Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Det store spørsmålet?

Startet av cj, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:23

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Marlove08 på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:31
Får bil på Fredag. Bestillte Schneider wallboks som skal installeres på Torsdag. Ny 32A kurs, boksen tar 7,4 kw med innebygd 4 meter type 2 kabel. Blir dette da riktig?
Det blir nok fint.
Boksen tar ingen ting, men kan levere det din BMW ber om opp til 32A som med 230V enfase tilsvarer 32x230=ca. 7,4kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Marlove08 på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:31
Får bil på Fredag. Bestillte Schneider wallboks som skal installeres på Torsdag. Ny 32A kurs, boksen tar 7,4 kw med innebygd 4 meter type 2 kabel. Blir dette da riktig?
Hva er "riktig"? Hvis jeg skulle hatt en veggboks ville jeg valgt noe tilsvarende. 32A med fastmontert type2 kabel.
De aller fleste veggbokser har fastmontert kabel.
Som bromm sier er det kun når flere typer kabler kan være aktuelle, at det å kjøpe en boks uten kabel er en stor fordel. Noen har f.eks. 2 typer elbiler, der 32A med forskjellige kabler er et must.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Marlove08

Perfekt. Men vil det lønne seg å alltid sette den i hurtig laderen? Vil batteriet ta skade av en slik belastning til enhver tid?

LMOR

Sitat fra: Marlove08 på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:57
Perfekt. Men vil det lønne seg å alltid sette den i hurtig laderen? Vil batteriet ta skade av en slik belastning til enhver tid?
Bør ikke spille noen rolle på 32A, men du kan sette bilen på redusert lading (20A) til vanlig hvis du vil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:49
Hva er "riktig"? Hvis jeg skulle hatt en veggboks ville jeg valgt noe tilsvarende. 32A med fastmontert type2 kabel.
De aller fleste veggbokser har fastmontert kabel.
Som bromm sier er det kun når flere typer kabler kan være aktuelle, at det å kjøpe en boks uten kabel er en stor fordel. Noen har f.eks. 2 typer elbiler, der 32A med forskjellige kabler er et must.
Det er vel ingenting som tyder på at det er noen overvekt av veggbokser med kabel i forhold til uten kabel - de fleste kan ihvertfall bestilles uten (jeg har ikke sjekket for de med).

Og jeg trodde vel at den mest åpenbare fordelen med å kjøpe "uten kabel" var ganske innlysende - men for sikkerhets skyld så kan jeg jo nevne det: At man får brukt en Type 2-kabel som man allerede har betalt ca. 2000 kr for ifm. med hurtigladeopsjonen vil jo i tillegg til å kjøpe en ca. 2000 kr rimeligere veggboks bety en ganske betydelig sum tilsammen. Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt en dyrere veggboks for så å henge Type 2-kabelen i boden (den er altfor stor og for lite brukt til å være med i bilen)...

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:26
Sitat fra: Marlove08 på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:57
Perfekt. Men vil det lønne seg å alltid sette den i hurtig laderen? Vil batteriet ta skade av en slik belastning til enhver tid?
Bør ikke spille noen rolle på 32A, men du kan sette bilen på redusert lading (20A) til vanlig hvis du vil.
Til vanlig brukes redusert innstilling som LMOR sier, ja - det er bare når du kommer hjem ganske tom og skal ut ganske fort at du behøver max. (da lader den på ca. 50 km på én time)

Marlove08

Så at Schneider boksen uten fast kabel lå 2000,- under enn med fast. Ja, følger jo med kabel men tenkte heller at den kan ligge i bilen fast til langturer. Regner med at det i lengden vil lønne seg da disse kablene slites og jeg ikke trenger å ta ut kabelen fra boksen hver gang jeg skal på tur. Jaja, da har jeg ihvertfall nok kabler.

LMOR

Sitat fra: bromm på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:28
At man får brukt en Type 2-kabel som man allerede har betalt ca. 2000 kr for ifm. med hurtigladeopsjonen vil jo i tillegg til å kjøpe en ca. 2000 kr rimeligere veggboks bety en ganske betydelig sum tilsammen. Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt en dyrere veggboks for så å henge Type 2-kabelen i boden (den er altfor stor og for lite brukt til å være med i bilen)...
Dette er alt for svart/hvitt. Det er mange å velge mellom. 100% enig med deg bromm, hvis prisforskjellen er 2000.-
Jeg vil ikke drive reklame her, men den 16A boksen jeg hadde tenkt å kjøpe, hadde bare 500.- i forskjell. 32A boksen som var alternativet leveres ikke uten kabel. Begge disse står fremdeles øverst på min liste hvis jeg skulle valgt i dag.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Javel, LMOR - at du bare fant en 32A som du kunne tenke deg og at den bare finnes med kabel er jo ganske interessant (da har du enten veldig spesiell smak sånn at det må f.eks stå "BMW" på den, eller så har du ikke brukt mye tid på letingen ;) ). PS! Du hadde fremdeles "spart" 2.500kr på å velge den 16A-boksen uten kontakt (T2-kabelen har du jo fra før, og du skrev jo selv at du kun har brukt den kabelen én gang i løpet av 18 mnd, i går kl. 16:01)...

LMOR

Sitat fra: bromm på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:50
Javel, LMOR - at du bare fant en 32A som du kunne tenke deg og at den bare finnes med kabel er jo ganske interessant (da har du enten veldig spesiell smak sånn at det må f.eks stå "BMW" på den, eller så har du ikke brukt mye tid på letingen ;) ). PS! Du hadde fremdeles "spart" 2.500kr på å velge den 16A-boksen uten kontakt (T2-kabelen har du jo fra før, og du skrev jo selv at du kun har brukt den kabelen én gang i løpet av 18 mnd, i går kl. 16:01)...
Du antar ofte veldig mye bromm. 32A med kabel var ikke BMW eller andre sære ting, og kostet 6500.-, så 4500.- hadde vært en grei pris. Det at jeg bare har brukt kabelen en gang, betyr ikke at jeg ikke vil ha den med for sikkerhets skyld.
Regnestykket ditt på 2500.- forstår jeg ikke noe av. Hvis du tenker på 16A kladden, så har jeg prøvd å forklare at den trenger jeg mer enn en veggboks hjemme. Det er den eneste jeg har brukt penger på. Alle trenger ikke velge som meg, men kanskje noe har samme behov.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#25
Nå holder du snart på å ødelegge nok en ladeutstyr-tråd med å forsvare egne valg ved å torpedere saklige innlegg, LMOR ("cj" som åpnet denne tråden, forespurte bruk av den medfølgende T2-kabelen, og nå har du nok en gang snart vridd det til en "kladd-tråd" fordi det "passer deg"). Hvis du ikke engang klarer å regne ut at en 16A-boks som koster 500 kr mindre (uten kabel) når du i tillegg faktisk kan bruke den medfølgende T2-kabelen (verdi 2000kr, som du selv sier du kun har brukt én gang hjemmefra på 18 måneder) blir en samlet besparelse på 2500kr (i forhold til å anbefale de dyrere boksene med kabel). Ja, da kan jeg ikke hjelpe deg  :o

LMOR

Regner med folk gjør seg opp en mening om hvem som ødelegger tråder. Jeg forholder meg til tittelen på tråden både i første innlegg, og nå som det ble endret. Nybegynnere leser denne tråden for å få råd.
Jeg trenger ikke forsvare mitt valg, jeg prøver å balansere et budskap som sier at alle bør ta med en veggboks i regnestykke på om en skal kjøpe elbil eller ei.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Horsenose

Sitat fra: LMOR på onsdag 09. september 2015, klokken 07:11
Regner med folk gjør seg opp en mening om hvem som ødelegger tråder.
Det er lett å lese hvem som har en nedlatende og uhøflig tone i sine innlegg overfor andre brukere. Og det er ikke deg :)
Model X reservasjon

bromm

#28
Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 08:34
Det er lett å lese hvem som har en nedlatende og uhøflig tone i sine innlegg overfor andre brukere. Og det er ikke deg :)
Ja Horsenose, det er ikke bestandig lett å holde "tonen" når de som ikke engang har veggboks til stadighet kommer med sine (tildels uriktige) anbefalinger vedrørende, nettopp, veggboksløsninger. Jeg ser du er ganske ny her inne, men du skal vite at det ikke er første gang at det blir litt "hett" mellom meg og LMOR ;) Jeg har nå lest igjennom denne tråden helt fra starten - og all den tid denne tråden handler om de spørsmålene som trådstarter stilte (altså Type 2-kabelen og veggboksløsninger), så er diskusjonen helt fin til en av oss påstår at han bare hadde funnet én 32A-lader som han selv anså som interessant, og at denne atpåtil bare kunne leveres med kabel. Dette er altså det reneste sludder som ikke hører hjemme her inne, og hvis man påpeker dette (i en humoristisk blunkefjes-tone) så blir man jo selvfølgelig anklaget for "antagelser"...

Dere får bare fortsette diskusjonen - det klarer dere sikkert fint uten mine "ufine" innlegg, og om litt så er nok også denne tråden full av spørsmål om kladder, CEE-kontakter, "doble fustasjeopphengerforkoblinger" for å henge kladdene i osv. osv. Jeg lader videre med Type 2-kabelen på veggboksen min, jeg ;)

Snapcase

#29
Her kommer nybgynnerspørsmålet fra en som vurderer i3.

Kan jeg lade denne bilen om natta hjemme i egen garasje hvor det er en 16a kurs og en helt vanlig stikk kontakt med en av de orginale kablene som følger med?

edit; Og isåfall, hvor lang tid vil det ta å lade fra nesten tomt til nesten fult?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA