Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange vil selge dieselpurka, Hva med økt vrakpanten på de værste svina?

Startet av Toforti, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 20:55

« forrige - neste »

Toforti

Har et ENKF hvor jeg kjører en del. Antar ca. 20.000km/år
Har i dag en rusten grønnskiltet transporter (benyttes kun i arbeid) for å kunne slippe unna skatt for "fri bil" på yrkesbilen.
Vurderer Tesla elbil. Ønsker 5 seter og en bil jeg også kan benytte på fritid.
Elbil vurderes som 50% av listeprisen ved fordelsbeskatning.

Ved hjelp av firmabilkalkulator har jeg lagt inn bil til 700.000. Og haket av for elbil slik at grunnlaget blir 350.000.
Inntektspåslaget blir da 98.600kr/år (la inn 600.000kr bruttoinntekt) og skatten 43.581kr.
Jeg tenker å betale bilen uten finansiering.
Når jeg regner på utgiftene på bilen per år: årsavgift, service, energi og forsikring ender jeg på 17.250kr

Å nå til spørsmålet; hvorfor skal jeg ta inn bilen i firmaet og betale 43.581kr for å få avdrag på utgifter på 17.250kr?
Jeg kan jo heller ha bilen privat å spandere på foretaket bilutgiftene og sitter med mer igjen. I mitt hode blir det da 17.250kr privat og ingen beskatning for bilen?

Forstår det er noe jeg ikke har fått med meg her og antar det har med avskrivning å gjøre, men håper noen kan forklare meg og gi meg noen regnestykker?

Forstår delvis noe av dette med fordelsbeskatning av fri bil om man hadde fått bilen av arbeidsgiver, men når jeg er selvstendig i ENKF og bedriftsøkonomien er min privatøkonomi (samme penger) skurrer det for meg - det er jo jeg som må betale bilen, uansett????? Svar motas med takk

Baldrian

Du har glemt å ta med at du får 30% saldoavskrivning første året (20% påfølgende år). Dette gir kr. 210.000 i fradrag, og så blir tilbakeføringen for privat bruk noe lavere (ca. kr. 57.500) pga 75% reglen for ENFK, slik at sum á sumarum så får du utgiftsført ca. kr.170.000 med de tallene du operer med.

o.b.lix

Alternativt kan du føre km-godtgjørsle. Men da er maks 6000 km pr år pr bil for å unngå firmabilbeskatning sålenge du er ENKF.

Sålenge du går over 6000 km pr år i Tesla, blir det full firmabilskatt.

Ellers må du gå over til AS.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

N00b

Du regner feil vedr hvor mye fordelsskatt. Det blir litt mer. Bruk kalkulator på nettet.

Når det er sagt så lønner det seg med Tesla som firmabil pga avskriving og alle utgifter med bilhold, dekk osv.  Så selger du bilen til deg selv etter f.eks 3 år (med nye dekk) til markedspris som loven sier. Det kan jo være så mangt. Innbytte pris hos Tesla?  Vips har du et tap som du tar i firma.

Geirr

Sitat fra: N00b på mandag 07. september 2015, klokken 07:30
Så selger du bilen til deg selv etter f.eks 3 år (med nye dekk) til markedspris som loven sier. Det kan jo være så mangt. Innbytte pris hos Tesla?  Vips har du et tap som du tar i firma.


Driver du ENKF kan du ikke selge til 'deg selv'. ENKF er 'deg selv'.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Toforti

Har brukt firmabilkalkulator på nettet.
Det stemmer, bilen vil bli på mitt navn som vanlig i et ENKF. Det er bare regnskapsfører som tar den med inn i regnskapet.
Overskuddet i regnskapet vil også etter årsslutt være "min inntekt"
Kan for lite om dette, men tenkte slik for å bruke enkle tall:
Jeg får et påslag av min inntekt på 50k for fordel av "fri bil". Så blir resultatet(min inntekt) trekt fra avskrivning/verdifall. Sier 50k også her.
Tenker da at skatten blir lik som ved ingen bil i regnskapet?
Har per idag en transporter jeg kjøpte for 35k som kun brukes i jobb(grønne skilt) og det ikke betales fordelbeskatning for. Men ikke mye avskrivning å hente på heller.
Tenker da at skatten min ikke får nevneverdig forskjell?

Baldrian

Sitat fra: SKH på mandag 07. september 2015, klokken 08:58
Sitat fra: N00b på mandag 07. september 2015, klokken 07:30
Så selger du bilen til deg selv etter f.eks 3 år (med nye dekk) til markedspris som loven sier. Det kan jo være så mangt. Innbytte pris hos Tesla?  Vips har du et tap som du tar i firma.


Driver du ENKF kan du ikke selge til 'deg selv'. ENKF er 'deg selv'.
Du selger den ikke til deg selv, men du tar den ut av næring.  Da blir den igjen privatbil som du kan føre kilometergodtgjørelse for, så sant du holdert deg under 6000 km pr.år. Når du tar den ut av næring (gjøres på saldoskjemaet som følger næringsoppgaven) må dette gjøres til markedspris (finn noen tilsvarende biler på FINN). Er markedsprisen du tar den ut som høyere enn bokført saldoverdi, blir differansen inntektsført, og tilsvarende fradrag hvis forholdet er motsatt. Selger man derimot en næringsbil til en annen, er det salgsbeløpet som må benyttes.

De firmabilkalkulatorene som finnes på nettet er stort sett beregnet på firmabileiere hvor man er ansatt i et firma.  For selvstendige næringsdrivende som har næringsbil, er det andre regler, blant annet tilbakeføringen for privatbruk, som er noe mildere enn for firmabiler (75% regelen). For firmabil, er det arbeidsgiver som får utgiftsføre avskrivningen, mens for ENKF er det en selv.

Den store fodelen for el-bil som næringsbil, er at man får fullt fradrag for avskrivning (30% første år) basert på hele kjøpsprisen, mens den private fordelen (tilbakeføring) beregnes på halvparten av denne.

Toforti

Spurte regnskapfører om hvordan det var å kjøpe bil med hvite skilt og fikk svaret:
Vi kan føre en personbil  i regnskapet. Du får utgiftsføre kostnadene,
MEN du får ikke momsfradrag på noe.
Du kan også få en fordelsbeskatning på personbil.
Har du en varebil  - nykjøp – der får du momsfradrag på alt.

Elbil har jo ikke mva, så den er grei. Blir isåfall mva på dekk,, forsikring og service jeg ikke får momsfradrag for.
Men totalt sett, får jeg mer eller mindre skatt for å ha en slik bil jeg også kan benytte privat? Forstår jeg får et fordelstilegg på inntekt, men denne må da bli spist opp og vel så det med avskrivning og kostnader for bilen? Slik at totalt resultat blir lavere, derav mindre skatt?

Rico


petersv

Den tråden er vel mest om eget AS, såvidt jeg har lest mne litt om enkeltmannsforetak og.

Baldrian

Sitat fra: Toforti på lørdag 12. september 2015, klokken 01:38
Spurte regnskapfører om hvordan det var å kjøpe bil med hvite skilt og fikk svaret:
Vi kan føre en personbil  i regnskapet. Du får utgiftsføre kostnadene,
MEN du får ikke momsfradrag på noe.
Du kan også få en fordelsbeskatning på personbil.
Har du en varebil  - nykjøp – der får du momsfradrag på alt.

Elbil har jo ikke mva, så den er grei. Blir isåfall mva på dekk,, forsikring og service jeg ikke får momsfradrag for.
Men totalt sett, får jeg mer eller mindre skatt for å ha en slik bil jeg også kan benytte privat? Forstår jeg får et fordelstilegg på inntekt, men denne må da bli spist opp og vel så det med avskrivning og kostnader for bilen? Slik at totalt resultat blir lavere, derav mindre skatt?

Ja, som jeg skriver i mitt første innlegg i denne tråden, så får du ca. kr. 170.000 i fradrag på selvangivelsen (kr. 210.000+17.500-57.500).  Med 40% skatt, blir dette kr. 68.000 i mindre skatt det første året.  På grunn av saldoavskrivning, vil skattereduksjonen reduseres noe i årene som kommer.  Dette er jo penger å ta med seg hvis man har Tesla og kjører mer enn 6.000 km pr. år i næringsøyemed.  Selv fikk jeg igjen kr. 55.000 på skatten i august p.g.a. dette.

K

Sitat fra: Baldrian på mandag 07. september 2015, klokken 01:27
Du har glemt å ta med at du får 30% saldoavskrivning første året (20% påfølgende år). Dette gir kr. 210.000 i fradrag, og så blir tilbakeføringen for privat bruk noe lavere (ca. kr. 57.500) pga 75% reglen for ENFK, slik at sum á sumarum så får du utgiftsført ca. kr.170.000 med de tallene du operer med.

Hei!

Lurte hvilken 75%-regel du henviser til, som gjør at tilbakeføringen for privat bruk blir ca. 57.500 som du skriver?

Den eneste relevante 75%-regelen jeg finner på Skatteetatens web sier at tilbakeføringen skal være det laveste av a) sjablongbeløpet (kr. 98.600 i eksempelet) ; og b) 75% av bilkostnader (avskrivning + direkte kostnader).

75% av (210 000 + 17 500) er jo langt høyere enn sjablongbeløpet (98 600).

Hvordan kommer du til 57 500 i tilbakeføring for privat bruk?

K.

OlaM

Hvis du kjøper den som firma sier du jo ifra deg ganske store forbrukerrettigheter. Det skal ikke veldig stor reparasjon til før alle eventuelle fordeler er spist opp.

K

Sitat fra: OlaM på lørdag 10. desember 2016, klokken 10:57
Hvis du kjøper den som firma sier du jo ifra deg ganske store forbrukerrettigheter. Det skal ikke veldig stor reparasjon til før alle eventuelle fordeler er spist opp.

Så lenge det er enkeltmannsforetak kan man kjøpe den som privatperson.

Hvis det er et AS så har du et godt poeng.

Muffinman

Sitat fra: K på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:16
Sitat fra: OlaM på lørdag 10. desember 2016, klokken 10:57
Hvis du kjøper den som firma sier du jo ifra deg ganske store forbrukerrettigheter. Det skal ikke veldig stor reparasjon til før alle eventuelle fordeler er spist opp.

Så lenge det er enkeltmannsforetak kan man kjøpe den som privatperson.


Fkjl §1, tredje ledd:
SitatMed forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Hvis du bruker bilen hovedsaklig i næringsvirksomhet er det ikke forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen, men kjøpsloven.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA