Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av Leon, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Misspusur på mandag 14. september 2015, klokken 01:24
Helt enig med deg. Det er bare egoister som oppholder en hurtig lader på den måten.
Har selv opplevd dette på Roa. Hadde dårlig tid. For hadde en avtale. Hadde lagt inn 45 min for at jeg måtte lade i 20 min.
Men hva skjedde. Joda. En herremann tok sin trim tur på 74 minutter!
Han skulle langt sa han da han kom i jogge dress og tydelig svett. Ja sa jeg men bilen din var ferdig ladet for nesten en time siden. Jeg skal også lang og hadde dårlig tid. Kl var 2130 på en fredag.
Ja vet det ikke er så mange som lader der. Men man kan da aldri være sikker på det. Ta hensyn og vise respekt er en fin ting!

Ikke mange på Roa? Det er typisk den travleste stasjonen jeg bruker;) Har hatt 3 stk. bak meg i kø ved en anledning. Ladet ikke mer enn det jeg måtte da, for å komme meg hjem...

Roa burde hatt en ladestasjon til, slik som på Dokka. Men det er visstnok ikke strømforsyning nok til det der, den eksisterende kan jo ikke engang kjøre ut AC og DC samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#61
Fra gårdsdagens 400 km+ tur på østlandet:

Første hurtigladestasjon/forsøk: Ikke mulig å lade (svensk system for svensker)
Andre hurtigladestasjon/forsøk: Ok, ingen kø
Tredje hurtigladestasjon/forsøk: Opptatt
Fjerde hurtigladestasjon/forsøk: Fungerte ikke
Femte hurtigladestasjon/forsøk: Opptatt
Sjette hurtigladestasjon/forsøk: Ok, ingen kø, men du må forhåndsbetale 15 eller 30 min. Jeg valgt 15 min og hadde med knappest margin nok strøm til å komme hjem.

Jo, flere ganger jeg må hurtiglade, jo flere ganger blir jeg påminnet om at elbiler er 100% avhengig av lading, noe som er dømt til å svikte når man virkelig trenger det. Når det er så ofte kø så kan man ikke lenger kalle "hurtigladere" for hurtigladere. Det er den totale ladetiden som betyr noe!

Jeg har nå offisielt avskrevet hurtigladekonseptet som forbrukervennlig.

pudderjagar

Sitat fra: tutti på mandag 14. september 2015, klokken 10:28
Fra gårdsdagens 400 km+ tur på østlandet:

Første hurtigladestasjon/forsøk: Ikke mulig å lade (svensk system for svensker)
Andre hurtigladestasjon/forsøk: Ok, ingen kø
Tredje hurtigladestasjon/forsøk: Opptatt
Fjerde hurtigladestasjon/forsøk: Fungerte ikke
Femte hurtigladestasjon/forsøk: Opptatt
Sjette hurtigladestasjon/forsøk: Ok, ingen kø, men du må forhåndsbetale 15 eller 30 min. Jeg valgt 15 min og hadde med knappest margin nok strøm til å komme hjem.

Jo, flere ganger jeg må hurtiglade, jo flere ganger blir jeg påminnet om at elbiler er 100% avhengig av lading, noe som er dømt til å svikte når man virkelig trenger det. Når det er så ofte kø så kan man ikke lenger kalle "hurtigladere" for hurtigladere. Det er den totale ladetiden som betyr noe!

Jeg har nå offisielt avskrevet hurtigladekonseptet som forbrukervennlig.

Du skriver ikkje kor du hurtiglader. Eg var på tur fra Bergen til kr.sand, Langesund, Ålborg, Københamn, oslo, Bergen. Ein tur på totalt 3.500km. Stod ikkje eit minutt i ladekø. Kjørte til alle døgnets tider. Har og kjørt ein god del lange turer på Vestlandet og har heller ikkje der opplevd å stå i kø enno. Er det nokon ladere som er spesielt utsatt for kø?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tutti

#63
Sitat fra: pudderjagar på mandag 14. september 2015, klokken 13:07
Er det nokon ladere som er spesielt utsatt for kø?
Oslo-området, hele østlandet + deler av Sverige. Andre steder i Norge gidder jeg ikke engang å tenke på hva slags håpløse tilstander det er.

Har også opplevd at elbiler havarer foran hurtigladere og at Falcken bruker flere timer på å hente vraket.

Et annet idiotisk opplegg er f.eks. at Kiwi plasserer Fortum ladere så nær inngangsdøren at latsekker plasserer fossilbiler på hurtigladeplasser. I noen tilfeller så må man også betale for parkeringsavgift for å stå på hurtigladeplass.

Når man kjører 5000 km+ i mnd. med elbil så er følelsen når man endelig klarer å finne en tom, fungerende hurtiglader, nesten orgasmisk deilig. Man føler seg heldig.

eivhelle

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. september 2015, klokken 09:16
Støttet Leon fullt ut.

Gretne egoistiske, kunnskapsløse og dogmatiske Elbilister bør ikke få ødelegge for folk på farten.

Har man fått på 50 km rekkevidde burde all rett til viderer prioritet på ladingen opphøre.

I dette tilfelle ville Leon ladet inn 250 km/ t mens tante Pose her fikk på toppen 10 km / t

Ikke helt enig med deg her. Når jeg drar på langtur har jeg stort sett behov for å kjøre lengre etapper i slengen. Da synes jeg det er rett å rimelig å kunne lade til over 90% slik at jeg slipper å legge inn flere stopp enn nødvendig. Og Golfen lader med rimelig bra hastighet helt opp til 92-93%, så det tar derfor ikke år og dag å komme opp til rimelig bra kapasitet.

Når er denne saken et litt mer spesielt tilfelle fordi man ikke får 40kW på første del av ladingen, og dessuten ble man ikke belastet for å lade. Derfor bli total ladetid noe lenger.

Jeg synes ikke damen det her er snakk om har noen god sak med tanke på at hun allerede hadde fått nesten full lading. Men jeg har selv opplevd at en Leaf koblet seg på laderen og fikk min sekvens til å stoppe opp ved rundt 70%. Alt man oppnådde da var at jeg ikke fikk den ladingen jeg ønsket og de som sto i kø måtte uansett vente til jeg koblet meg fra. Og siden det var flere som sto og ventet valgte jeg å kjøre videre og heller ta et ekstra ladestopp på veien. Dette skjedde på brokelandsheia i sommer.

Jeg synes generelt at man må vise litt tolmodighet før man fikler med en lader andre disponerer. Men samtidig synes jeg at folk godt kan være til stede ved bilen sin i siste fase av ladingen, hvis man har planer om å lade batteriet helt opp. I så tilfelle kan man ha en dialog med nestemann i køen og evt la vedkommende lade noen minutter før man selv gjør seg helt ferdig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Teslas superladere har to kabler pr lader. Førstemann får full effekt, og nestemann som kobler seg på får resteffekten. Etterhvert som ladeeffekten til bil nr 1 faller, så blir mer og mer effekt tilgjengelig for bil nr 2.

Dersom hurtigladerne for chademo/ccs hadde gjort noe lignende, så ville bil nr 2 fått ladet selv om eier av bil nr 1 ikke var tilbake fra butikk/joggetur/whatever enda, og det ville redusert mulighetene for konflikt.

Når mennesker ikke fikser fornuftig bruk/fordeling av begrensede ressurser, folkevett, etikette og slikt, så må vi designe maskinene (og prisene) slik at de fikser det for oss.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Sitat fra: tutti på mandag 14. september 2015, klokken 13:22
Sitat fra: pudderjagar på mandag 14. september 2015, klokken 13:07
Er det nokon ladere som er spesielt utsatt for kø?
Oslo-området, hele østlandet + deler av Sverige. Andre steder i Norge gidder jeg ikke engang å tenke på hva slags håpløse tilstander det er.

Har også opplevd at elbiler havarer foran hurtigladere og at Falcken bruker flere timer på å hente vraket.

Et annet idiotisk opplegg er f.eks. at Kiwi plasserer Fortum ladere så nær inngangsdøren at latsekker plasserer fossilbiler på hurtigladeplasser. I noen tilfeller så må man også betale for parkeringsavgift for å stå på hurtigladeplass.

Når man kjører 5000 km+ i mnd. med elbil så er følelsen når man endelig klarer å finne en tom, fungerende hurtiglader, nesten orgasmisk deilig. Man føler seg heldig.

Heisan!! Dette var heftige saker.  ??? Som eg skreiv i inlegget så har ikkje eg opplevd noko av dette når eg har vore verken på Sørlandet eller Østlandet. Og når da gjeld Vestlandet så kan eg sei at da ikkje stemme. Her er da god plass rundt hurtigladarane enno iallfall. Eg brukar dei ofte og er ofte på tur. Einaste eg ser er at fredag ettermiddag og søndag kveld når alle skal til eller frå hytta så kan da vera ein eller annan før meg men ikkje noko særlig venting iallfall.

Skal østover med "min franske dame" neste måned. Kanskje eg då får oppleve ladekø for første gang!!!!!!! ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tutti

Sitat fra: pudderjagar på mandag 14. september 2015, klokken 17:04
Skal østover med "min franske dame" neste måned. Kanskje eg då får oppleve ladekø for første gang!!!!!!! ;D
Ifølge din profil kjører du Zoe. Da er saken enklere. Type 2 bokser med 11-22 kwh finnes og de fungerer bra.

pudderjagar

Yepp. Eg kjører "fransk dame". Men 43 kw utgaven. Derfor er eg mest på jakt etter DC ladere med type2 kontakt for å utnytte effekten. Desverre så ser da ut til at Kiwi ladarane bare klarer ein bil om gangen. Men har likevel ikkje opplevd dette med kø. Har ein mistanke om at da kan vera enkelte ladare som er veldig utsatt. Slek som GK Brokelandsheia ved Risør kanskje? Prøver å styre fint unna sleke.

Men kom gjerne med tips om du veit nokon plassar da er kaos!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

e-curious

En smule irriterende ladeopplevelse på Randaberg i dag.  Ikke så kjekt å vente i 30 minutter når laderen viser 100% for bilen som står og tar opp ladeplassen og eieren var borte vekk..... det var også biler bak meg i køen...

Bilen hadde et ganske høyt registreringsnummer, så jeg antar at det var en ganske fersk elbil-eier.  Kanskje det burde vært informert litt bedre til "nye" brukere?  Elbilforeningen sender jo ut informasjonspakke.  Kanskje kunne det  også stå et velmenende ord ved laderen?

Kanskje kunne ladetilbyderene også stoppe ladingen på fks 90% slik at folk ikke stod og skulle ha de siste prosentene, eller skrudd prisen _kraftig_ opp siste 20% ??

bruisepristine

Det er rart ladepistolene ikke automatisk låses opp så fort lading har nådd 100%
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

e-curious

Dersom jeg har skjønt rett, så kan man bare hurtiglade til 80% på en e-golf.  De resterende 20% er saktelading.
Prøvde ikke å ta ut ladepistolen fra bilen, men regner med at den var låst.

mo73ro

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

MEM76

Sitat fra: e-curious på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 00:52
Dersom jeg har skjønt rett, så kan man bare hurtiglade til 80% på en e-golf.  De resterende 20% er saktelading.
Prøvde ikke å ta ut ladepistolen fra bilen, men regner med at den var låst.

CHAdeMO låser seg selv til bilen,  slik at den har laderen kontroll over,  mens med CCS er det bilen som låser kontrakten til seg selv. Vi er prisgitt at bilen selv låser opp.

Når du har egen ladekabel, så ønsker du at bilen holder kabelen låst,  slik at ingen stjeler den. Jeg vet ikke om bilen får beskjed at det er en fastmontert kabel.

Når det gjelder lade-hastighet begynner den gradvis å ga saktere mellom 40 og 60%. På min bil går det mindre tid fra 10-80 enn fra 80-90.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

PokerFjes

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 07:42
Sitat fra: e-curious på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 00:52
Dersom jeg har skjønt rett, så kan man bare hurtiglade til 80% på en e-golf.  De resterende 20% er saktelading.
Prøvde ikke å ta ut ladepistolen fra bilen, men regner med at den var låst.

CHAdeMO låser seg selv til bilen,  slik at den har laderen kontroll over,  mens med CCS er det bilen som låser kontrakten til seg selv. Vi er prisgitt at bilen selv låser opp.

Når du har egen ladekabel, så ønsker du at bilen holder kabelen låst,  slik at ingen stjeler den. Jeg vet ikke om bilen får beskjed at det er en fastmontert kabel.

Når det gjelder lade-hastighet begynner den gradvis å ga saktere mellom 40 og 60%. På min bil går det mindre tid fra 10-80 enn fra 80-90.
e-Golf lader på full fart (ca 36kW) opp til 80%, deretter trapper den ned gradvis ned.
@e-curious: Ca-effekt fra 95-96% ligger på 11kW, så noen saktelading er det nok ikke :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA