Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugeot 106 EL - bremser, servo, vakuumpumpe...

Startet av Mateusz, torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:45

« forrige - neste »

Rødkleiv

Etter kun én tur på min 4 mils jobbrute (hvorav motorvei utgjør 3 mil) vil jeg foreløpig anslå at forbruket øker med 10% med Thule Wingbars påmontert. Dette er målt mot mitt snitt forbruk ved tørt føre de siste ukene. (Nedbør har større effekt på forbruket, jeg har målt helt opp mot 25% merforbruk ved kraftig regn.)

Støynivået er imidlertid en issue. Hvinelyden som kom når jeg monterte greiene feil vei, er der fortsatt når de står korrekt montert. Dog noe redusert. Er det flere som har disse og har erfaringer med støyen?

Smiling when sailing

Har hatt wingbars på taket siden slutten av 2012. For dwt meste med takboks på. Ved hastigheter rundt 60-70 km/t hører jeg ingen lyder og meforbruket er mindre enn 10 prosent. Ved høyere hastiheter øker dog merforbruket betydelig. Har ikke hørt noen sjenerende lyder bortsett fra ved sidevind i hastigheter opp til 100 km/t på ferie i finnland med enten bare wingbar eller kajakk/er eller takboks. Muligens er jeg ikke spesielt lydsensitiv.
Blå Leaf, Tromsø

nr1rayner

Har ikke vært noe tema med skistativ for meg, så aner ikke hvordan det festes på Leafen..
Er det faste punkter på den, eller justerbart?
Har mye å si for støy hvor langt frem/bak den kommer.. Og sikkert ditto merforbruk ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

gausel

Har kjørt med disse med ett sykkelstativ på ene sida i hele sommer. Thule det også. Hører ingen pipe/plystrelyd opptil  100kmt ihvertfall. Får nok litt vindsus i dørene pga at dørlistene blir noe forstyrra av hakene på stativet. Har ikke tenkt særlig nøye over det, men har ikke merforbruk som jeg kan skjønne betyr noe i praksis i mine hastigheter ihvertfall. Lite motorveg, heller typisk +-80kmt.
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Rødkleiv

Thule har angitt  nøyaktig på millimeteren hvor langt frem stativet skal festes og hvor stor avstand det skal være mellom fremre og bare "bar". Festemekanismen er svær kloss med gummi mot taket og en gripeklo som festes i døråpningen og strammes. Mistenker at det er denne som lager lyden fra ca 60 km/t og oppover, men da er det jo merkelig at andre med samme stativ ikke hører noe.

Selv datteren vår på 3 år kommenterte lyden i går, så jeg er rimelig trygg på at det ikke er jeg som er hypersensitiv.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA