Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av Leon, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

PokerFjes

Sitat fra: mo73ro på mandag 07. september 2015, klokken 07:41
Sitat fra: ludo på mandag 07. september 2015, klokken 07:22
Hva med alle ulempene med FCEV?....

Som nevnt, personlig trenger jeg kun BEV med lenger rekkevidde enn idag. Men av grunnene nevnt i mitt innlegg så tror jeg dessverre FCEV vil ta massemarkedet, på tross av alle ulempene, mye fordi flere store produsenter har valgt dette som sin plattform for 0-utslippsbiler. (regner med at du tenker på pris, kost hydrogenproduksjon og lagring samt infrastruktur for fylling). Prisen har gått ned på FC mye raskere enn hva batterikost har gjort (95% fra 2004 til 2014). Dessuten vil vi nok se kraftig subsidiering av hydrogen infrastruktur når produsentene begynner å presse på.
Nå er vel dette et ganske heftig sidespor fra temaet her - men vi er ganske gode på det her på forumet ;).
Jeg tror ikke lenger på fuelcell-revolusjonen, men heller på utvikling i teknologi for ladere og batterier .... kanskje det kan gjøre at vi unngår slike mindre hyggelige opplevelser ;)

Jeg har alltid synes fuelcell har virket interessant, men har mistet troa. Ta en titt på denne presentasjonen om fuelcell vs batteri.


Hydrogen fremstilles som den grønne redningen, og mange tror hydrogen er en form for energikilde - noe det ikke er. Hydrogen er en energibærer som bensin, ikke en magisk grønn atomreaktor.
Den grønne redningen er moderne elektromotorers fantastiske effektivitet - og disse hydrogenbilene er jo elektriske. Så det koker ned til hvordan vi skal lagre energien.

Problemet med hydrogen er at det bare er marginalt mer energieffektivt enn bensin. I tillegg så skal hydrogen etterhvert (når da) koste ca. det samme som bensin gjør idag. Hvorfor skal vi da investere milliarder i fremstillings- og distribusjonsanlegg for Hydrogen når energieffektiviteten er under 25%?
Distribusjon av elektrisitet er der allerede - og energieffektiviteten er på over 80%.
La oss heller bruke milliarder på å forsterke el.forsyningen til steder hvor vi likevel parkerer bilen over kortere og lengre tid.

Jeg har ihvertfall ikke troa lenger - spesielt ikke nå som BEVs og PHEVs ;) begynner å bli både kjørbare og praktiske.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

svingen

Starter bli litt avsporing her men veldig bra video.

@Ole Henrik Hannisdahl er jo veldig bra att ikke sikringen går lengre,redusert effekt er jo ikke gøy men får de fleste er den nok rask nok. Har dere vurdert og ta betalt som en type2 lader eventuelt 1kr min? Vet fra tidligere att når ting er gratis så blir hurttiglader "misbrukt" tar man litt betalt så vil man få slutt på det. Hilsen en som kanskje skal bruke den laderen snart og syns det er kjedelig med lade kø, opplevde når det var gratis Før og stå I kø på en gratis ladere og spørre om han skulle langt? Nei han bodde ikke langt unna men det var gratis så da ladet han alltid hvis det var ledig når han kjøre forbi.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

havardolini

Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 08:27
Så lenge batteriprosenten avlsest av ladestasjonene er så unøyaktig som den er i dag hadde jeg blitt ganske sur hvis laderen stopper ladingen for tidlig. Som når ArcticRoads gjorde det for meg på Dombås.
Hva skjedde på Dombås? Var det bare å starte lading igjen for å fortsette?
Jeg kjørte selv t/r Trondheim-Hjerkinn sist lørdag, og ladet da bl.a. på AR sine hurtigladere på Fagerhaug og Hjerkinn. På Fagerhaug fyllte jeg ikke på ekstremt mye, men hadde god margin før ankomst på Hjerkinn.
Der oppe ladet jeg til anslagsvis 97%. Jeg gikk litt rundt og tok meg god tid, og sjekket at ingen andre sto i ladekø.
Bortsett fra at den ene laderen på Fagerhaug ikke var operativ, opplevde jeg AR sine ladere som stabilt gode.

OlavEmil

Er ikkje "berre" å starte ladinga på nytt når ei lading kostar 299,- ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Sitat fra: havardolini på tirsdag 08. september 2015, klokken 11:27
Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 08:27
Så lenge batteriprosenten avlsest av ladestasjonene er så unøyaktig som den er i dag hadde jeg blitt ganske sur hvis laderen stopper ladingen for tidlig. Som når ArcticRoads gjorde det for meg på Dombås.
Hva skjedde på Dombås? Var det bare å starte lading igjen for å fortsette?
Jeg kjørte selv t/r Trondheim-Hjerkinn sist lørdag, og ladet da bl.a. på AR sine hurtigladere på Fagerhaug og Hjerkinn. På Fagerhaug fyllte jeg ikke på ekstremt mye, men hadde god margin før ankomst på Hjerkinn.
Der oppe ladet jeg til anslagsvis 97%. Jeg gikk litt rundt og tok meg god tid, og sjekket at ingen andre sto i ladekø.
Bortsett fra at den ene laderen på Fagerhaug ikke var operativ, opplevde jeg AR sine ladere som stabilt gode.

Ankom Dombås med 5.2 kWh på bateriet. Etter 23 minutter lading og 10 kWh ladet mente laderen at jeg hadde nådd 90% og avsluttet ladingen. Hadde da etter estimatene mine uansett nok til å nå Fagerhaug (faktisk forbruk ble 10.1kWh) og gjorde ikke mer ut av det der. Kunne selvfølgelig startet lading på nytt hvis jeg hadde trengt mer strøm, og det vært stykkprislading og ikke månedabonnement hadde det kostet meg 440-480kr for det ladestoppet.

15.2 kWh av 21.7 kWh = ca 70% hvis man tar i forhold til ny batteripakke
15.2 kWh av 18.6 kWh = ca 81% hvis man tar i forhold til ca batterikapasitet nå.

Hvis laderen stopper på en gitt %SOC den tror og som er helt på jordet og at man da eventuellt må stille seg bakers i køen som enkelte her mener for å få siste 1-2kW synes jeg da blir helt feil.


havardolini

Dette høres jo veldig rart ut. Alle AR sine ladere på Fagerhaug, Hjerkinn og Dombås skulle vel være like både på HW og SW. Jeg ladet som sagt langt over 90% på Hjerkinn uten at ladingen ble avbrutt.

emil

Sitat fra: havardolini på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:30
Dette høres jo veldig rart ut. Alle AR sine ladere på Fagerhaug, Hjerkinn og Dombås skulle vel være like både på HW og SW. Jeg ladet som sagt langt over 90% på Hjerkinn uten at ladingen ble avbrutt.

Nå har jeg som oftest veldig lav SOC når jeg ankommer ladere og har opplevd flere ganger at ladere stopper når de mener jeg har nådd 90%, men enkelte mener at ladere går til 100% hvis man starter ladingen på en høyere %SOC, f.eks over 50%.

Alle andre ladestopp jeg hadde på AR (Fagerhaug x4, Hjerkin x2 og Lillehammer x1 ble avsluttet av meg før laderen nådde 90%.

havardolini

Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:37
Nå har jeg som oftest veldig lav SOC når jeg ankommer ladere og har opplevd flere ganger at ladere stopper når de mener jeg har nådd 90%, men enkelte mener at ladere går til 100% hvis man starter ladingen på en høyere %SOC, f.eks over 50%.

Alle andre ladestopp jeg hadde på AR (Fagerhaug x4, Hjerkin x2 og Lillehammer x1 ble avsluttet av meg før laderen nådde 90%.
Interessant. Jeg fører statistikk nå, så jeg ser litt hva jeg forbruker og hvordan jeg kan lære meg å kjøre enda mer økonomisk.
Jeg ser at jeg brukte 10,7 kWh fra Fagerhaug til Hjerkinn. Jeg hadde kanskje maks. 80% da jeg forlot Fagerhaug, og hadde dermed kanskje i underkant av 30% da jeg startet ladingen på Hjerkinn.
Det kan tenkes at jeg da hadde høy nok SoC til at laderen lot jeg lade så mye uten avbrudd, dersom det er slik logikken deres fungerer.

emil

Sitat fra: havardolini på tirsdag 08. september 2015, klokken 13:02
Interessant. Jeg fører statistikk nå, så jeg ser litt hva jeg forbruker og hvordan jeg kan lære meg å kjøre enda mer økonomisk.
Jeg ser at jeg brukte 10,7 kWh fra Fagerhaug til Hjerkinn. Jeg hadde kanskje maks. 80% da jeg forlot Fagerhaug, og hadde dermed kanskje i underkant av 30% da jeg startet ladingen på Hjerkinn.
Det kan tenkes at jeg da hadde høy nok SoC til at laderen lot jeg lade så mye uten avbrudd, dersom det er slik logikken deres fungerer.

Avslutter som oftest ladingene lenge før 90%, og ankommer som oftest med rundt 10-20% så hvor grensene på oppstart %SOC for at den eventuellt skal stoppe på 90% er aner jeg ikke. Et veldig vanlig ladestopp nå om sommeren for meg er fra ca 3kWh til 13kWh på 15 minutter.

Tallene mine viser forresten 10.2 kWh til avkjøringen på E6 og 10.4 kWh ved ankomst laderen på Hjerkin fra Fagerhaug.

havardolini

Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 13:15
Sitat fra: havardolini på tirsdag 08. september 2015, klokken 13:02
Interessant. Jeg fører statistikk nå, så jeg ser litt hva jeg forbruker og hvordan jeg kan lære meg å kjøre enda mer økonomisk.
Jeg ser at jeg brukte 10,7 kWh fra Fagerhaug til Hjerkinn. Jeg hadde kanskje maks. 80% da jeg forlot Fagerhaug, og hadde dermed kanskje i underkant av 30% da jeg startet ladingen på Hjerkinn.
Det kan tenkes at jeg da hadde høy nok SoC til at laderen lot jeg lade så mye uten avbrudd, dersom det er slik logikken deres fungerer.

Avslutter som oftest ladingene lenge før 90%, og ankommer som oftest med rundt 10-20% så hvor grensene på oppstart %SOC for at den eventuellt skal stoppe på 90% er aner jeg ikke. Et veldig vanlig ladestopp nå om sommeren for meg er fra ca 3kWh til 13kWh på 15 minutter.

Tallene mine viser forresten 10.2 kWh til avkjøringen på E6 og 10.4 kWh ved ankomst laderen på Hjerkin fra Fagerhaug.
I og med at du kjører en Leaf, burde jeg med i3 hatt lavere forbruk enn deg. Men det kan jo være noe å hente på kjørestil, og så skal det sies at det på vei oppover Drivdalen var surt og det regnet tungt. Det tørket opp noe da jeg kom oppå, men da er man jo nesten framme.

mo73ro

Sitat fra: PokerFjes på mandag 07. september 2015, klokken 09:43

Jeg har alltid synes fuelcell har virket interessant, men har mistet troa.


Bra gjennomgang av temaet i den videoen. Mitt innlegg er ikke ment som en støtte til hydrogen som energilagring, men et uttrykk for hva jeg tror kommer til å bli foretrukket av bransjen (og dermed vil bli markedsført som det eneste fornuftige overfor forbruker).

Poenget kommer han med 3:20 inn i videoen: "You need to mirror, more or less, the infrastructure we have developed for oil and gas...." Og hvem er vel interresert i det? Muligens oljeselskapene? Og hvem vil gjerne ha støtte av oljeselskapene? Bilprodusentene.

For fabrikantene er derfor FCEV to fluer i en smekk, produktet får støtte av oljeselskapene som kan levere hydrogen og av staten (og jeg tenker ikke på staten Norge, men stater som er noe mer strategisk viktige for bil industrien) som kan tekkes oljebransjen samtidig som miljøalibiet er på plass.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Ellemelle

Sitat fra: mo73ro på tirsdag 08. september 2015, klokken 13:51
Poenget kommer han med 3:20 inn i videoen: "You need to mirror, more or less, the infrastructure we have developed for oil and gas...." Og hvem er vel interresert i det? Muligens oljeselskapene? Og hvem vil gjerne ha støtte av oljeselskapene? Bilprodusentene.

Det er vel lagt opp til at "bensinstasjonene" skal produsere sin egen hydrogen. Det er jo en veldig enkel men energikrevende prosess. Riktignok vil det kreves en investering på noen millioner pr stasjon, men det vil uansett være billigere enn å lage sentrale produksjonsanlegg med tilhørende distribusjonsløsninger.

(og nei, jeg tror heller ikke at FCV er fremtiden :-) )

Leon

Sitat fra: eltoro på tirsdag 08. september 2015, klokken 14:29
Det er vel lagt opp til at "bensinstasjonene" skal produsere sin egen hydrogen. Det er jo en veldig enkel men energikrevende prosess. Riktignok vil det kreves en investering på noen millioner pr stasjon, men det vil uansett være billigere enn å lage sentrale produksjonsanlegg med tilhørende distribusjonsløsninger.

Ja, de kan jo bare sette i gang noen bensin eller diesel-aggregat som kan brukes til å produsere hydrogen - så kan oljeproduksjon og bensin/diesel-distribusjon ut til stasjonene fortsette som før! ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rødkleiv

Sitat fra: K S på søndag 06. september 2015, klokken 17:06
Jeg hadde ringt Politiet så kunne de notert seg bilnumneret. Får de flere henvendelser så ligger vedkommende dårlig an.

Akkurat som deg da Knut? Du blir jo snart utestengt fra forumet pga dårlig oppførsel

Misspusur

Helt enig med deg. Det er bare egoister som oppholder en hurtig lader på den måten.
Har selv opplevd dette på Roa. Hadde dårlig tid. For hadde en avtale. Hadde lagt inn 45 min for at jeg måtte lade i 20 min.
Men hva skjedde. Joda. En herremann tok sin trim tur på 74 minutter!
Han skulle langt sa han da han kom i jogge dress og tydelig svett. Ja sa jeg men bilen din var ferdig ladet for nesten en time siden. Jeg skal også lang og hadde dårlig tid. Kl var 2130 på en fredag.
Ja vet det ikke er så mange som lader der. Men man kan da aldri være sikker på det. Ta hensyn og vise respekt er en fin ting!

Det er lov og bruke hue når man opptar en lade stasjon!

Mens det er sagt burde det snart settes opp flere lade stasjoner. På Jessheim/Gardermoen er det 1 lade stasjon.  En søndag jeg skulle slenge på litt strøm for og komme meg hjem var det 2 som sto ved ladestasjonen og 5 i kø føre meg. Takk og pris hadde jeg nok strøm til og komme til Kløfta. Så dro da 2 mil ekstra for og komme meg hjem.

Så oppfordrer alle. TA HENSYN TIL HVERANDRE!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA