Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klattlade opp til 80%

Startet av Dadid, onsdag 07. oktober 2015, klokken 11:54

« forrige - neste »

Dadid

Senaste veckan har jag gjort ett par lite längre körningar vilka inkluderat 3 olika laddstationer.
Jag reagerade på att laddningen gick långsammare än förväntat.
När jag jämförde batterifyllnadsgraden med den förmodade laddtiden konstaterar jag att bilen ser ut att laddas med 5,5kW vid samtliga laddplatser Detta gäller nu även hemma där jag normal laddar med 11 kW (3x16A). Nu precis fyllde jag på lite hemma. med 50% kvar i batteriet angavs laddtiden till 2 timmar. Konstigt nog var effektuttaget på husets elmätare ca 10kW utan andra större förbrukare igång.

Kan någon form av safe mode ha aktiverats i bilen?

Några andra tankar kring mina observationer?

mvh

David

Urs4_2008

Hei, har du en 43 kw lader i nærheten? Kanskje verd å teste det også. Jeg har hørt at R240 har noen utfordringer med lading, men ikke hørt det om R210.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

Dadid

Nej tyvärr ingen 43 kW-laddare i närområdet.
Laddkabeln hemma är omställbar mellan 10A och 32A.
Elmätaren visar som sagt ett effektuttag som överensstämmer med laddinställningen på min portabla laddkabel.
Dvs just nu har jag ställt in laddningen på 16A vilket ger 11kW. Elmätaren visar 11kW, men i bilen avläste jag just 60% 1,5h återstående laddtid.
22kWh *40% = 8,8kWh
8,8 kWh / 1,5 h = 5,87kW
Vart tar resterande 5 kW vägen?

Rav4_EV

Tidsangivelsen er veldig pessimistisk hos Renault. Det er også tatt høyde for utgjevningsladig på slutten som ofte ikke trengs. Ta den reelle tiden til 99% og se om ikke tallene blir bedre.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 07. september 2015, klokken 14:46
Det er også tatt høyde for utgjevningsladig på slutten som ofte ikke trengs. Ta den reelle tiden til 99% og se om ikke tallene blir bedre.

Har det ikke akkurat vært tråder her på forumet som handler om at batteriet IKKE er på 99% med en gang måleren er på 99% men at den faktisk trenger den lange tiden på slutten for å komme opp til faktiske 99% (og 100% til slutt)

Rav4_EV

Var et et spørsmål eller svar, Emil?

Renault er sikkert en så dårlig bil at 5 kW bare forsvinner ut i intet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 07. september 2015, klokken 15:37
Var et et spørsmål eller svar, Emil?

Renault er sikkert en så dårlig bil at 5 kW bare forsvinner ut i intet.

Nå må du ikke bli personlig fornærmet, men du skriver i prinsippet at bilen er ladet til 99% i det bilen viser 99% mens erfaringer gjort i bl.a denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22628.0.html

sier noe annet.

Ellers er det jo tap i ladeprosessen i en Zoe som i alle andre biler. Og for en R210 er tapet mer ved lav ladeeffekt enn noen annen bil/lader, men det er en helt annen sak...

morten69

Det er riktig som Emil sier, dette er diskutert tidligere og problemet som jeg ser på R240 er at når den kommer til 99% og går over fra hurtig til normal lading så er ikke batteriet 99%. Den ligger mellom 85 og 95%, og det er nok derfor den ofte bruker 1-2 timer fra 99% til 100%. Min bil er inne hos motorforum for jeg har klaget på dette. De ble ikke ferdig idag så vi får se imorgen. Jeg kommer tilbake når jeg får igjen bilen.

Men det kan være noe annet på R210 det vet jeg ikke.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

emil

Sitat fra: morten69 på mandag 07. september 2015, klokken 18:30
Det er riktig som Emil sier, dette er diskutert tidligere og problemet som jeg ser på R240 er at når den kommer til 99% og går over fra hurtig til normal lading så er ikke batteriet 99%. Den ligger mellom 85 og 95%, og det er nok derfor den ofte bruker 1-2 timer fra 99% til 100%. Min bil er inne hos motorforum for jeg har klaget på dette. De ble ikke ferdig idag så vi får se imorgen. Jeg kommer tilbake når jeg får igjen bilen.

Men det kan være noe annet på R210 det vet jeg ikke.

Har selv ventet på en R210 Zoe på en Kiwi-hurtiglader der eier av Zoe ikke var tilstede og sett at bilen viste 99% i det jeg ankom og etter at jeg hadde gjort en liten handel på Kiwi hadde kWh måleren på skjermen til laderen økt med over 1kWh mens bilen fortsatt viste 99%.

10 minutters venting totalt sett og jeg kjørte videre til annen køfri hurtiglader.

bjaolsen

Jeg har også sjekket litt rundt dette på min 210, samme "problem" som 240, virker som om %-angivelse ved lading over ca. 85% er høyst veiledende inntil balansering er ferdig. Mulig det er derfor Renault anbefaler at en alltid full-lader og lar ladekabel stå i ?

For øvrig har jeg hørt, men ikke selv bekreftet at Zoe kan være nede i virkningsgrad på kun 60% ved lading på 1-fase 230V..
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Speeder

Sitat fra: bjaolsen på mandag 07. september 2015, klokken 18:45
For øvrig har jeg hørt, men ikke selv bekreftet at Zoe kan være nede i virkningsgrad på kun 60% ved lading på 1-fase 230V..
Ikke riktig så ille, mulig det er verre på 6A? Her er noen bilder jeg tok under lading i vinter.

Zoe 43kW

bjaolsen

Speeder:
Det du har målt der er faseforskyvning, det er "ikke vårt problem", som privatkunde betaler en kun for kWh, det jeg snakker om er hvor mange av våre dyrebare kWh som finner veien helt inn i batteriet i forhold til hvor mange som blir "spist opp" av Chameleon likeretteren i bilen.

Det er kanskje også det som bekymrer trådstarter litt, hvor mye energi/effekt går det egentlig inn i bilen....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW

Speeder

Altså hvor mange KWh som trekkes fra nettet før batteriet er ladet 22kWh?
Zoe 43kW

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW

Speeder

Sitat fra: nime01 på mandag 07. september 2015, klokken 21:29
Sitat fra: Speeder på mandag 07. september 2015, klokken 21:02
Altså hvor mange KWh som trekkes fra nettet før batteriet er ladet 22kWh?
Jeg stusset litt over det enormt høye strømforbruket vi fikk i vinter, måleren gikk veldig fort rundt til tross for minimalt forbruk ellers. Nå etter at Zoe, ladestasjon og trafo er borte, har vi igjen normal strømregning - selv om vi nå lader 2 biler hjemme. Tydelig at noe ikke var helt som det skulle.
Det må isåfall ha vært stort tomgangstap i trafoen.
Vår Zoe har nå rullet 6079km siden starten April. Energimåleren på kursen til ladestasjonen viser 1370kWh.
Bilen er nesten utelukkende ladet hjemme, kun 2-3 ganger forsøkt på 22kW ladestolpe for morroskyld.
Dette skulle gi ett forbruk på 225Wh per km.
Nå finner jeg ikke snittforbruk for alle kjørte km i bilen, er det mulig? Bilen brukes anslagsvis 2\3 på motorvei rund 100km\t. Jeg vil gjette att snittett vist i bilen er 175-180Wh per km.
Jeg tror det er grunn til å anta att virkningsgraden på ladingen ikke er så ille som 60%.
Zoe 43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA