Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .

Startet av gamer73, torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:04

« forrige - neste »

gamer73

Hei,

Jeg husker vagt jeg leste noe om dette her på forumet for en tid tilbake, men finner ikke ut hvor.

Jeg tenker da på om det er mulig å kjøpe et lite batteri som man kan ha i baggasjerommet i nødstilfeller. Tenker da helst på lange turer og kanskje da spes om vinteren over fjelloverganger etc.

Finnes det slike batteri tilgjengelig? Og er det noe som IKKE koster mer enn snaue 1000 lappen etc?

Hva muligheter har man?

Og er dette i det hele tatt mulig? Dvs lade bilen med et reservebatteri? (jeg er ikke spes flink i EL-faget;))

PokerFjes

Hei, dette er ikke så greit å få til idag uten en del ulemper som kostnad og vekt. Jeg har vurdert det samme, både å ha en generator i bilen, og å ha et batteri med en inverter som gjør at du kan bruke den medfølgende ladekabelen.

Den laveste ladefarten e-golfen kan lade på er 5A (ca 1100W kontinuerlig), men da bruker du trolig en time på å lade 5-6km.
For å få til dette bør du ha en generator som leverer kontinuerlig ren strøm rundt 1400-1500W. Produsentene oppgir alltid maks strøm en generator kan levere, ikke kontinuerlig. Dvs at du må opp på 2kW enhetene til Honda (=grisedyrt men dønn solid) eller Kipor (=billigere og trolig godt nok).
Honda EU 20i koster 17k, og den er ikke akkurat liten

Kipor IG2000 koster ca 5k.


Skal du lade på 10A må du opp på en slik (ca 30k+)


Eller en slik (Kipor IG2600)



Det er et firma som mener de skal lage en Jerr.E-can - altså jerry-kanne for e-bil. Dette er en liten bensingenerator. Problemet er at det er veldig usikkert hva denne skal klare å levere. De påstår at den 5 liter store tanken skal klare å lade 10kW på en time, noe som er ganske umulig for en generator av den størrelsen - med mindre vi snakker om en liten portabel atomreaktor :). Men vi venter i spenning på http://www.star-engines.com/#home
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

ahh men artig lesning og det kan jo være det kommer noe som ikke koster altfor mye snart:)

fint å se at dem prøver å utvikle noe ihvertfall.

PokerFjes

#3
Når det gjelder å nødlade med batterier og inverter (en omformer som gjør om 12V DC til 230V AC) er dette heller ikke så lett. En 1500W inverter med ren sinus koster fort 4k. Problemet er at det er ikke så mange batterier som klarer å levere strøm raskt nok til en slik inverter.

Et vanlig hyttebatteri (AGM) på 12v 200aH har 2,4kWh kapasitet (nok til ca 10-12km rekkevidde), men dette kan bare levere ca 600W før det blir usunt, og det er ikke nok for å lade golfen på minste hastighet.
For å få høy nok ladehastighet må du ha to slike batterier, og da drar du på ganske mange kilo.
Optima sin YellowTop serie kan kanskje klare å levere nok strøm, men da snakker vi om 5-6k kostnad for batteriene.

LiFePO4 batteri på 12V 200aH har samme kapasitet som over, og kan levere strømmen veldig mye raskere (12kWh hvis jeg ikke tar feil), men et slikt batteri koster flere titusen.....

Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så kan man betale for mange bilberginger (minst 10?) for prisen av billigste løsning med generator. Det er bare hakket mer pinlig å stå tom i veikanten og ringe Viking for 8. gang ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektrolux

Fullt mulig, og fremdeles har ikke norske myndigheter laget regler som forbyr dette.

Nå koster batteri en viss pris / kWt og for 1000 kr får du knapt 500m økt rekkevidde. Minsteprisen på et boosterbatteri vil være DC-DC omformer og tilkobling mot bilen + en batteribank, så under 10 000 kr er neppe mulig. Sannsynligvis er realistisk prising i området 30-50 000 kr for 50-80 km ekstra rekkevidde.

På årets Wave kjørte en e-Golf med en slik pakke med stor suksess, og konseptet utvikles for kommersielt salg.

http://brex-wave.blogspot.ch/

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PokerFjes

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:58
Fullt mulig, og fremdeles har ikke norske myndigheter laget regler som forbyr dette.

Nå koster batteri en viss pris / kWt og for 1000 kr får du knapt 500m økt rekkevidde. Minsteprisen på et boosterbatteri vil være DC-DC omformer og tilkobling mot bilen + en batteribank, så under 10 000 kr er neppe mulig. Sannsynligvis er realistisk prising i området 30-50 000 kr for 50-80 km ekstra rekkevidde.

På årets Wave kjørte en e-Golf med en slik pakke med stor suksess, og konseptet utvikles for kommersielt salg.

http://brex-wave.blogspot.ch/
Nå er det vel ikke noe behov for å forby lading fra en kilde som bruker medfølgende godkjente ladekabel?
Vedrørende b-rex - det var forferdelig mange bilder og lite tekst :). Hva veide pakka? Hvor mange kWh ekstra? Hvordan har de koblet extenderen til bilen?
Det skal vanskelig la seg gjøre å bruke noe slikt uten å si fra seg garantien på bilen, og det er vel de færreste som tør på en elektrisk bil.

For å ha en offline pakke i bagasjen som man kan DC-lade fra, så tipper jeg det er mange hindre. Både ladespenningen som vil kreve at en elektriker gjør jobben, og så må man ha et styringssystem for å kontrollere ladingen?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Tror det beste er å legge penger i skjøteledning, diverse overganger, hurtiglading og noen vinflasker eller andre lignende gaver man kan gi til snille mennesker som låner bort en kontakt når du står der tom for strøm.

PokerFjes

Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 10:26
Tror det beste er å legge penger i skjøteledning, diverse overganger, hurtiglading og noen vinflasker eller andre lignende gaver man kan gi til snille mennesker som låner bort en kontakt når du står der tom for strøm.
Helt klart enig. Mye billigere er det også. Men jeg forstår TS ønske om å klare seg sjæl ;). Foreløpig har jeg ikke stoppet ufrivillig, men måtte spørre pent om nødstrøm bare 2km unna hurtigladeren i Notodden.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

ja hehe hadde vært kjekt å ha en "reserve-kanne" baki på vinterstid, men jeg skjønner at tiden IKKE er inne for noe slikt ennå. Men om et par år så kan det jo være det er blitt standard:)

TB

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:30
Det er et firma som mener de skal lage en Jerr.E-can - altså jerry-kanne for e-bil. Dette er en liten bensingenerator. Problemet er at det er veldig usikkert hva denne skal klare å levere. De påstår at den 5 liter store tanken skal klare å lade 10kW på en time, noe som er ganske umulig for en generator av den størrelsen - med mindre vi snakker om en liten portabel atomreaktor :). Men vi venter i spenning på http://www.star-engines.com/#home
Leste om Jerr.E-can på forum, eller annan stad - der det var beskrive som at den har er basert på brenselcelle? Om det stemmer skal eg ikkje påstå - ei heller kva prisen blir...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: TB på tirsdag 08. september 2015, klokken 23:08
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:30
Det er et firma som mener de skal lage en Jerr.E-can - altså jerry-kanne for e-bil. Dette er en liten bensingenerator. Problemet er at det er veldig usikkert hva denne skal klare å levere. De påstår at den 5 liter store tanken skal klare å lade 10kW på en time, noe som er ganske umulig for en generator av den størrelsen - med mindre vi snakker om en liten portabel atomreaktor :). Men vi venter i spenning på http://www.star-engines.com/#home
Leste om Jerr.E-can på forum, eller annan stad - der det var beskrive som at den har er basert på brenselcelle? Om det stemmer skal eg ikkje påstå - ei heller kva prisen blir...

Det siste jeg hørte var Wankel-motor med alle utfordringene det medfører. Men som "reservetank" med begrenset antall brukstimer kan den kanskje holde i motsetning til mange av de som har vært plassert i biler.

TB

Her er eksempel på brenselcelle, men den klarer berre 40 Watt - dvs. det er langt til 10 kW....

Efoy Brenselcelle
http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197/efoy-brenselcelle-batterilader-p-2653
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jensjacob

Bare tag nogle almindelige 12V blyakkumulatorer med i bagagerummet - så mange du gider. De er ikke så dyre og de er lette at lade med billig teknologi.

Dem kobler du så på bilens almindelige 12V akkumulator ude i motorrummet. Det er nemlig rigtig smart fordi bilens DC-DC konverter til dens 12 V akkumulator virker begge veje. Det er også en af grundende til at man ikke får lov at køre litiumbatteriet helt fladt, fordi det sidste du bruger så ville være strømmen i denne akkumulator som jo er en meget vital del for bilens øvrige elektroniske og sikkerhedsmæssige funktioner.

Når du så har koblet batterierne på akkumulatoren, så kan bilens batterisystem jo monitorere at der er meget mere strøm at komme efter der og så vil den føromtalte DC-DC konverter begynde at virke den anden vej og vupti, så har du fået lidt ekstra rækkevidde  :)

Jeg vil gætte på at for hver to blyakkumulatorer du gider sætte i så får du det der svarer til 1½ ekstra reservetank.
Men husk at blyakkumulatorer har det omend værre end lithiumbatterier i koldt vejr. Det er også meget vigtigt at de ikke bliver helt afladet. Derudover er der jo risiko for brintlækager så jeg vil anbefale at du kører med bagklappen på klem når du bruger denne løsning. Man kunne også vælge elektrolytisk forseglede blybatterier, men de er dyre og har ofte mindre kapacitet i forhold til deres vægt og rumfang.

(forsinket aprilsnar)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

TB

Sitat fra: jensjacob på torsdag 10. september 2015, klokken 22:52
Bare tag nogle almindelige 12V blyakkumulatorer med i bagagerummet - så mange du gider. De er ikke så dyre og de er lette at lade med billig teknologi.

Dem kobler du så på bilens almindelige 12V akkumulator ude i motorrummet. Det er nemlig rigtig smart fordi bilens DC-DC konverter til dens 12 V akkumulator virker begge veje. Det er også en af grundende til at man ikke får lov at køre litiumbatteriet helt fladt, fordi det sidste du bruger så ville være strømmen i denne akkumulator som jo er en meget vital del for bilens øvrige elektroniske og sikkerhedsmæssige funktioner.
Du er 162 dager for seint ute.... eller 204 dager for tidleg....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA