Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av Leon, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 06. september 2015, klokken 20:56
Sitat fra: PokerFjes på søndag 06. september 2015, klokken 19:43
Ironi eller ikke, det er to type2 uttak der (og på alle GK lokasjoner?), så erfaringsmessig står den nok og venter på deg ;)

Tror jeg faktisk ennå har tilgode å se noen lade med Type2 hos GrønnKontakt

Jeg har sett minst én, meg selv :) Jeg brukte bl.a den på Eide i sommerferien i fjor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Jeg lada med Type 2 på akkurat denne laderen (Notodden) tidligere i sommer.
Det funka fint det.
Det er de eneste 89 kronene jeg har brukt på lading så langt i mitt ettårige elbil-eier-liv.

v-i-c

Sitat fra: nime01 på søndag 06. september 2015, klokken 21:49
De som kjører Zoe har mulighet til å lade med 11kW hos MotorForum litt lenger borti gata (tvers over veien fra Tuvensenteret)

Er denne laderen lagt inn på "ladestasjoner.no"?
Er denne laderen åpen for almen bruk?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Aller først: Det stemmer at Notodden p.t. har noe redusert effekt. Vi gjør en del tester der nå for å finne og eliminere årsaken til at jordfeilbryteren går, en gang for alle. Den gode nyheten er at siden vi reduserte effekten, har ikke bryteren gått én gang. Den dårlige nyheten er at dette naturlig nok ikke er en permanent løsning. Vi synes ikke det er fair å ta 2,50 per minutt for redusert effekt, og har derfor valgt å la laderen stå åpen inntil videre.

Så: Denne typen kundeoppførsel er noe vi som ladeoperatør absolutt ikke ønsker. Dette er også grunnen til at vi ønsker forbruksbasert prising for alle våre kunder, slik at folk har et incentiv til å flytte seg når de har fått det de skal ha, og ikke står lenger enn nødvendig. Tidligere hadde vi fastpris for drop-in kunder, men fra 1.9 betaler disse 3,- per minutt for hurtiglading. (De kan forøvrig registrere seg i appen vår mens de lader, og få kundepris (2,50 / minutt) dersom de er ferdig registrert før lading er avsluttet) .

Vi har en relativt liten gruppe premium - abonnenter som betaler 499 per måned for fri lading. Vi holder et ekstra øye med bruken på disse abonnementene, og vurderer sterkt å kutte ut hele abonnementstypen nettopp for å unngå at folk bruker laderne våre som parkeringsplass. Enn så lenge virker dog premium - kundene våre å oppføre seg ganske så ordentlig

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

K S

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på søndag 06. september 2015, klokken 22:44
Hei,

Aller først: Det stemmer at Notodden p.t. har noe redusert effekt. Vi gjør en del tester der nå for å finne og eliminere årsaken til at jordfeilbryteren går, en gang for alle. Den gode nyheten er at siden vi reduserte effekten, har ikke bryteren gått én gang. Den dårlige nyheten er at dette naturlig nok ikke er en permanent løsning. Vi synes ikke det er fair å ta 2,50 per minutt for redusert effekt, og har derfor valgt å la laderen stå åpen inntil videre.

Så: Denne typen kundeoppførsel er noe vi som ladeoperatør absolutt ikke ønsker. Dette er også grunnen til at vi ønsker forbruksbasert prising for alle våre kunder, slik at folk har et incentiv til å flytte seg når de har fått det de skal ha, og ikke står lenger enn nødvendig. Tidligere hadde vi fastpris for drop-in kunder, men fra 1.9 betaler disse 3,- per minutt for hurtiglading. (De kan forøvrig registrere seg i appen vår mens de lader, og få kundepris (2,50 / minutt) dersom de er ferdig registrert før lading er avsluttet) .

Vi har en relativt liten gruppe premium - abonnenter som betaler 499 per måned for fri lading. Vi holder et ekstra øye med bruken på disse abonnementene, og vurderer sterkt å kutte ut hele abonnementstypen nettopp for å unngå at folk bruker laderne våre som parkeringsplass. Enn så lenge virker dog premium - kundene våre å oppføre seg ganske så ordentlig

Mvh Ole Henrik

Flott!
Hva med å få opp flere ladere i Rogaland? Feks Hjelmeland? Sandeid-Vikedal?
Har enda ikke hatt gleden av å prøve deres ladere :-)

mo73ro

Dette er grunnen til at FCEV kommer til å vinne løpet om å kapre markedet som bil nummer én. Ikke på grunn av krangling ved hurtigladeren, men på grunn av tiden det tar å fylle en elbil idag (og sannsynligvis langt imn i fremtiden)

Dagens FCEV fylles på rundt 10 minutter og gir 500 km i rekkevidde.

Fra rekkevidde tråder på de forskjellige forumene her har dagens BEV et forbruk på alt fra 12 til 17 kW/h per 100 km. Så i beste fall får man 200 km ut av en 24 kW/h batteripakke. Skal man fylle helt opp tar vel dette minimum en time. Så kan man redusere denne tiden med mer intelligent bruk av hurtiglader, og lade ved 10/20 prosent opp til 70/80 prosent og heller kjøre videre til neste ladestasjon.

Men bortsett fra entusiaster er folk flest ute etter en bil som brukes og føles som en ICE. De vil ikke kjøre som om de deltar i et øko rally når de skal litt lenger enn frem og tilbake til jobben.

Disse bilistene vil naturlig nok føle det besnærende med en bil som fylles på 10 minutter og rekker opp til 500 km før neste fylling, og i tillegg er elektrisk med de fordelene det har på miljø, støy og kjøreegenskaper.

Så kan man argumentere for at det bare er et tidsspørsmål før det kommer et gjennombrudd på drivlinje eller batteri teknologi som vil gi bedre rekkevidde på BEV.

Utfordringen blir da at en mer effektiv elektrisk drivlinje vil komme FCEV til gode også, altså ikke noe som gjør BEV mer 'konkurransedyktig'.

Men la oss si at man klarer å komme frem til en elektrisk drivlinje som er 30 prosent mer effektiv i løpet av de neste fem årene (men husk at FCEV har 500 km rekkevidde idag). Da er vi nede i et forbruk på rett over 8 kW/h pr  100 km, og dermed vil det være behov for batteripakke på 40 kW/h for å oppnå 500 km rekkevidde (og det da ut fra den mest energieffektive bilen idag)

Med dagens hurtigladere vil da ladetiden øke til 1,5 timer (tar utgangspunkt i at den foran deg i køen fortsatt tror at det må lades til minst 80 prosent selv om rekkevidden er fire doblet)

Derfor er jeg sikker på at BEV kommer til å bli 'småbil' alternativet eller bil nummer to, fordi det vil ta for lang tid å lade på langtur i forhold til å fylle hydrogen. Eller så må nye hurtigladere og biler kunne ta imot en mye høyere strømmengde enn i dag. Men dette vil da drive kosten på en hurtiglader ytterligere opp.

Beklager om dette ble litt vel pessimistisk i forhold til BEV.

For min egen del vil jeg mye heller ha friheten til å lade hvor som helst enn å være avhengig av fyllestasjoner, og heller klare meg med kortere rekkevidde. Dette er det bare en BEV som kan gi meg. Etter å ha kjørt BEV i et par måneder nå ser jeg at en reell rekkevidde på minst 250 km (det vil si også på vinterføre) er det som skal til for å kunne dumpe ICE totalt. Med en slik rekkevidde ville det også være helt greit å måtte bruke opp til en time på hurtiglading.

Så jeg håper absolutt ikke at FCEV vil drepe det som finnes av satsning og utvikling av BEV.

Kom gjerne med motargumenter til min 'logikk', men tror altså det er dette vi kommer til å se fremover.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

elektrolux

BEV = Batteri Electric Vehicle, men hva er FCEV?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mo73ro

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

ludo


mo73ro

Sitat fra: ludo på mandag 07. september 2015, klokken 07:22
Hva med alle ulempene med FCEV?....

Som nevnt, personlig trenger jeg kun BEV med lenger rekkevidde enn idag. Men av grunnene nevnt i mitt innlegg så tror jeg dessverre FCEV vil ta massemarkedet, på tross av alle ulempene, mye fordi flere store produsenter har valgt dette som sin plattform for 0-utslippsbiler. (regner med at du tenker på pris, kost hydrogenproduksjon og lagring samt infrastruktur for fylling). Prisen har gått ned på FC mye raskere enn hva batterikost har gjort (95% fra 2004 til 2014). Dessuten vil vi nok se kraftig subsidiering av hydrogen infrastruktur når produsentene begynner å presse på.

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Gnilre

Jeg har en Kia Soul EV som stopper ladingen av seg selv når batterinivået når 83%. Jeg kan lade videre, men da må jeg ta ut ladepistolen og starte på nytt.

Er det mulig at Grønn kontakt og Fortum sine ladere blir programmert slik at ladingen for alle biler stopper ved et visst %-nivå ? Synes også det er rimelig at jeg må stille meg bakerst i ladekøen igjen dersom bilen stopper ladingen ved 83 % og jeg av en eller annen grunn må ha mer inn på batteriet. Men slik er jo ikke de uskrevne lovene om "ladeoppførsel" ennå.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

v-i-c

Sitat fra: mo73ro på mandag 07. september 2015, klokken 06:48
Fra rekkevidde tråder på de forskjellige forumene her har dagens BEV et forbruk på alt fra 12 til 17 kW/h per 100 km. Så i beste fall får man 200 km ut av en 24 kW/h batteripakke. Skal man fylle helt opp tar vel dette minimum en time. Så kan man redusere denne tiden med mer intelligent bruk av hurtiglader, og lade ved 10/20 prosent opp til 70/80 prosent og heller kjøre videre til neste ladestasjon.

Jeg skal ha et energilager på 22kwh.
På AC 43 kw har jeg ladet fra "tom" (ca 10 km kjørelengde igjen) til 95% på 30 min laderen sa den hadde levert 20,1kwh

Om en slik ladning kan kalles å fylle helt vet jeg ikke ... EU kjørelengden er oppgitt til å være 210 km

Gjevt over skal en vel kunne for vente ca 130 km kjøring ved plannlegging (Været varierer jo litt i Norge)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rav4_EV

Spennende at noen tror på brenselcelle og hydrogen, men det kan være like greit å sammenlikne med det beste på markedet. Tesla kjører 25-30 mil dersom man lader til maks 60-80 %. Lading er unnagjort på 20-25 minuttet.
Den pausen trenger sjåføren. Har i sommer kjørt rundt i Europa uten jeg har brukt noe særlig lenger tid enn bensinbil.
En brenselcellebil må alltid fylles med dyrt drivstoff på en stasjon. Jeg fyller billig strøm som dekker  90 % av bruken. Jeg har full tank hver dag. Trenger ikke kaste bort tiden på å oppsøke en fyllestasjon. Jeg har også et kjøretøy som bruker 1/4 av energien en bensin/diesel/fcev bruker per mil.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Gnilre på mandag 07. september 2015, klokken 08:02
Jeg har en Kia Soul EV som stopper ladingen av seg selv når batterinivået når 83%. Jeg kan lade videre, men da må jeg ta ut ladepistolen og starte på nytt.

Er det mulig at Grønn kontakt og Fortum sine ladere blir programmert slik at ladingen for alle biler stopper ved et visst %-nivå ? Synes også det er rimelig at jeg må stille meg bakerst i ladekøen igjen dersom bilen stopper ladingen ved 83 % og jeg av en eller annen grunn må ha mer inn på batteriet. Men slik er jo ikke de uskrevne lovene om "ladeoppførsel" ennå.

Så lenge batteriprosenten avlsest av ladestasjonene er så unøyaktig som den er i dag hadde jeg blitt ganske sur hvis laderen stopper ladingen for tidlig. Som når ArcticRoads gjorde det for meg på Dombås.

mo73ro

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 07. september 2015, klokken 08:12
En brenselcellebil må alltid fylles med dyrt drivstoff på en stasjon. Jeg fyller billig strøm som dekker  90 % av bruken. Jeg har full tank hver dag. Trenger ikke kaste bort tiden på å oppsøke en fyllestasjon. Jeg har også et kjøretøy som bruker 1/4 av energien en bensin/diesel/fcev bruker per mil.

Og derfor er jeg personlig BEV bilist.... Tesla er helt perfekt for mitt kjøremønster og behov, men dessverre utenfor budsjett (og det er FCEV også).

Jeg er også sikker på at min neste bil blir BEV og da for å erstatte ICE (så beholdes Leafen som bil nummer to). Min 'tro' er at markedet vil gå for det som produsentene pusher.

Artikler som dette (http://www.tu.no/industri/2015/09/05/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler) i Teknisk Ukeblad hjelper heller ikke. Dette får nok bare de som hadde foten innenfor døra til en forhandler for å kjøpe el-bil til å sitte enn litt lenger på gjerdet.

Tesla gjør også helt riktig i å sørge for lade infrastruktur selv. Faren er at produsenter vil pushe fokus over på FC slik at utbygging av lade infrastruktur som er 'avhengig' av offentlig støtte kommer i skyggen av offentlig støttet utbygging av hydrogen fyllestasjoner. Får bare håpe at BEV folket har bedre lobbyister enn FCEV (og det er vel dette jeg egentlig frykter at de ikke har)
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA