Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange vil selge dieselpurka, Hva med økt vrakpanten på de værste svina?

Startet av Toforti, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 20:55

« forrige - neste »

lunitiks

Bare unngå å trekke frem ditt organisasjonsnummer ved bestilling og registrering, så er akkurat det der null problem
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

K

Men er det noen av dere som vet hva korrekt tilbakeføring for privat bruk blir, med utgangspunkt i eksemplet med 700 000 i nybilpris?

Jeg sliter med å forstå at det kan bli så lavt som 57 500 som Baldrian kom frem til via "75% - regelen". (Selv om jeg også anvender en 75%-regel...)

(Bilen er kjørt noe over 8000 km i næringssammenheng, og ca 20 000 km privat.)


Baldrian

Fordelen med el-bil i ENKF er at årlig avskrivning beregnes av listepris (30% første året, deretter 20%), mens tilbakeføringen på den private bruk, tar utgangspunkt i 50% av listepris. I tilleg kommer 75% regelen som sier at tilbakeføringen for næringsdrivende ikke skal være større enn 75% av samlede utgifter (denne 75% regelen gjelder ikke for dem som har firmabil).  De samlede utgifter er summen av driftsutgifter (strøm, forsikring, service etc.) tillagt 17% årlig saldoavskrivning beregnet ut fra 50% listepris. Vi kan ta et eksempel:
- Listepris kr. 700.000
- årlige driftsutgifter kr. 15.000 (Postene 70000,7020,7040 i Næringsoppg.)
- avskrivning første året kr. 210.000 (30% av 700.000). Føres i post 6000 i Næringsoppg. og post 110 i  Saldoskjema (RF 1084)
- 17% saldoavskrivning blir kr. 59.500 (350.000*0,17)
- max tilbakeføring for privat bruk (post 7099 i næringsoppgaven) blir da: (15.000+59.500)*0,75= kr.55.875
- underskudd i næring blir: (210.000+15.000)-55.875=169.125 som driftsutgiftene dermed øker med.

                           
   Spesifikasjon av driftskostnader ved bilhold og tilbakeføring for privat bruk av yrkesbil RF-1125                        
         A      B      C      
         I   II   I   II   I   II   
   20   Drivstoff                     2 000                   
   21   Vedlikehold                     3 000                   
   22   Forsikring og avgifter    10 000                   
   23   Ev. leasingleie    -                     
   24   Sum driftskostnader    15 000                       15 000     -          -         
   25   Ev. saldoavskrivninger                     +        210 000                
   26   17% saldoavskrivning    59 500                   
   27   Grunnlag for beregning                     
      av 75% tilbakeføring     74 500        -          -         
   28   Faktisk tilbakeføring                          -                     
      for privat bruk                                         55 875                
   29   Driftskostn. i yrke                               169 125        -          -      
   30   Mottatt bilgodtgj.                     
   40   overskudd                           
      underskudd                                              -169 125    
                
                     


Håper dette ga en viss avklaring, og firmabilkalkulatorene som finnes på nett, kan ikke benyttes for næringsbiler, da 75% regelen ikke er med i disse.

Geirr

Etter å ha lest svarene i denne tråden tror jeg det bare er et fornuftig råd å gi: ta kontakt med noen profesjonelle (revisor/regnskapsfører). For her var det mye rart å lese.....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

lunitiks

Denne siden dukket opp på Teslas sider i dag (eventuelt, jeg har aldri lagt merke til den før):
https://www.tesla.com/no_NO/corporate
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

1000kwh

Sitat fra: lunitiks på onsdag 14. desember 2016, klokken 20:53
Denne siden dukket opp på Teslas sider i dag (eventuelt, jeg har aldri lagt merke til den før):
https://www.tesla.com/no_NO/corporate
Er det ikke en kommafeil i denne kalkulatoren? :P

K

Sitat fra: SKH på tirsdag 13. desember 2016, klokken 20:54
Etter å ha lest svarene i denne tråden tror jeg det bare er et fornuftig råd å gi: ta kontakt med noen profesjonelle (revisor/regnskapsfører). For her var det mye rart å lese.....


Er det mine spørsmål eller evt. Baldrians forklaring du tenker på?

Konstruktiv kritikk mottas gjerne. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA