Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slå seg sammen med amcar.no?

Startet av Tony, onsdag 17. februar 2010, klokken 16:53

« forrige - neste »

Tony

Er det noen som hvet hvor man kan få rekondisjonert batteriene?

Enviro Drammen hadde ikke mulighet til å ta imot andre biler en de som de hadde solgt.
Bugge hadde kanskje tid i mai.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Ken

Der er mulig å gjør det selv. Det handler om tid og innsats.
Vi befinner oss i et problemstilling hvor alt for få elbilkyndige er villige til å utføre reparasjoner på andres biler. Arbeidet er ikke særlig lønnsom og tar lang tid.
Si ifra hvis du har en stå på mentalitet og er villig til å lære.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på fredag 22. januar 2010, klokken 23:59
Si ifra hvis du har en stå på mentalitet og er villig til å lære.
Jeg har akkurat kommet meg i den modusen. Kjøpt det som skal til av utstyr og hadde såvidt startet på recondisjonering av egne 30 blokker - da sprengkulda kom og satte en foreløpig stopper for prosessen (orker ikke stå i trekkfull garasje i 20 minus)  :o

Tror dessverre vi minst ser påske før jeg har mulighet til å hjelpe noen andre
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Trenger du recondisjonering eller reperasjon?

Dersom det bare er snakk om recondisjonering tar du en tur til huggeren og henter med deg 10-20 stk 12V hallogenpærer.

Disse kobles så opp over hver enkelt blokk og du lar dem lade blokken ut. La pærene stå tilkoblet et par døgn.

Etter det bruker du en strømforsyner og tilfører 5-10A i 10 min og ser hvilke blokker som spetter opp i over 6 volt.  Disse vil i 90% av tilfellene være OK.

Denne metoden må ikke forveksles med metodne jeg, Elmo, Pluto, Ken, og Elbilshop benytter, men vil kunne hjelpe deg i mangel på kapasitet hos oss.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tony

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2010, klokken 07:35
Trenger du recondisjonering eller reperasjon?

Dersom det bare er snakk om recondisjonering tar du en tur til huggeren og henter med deg 10-20 stk 12V hallogenpærer.

Disse kobles så opp over hver enkelt blokk og du lar dem lade blokken ut. La pærene stå tilkoblet et par døgn.

Etter det bruker du en strømforsyner og tilfører 5-10A i 10 min og ser hvilke blokker som spetter opp i over 6 volt.  Disse vil i 90% av tilfellene være OK.

Denne metoden må ikke forveksles med metodne jeg, Elmo, Pluto, Ken, og Elbilshop benytter, men vil kunne hjelpe deg i mangel på kapasitet hos oss.
Det er snakk om recondisjonering, det ble annbefalt av Bugge til forrige eier av bilen.
Dette skulle jeg gjerne gjort selv, Men hvis jeg forstår deg rett er dette en måte å sjekke alle blokkene på.
Gjør ikke EvLite det? (når jeg får instalert det)
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Elmo

#5
EvLite sjekker ikke blokkene (og er ikke noe man installerer),
EvLite er et intrument for å starte ulike ladeprogrammer (i praksis for å kunne gjøre vannservice selv)  og siste versjon leser også ut feilkoder. http://www.tuer.co.uk/evlite.htm

Robometer og PakTrakr derimot, overvåker (sjekker) blokkene kontinuerlig under kjøring - les mere her:
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Systemer_for_overv.C3.A5kning_av_batteriene

Å få blokkene ladet helt ut med lyspære-prosedyren Elektrolux beskriver gir en viss/smule recondisjoneringseffekt, i tillegg til at det gir en indikasjon på hvilke blokker som er liv laga (fattigmannsrecondisjonering).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Les også dette:

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Har du en fungerende pakke er det ikke vits i å styre for mye. Kjører du pakken tom en gang iblandt er det bra nok.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

#7
Sitat fra: Tony på lørdag 23. januar 2010, klokken 14:40
Det er snakk om recondisjonering, det ble annbefalt av Bugge til forrige eier av bilen.

Jeg kjenner jo bilen fra tidligere eier, og selv om bilen fungerer greit, så er det ting som tyder på at noe vil kunne dukke opp.
En rekondisjonering vil gi deg en avkrystallisering og tilstand/kapasitet på blokkene, men kjører du bilen riktig (ikke la den stå fulladet over tid) så burde det fungere greit.
Vil på det sterkeste anbefale et Robometer slik at du får beskjed med en gang noe begynner å gå galt.
Produsenten er tom i øyeblikket, og vi vet ikke helt når det kommer igjen.
Kansje Elektrolux vet noe mer?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

børre

dette hørtes interresant ut.   Er det,litt tid og lærevilligheit som skal til for å kunne gjer dette sjølv, er eg interresert :)

Ang, fattigmansmetoden. Når ein skal tilføre strøm 5-10A er det snakk om ei strømforsyning,kva spenning,6v?

har to blokker som er sprukke og fekk anbefalt å sjekke alle.. prøvte å få tak i han på elcare i bergen men fekk ikkje svar,noken som veit om han fortsatt holder på med dette?
peugeot 106.

El rayo

Sitat fra: børre på lørdag 23. januar 2010, klokken 20:27
Ang, fattigmansmetoden. Når ein skal tilføre strøm 5-10A er det snakk om ei strømforsyning,kva spenning,6v?
Hvis du lader hver blokk (6V) for seg bruker du en 6V lader. En lader til blybatterier er OK til 10 minuttter lading.

Har du bare en 12V lader, som er mest vanlig, kobler du to blokker i serie (etter hverandre): pluss på den ene blokka til minus på den andre blokka. 12V laderens minus til den ledige minuspolen på den første blokka og laderens pluss til den ledige plusspolen på den andre blokka.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Tony

Da har jeg en plan.
En FMR (fattigmannsrecondisjonering) Kunne jeg tenke meg å utføre selv.
Elekttrolux kunne levere robometer i løpet av mars, så jeg gjør ingenting før det.
Nå tror jeg det ikke er noen feil på batteriene siden kjørelengden er i sammsvar med det forrige eier sa(mulig noe bedre) Og ladelampen slo ikke in før 8%.
I tillegg har jeg gått helt tom (ufrivillig) 2 ganger siden august 09 og lade/kjøreregler følges nøye.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

elektrolux

Mye arbeid som kanskje ikke er nødvendig.

Vent heller til Robometeret kommer, og tøm pakken ned så langt som Robometeret tilsier er fornuftig.

Har du svake blokker kan disse ryke under FMR. Dette er blokker som ellers kunne holdt en stund uten slik belastning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tony

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. januar 2010, klokken 10:44
Mye arbeid som kanskje ikke er nødvendig.

Vent heller til Robometeret kommer, og tøm pakken ned så langt som Robometeret tilsier er fornuftig.

Har du svake blokker kan disse ryke under FMR. Dette er blokker som ellers kunne holdt en stund uten slik belastning.

Ok.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG


elektrolux

De er nok beregnet på små celler, ikke 100Ahr som vi bruker.

Vi som recondisjonerer i Norge bruker dette: 

http://www.westmountainradio.com/CBA_ham.htm

Sammen med en eller to slike:

http://www.westmountainradio.com/CBAAmplifier.htm
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA