tørt og varmt vær, etter ---. Gikk helt fint (den gangen)..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jorgen.s

Med forsiktig kjøring går det nok helt fint.

Jeg kjørte fra Gardermoen til Berger (Hurtigladeren på MCDonalds ved Sharifs) med 3 streker og 18km på gjettometeret på vinteren litt etter at jeg fikk min 2012 Leaf.

Kjørte rolig på sideveiene gjennom kløfta osv, men måtte ut på E6 noen få kilometer. Fikk da LBW omtrent ved avkjøringa til Jessheim, og trillet videre i 50-60km til jeg nærmet meg Berger. Siste 4-5 km kjørte jeg på VLBW (Denne ruta: https://goo.gl/maps/9r2qm), det er oppover, men ikke mer enn ca 100 høydemetere. Fikk aldri Skilpadda.

Da jeg koblet til laderen mente den at det var 7% gjenstående på batteriet.
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

jj44nn


Jeg kjørte i 5-10min i 50km/t på sideveien fra rygge-oslo da batteriet viste --, da jeg kom frem til hurtigladingen på mcdonalds stod det 1%.
Vet noen om jeg kunne klart å kjøre litt lengere?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Olee

Sitat fra: jj44nn på torsdag 17. september 2015, klokken 11:28

Jeg kjørte i 5-10min i 50km/t på sideveien fra rygge-oslo da batteriet viste --, da jeg kom frem til hurtigladingen på mcdonalds stod det 1%.
Vet noen om jeg kunne klart å kjøre litt lengere?
Fikk du opp skilpadda? Mener jeg har vært nede i 0% på en ABB lader en gang!

jj44nn

Sitat fra: Olee på torsdag 17. september 2015, klokken 17:42
Sitat fra: jj44nn på torsdag 17. september 2015, klokken 11:28

Jeg kjørte i 5-10min i 50km/t på sideveien fra rygge-oslo da batteriet viste --, da jeg kom frem til hurtigladingen på mcdonalds stod det 1%.
Vet noen om jeg kunne klart å kjøre litt lengere?
Fikk du opp skilpadda? Mener jeg har vært nede i 0% på en ABB lader en gang!

Usikker om jeg fikk skilpadde, hadde ikke hørt om "skilpadde" før nå.
Får teste igjen neste gang.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA