Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .

Startet av gamer73, torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:04

« forrige - neste »

gamer73

mulig....ser jo at det ikke er noe nytt fra siden dems siden mars 2015.....DET er jo en stund siden....det var sikekrt på konseptnivå...og kom ikke lenger:(

Rettelse august..fremdeles en stund siden det og....

dabis

Det å ta med seg vekten av en godt voksen mann som denne er noe jeg har lyst til og prøve på.
Det kan trekkes 9000W i x antal minutter så at man får ei mil ekstra med denne hadde jeg jo trodd:

https://www.komplett.no/product/744083/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups/bluewalker-pw-ups-vfi-10000prt-lcd#
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

PokerFjes

Sitat fra: dabis på mandag 04. januar 2016, klokken 20:33
Det å ta med seg vekten av en godt voksen mann som denne er noe jeg har lyst til og prøve på.
Det kan trekkes 9000W i x antal minutter så at man får ei mil ekstra med denne hadde jeg jo trodd:

https://www.komplett.no/product/744083/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups/bluewalker-pw-ups-vfi-10000prt-lcd#

Jeg må nok dessverre skuffe deg. 9000 watt er effekten den kan levere (i e-Golfen trenger vi forøvrig ikke mer enn 3600 watt, siden det er maks AC-lading i bilen.
Forøvrig er ikke batteripakka er nemlig bare på 2.1kWh. Hvis du ser spesifikasjonene, så er det 20 batterier på 12V og 9Ah (108Wh/stk) - 20x108Wh == 2160Wh. Av disse mister du ca 20% - 400-450Wh i ladetap - da sitter du igjen med et ganske kostbart batteri på 1.7kWh.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Da har jeg gjort et lite testcase på lavterskel nødløsning med batteri og inverter i bagasjen. For snaue 20k blanke kroner og 75kg ekstra vekt, kan du få en nødreserve som gir deg mulighet til å lade 10km på 40 minutter (forbruk som på en snill vinterdag).
De 20 tusen kronene hadde jeg heller brukt på å installere en Eberspächer - og på den måten trolig unngått å bruke 2-3kWh på oppvarming av bilen.


1x   CTEK Multi XT 14000, 0,5kg -                    2500kr
2x   Leoch 100Ah Deepcycle AGM 12V, 32kg/stk - 2895kr x2 =     5790kr
1x   Inverter 24V 8000W max/4000W cont, 90% effektiv, 9,5kg -    7500kr
1x   EV-Institute 16A ladekabel, 1kg -                        3800kr
Totalt                                     19590kr

Effektivitet inverter/lader: 0,9*0,8 = 72%
Kapasitet batterier: 100Ah * 12V * 2 = 2400Wh
Strøm til batteriet: 2400Wh * 0,72 = 1728Wh
Rekkevidde ved 1,728kW/10km = 10km
Ladetid 2400Wh/3600W = 40minutter
Totalvekt = 74kg
Opplading av AGM-batteriene tar ca 7-8 timer (14A)

Bytter man til to stk li-ion batterier blir totalvekten respektable 40kg, men totalprisen blir 34k
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

pwb

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 05. januar 2016, klokken 16:02
Da har jeg gjort et lite testcase

Har du faktisk testet og målt dette? 12V 100Ah på det batteriet betyr vel at man kan hente ut 5A i 20 timer, totalt 100A, men ikke at man kan hente ut 100A på 1 time, man kan vel klare å hente ut ca 50A i en time på det batteriet så vidt jeg kan se ut fra denne?
http://www.atbatt.com/media/sku_pdf/LPG12-100.pdf

PokerFjes

Sitat fra: pwb på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:12
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 05. januar 2016, klokken 16:02
Da har jeg gjort et lite testcase

Har du faktisk testet og målt dette? 12V 100Ah på det batteriet betyr vel at man kan hente ut 5A i 20 timer, totalt 100A, men ikke at man kan hente ut 100A på 1 time, man kan vel klare å hente ut ca 50A i en time på det batteriet så vidt jeg kan se ut fra denne?
http://www.atbatt.com/media/sku_pdf/LPG12-100.pdf
Hah, absolutt ikke - jeg glemte helt bort utladingshastighet  :-[
Nå husker jeg hvorfor jeg så på LiFePo4 forrige gang jeg undersøkte denne typen løsning :). Jeg tror ikke Li-Ion batteriet jeg linket til klarer mer enn 3C utladning heller - og da er det i ferd med å bli dyrt.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Råde

Høres ut som dead end hele greia. Bedre å putte pengene på sparegrisen og vente på Bolt/model 3/leaf/osv osv ;)
e-Golf | X75D

gamer73

ja..hurtigladestasjoner overalt virker som den beste løsningen...i stedet for alle mulige bærbare atomkraftverk i baggasjerommet hehe. Og det er jo ladestasjoner overalt det virker som det satses på:)

PokerFjes

Har man et reelt behov for en elektrisk reservekanne vil jeg påstå at en gul Kipor 2600 er det beste og billigste valget. Jeg har ikke prøvd, men jeg tror den skal klare å levere en relativt ren 10A kontinuerlig.
Et slikt aggregat koster 5-7.000kr.

Dersom det er rekkevidde på vinteren som er problemet tror jeg det er 20-30km rekkevidde å hente på å montere en eberspächer parkeringsvarmer til 16-17.000kr
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Sitat fra: Sven-E på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:22
Sitat fra: EAKF på fredag 11. september 2015, klokken 13:17
Etter å ha studert dette litt, ser jeg at dette ikke er noe annet enn et batteri som du kan lade høyspentbatteriet med på 16A. D.v.s at man skal man benytte seg av denne på en kjøretur, må man stoppe bilen, sette i laderen på 16A, vente et par-tre(?) timer og så kjøre videre..
Det spørs om du ikke studerte det litt dårlig.
For €3660 tillegg i prisen, kobles denne til eksisterende batteri.
Den blir rett og slett en ekstra modul i batteriet du allerede har i bilen.
Håper den isåfall lades fra den vanlige combokoblingen... for det hadde vært skikkelig dritt å måtte ha bakluka åpen for å lade extenderpack'en.
Med 8 ekstra kWh lander vi med 30kWh i e-Golfen.. til den nette sum av 141.000 kroner :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:32
Sitat fra: Sven-E på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:22
Sitat fra: EAKF på fredag 11. september 2015, klokken 13:17
Etter å ha studert dette litt, ser jeg at dette ikke er noe annet enn et batteri som du kan lade høyspentbatteriet med på 16A. D.v.s at man skal man benytte seg av denne på en kjøretur, må man stoppe bilen, sette i laderen på 16A, vente et par-tre(?) timer og så kjøre videre..
Det spørs om du ikke studerte det litt dårlig.
For €3660 tillegg i prisen, kobles denne til eksisterende batteri.
Den blir rett og slett en ekstra modul i batteriet du allerede har i bilen.
Håper den isåfall lades fra den vanlige combokoblingen... for det hadde vært skikkelig dritt å måtte ha bakluka åpen for å lade extenderpack'en.
Med 8 ekstra kWh lander vi med 30kWh i e-Golfen.. til den nette sum av 141.000 kroner :)

141 tusen hmm..omtrent det en LEAF koster;)..kanskje bedre å kjøpe en brukt LEAF å taue den etter seg som et ekstra batteri;)

jensjacob

#41
Apropos 'taue' ...
Var det herinde på elbilforum.no eller var det et andet sted jeg læste om en der mente han kunne hente to elbiler i Tyskland og køre hele vejen ved skiftevis at trække den ene som så kunne regenerere indtil de to biler så byttede når batteriet i den forreste var tom. Og så fremdeles hele vejen hjem.
;D ;D ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

EAKF

Sitat fra: Sven-E på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:22
Sitat fra: EAKF på fredag 11. september 2015, klokken 13:17
Etter å ha studert dette litt, ser jeg at dette ikke er noe annet enn et batteri som du kan lade høyspentbatteriet med på 16A. D.v.s at man skal man benytte seg av denne på en kjøretur, må man stoppe bilen, sette i laderen på 16A, vente et par-tre(?) timer og så kjøre videre..
Det spørs om du ikke studerte det litt dårlig.
For €3660 tillegg i prisen, kobles denne til eksisterende batteri.
Den blir rett og slett en ekstra modul i batteriet du allerede har i bilen.
Vær vennlig å henvis til en eller annen kilde som bekrefter det du sier; at den kan integreres i e-Golf'ens eksisterende batteri. 
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

pwb

Sitat fra: jensjacob på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:01
Apropos 'taue' ...
Var det herinde på elbilforum.no eller var det et andet sted jeg læste om en der mente han kunne hente to elbiler i Tyskland og køre hele vejen ved skiftevis at trække den ene som så kunne regenerere indtil de to biler så byttede når batteriet i den forreste var tom. Og så fremdeles hele vejen hjem.
;D ;D ;D

ha ha ha. Evighetsmaskiner finnes ikke. I tillegg så er det beste på en elbil alltid å trille enn å regenerere hvis man tenker på å bruke minst mulig/komme lengst mulig. Har man kjørt såpass fort at man må regenerere så taper man energi da man ikke klarer å regenerer like mye som man brukte. Så det å taue en elbil med en elbil vil gi kortere rekkevidde enn de to til sammen, så hvis de kan kjøre 250km hver seg så kanskje man kommer 400km med å taue og bytte på. Men klart at han har jo rett hvis han ikke skal kjøre lenger enn da f.eks 400km.

jensjacob

Skal det forstås sådan at du mener at en bil der trækker en bil der regenerer (B) kan køre ligeså langt som en bil der trækker en frit rullende bil (A) ?? I dette tilfælde 125 km. Jeg antager at vandret underlag er underforstået.

Mener du det alvorligt ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA