Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mistet første bar "av tanken"

Startet av Hamiso, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 21:02

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:12
Sitat fra: Olee på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:03
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 08. september 2015, klokken 10:54
Hadde man lagt ut èn tråd med litt innhold, og så en link til en nyhettside hadde det vært greit.

Når Hamiso legger ut hundrevis innlegg som clickbait for egen nettside, blir dette av meg og flere oppfattet som spam.  Innleggene er kun lagt inn på forumet for å få trafikk til egen nettside.

Jeg har sendt en advarsel til Hamiso, og regner med en bedring :-)

Lars
Forum admin
Da regner jeg med du har sendt et lite varsel til andre også :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23535.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23524.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22857.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22771.0.html

Vil tro en del her inne også leser TU..

Er ikke fan av sånne poster heller, men regner med at den brukeren ikke har noen forbindelser til TU i motsetning til trådstarter her og linken han poster.

Så elbiler i media har ikke noe i seksjonen "Elbiler i media" å gjøre? Tror jeg finner meg noe bedre å gjøre om noen faktisk mener det. Kanskje den seksjonen bør legges ned da, siden det vil være umulig å poste noe der. Alternativt kan man la være å lese den seksjonen om man ikke er interessert i å lese om "Elbiler i media".
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

emil

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 09. september 2015, klokken 10:25
Så elbiler i media har ikke noe i seksjonen "Elbiler i media" å gjøre? Tror jeg finner meg noe bedre å gjøre om noen faktisk mener det. Kanskje den seksjonen bør legges ned da, siden det vil være umulig å poste noe der. Alternativt kan man la være å lese den seksjonen om man ikke er interessert i å lese om "Elbiler i media".

Bare en link uten noe mer innhold er jeg ikke fan av. Skriv noe mer om hva linken går til og eventuellt din mening om saken. Skal man bare linke til andres saker utenfor forumet kan man opprette en RSS-feed eller lignende folk kan abonnere på.

Trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det som en annen bruker har gjort her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23540.0.html

NegativeElectrode

Sitat fra: emil på onsdag 09. september 2015, klokken 10:42
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 09. september 2015, klokken 10:25

Bare en link uten noe mer innhold er jeg ikke fan av. Skriv noe mer om hva linken går til og eventuellt din mening om saken. Skal man bare linke til andres saker utenfor forumet kan man opprette en RSS-feed eller lignende folk kan abonnere på.

Trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det som en annen bruker har gjort her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23540.0.html

OT varsel:
Huh? Trenger vel ikke ha noen mening om at det settes opp ladestasjoner? MVA fritak på leasing? Det er vel gitt at jeg er positiv til det. Artikkelen om Harm som kjørte fra Nederland til Geiranger er bredt omtalt, men TU hadde tatt med noen praktiske detaljer jeg ikke hadde sett andre skrive om (og uten å ha noen som helst forbindelse til TU, jeg kritiserer dem ofte for dårlig omtale av elbiler, så er det greit å linke til artikler som faktisk er gode).

https://xkcd.com/386/
Hvit TM3 2019

emil

Jeg har bare sagt min mening om saken, så får de som modererer forumet bestemme hva som er greit og ikke greit. For min del er det ikke værre enn å filtrere bort dine meldinger også.

Hamiso

Hm. Det blei jo ganske ubehageleg, dette.

Målet har berre vore å spre det glade elbilbudskap på ein ny måte i ei ny nettside, og bruka forumet som hjelp. Eg har ingen intensjon om å gjera noko som skaper irritasjon og blir oppfatta som spam.
Har elles fått beskjed frå admin om at eg kan skriva om sjølve innhaldet i bloggen i "elbiler i media", men at eg ikkje får lenka til eigen blogg. Forstår det òg slik at lenkene til bloggane mine er fjerna frå profilen min av admin. Så dermed måtte eg ha satsa på at folk hugsa adressa i framtida. På den andre sida trur eg ikkje det er særleg lurt av meg å skriva meir i denne tråden, sidan alt kanskje kan oppfattast som snikreklame for eigen blogg.

Kunne ikkje det heile blitt løyst ved at det blei oppretta ein eigen tråd i elbilforum der folk kan leggja inn oppdatert informasjon om eigen elbilblogg? Det er ganske mange elbilistar som bloggar, men eg finn ingen stader som har lister over dette. Elbilforum er ein samlingsstad der mange held seg oppdatert. Og er det ikkje òg fint å halda seg oppdatert om kva norske elbilistar bloggar om?
Viss ein slik tråd òg er i strid med retningslinene, ville eg ha foreslått at elbilbloggar klarer å gå saman om ein stad å ha ei slik liste, ein blogg, på facebook e.l. Men det blir i tilfelle vanskelegare å koordinera. (Eg meiner å ha sett ein slik tråd, men at den ikkje har vore oppdatert sidan 2009, eller noko.)

Altså, eg har for tida ingen økonomisk gevinst av denne bloggen, og skriv på rein idealisme. Å skriva nyhende i ein blogg er ein del meir tidkrevjande enn å skriva om uforpliktande tankar, så har berre prøvd litt på dette den første tida. Men eg meiner at denne type stoff manglar i Noreg i dag. For eksempel eit mogleg spionbilete av ein brun 2016-Leaf er kanskje for lite til å bry seg om i andre, norske medier, men noko som mange elbilistar likevel kan vera svært interessert i.

Elles vil eg gjerne kommentera noko av reaksjonen:

Admin:
Når Hamiso legger ut hundrevis innlegg som clickbait for egen nettside, blir dette av meg og flere oppfattet som spam.  Innleggene er kun lagt inn på forumet for å få trafikk til egen nettside.

"Hundrevis" var vel litt overdrive? Men, ja, eg blei vel litt for ivrig ein periode med å bruka fleire trådar, der eg trudde at lesarane var interesserte. Eg spurte i starten på "elbiler i media" om det var greitt at eg la ut informasjon om oppdateringar av bloggen, og fekk ingen negative reaksjonar. Då hadde det vore kjekt om ein eller annan ga ein liten, vennleg beskjed om at slik kan ein ikkje gjera, før det bygger seg opp til irritasjon og advarsel i full offentlegheit.
Sjølvsagt var målet mitt å gjera folk merksame på bloggen med postane mine i forumet. Men like mykje var det eit mål å spre informasjon om stoff som elles kanskje ville vera ukjent for folk flest.

Emil:
"Han må gjerne fortsette å skrive ting, men stadige poster her som kun inneholder tittel og link er etter min mening meningsløst og på grensen til spam. De som vil lese det han skriver kan følge han på hans egen blogg. Særlig når det kun er videreformidling av stoff andre har publisert.
"
Viss du i den siste setninga meiner at bloggen berre er ein "klipp og lim"-blogg, så er eg ikkje enig i det. Eg har bearbeidd og til dels kommentert stoff frå forskjellige, utanlandske nettstader og prøvd å tilpassa det til norske lesarar. Innimellom er det òg intervju som eg har gjort sjølv. Hadde eg hatt meir tid, ville det blitt meir av det siste. Dei aller fleste norske teknologinettstader hentar veldig mykje av stoffet sitt frå internasjonale medier. Og det er naturleg, fordi det meste av teknologiutviklinga skjer utanfor Noreg. Teknisk Ukeblad skriv for eksempel ofte om stoff som dei opprinneleg må ha henta frå ei utanlandsk nettside.

Kristian O.:
Enig! Evt legger ut ein meir presis link:
http://shop.teslamotors.com/collections/roadster/products/roadster-3-0-upgrade

Ja, eg er enig at den lenka er betre, og at det er best å bruke primærkjelder så langt som råd. Men elles er vel innhaldet i denne lenka og den eg brukte det same?

Ja. Så eg håpar det endar godt, dette. Håpar at det blir mogleg å få ein stad der me kan koordinera og gjera kjent informasjon frå mange forskjellige nettstader, om elbil og liknande tema, som gleder og interesserer.
Sjølv kjem eg til å fortsetja ei stund til med bloggen. Den blir oppdatert litt i rykk og napp, etter kva eg har tid til. Så håpar de kikkar innom av og til og sjekkar om det er noko nytt.

Vennleg helsing;
Hamiso.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

NegativeElectrode

Det er greit å ha kjøreregler, men lag ihvertfall noen som reflekterer at dette er et forum på internett og ikke debattspaltene i en avis.

Hamiso forsøker å skape mer interesse for elbiler (er ikke det i forumets interesse?), men skal altså tas for at han ikke har fulgt alle uskrevne regler. Han oppfordret til å komme med innspill, ingen gjorde det.

Dette begynner å ligne på ei norsk bygd med jantelov og bygdedyr.
Hvit TM3 2019

moderator 2

Hei

Vi har ingenting i mot at du skriver om elbiler, snarere tvert imot. Jo mer elbilstoff jo bedre :-)

Poenget med "Elbiler i media" er å skrive litt om elbiler og linke til aktuelle saker i media. Når jeg ser på listen over dine site 20 poster, fremstår det imdlertid kun som "clickbait" overskrifter, med lenke til noe du har skrevet selv.

Kanskje vi heller burde opprette en egen gruppe på forumet for elbil-blogger. Skal tenke litt på det :-)
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Kristian O

Hei Hamsio
Eg irriterer meg over nye emner som inneheld kun link til ein blogg, eller evt link+ "teaser".
Synes det er bedre om kommentarer etc blir lagt inn direkte på forumet her, så man enkelt kan diskutere og følge med på diskusjonen.

Angående innhaldet i lenka di så kjenner eg ikkje til det, då eg ikkje klikka på den.

Men for all del; ta deg ikkje nær av dette. Det er i aller høgste grad eit typisk i- lands problem  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ferry

For the record: Jeg liker bloggen din, Hamiso, og har ingenting imot at du linker dit. Jeg tenkte i mitt stille sinn at du kunne linke dit i signaturen din, men det er heller ikke greit for admin? Vi må ikke leve i den villfarelsen at det er noe demokrati på slike forum. Eierne av forumet kan gjøre hva f**n de vil innenfor lovens grenser.

Kristian O

Link i signatur er etter mitt syn heilt i orden. Det er mykje enklere å ignorere og sile ut om man ikkje liker det, i motsetning til eit innlegg / emne. Ser overhodet ikkje dette som spam, enten man linker til teslamotors, egen blogg eller annet.

Her er eg uenig med admin.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

NegativeElectrode

Sitat fra: Kristian O på onsdag 09. september 2015, klokken 11:59
Hei Hamsio
Eg irriterer meg over nye emner som inneheld kun link til ein blogg, eller evt link+ "teaser".
Synes det er bedre om kommentarer etc blir lagt inn direkte på forumet her, så man enkelt kan diskutere og følge med på diskusjonen.

Angående innhaldet i lenka di så kjenner eg ikkje til det, då eg ikkje klikka på den.

Men for all del; ta deg ikkje nær av dette. Det er i aller høgste grad eit typisk i- lands problem  ;)

Da Tim Bernes Lee fant opp www var http-lenker et sentralt element. Ideen var at innhold ikke skulle repeteres overalt men lenkes sammen. Her inne forsøker man å late som om forumet ikke er endel av www. Ellers så det du skriver mer konstruktivt enn mye av de andre innleggene her.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperlink
Hvit TM3 2019

emil

Sitat fra: Kristian O på onsdag 09. september 2015, klokken 12:16
Link i signatur er etter mitt syn heilt i orden. Det er mykje enklere å ignorere og sile ut om man ikkje liker det, i motsetning til eit innlegg / emne. Ser overhodet ikkje dette som spam, enten man linker til teslamotors, egen blogg eller annet.

Her er eg uenig med admin.

Jeg synes også det er helt greit at trådstarter eller andre linker til blogg eller annen nettside relatert til elbil i sin signatur.

moderator 2

Det er gerit med en lenke, men når man i dette tilfellet hadde 15 linjer med tekst, og derav 5 lenker til diverse sider, slettet jeg lenkene. Du må gjerne sette inn en lenke igjen, men prøv å begrense deg :-)

Profilen skal brukes til å opplyse andre lesere om info som kan være nyttig. Ikke til annonser og overdreven bruk av all verdens propaganda.

Og Ferry, jeg gjør ikke dette for å være en Hitler påforumet. Dette er for at så mange som mulig skal ha glede av å diskutere på forumet. 

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

NegativeElectrode

Sitat fra: Forum Admin på onsdag 09. september 2015, klokken 11:58
Hei

Vi har ingenting i mot at du skriver om elbiler, snarere tvert imot. Jo mer elbilstoff jo bedre :-)

Poenget med "Elbiler i media" er å skrive litt om elbiler og linke til aktuelle saker i media. Når jeg ser på listen over dine site 20 poster, fremstår det imdlertid kun som "clickbait" overskrifter, med lenke til noe du har skrevet selv.

Kanskje vi heller burde opprette en egen gruppe på forumet for elbil-blogger. Skal tenke litt på det :-)

Det finnes allerede en seksjon for Elbiler i samfunnet. Jeg oppfatter denne mer debattorientert enn Elbiler i media. Kanskje har jeg ikke skjønt det korrekt, men trodde altså at Elbiler i media er en seksjon for å lenke til nyheter om elbiler i media. Når er tema "tar fyr" dvs. det blir en ordentlig debatt kunne det evt flyttes over i debattdelen. Om blogger hører med i Media-seksjonen kan man kanskje diskutere, men det er ihvertfall media i en www-kontekst, men uten pressestøtte, redkasjon osv.
Hvit TM3 2019

emil

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 09. september 2015, klokken 12:40
Det finnes allerede en seksjon for Elbiler i samfunnet. Jeg oppfatter denne mer debattorientert enn Elbiler i media. Kanskje har jeg ikke skjønt det korrekt, men trodde altså at Elbiler i media er en seksjon for å lenke til nyheter om elbiler i media. Når er tema "tar fyr" dvs. det blir en ordentlig debatt kunne det evt flyttes over i debattdelen. Om blogger hører med i Media-seksjonen kan man kanskje diskutere, men det er ihvertfall media i en www-kontekst, men uten pressestøtte, redkasjon osv.

Beskrivelsen av seksjonen sier jo:

- Elbiler og andre miljø biler i meda: Her kan du legge inn tips om artikler i media, med muligheter til å diskutere artikkelen i vårt forum

Kanskje det bare er jeg som er dum og fokuserer på diskusjons biten og ikke lenke-delingen siden vi nå er på et diskusjonsforum. At jeg har latt vært å kommentere det tidligere når folk har delt til andres nyheter betyr ikke at jeg ikke har reagert på det, jeg synes det faktisk har vært veldig irriterende. Men følte det nå hadde nådd et punkt der jeg synes det var påtide å si min mening i post nummer to i denne tråden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA