Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Det store spørsmålet?

Startet av cj, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:23

« forrige - neste »

inflames

Flere skriver her at de skal installere 32a veggboks osv osv. For de fleste vil jeg tippe at det ikke er bare bare å legge opp en ny 32a kurs i f.eks garasjen. For min del måtte jeg gravd opp hagen og trukket ny kabel ut til garasjen.

Alternativet da, ble heller å bruke eksisterende 16a kurs med CEE kontakt og siemens kladd som klarer 16a. Har enda ikke greid å forstå hva som skal være tryggere med å innvestere i en veggboks til 7000 kroner?

LMOR

Det kan umulig være tryggere, det er nok derfor du ikke forstår det. 32A installert på plassen vs 16A skrudd sammen på en fabrikk. 32A veggboks har høyere strøm og større risiko for feilmontering.

Men veggboks er tryggere enn en Schuko kontakt i dårlig stand. Det er alle enig i. Så CEE er veien å gå med kladd.

Men risikoen er overdrevet. Det viser all statistikk så langt. De fleste vil oppdage at noe er galt før huset begynner å brenne, og med 10A som nå er standard på Schuko lading, så skal det mye til før det går galt. Ingen ønsker at huset skal brenne ned, så de er oppmerksom på brunsvidde kontakter/støpsel.

Hvis folk er så uvitende som noen mener, så ville vi etter hvert ha sett flere branner pga elbil og hjemmelading. Den ene casen som noen drar fram, var en Think med direktelading på 16A på en allerede belastet kurs. Uten noe logikk/overvåkning i kladden. Ingen biler leveres med en slik løsning i dag.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

inflames

Kjører på CEE med "kladd" og 16a. Har en egen dedikert kurs til ladingen. Lurer da på hva som eventuelt gjøre en veggboks så myyyyye sikrere? Hva har denne boksen inni seg som ikke en kladd har? Ja, noen har innebygd overspenningsvern, dette har neppe kladden.

SveinJ

Sitat fra: inflames på onsdag 04. januar 2017, klokken 11:43
Kjører på CEE med "kladd" og 16a. Har en egen dedikert kurs til ladingen. Lurer da på hva som eventuelt gjøre en veggboks så myyyyye sikrere? Hva har denne boksen inni seg som ikke en kladd har? Ja, noen har innebygd overspenningsvern, dette har neppe kladden.

11kW lading med 16A 3-fas bl.a.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

inflames

Sitat fra: Svein Julton på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:34
Sitat fra: inflames på onsdag 04. januar 2017, klokken 11:43
Kjører på CEE med "kladd" og 16a. Har en egen dedikert kurs til ladingen. Lurer da på hva som eventuelt gjøre en veggboks så myyyyye sikrere? Hva har denne boksen inni seg som ikke en kladd har? Ja, noen har innebygd overspenningsvern, dette har neppe kladden.

11kW lading med 16A 3-fas bl.a.
Nå nevnte jeg aldri ladehastighet og strømstyrke. Har man enfas 16a ser jeg ingen forskjeller, eller tar jeg feil?

Orbit

Sitat fra: inflames på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:05
Nå nevnte jeg aldri ladehastighet og strømstyrke. Har man enfas 16a ser jeg ingen forskjeller, eller tar jeg feil?

Med CEE er det teknisk mulig å trekke ut CEE-kontakten mens lading pågår, med mulighet for lysbue og ekstra kontaktslitasje. Du vil også få feil vektbelastning på CEE-stikket dersom kladden ikke er hengt opp separat.

En veggboks vil (i all hovedsak) ha samme funksjonalitet som kabelkladden i forhold til å overvåke selve ladingen. Type 2 kontakt gjør at lading stopper før kontakten brytes, selv om den trekkes ut under pågående lading.

Så minimale forskjeller, men veggboksen er mer robust mot brukerfeil og er derfor tryggere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

En 16A fast ladestasjon er vel også ofte på en kurs sikret med 20A. Da ligger man ikke på maks belastning av kursen. Noe man vil gjøre med CEE, med mindre man skrur ned ladehastighet i ladekladd eller bil. Hvor mye det betyr for sikkerheten skal ikke jeg si noe om.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

LMOR

Sitat fra: Orbit på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:29
Med CEE er det teknisk mulig å trekke ut CEE-kontakten mens lading pågår, med mulighet for lysbue og ekstra kontaktslitasje. Du vil også få feil vektbelastning på CEE-stikket dersom kladden ikke er hengt opp separat.
Nå finnes det tall på at en slik lysbue med liten sannsynlighet starter en brann, og du står rett ved siden når det skjer. Kontaktslitasjen tror jeg vi kan stryke som en risikofaktor, spesielt siden dette var et alternativ til en veggboks.
Det som derimot er fakta, er at de fleste varmganger på utstyr i god stand skyldes kontaktproblemer der kablene festes. En slik feil blir lettere å se i en CEE kontakt enn inne i en veggboks.
Det finnes ikke så vidt jeg kjenner til noe tallmateriale som tyder på at inflames sitt opplegg ikke er minst like sikkert, men faktisk kanskje sikrere  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Orbit

Sitat fra: LMOR på onsdag 04. januar 2017, klokken 18:52
Sitat fra: Orbit på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:29
Med CEE er det teknisk mulig å trekke ut CEE-kontakten mens lading pågår, med mulighet for lysbue og ekstra kontaktslitasje. Du vil også få feil vektbelastning på CEE-stikket dersom kladden ikke er hengt opp separat.
Nå finnes det tall på at en slik lysbue med liten sannsynlighet starter en brann, og du står rett ved siden når det skjer. Kontaktslitasjen tror jeg vi kan stryke som en risikofaktor, spesielt siden dette var et alternativ til en veggboks.
Det som derimot er fakta, er at de fleste varmganger på utstyr i god stand skyldes kontaktproblemer der kablene festes. En slik feil blir lettere å se i en CEE kontakt enn inne i en veggboks.
Det finnes ikke så vidt jeg kjenner til noe tallmateriale som tyder på at inflames sitt opplegg ikke er minst like sikkert, men faktisk kanskje sikrere  ;)

Jeg tenkte mer på at lysbue vil føre til oksiderte kontaktflater, og slitasje på den måten. Men helt enig, det er ingen grunn til å fraråde noen av disse konfigurasjonene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Sitat fra: SveinJ på mandag 02. januar 2017, klokken 20:28
Sitat fra: Nanping på mandag 02. januar 2017, klokken 20:22
Sitat fra: Svein Julton på mandag 02. januar 2017, klokken 20:16
Sitat fra: Nanping på torsdag 29. desember 2016, klokken 10:30
Drar denne opp på ny jeg.

Bestilte meg en i3 igår, og skal få den levert midten av mars.

Så kommer det store spørsmålet, hvilken lademåte bør man gå for hjemme?



Jeg kjører 8 mil hver vei til jobb og kan lade på jobben. Akkurat nå lader jeg hjemme med vanlig 10A lader og det er ikke nok hvis det er behov for ytterligere 10 mil om ettermiddagen. Så jeg venter på at elektriker skal montere Wallbox Pro, da blir det litt mindre pes på å vente på nok strøm. Opplevde rekkeviddeangst på Nyttårsaften med 8km igjen på batteriet!

Hva er prisen på Wallbox Pro?

betalte 11400 hos Bilsalongen i Skien

Hva oppdaget jeg når jeg kom hjem fra jobben i dag og elektriker hadde montert BMW Wallbox? Ikke Pro versjonen nei! Hmm, e-post til Bilsalongen i morgen!!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Sanderson

#70
Fikk satt opp Salto veggboks på sannsynligvis 16A kurs i dag på min nylig kjøpte 2014 60 AH i3. Kl Den har nå ladet ca 12,6 % av "range" i timen. Er dette normalt? ca +11 i garasjen.
Startet ladingen 19:30 på 15%. Nå er kl 24:15 og batteriet er nå 78% ladet.

Noen kjennere som kan analysere dette for meg og evnt. gi råd?

Hadde visjonert om at dette skulle være kjappere.

LMOR

Høres ca riktig ut. 5,5t fra 0-80 og 7t fra 0-100. Tapet er dessverre større på 16A enn på 10A. Kanskje batteriet er litt kaldt, du burde klare opp mot 14% i timen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Frank J. Josefsen

Sitat fra: LMOR på tirsdag 14. februar 2017, klokken 02:18
Høres ca riktig ut. 5,5t fra 0-80 og 7t fra 0-100. Tapet er dessverre større på 16A enn på 10A. Kanskje batteriet er litt kaldt, du burde klare opp mot 14% i timen.

Jeg har også sånn salto veggboks. Jeg satt han på lading kl. 2100, og da var han nede i 25 %- Kl. 07.45 var den kommet opp på 78%. Ser på veggboksen at den leverer maks 3 kW på skjermen. Det er 20 A kurs som går til boksen. Temperaturen lå på pluss 2-5 grader. Syns dere som forstår dere på dette om det høres riktig ut?
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

LMOR

Det høres lavt ut, men da antar jeg at du har 94Ah versjonen, og at den er satt opp til 13A, og at den er satt opp med lading til gunstig pris e.l.
55% på 11t, tilsvarer 6A...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Frank J. Josefsen

Sitat fra: LMOR på tirsdag 14. februar 2017, klokken 17:33
Det høres lavt ut, men da antar jeg at du har 94Ah versjonen, og at den er satt opp til 13A, og at den er satt opp med lading til gunstig pris e.l.
55% på 11t, tilsvarer 6A...

Jeg skreiv feil i mitt første innlegg, det er ikke en salto boks, men wallboks pro fra BMW. Den har kap. på 7,3 kW. Men jeg får kun 2,2 kW til min boks etter litt nøyere studie. Blir sånn ca. 6-7 % pr time. Lurer på om ikke det er det samme som jeg får med lade kladden som fulgte med bilen.
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA