Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Det store spørsmålet?

Startet av cj, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:23

« forrige - neste »

cj

Jeg har lest igjennom tråden "Ladeutstyr til BMW i3" og fant det nødvendig å opprette en tråd som omhandler lading for nybegynnere. Forhåpentligvis litt mer konkret, og litt enklere å forholde seg til, for en som ikke er elektriker, og nybegynner, som meg.

1. Etter å ha lest ovennevnte tråd virker det som om alle leter en rett kabel. Jeg har et generelt spørmål til dette; hvorfor er det tilsynelatende "ingen" som bruke originalkabelen (AC hurtigladekabel, Mode 3 type 2 (opptil 32 A)) som kan kjøpes med bilen?

2. Er det noen som vet hva slag 16A eller 32A stikkontakt man behøver for å koble til original "AC hurtigladekabel, Mode 3 type 2 (opptil 32 A)", som, jeg forstår, yter 7,4kW, hjemme? Og som kan styres fra bilen?

LMOR

Siden denne tråden da kun handler om originalt utstyr så blir det enkelt. Det er ingenting originalt du kan koble kabelen til, men du kan kjøpe en av disse:

32A, ca 30000.-?
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_4546/

16A, ca 16000.-?
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3587/

Prisen er nok grunnen til at det er mange alternativer som nevnes i den andre tråden  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#2
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 23:00
Siden denne tråden da kun handler om originalt utstyr så blir det enkelt. Det er ingenting originalt du kan koble kabelen til, men du kan kjøpe en av disse:
32A, ca 30000.-?
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_4546/
16A, ca 16000.-?
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3587/
Prisen er nok grunnen til at det er mange alternativer som nevnes i den andre tråden  :)

Her har du misforstått litt, LMOR ;) Linkene dine over handler om "ladestasjoner som er levert av BMW" (altså "originale" BMW veggbokser). Det var ikke det cj spurte om (selv om emnet i tråden kanskje indikerer dette) !

Kan forsøke å svare på spørsmålene slik de er stilt:
1. Joda, vi er noen (meg selv inkludert), som bruker den originale "AC Type 2-kabelen". Denne er inkludert med bilen, så lenge man bestiller "hurtiglading"-opsjonen, og det gjør jo de aller fleste. Det beste er å sette opp en Type 2 veggboks hjemme (forutsatt at man har mulighet til dette), slik at man kan bruke denne kabelen (som er av veldig god kvalitet), til den daglige (nattlige) ladingen. Kladd-laderne (i de andre trådene) er bare interessant hvis man ikke har mulighet til å legge opp nytt opplegg hjemme i garasje/P-hus for en slik veggboks (min. 16A eller aller helst 32A, eller evt. bytte ut vanlig stikkontakt hvis kabelopplegget er dimensjonert bra nok). Kladd-laderen kan derfor alltid være med i bilen, slik at den alltid er klar for nød-lading, hyttebesøk etc., mens Type 2-kabelen forblir hjemme til vanlig.

2. Slike veggbokser kan kjøpes av en mengde ulike leverandører (altså ikke begrenset til BMWs egne), og de koster fra ca. 6.000 kr og oppover. Selv har jeg en 32A-boks fra CirControl som i dag går under navnet Proxll (kan mates med enten 230V 1-fas 32A eller evt. 400V 3-fas 32A). Min heter WBM 32A (uten kabel - http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/), koster 7-8.000 kr og fungerer HELT utmerket. Men det finnes som sagt mange forskjellige bokser og leverandører, så det er bare å sjekke rundt. Det eneste man må passe på er at den støtter EVSE-standarden "Mode 3" og at den har en Type 2 "female" uttak. Mode 3 er IEC-standard, og ville alltid kunne styres/kommunisere med bilen så lenge den følger standarden.

PS! man må passe på å finne ut hvor stor kurs man kan legge opp først, slik at boksen blir riktig i forhold til kurs. Man kan f.eks ikke koble en veggboks som er kodet til å være en "32A" til en mindre kurs (f.eks 16 eller 25A). Installasjonen gjøres av autorisert elektriker !   

LMOR

Det du beskriver er ikke originalt ladeutstyr bromm. Hvis denne tråden fortsetter så blir den lik den andre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 07. september 2015, klokken 07:22
Det du beskriver er ikke originalt ladeutstyr bromm. Hvis denne tråden fortsetter så blir den lik den andre.
Jeg besvarer det som cj spør om, nemlig om noen bruker "originalkabelen (AC hurtigladekabel, Mode 3 type 2 (opptil 32 A))", og "hva slags 16A eller 32A kontakt man behøver for å koble til den samme kabelen".

Emnet i denne tråden er kanskje ikke det heldigste - men så langt har den handlet om "Originalt Ladeutstyr", som den kabelen faktisk er en del av. De originale veggboksene fra BMW er jo så godt som uaktuell for de fleste (både pga. pris og voldsomt/stort design), så denne tråden vil nok ikke ødelegges på noen som helst måte hvis andre veggbokser (16-32A) diskuteres. Det er tross alt veggbokser som er det mest hensiktsmessige for hjemmebruk for alle som har mulighet til å få det montert. Ikke er de så mye dyrere enn ekstra kladder heller, så den nesten dobbelt så raske ladingen er verdt pengene for de fleste (som kan sette opp veggboks)...

cj

#5
Takk for svar.
Forstår at tråden kan bli kort med tanke på begrensninger knyttet til originalutstyr. Og det er kanskje min manglende erfaring som gjorde det slik. Svaret fra Bromm var dog nyttig for en grønnskalle som meg. Takk for det.

Mitt oppfølgingsspørsmål blir da videre;
Hvorfor er det ikke mulig å sette opp ett "vanlig" 16 eller 32A uttak, og bruke denne? Hva gjør "boksen", i tillegg til strømmen som bilen får fra uttaket?

LMOR

#6
Anbefaler at du leser denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Mode 1: Det du ønsker. (maks 16A og støttes ikke av i3)
Mode 2: normalt de "Kladde-kablene" vi snakker om.
Mode 3: normalt Veggbokser og ladestasjoner.

Den blå kabelen du tenkte på, kan brukes på enkelte veggbokser og AC ladestasjoner, men de fleste leveres med kabel. Jeg har kun brukt den blå kabelen 1 gang på 18mnd, men f.eks. Ikea i Stavanger og noen parkeringshus har 32A der du må ha med egen kabel. (kan også brukes til 16A).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

cj

#7
Takk skal du ha. Det avklarte.
Får vurdere å døpe om tråden til lading for nybegynnere så kan den være et alternativ til den andre tråden, som for min del begynner å bli uoversiktlig lang.

LMOR

Ok, jeg gjennom samme prosessen, og tenkte jeg ville kjøpe BMW veggboks, så vurderte jeg andre pga prisen osv. Endte opp med å bestemme meg for å vente for å se hva jeg faktisk trengte.

Kan dermed bidra med et råd fra en som kjører omtrent på gjennomsnittet. Hvis du har en 12-16A kurs tilgjengelig som ikke er belastet med annet enn f.eks. garasjelys/port, så holder det fint med standardladeren som følger med. Etter 18mnd har jeg ikke hatt for lite strøm en eneste gang. Men da står bilen alltid til lading når jeg er hjemme. Derfor lader jeg mest med høy %, så 32A ville ikke gitt meg så mye raskere lading til vanlig.

Det som jeg derimot anbefaler er å bruke pengene på en vanntett 16A ladekabel, f.eks. Mennekes. Det er på tur du trenger 16A, og standardladeren tåler ikke mye regn. Du får ny, men hva hjelper det på langtur. Det blir bare stress å måtte ringe til BMW derfra.

Hvis du derimot kjører langt hver dag, og må lade opp etter jobben, så ligger du med en gang langt over gjennomsnittet, og da bør du få deg en 32A vegglader, eller den kladden som flere har kjøpt fra utlandet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

tomo

Bruker bilen mye i arbeidstiden og er glad jeg fikk lagt inn en ny 32A kurs med industrikontakt. Kjøpte den rimeligste veggboksen (Kirkebø) for 4350 inkl frakt og er meget fornøyd. Monterte den på en avtagbar brakett slik at den er lett å ta med seg i bilen hvis jeg skal til områder uten hurtigladere. Har fått laget overgang til 400V 32A (rød industrikontakt).


bromm

Det er viktig å merke seg at hvis man kan legge opp og montere veggboks hjemme, så bør man gjøre nettopp det. Type 2-kabelen følger jo med bilen, og som LMOR beskrev i en annen post, så brukes denne aldri unntatt ved daglig hjemmelading. Å kjøpe en ekstra kladd er nesten like dyrt som veggboks, og det er totalt unødvendig hvis man faktisk har muligheter for veggboks hjemme... (man har jo alltid kladden i bilen allikevel for "Occasional Use Charger" (OUC som kladden ofte kalles på engelsk)

rth

Fin tråd om den holder seg konkret til spørsmålet og ikke tar av. :)

Jeg er midt i prosessen nå med å legge opp 400V 32A i garasjen, og skal handle veggboks. En ting å tenke på i den sammenhengen er om en vil ha kabel på boksen. Eller bare stikk, og bruke medfølgende Type 2 kabel i denne. Ladere som brukes underveis er oftere og oftere en lader som bruker akkurat denne kabelen, noe som igjen gjør at en bør ha den med seg. Når jeg skal ha veggboks, så vil jeg helt klart ha en veggboks med fast kabel. Og ha den som fulgte bilen i bilen.

bromm

Sitat fra: rth på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:18
Fin tråd om den holder seg konkret til spørsmålet og ikke tar av. :)

Jeg er midt i prosessen nå med å legge opp 400V 32A i garasjen, og skal handle veggboks. En ting å tenke på i den sammenhengen er om en vil ha kabel på boksen. Eller bare stikk, og bruke medfølgende Type 2 kabel i denne. Ladere som brukes underveis er oftere og oftere en lader som bruker akkurat denne kabelen, noe som igjen gjør at en bør ha den med seg. Når jeg skal ha veggboks, så vil jeg helt klart ha en veggboks med fast kabel. Og ha den som fulgte bilen i bilen.
Dette er jo egentlig et spørsmål om behov og bruk, mer enn noe annet. Jeg grublet lenge på dette selv før jeg satte opp min egen 32A-boks på april i fjor. Jeg endte opp med å velge boks med kontakt (uten kabel), og har ikke angret meg et sekund for det. Her er noen poeng det er verdt å tenke på:

  • Til daglig, så er egentlig Type 2-kabelen for stor til å ha liggende i bilen til enhver tid, men kladden er jo med uansett (passer perfekt i den flotte vesken til T2-kabelen), så det er aldri noen krise. Kabelen kan enkelt låses fast til boksen med hengelås, hvis man er redd for tyveri
  • Hvis man drar på en lengre tur så er det jo bare å ta med seg T2-kabelen. Gjorde det selv på ferieturen i år (2293km), men det endte faktisk med at den ikke ble brukt på den turen (brukte kun HL og kladd)
  • Hvis man har T2-mulighet på f.eks jobb, så er det et poeng med kabel på boksen hjemme - selv har jeg ikke det (og ikke trenger jeg lading på jobb heller), men de som har den muligheten bør jo tenke over dette
  • Med boks uten kabel så har man et valg for hvilken kabel som kan brukes. Det er f.eks en del biler som har Type1 på bilen (Leaf/Trilling/Kia), så hvis man får besøk av disse, så kan de også benytte boksen med sin egen "Type 2 til Type 1"-kabel

Marlove08

Får bil på Fredag. Bestillte Schneider wallboks som skal installeres på Torsdag. Ny 32A kurs, boksen tar 7,4 kw med innebygd 4 meter type 2 kabel. Blir dette da riktig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA