Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klattlade opp til 80%

Startet av Dadid, onsdag 07. oktober 2015, klokken 11:54

« forrige - neste »

bjaolsen

Det høres jo bedre ut, jeg skal se å få satt inn en måler selv. Så får jeg følge med på forbruket i bilen og måleren.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Sitat fra: Speeder på mandag 07. september 2015, klokken 21:52
Sitat fra: nime01 på mandag 07. september 2015, klokken 21:29
Sitat fra: Speeder på mandag 07. september 2015, klokken 21:02
Altså hvor mange KWh som trekkes fra nettet før batteriet er ladet 22kWh?
Jeg stusset litt over det enormt høye strømforbruket vi fikk i vinter, måleren gikk veldig fort rundt til tross for minimalt forbruk ellers. Nå etter at Zoe, ladestasjon og trafo er borte, har vi igjen normal strømregning - selv om vi nå lader 2 biler hjemme. Tydelig at noe ikke var helt som det skulle.
Det må isåfall ha vært stort tomgangstap i trafoen.
Vår Zoe har nå rullet 6079km siden starten April. Energimåleren på kursen til ladestasjonen viser 1370kWh.
Bilen er nesten utelukkende ladet hjemme, kun 2-3 ganger forsøkt på 22kW ladestolpe for morroskyld.
Dette skulle gi ett forbruk på 225Wh per km.
Nå finner jeg ikke snittforbruk for alle kjørte km i bilen, er det mulig? Bilen brukes anslagsvis 2\3 på motorvei rund 100km\t. Jeg vil gjette att snittett vist i bilen er 175-180Wh per km.
Jeg tror det er grunn til å anta att virkningsgraden på ladingen ikke er så ille som 60%.

Jeg leste et sted at tomgangslasten på trafoen som fulgte med  3,6kw ladeboks instalasjonen for ZOE på sterder med IT-strøm har en tomgangslast på 150W. 11kw utgaven av trafoen har antagelig større tomgangslast.

Jeg fikk satt inn en sikerhetsbryter på 3x4mm2 kabelen som går til 3,6 trafoen, slik at når ladepunktet ikke benyttes kan man enkelt "slå av" stømforbruket på kursen til dette ladepunktet.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 02:03
Sitat fra: Speeder på mandag 07. september 2015, klokken 21:52
Sitat fra: nime01 på mandag 07. september 2015, klokken 21:29
Sitat fra: Speeder på mandag 07. september 2015, klokken 21:02
Altså hvor mange KWh som trekkes fra nettet før batteriet er ladet 22kWh?
Jeg stusset litt over det enormt høye strømforbruket vi fikk i vinter, måleren gikk veldig fort rundt til tross for minimalt forbruk ellers. Nå etter at Zoe, ladestasjon og trafo er borte, har vi igjen normal strømregning - selv om vi nå lader 2 biler hjemme. Tydelig at noe ikke var helt som det skulle.
Det må isåfall ha vært stort tomgangstap i trafoen.
Vår Zoe har nå rullet 6079km siden starten April. Energimåleren på kursen til ladestasjonen viser 1370kWh.
Bilen er nesten utelukkende ladet hjemme, kun 2-3 ganger forsøkt på 22kW ladestolpe for morroskyld.
Dette skulle gi ett forbruk på 225Wh per km.
Nå finner jeg ikke snittforbruk for alle kjørte km i bilen, er det mulig? Bilen brukes anslagsvis 2\3 på motorvei rund 100km\t. Jeg vil gjette att snittett vist i bilen er 175-180Wh per km.
Jeg tror det er grunn til å anta att virkningsgraden på ladingen ikke er så ille som 60%.

Jeg leste et sted at tomgangslasten på trafoen som fulgte med  3,6kw ladeboks instalasjonen for ZOE på sterder med IT-strøm har en tomgangslast på 150W. 11kw utgaven av trafoen har antagelig større tomgangslast.

Jeg fikk satt inn en sikerhetsbryter på 3x4mm2 kabelen som går til 3,6 trafoen, slik at når ladepunktet ikke benyttes kan man enkelt "slå av" stømforbruket på kursen til dette ladepunktet.

Tomgangslasten på trafo til 11kW er ca 45W. Trafo til 11kW er en lavtapstrafo fra en anerkjent trafo-produsent. 3,6kW trafo er ikke en lavtapstrafo, og fra en produsent som virker litt mer tvilsom.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Sitat fra: nime01 på mandag 07. september 2015, klokken 21:29
Sitat fra: Speeder på mandag 07. september 2015, klokken 21:02
Altså hvor mange KWh som trekkes fra nettet før batteriet er ladet 22kWh?
Jeg stusset litt over det enormt høye strømforbruket vi fikk i vinter, måleren gikk veldig fort rundt til tross for minimalt forbruk ellers. Nå etter at Zoe, ladestasjon og trafo er borte, har vi igjen normal strømregning - selv om vi nå lader 2 biler hjemme. Tydelig at noe ikke var helt som det skulle.

Trafo borte? Men lader 2 biler. Kva har dere bytta til?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA